[OT] Ny 65" tv, best bang for buck - vilken ska jag köpa och varifrån?

Kanske en dum fråga, jag har idag ett par ”gamla” Chromecasts (gen.2, tror jag) som jag castar till fr appar i mobil eller paddan.
De nya Chromecasts med Google-TV, innebär det att apparna ligger direkt på den (förinstallerade plus att jag kan ladda ner?) och att jag slipper styra det hela via apparna i mobil/platta? Dvs att TV:n i princip blir en Google/Android smart-tv när man pluggar in en sådan?
Ja, som andra redan har skrivit
Som andra Chromecastar drivs de av USB, men som jag har förstått det skall det inte funka att använda USB-uttaget på TVn, den USB-adapter som följer med skall lämna 1,5A.
Det där är lite irriterande eftersom de tidigare Chromecast gick att köra via TVns USB-portar, men den nya behöver som sagt ha adaptern inkopplad. I övrigt är den nya Chromecasten klart överlägsen de gamla. Jag började med att köpa en, men när jag vant mig vid den bekvämligheten var jag tvungen att köpa den nya modellen även till övriga TV's i huset.

En trevlig sak är också att du kan köra ljudet via Bluetooth från den nya Chromecasten. Jag har länge kört med trådlösa lurar men har tidigare varit tvungen att ha en separat sändare inkopplad, men nu slipper man alltså det.

@HåkanC , det är ledlisterna som sitter längst bak i tvn som ska bytas. Chansar inte på något annorlunda där. Det alltså backlight led.

Det där är lite irriterande eftersom de tidigare Chromecast gick att köra via TVns USB-portar, men den nya behöver som sagt ha adaptern inkopplad. I övrigt är den nya Chromecasten klart överlägsen de gamla. Jag började med att köpa en, men när jag vant mig vid den bekvämligheten var jag tvungen att köpa den nya modellen även till övriga TV's i huset.

En trevlig sak är också att du kan köra ljudet via Bluetooth från den nya Chromecasten. Jag har länge kört med trådlösa lurar men har tidigare varit tvungen att ha en separat sändare inkopplad, men nu slipper man alltså det.
Jaha, det var ju lite muppigt. De Chromecast jag har körs med adaptern, men nu tänker jag sätta en tv på väggen och hade hoppats det skulle räcka med en sladd upp till den och låta USB driva Chromecasten. Inget uttag direkt under heller så vill inte ha för mycket kablar…
Jaja, får väl prova och se.

ja men om man sätter en split bakom TV istället för att dra båda till ett uttag så blir det fortsatt en sladd.

ja men om man sätter en split bakom TV istället för att dra båda till ett uttag så blir det fortsatt en sladd.
Men vad ska det vara för split? Tanken är ju att tv:n ska sitta tajt mot väggen, nedanför står en byrå också tajt mot väggen. Finns alltså inte plats för en europlugg-split, varken bakom tv eller byrå. En apparatsladd som grenar ut en enkel europlugg eller USB lär väl inte finnas?

Jaha, det var ju lite muppigt. De Chromecast jag har körs med adaptern, men nu tänker jag sätta en tv på väggen och hade hoppats det skulle räcka med en sladd upp till den och låta USB driva Chromecasten. Inget uttag direkt under heller så vill inte ha för mycket kablar…
Jaja, får väl prova och se.
Jag har lagt in kablarna i en kabelkanal. Eftersom USB-kabeln är så tunn räcker det gott med en kanal på omkring 12x20mm.
Medföljande USB-kabel var dock för kort så jag fick köpa en längre, men det var det värt för att få lite ordning på det. Hatar synliga kablar som hänger ner under TV'n.

Jag har lagt in kablarna i en kabelkanal. Eftersom USB-kabeln är så tunn räcker det gott med en kanal på omkring 12x20mm.
Medföljande USB-kabel var dock för kort så jag fick köpa en längre, men det var det värt för att få lite ordning på det. Hatar synliga kablar som hänger ner under TV'n.
Jo, jag tänker också ha kanal. Problemet för mig är att jag har en liten byrå under TV:n, och uttaget en bit bort. Vill gärna slippa dubbla kablar bort till uttaget. Men kanske blir att skaffa en sådan här då, den får plats bakom byrån.
Hm, ev kanske det går att få plats med en vanlig skarv och eurosplit om man petar ner det under byrån…?
USB-uttagen på TV:n ger iaf bara 0.5 A, så det lär väl vara kört.
F5303DF5-29DE-4B53-867F-574F07739656.jpeg

Jo, jag tänker också ha kanal. Problemet för mig är att jag har en liten byrå under TV:n, och uttaget en bit bort. Vill gärna slippa dubbla kablar bort till uttaget. Men kanske blir att skaffa en sådan här då, den får plats bakom byrån.
Hm, ev kanske det går att få plats med en vanlig skarv och eurosplit om man petar ner det under byrån…?
USB-uttagen på TV:n ger iaf bara 0.5 A, så det lär väl vara kört.
Visa bilaga 687721
typ så ja. Den där var t.o.m bättre än den jag tänkte på.

nu tänker jag sätta en tv på väggen och hade hoppats det skulle räcka med en sladd upp till den och låta USB driva Chromecasten. Inget uttag direkt under heller så vill inte ha för mycket kablar…
Att du inte behöver, eller vill ha antennkabel, är självklart även för mig. Men klarar du dig verkligen enbart med Chromecast? Alltså helt utan HDMI-kabel?
Hur gör du med ljudet? Det brukar ju "alltid" bli sämre när man tar det trådlöst från TVn
Men eftersom de flesta tipsen här rör konsumtion så blir det självklara svaret:
En ny TV
och det självklara valet då borde bli
Ramar-till-Samsung-The-Frame-Rome-Guld.jpg

+1
Fast jag skulle välja en kanal med plats för nät+HDMI-kabel

det är ledlisterna som sitter längst bak i tvn som ska bytas. Chansar inte på något annorlunda där. Det alltså backlight led.
+1
Där förstår även jag och jag skulle göra precis som du.

Att du inte behöver, eller vill ha antennkabel, är självklart även för mig. Men klarar du dig verkligen enbart med Chromecast? Alltså helt utan HDMI-kabel?
Hur gör du med ljudet? Det brukar ju "alltid" bli sämre när man tar det trådlöst från TVn
Men eftersom de flesta tipsen här rör konsumtion så blir det självklara svaret:
En ny TV
och det självklara valet då borde bli
Ramar-till-Samsung-The-Frame-Rome-Guld.jpg

+1
Fast jag skulle välja en kanal med plats för nät+HDMI-kabel

+1
Där förstår även jag och jag skulle göra precis som du.
Chromecasten ansluts ju med en fast HDMI-kabel, men den ju typ 1 dm och själva chromecasten som är en liten dongel stoppar man ju bakom tv:n. Och internet-anslutningen över WiFi såklart.

Chromecasten ansluts ju med en fast HDMI-kabel, men den ju typ 1 dm och själva chromecasten som är en liten dongel stoppar man ju bakom tv:n.
Jag tänkte snarare på att ha Chromecasten i en av ingångarna på HDMI-väljaren/hemmabioreceivern som är dold i din byrå under TVn och sedan en enda (HDMI-)sladd från den till TVn, dolt dragen i samma kanal som nätkabeln.

Jag tänkte snarare på att ha Chromecasten i en av ingångarna på HDMI-väljaren/hemmabioreceivern som är dold i din byrå under TVn och sedan en enda (HDMI-)sladd från den till TVn, dolt dragen i samma kanal som nätkabeln.
Du har dongeln i TV och kör sedan ljudet via eArc till förstärkare. Är så jag har hemma.

Sitter den på en gipsvägg så går det ju alltid att borra ett hål bakom tv:n och ett nere vid golvet och fiska kablarna genom :-) För den ska väl alltid stå där?

Gipsvägg? Jag bor i ett välbyggt hus med både ytter- och innerväggar i putsat tegel?
Här är det borrhammare som gäller!

Då får du ta till spårfräsen istället! Fräste lite i betongtaket hemma för något år sen, det var nog en av de fysiskt jobbigare sakerna jag gjort. Tror faktiskt tegel är lite mera lättmanövrerat. Men våra innerväggar är i gips på gott och ont.

Då får du ta till spårfräsen istället! Fräste lite i betongtaket hemma för något år sen, det var nog en av de fysiskt jobbigare sakerna jag gjort. Tror faktiskt tegel är lite mera lättmanövrerat. Men våra innerväggar är i gips på gott och ont.
Tegel och betong är som natt och dag.

Ja, och att jobba över huvudet med en tung spårfräs gjorde det inte lättare! Fick ta ett par dm i taget och sedan vila och flåsa lite.

Vår Samsung, kanske 4 år gammal, orkar driva Google tv direkt från uttaget i bak. Tror det är två uttag. Ett med 0.5 a och ett med mer.
Jag måste tyvärr revidera. I mitt minne satt usb-sladden i tvn men nu är jag på landet och kollade. Det sitter en tunn adapter monterad i vägguttaget där bakom tyvärr.

Jag måste tyvärr revidera. I mitt minne satt usb-sladden i tvn men nu är jag på landet och kollade. Det sitter en tunn adapter monterad i vägguttaget där bakom tyvärr.
Vill minnas jag även försökte få den ansluten via min LG C1 men funkade inte så fick ta adaptern.

Någon som har erfarenheter och tips om budgetmärken? TCL, Andersson, Skantic t ex. Inga hårda krav egentligen mer än att smarttvfunktionerna inte är outhärdligt långsamma och buggiga och någorlunda framtidssäkra.

Exempelvis:
Bättre säga vad du har för budget! Ibland hittar man toppmärken till vrakpris.

Såklart, men har väl inte riktigt kommit så långt. Runt 4000 för en 43" är väl dock inte orimligt.

Såklart, men har väl inte riktigt kommit så långt. Runt 4000 för en 43" är väl dock inte orimligt.

Köp en chromecast till (den dyrare med fjärr). Alla inbyggda system i denna klass är skräp. Även om de funkar idag så kommer appar tappa stöd inom något år.

Jag letar också efter TV. Har en Nvidia Shield så smart-funktioner behövs inte alls. Tänkte fynda på Blocket, något man ska kolla extra på förutom att det inte är fel på bakgrundsbelysningen?

Köp en chromecast till (den dyrare med fjärr). Alla inbyggda system i denna klass är skräp. Även om de funkar idag så kommer appar tappa stöd inom något år.
Tack, jättebra tips. Det öppnar ju upp för en del mäkren med icke-android/google som jag tvekat över. Och kanske en äldre (dvs 2023) modell.

De chromecast jag hittar hos Kjell och Elgiganten verkar bara skilja sig i upplösning. Men antar att du menar fjärde generationen med Google TV (och fjärr som du sa) och inte de äldre som typ fyndiq säljer.

För 4000 så finns det inget som är bättre eller sämre. Det mesta är nog tillverkat av Vestel och så har nån satt sitt varumärke på den. Jämför katalogram från Kina eller Taiwan. Köp den som är snyggast.

Tack, jättebra tips. Det öppnar ju upp för en del mäkren med icke-android/google som jag tvekat över. Och kanske en äldre (dvs 2023) modell.

De chromecast jag hittar hos Kjell och Elgiganten verkar bara skilja sig i upplösning. Men antar att du menar fjärde generationen med Google TV (och fjärr som du sa) och inte de äldre som typ fyndiq säljer.

Jag skulle i alla fall inte köpa något annat än den senaste med fjärr. Men beroende på upplösning gör ju även de äldre sitt jobb även om man får styra från telefonen.

Ska du ha väggfäste så köp Biltemas för några hundra. Har det på två olika TV.

Någon som har erfarenheter och tips om budgetmärken? TCL, Andersson, Skantic t ex. Inga hårda krav egentligen mer än att smarttvfunktionerna inte är outhärdligt långsamma och buggiga och någorlunda framtidssäkra.

Exempelvis:
TCL är inget budgetmärke. Men ofta bra pang för pengen IMO, när man snackar LCD.

Funderar oxå. Siktar på 55 tum el så. Google TV. Men sen vill man ju inte ha bloatware, och en ren och snabb funktion. Möjlighet att koppla till externa högtalare & hörlurar. Chromecast. Går det att koppla till externt tangentbord, det är ju nästan som en pc. Och spela upp media från usb el extern disk.

Ska man köra en Google TV så är det egalt vad TV:n har för inbyggd funktionalitet. Hade det funnits vettiga alternativ utan inbyggd intelligens hade jag gärna valt en sån, nu blev det LG istället senast.

Korkade skärmar finns, men då är det digital signage-skärmar och de är dyr-dyra.

Om hela tv funktionen vilar på Android som på den skit-tv jag har i köket bör man undvika det. Bättre att välja nåt annat och koppla på extern Google tv. Android åldras inte bra. Det gör ute annat heller men problemet på den tv är att man inte kan starta den utan att starta Android

Vilken konfiguration tänker du på ? Pc eller Surfplatta med en stor extern korkad datorskärm ?
Chromecast med Google TV. Dvs chromecast med fjärrkontroll som nämns ovan.
Stor korkad skärm är oftast för dyrt tyvärr men det finns/fanns TV som kan starta upp utan att starta smartgrejen. De Samsung jag har funkar så men de är gamla

Tillbaka
Topp