Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Tackar :)

Ja, inte så lång tur som sagt men kändes väldigt bekväm, möjligen att den blir i kortaste laget men hade nog inte sadeln i helt rätt höjd så får testa lite mer innan jag bedömer det. Och hade inte dragit åt styret i stammen riktigt så det gjorde att det inte gick lägga någon vikt på det alls vilket inte heller var till fördel. ?
Smidigt med friktion vid installation och det kändes ganska smidigt att växla också. Var sugen på att testa för att kunna bilda min egen uppfattning om hur det funkar.

Ja mycket lik, albatross också? Är den en storlek större? Snygg var den iaf!

Ja verkligen, tackar!
Var nog en 58cm i höjden. jajjemen albatross såklart. tror absolut på att köra minst 100mm stam blir bara ännu goare känsla

Visa din Miyata!
Tips: https://www.facebook.com/groups/250155420529845/permalink/645600774318639/

1000033595.jpg

Bonusbild, brukar se den här när jag är ute med barnvagnen, väldigt fin damcykel
1000033596.jpg

Visa din Miyata!
Det var kanske jag. Men dessa är för korta och säljaren är super seg att ha att göra med.
Håller med. Jag kan verkligen inte rekommendera honom (hade förut nickname ”luggen_7” eller liknande på Happy). Har mycket dålig erfarenhet av att handla med honom på Tradera.

Vad är det för stolpe du är ute efter? Jag har förstås några stycken liggande.. ?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 680473
Den mycket efterlängtade ihopbyggaden av den råse började med en, om inte kalldusch, så åtminstone ljumm-skvätt. Är det en spricka i vevlagerhuset? Varför är den spikrak isnf? Varför syns den inte från utsidan? Efter mycket noga övervägande med @oggeogge ("det här är lugnt eller?) föll vi tillbaka på hobbymeckarens främsta lag: "det ska nog vara så på den modellen".

Nämnda Ogge levererade även ett traderafyndat moppestyre med rätta stuket.

Visa bilaga 680477Visa bilaga 680478
Som om han inte hjälpt mig nog hade han även med sig ett hemmasvarvat shims för att jag ska kunna köra en 21,0mm bmx stam.
Visa bilaga 680485

Själva ihopsnickrandet förflöt utan större fadäser. Eventuellt köpte jag ett 110mm ISO Phil lager på K&S som eventuellt inte passade alls med mina gamla stx-rc vevar som jag inte alls vet vad jag ska göra med nu. Och eventuellt matchar inte bromsarmar fram och bak pga halvbra beg-köp med sprucken plast och deformerade fjädrar inblandade..Eventuellt..

Visa bilaga 680490
Visa bilaga 680487Visa bilaga 680488Visa bilaga 680489

Är sjukt nöjd än sålänge! Mest för att jag för första gången lyckats bygga något som verkar falla min sambo på läppen haha. Hon gillar väl också stridsland-estetiken. Det som är NYTT på bygget är ett ful-bb, pelagoracket, fin-pedaler från Anders och klingan från atelier medium. Resten enligt devisen "”Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått (bromshandtagen!! tack @Valdemar)

Har ett par gula ESI chunky som ska mosas på tillsammans med ett par rostfria skärmar när de nu dyker upp i lager. Blir nog gött! Bild kommer då! Just det plingan är NY också
Visa bilaga 680492

Snart vår nu hörni!! Peace out
Helvete vad fin den blev! Till våren får vi ta en tur med våra matchande Miyator!

Visa din Miyata!
Håller med. Jag kan verkligen inte rekommendera honom (hade förut nickname ”luggen_7” eller liknande på Happy). Har mycket dålig erfarenhet av att handla med honom på Tradera.

Vad är det för stolpe du är ute efter? Jag har förstås några stycken liggande.. ?
Märklig filur, kontaktat hen tre ggr när hen annonserat. Aldrig fått svar.

Förresten, nån som sitter på ett par sjyssta tummisar, 3x7/8, från förr?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Märklig filur, kontaktat hen tre ggr när hen annonserat. Aldrig fått svar.

Nån som sitter på ett par sjyssta tummisar, 3x7/8, från förr?
Jag sålde för några år sedan ett gammalt Campanav på Tradera, ett nav med frikrans som satt på.

I annonsen står det befintligt skick. Det är min frus konto (jag hade inget eget då) så jag missar ett meddelande där den här tjommen frågar om frikransen sitter fast hårt. Han får alltså inget svar.

I alla fall, han bjuder och fortsätter bjuda och vinner till slut auktionen. Jag är bortrest så min fru skickar navet. Några dagar senare hör han av sig via mejl och säger att han kommer att ge henne negativt omdöme då han inte får loss frikransen. Jag svarar och frågar varför han bjudit på något han inte är säker på. Han svarar att ”man får ta lite risker ibland”. Jag svarar att han kanske inte ska lämna ett negativt omdöme om han bestämde sig för att ta en risk. Han underkänner resonemanget. För att inte detta ska drabba min fru ger jag honom pengarna tillbaka. Han skickar navet (efter många om och men) och jag tar loss frikransen.

Idiot.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Uppdatering.
Men med hjälp av ett bågfilsblad sågade "T"invändigt i sadelstolpen.
Han sågade längs med slitsen i ramen.
Det tog inte lång tid aluminiumstolpen.
Sedan tog han en stor rörtång och vred tills stolpen släppte.
Genom att stolpen klämdes ihop av rörtången så släppte rosten från ramen sitt grepp om sadelstolpen.
Jag hade väntat mig aluminiumoxid, men det var rostfärgad oxid = rost.

Så, nu får "T" leta efter en 26,8mm sadelstolpe. Men han har ju både svarv och fräs så han får väl göra en egen stolpe om han inte hittar någon.

Min kamera i mobilen är skrot!
Eller så är jag kass på att fota.
Eller möjligen en ohelig kombination av de bägge...
339E168C-60D1-4081-9340-DFAEF1E075A1.jpeg

Bilagor

• 407F0276-DD67-45B5-B92C-B4F5CACADE17.jpeg
    407F0276-DD67-45B5-B92C-B4F5CACADE17.jpeg
    430.3 KB · Besök: 62
  • 911B397D-2660-496A-AFA5-5ACD5EC0DDD4.jpeg
    911B397D-2660-496A-AFA5-5ACD5EC0DDD4.jpeg
    462 KB · Besök: 66
  • E32BB100-CA2E-4B96-AD9F-DC91EEA59B85.jpeg
    E32BB100-CA2E-4B96-AD9F-DC91EEA59B85.jpeg
    767 KB · Besök: 61
Visa din Miyata!
Uppdatering.
Men med hjälp av ett bågfilsblad sågade "T"invändigt i sadelstolpen.
Han sågade längs med slitsen i ramen.
Det tog inte lång tid aluminiumstolpen.
Sedan tog han en stor rörtång och vred tills stolpen släppte.
Genom att stolpen klämdes ihop av rörtången så släppte rosten från ramen sitt grepp om sadelstolpen.
Jag hade väntat mig aluminiumoxid, men det var rostfärgad oxid = rost.

Så, nu får "T" leta efter en 26,8mm sadelstolpe. Men han har ju både svarv och fräs så han får väl göra en egen stolpe om han inte hittar någon.

Min kamera i mobilen är skrot!
Eller så är jag kass på att fota.
Eller möjligen en ohelig kombination av de bägge...Visa bilaga 683636
Det ska en gammal knutte till för att överlista mången Miyatas bane. Snyggt jobbat att få loss skiten, att hitta en ersättningsstolpe kommer att vara betydligt enklare än det vanligtvis är att bli av med en ingift stolpe.

Nästa gång du besöker Huvudkontoret får du plåta detaljerna, ex växlar bak och fram, bromsar mm.

Tänk om jag hade vetat när vi skruvade motorcyklar tillsammans för en halv mansålder sedan (nåja…) att vi skulle mogna i sådan grad att vi skulle återförenas kring trampcyklar. Miyatornas vägar äro outgrundliga.

Visa din Miyata!
1. Nästa gång du besöker Huvudkontoret får du plåta detaljerna, ex växlar bak och fram, bromsar mm.

2. Tänk om jag hade vetat när vi skruvade motorcyklar tillsammans för en halv mansålder sedan.
1. Ok, jag fixar det.
Jag får låna någons kamera och fota med högre kvalité.

2. Just nu hinner jag inte med att skruva på varken min MC eller min Miyata.
Jag är lite nedlastad med vapenmekande just nu, både kompisars och egna.

Visa din Miyata!
Jag sålde för några år sedan ett gammalt Campanav på Tradera, ett nav med frikrans som satt på.

I annonsen står det befintligt skick. Det är min frus konto (jag hade inget eget då) så jag missar ett meddelande där den här tjommen frågar om frikransen sitter fast hårt. Han får alltså inget svar.

I alla fall, han bjuder och fortsätter bjuda och vinner till slut auktionen. Jag är bortrest så min fru skickar navet. Några dagar senare hör han av sig via mejl och säger att han kommer att ge henne negativt omdöme då han inte får loss frikransen. Jag svarar och frågar varför han bjudit på något han inte är säker på. Han svarar att ”man får ta lite risker ibland”. Jag svarar att han kanske inte ska lämna ett negativt omdöme om han bestämde sig för att ta en risk. Han underkänner resonemanget. För att inte detta ska drabba min fru ger jag honom pengarna tillbaka. Han skickar navet (efter många om och men) och jag tar loss frikransen.

Idiot.
Om korrespondensen kring det här har skett på Tradera så har jag flera gånger fått negativa omdömen borttagna av Traderas kundtjänst! De är mycket behjälpliga :)

Visa din Miyata!
Samma här, total öken ?!! Inga roliga objekt till salu heller…
Frugan tvingat mig till att renovera hemma och jag bara drömmer om att vaxa ramar och montera Deore delar. Livet är sjukt orättvist!
Måste bli klar med det snart så jag kan göra det som är viktigt igen??

Visa din Miyata!
Nej hörni, ingen av er som har cyklat eller skruvat Miyata på sistone? Byggrapport? Rajdrapport? Planer på Drömresan? Hur är status på putsfronten?

Stiltje här för tillfället, både vad beträffar bygg och tramp, men självbedrägeriet är det sista som överger människan så vilken dag som helst…
Håller på! Väntar på lite småkrafs, däck, plingklocka och sadel sen är den klar

1000033655.jpg

Visa din Miyata!
Väldigt lugnt här också. Men ska nog ta tag i den rosa snart och få ut den på vägarna igen. Vem vet, kanske redan till helgen?
Nej hörni, ingen av er som har cyklat eller skruvat Miyata på sistone? Byggrapport? Rajdrapport? Planer på Drömresan? Hur är status på putsfronten?

Stiltje här för tillfället, både vad beträffar bygg och tramp, men självbedrägeriet är det sista som överger människan så vilken dag som helst…
Väldigt lugnt här också. Men ska nog ta tag i den rosa snart och få ut den på vägarna igen. Vem vet, kanske redan till helgen?

Tillbaka
Topp