Bikepacking
Och så borde det vara sommar...Snygg setup !! Men översta drybagen fram bör vara lite mörkare grå, och remmarna svarta istället för orange. ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och så borde det vara sommar...Snygg setup !! Men översta drybagen fram bör vara lite mörkare grå, och remmarna svarta istället för orange. ?
Jodå, en Warbonnet Blackbird. Har inte så många nätter i den än, har bara bikepackat två gånger med den. Utrymmes- och viktmässigt likvärdig med ett lätt tält, på ett ungefär.Ingen som använder hängmattetält? Jag är nöjd med min Hennessy hammock, med tarp och myggnät. ?
Jodå! Jag kör också en Hennessy Hammock och är mycket nöjd ?Ingen som använder hängmattetält? Jag är nöjd med min Hennessy hammock, med tarp och myggnät. ?
Härligt, det behövs mer av det här på forumet och inte bara sommar varianten.Lite bilder från helgens tur från Ammarnäs till Tavelsjö (nästan Umeå) längs Vindelälvsleden.
Totalt blev det ca 35 mil, vara 27 på skoterled, på 4 dagar. Ska skriva ihop en RR under påsken.
Visa bilaga 688810Visa bilaga 688811Visa bilaga 688812Visa bilaga 688813Visa bilaga 688809
Sy en själv! Köp en billig dunsäck från Stadsmissionen eller liknande och sy om. Tar ju inte många timmar.Visa bilaga 688832
Yess. Men jag skulle vilja köpa mig en dun-underquilt för att få ner packvolymen.
bara svårt att motivera dom pengarna för något jag kommer använda så sällan :(
Vinterturer har sin charm. Kräver lite mer planering och förberedelser än turer på sommaren, men i gengäld infinner sig känslan av äventyr snabbare.Härligt, det behövs mer av det här på forumet och inte bara sommar varianten.
Vinterturer har sin charm. Kräver lite mer planering och förberedelser än turer på sommaren, men i gengäld infinner sig känslan av äventyr snabbare.
Beror ju mkt på vilket r-värde du vill ha? Oisolerade saker är ju billigare men kan var skönt även på sommaren att ha ett schysst r-värde om man är frusen av sig.Alltså det här med liggunderlag, finns det något budget alternativ som är något å ha? Eller måste man investera i thermarest, nemo-tensor, eller Etherlight för att få något att hänga i julgran?
Jag har tittat lite på robens fjellguard 80 som ett något billigare alternativ. R-5 8cm tjockt packmått på 30x18, och en vikt på 1150g. Tänker att det är ju inte uppåt väggarna mer än exped dura. Men för halva priset.
Finns det andra billigare alternativ?
Jag testade hängmatta för länge sen. Skaffade en med tak och myggnät. Två stora problem med konceptet för mig:Ingen som använder hängmattetält? Jag är nöjd med min Hennessy hammock, med tarp och myggnät. ?
Ja antigen går man på ett med bra r värde så behöver man inga fler, eller så skaffar man ett lätt och pissigt till sommarturer och ett kraftigare för höst och vår. Tänker främst rocka utflykter med övernattningar när den ligger runt 0an och varmare då jag oftast kommer ha en unge med. Hon kör med urberg barnunderlägg.Beror ju mkt på vilket r-värde du vill ha? Oisolerade saker är ju billigare men kan var skönt även på sommaren att ha ett schysst r-värde om man är frusen av sig.
Fransmännen har ett nytt som har fått bra recensioner: https://www.decathlon.se/p/324583-3...#/demodelsize-254no_size/demodelcolor-8582064
Jag har ett från Amok som har jag gillar (Exped gör visst deras): https://amokequipment.se/products/fjol-ultralight-sleeping-pad
Därför jag kör Amok, då får man en hängmatta som man tom kan ligga på mage i. Magiskt bra faktiskt, sover mycket bättre än i tält. Oftast enklare att hitta två träd en platt mark, förutom i fjäll då. Fördelen med Amok är också att man kan pitcha det som ett tält på marken i nödfall. Win-win alltså :)Jag testade hängmatta för länge sen. Skaffade en med tak och myggnät. Två stora problem med konceptet för mig:
- det krävs två träd på lagom avstånd från varandra. Låter lätt men är inte så lätt att hitta just där man vill övernatta.
- jag hade svårt att sova ens skapligt. Svajigt och man blir helt låst att ligga som en ostbåge på rygg.
Sen blir vinsten viktmässigt som sagt högst måttlig jmft med tält i slutändan.
Alltså det här med liggunderlag, finns det något budget alternativ som är något å ha? Eller måste man investera i thermarest, nemo-tensor, eller Etherlight för att få något att hänga i julgran?
Jag har tittat lite på robens fjellguard 80 som ett något billigare alternativ. R-5 8cm tjockt packmått på 30x18, och en vikt på 1150g. Tänker att det är ju inte uppåt väggarna mer än exped dura. Men för halva priset.
Jag testade hängmatta för länge sen. Skaffade en med tak och myggnät. Två stora problem med konceptet för mig:
- det krävs två träd på lagom avstånd från varandra. Låter lätt men är inte så lätt att hitta just där man vill övernatta.
- jag hade svårt att sova ens skapligt. Svajigt och man blir helt låst att ligga som en ostbåge på rygg.
Sen blir vinsten viktmässigt som sagt högst måttlig jmft med tält i slutändan.
Det där köpte jag häromåret då det faktiskt hette Ultra 5R. XXL måste ha riktigt speciella distributionskanaler, för det motsvarar inte spec mot det gröna Ultra 5R. Har för mig att det är skillnad i denier på yttertygen…Något lurt men möjlighet till kap. Verkar vara ett Exped Ultra 5R men med fel namn? https://www.xxl.se/exped-varia-5r-m-uppblasbart-liggunderlag-orange/p/1221647_1_Style
Tämligen nöjd med mitt https://www.outnorth.com/se/varumarken/urberg/insulated-airmat-69990-P123-6397Alltså det här med liggunderlag, finns det något budget alternativ som är något å ha? Eller måste man investera i thermarest, nemo-tensor, eller Etherlight för att få något att hänga i julgran?
Visa bilaga 689494
Årets första tur med övernattning, Holmsjön utanför Åkers Styckebruk.
Cykeln är en Kona Rove med hemmasnickrad 1x9 (Sora-reglage, Deore M592 bakväxel och Sunrace 11-40 kassett). Topeak-väska bak och i ramen, Primus-påsar på gaffeln (i Topeak cages) och en Specialized/Fjällräven Rolltop med hållare på styret (och feedbag från samma ställe).
Hängmattan är en Hennessy Hammock Explorer Deluxe.
När det är risk för regn brukar jag fästa linorna till tarpen på samma ställe där stödlinorna till hammocken sitter. Då täcker även den lilla tarpen jag har rätt bra och det går (hjälpligt) att leva under den en stund. Den är dock inte superbra mot vinden. Jag har planer på att skaffa en större variant med raka sidor som går att dra ner till marken för att skärma av från vind. Tills dess bikepackar jag mest i okej väder :-)Går det att få ner mer på sidorna på ett bra sätt?
Tänker t ex på byta kläder och laga mat när det regnar och det är lite vind.

HeHe, fler och fler See the light. En massa småväskor överallt är otroligt opraktiskt. Pakethållare & några lagom stora bakväskor måste man ha. Det gäller ju att även ha extra plats i packningen för 5-6 ölburkar och god mat + frukost.
Stor igenkänning. Tänkte skriva något om tyskstuk och roliga styren med minst 10 böjar men avstår... Jag drivs iallafall igenom platsbristångesten av att ha en cykel som är rolig och "nätt" eftersom så stor del av mina egna cykeläventyr går ut på att själva cyklingen ska vara så bra som möjligt.Visa bilaga 689854
Fasiken vad svårt det är att välja väskor. Stor väska bak och tältet på styret; liten bak och större fram som sväljer tältet; många små spridda på cykeln… Mancold med lätt yrsel och oändligt med tid och möjlighet att krångla till det hjälper inte heller… Iallafall provpackat i drybags och konstaterat att min grundplan inte håller (får inte plats)…
Ville bara gnälla av mig med mitt I-landsproblem. Kanske Jägermeister kan leda till spontant fylleköp så man slipper valångesten?
Håller absolut med. Bara för att man slänger på en pakethållare innebär det inte att man måste lasta tungt helt plötsligt. Jag kör med 2st 12-litare från Ortlieb och uppe på hållaren en 20-liters vattentät rullpåse från Engelsons som spänns fast med remmar/band. Resten av hojen är sedan fri att ta övrig last.HeHe, fler och fler See the light. En massa småväskor överallt är otroligt opraktiskt. Pakethållare & några lagom stora bakväskor måste man ha. Det gäller ju att även ha extra plats i packningen för 5-6 ölburkar och god mat + frukost.
HeHe, fler och fler See the light. En massa småväskor överallt är otroligt opraktiskt. Pakethållare & några lagom stora bakväskor måste man ha. Det gäller ju att även ha extra plats i packningen för 5-6 ölburkar och god mat + frukost.
Stor igenkänning. Tänkte skriva något om tyskstuk och roliga styren med minst 10 böjar men avstår... Jag drivs iallafall igenom platsbristångesten av att ha en cykel som är rolig och "nätt" eftersom så stor del av mina egna cykeläventyr går ut på att själva cyklingen ska vara så bra som möjligt.
Det värsta med att tälta är ju att gå upp och pissa på natten. Har ju uppnått relativt angenäm ålder så; en öl-> en piss. Får bli en liten flaska Jäger istället så där sparade jag genast en hel del plats.
Det GÅR att stanna kvar i tältet och kissa i en flaska. Det känns inte rätt, men det går. Ju svalare ute, desto mindre fel känns det.Det värsta med att tälta är ju att gå upp och pissa på natten. Har ju uppnått relativt angenäm ålder så; en öl-> en piss. Får bli en liten flaska Jäger istället så där sparade jag genast en hel del plats.
Det GÅR att stanna kvar i tältet och kissa i en flaska. Det känns inte rätt, men det går. Ju svalare ute, desto mindre fel känns det.

Vill man maximera värdigheten ska man varken cykla eller campa. :)Man slipper dessutom packa med sig sin värdighet på vägen hem![]()
Recension på tältet? Högg ett likadant på XXL's rea i julas men än så länge är det kvar i garaget.Visa bilaga 689885
Nytt försök.
Tältet på styret.
Sovsäcken (svart) i ena Tailfin Cage pack, får nog precis plats.
Liggunderlag (grön) och pryttlar (blå) i andra cage pack.
Alla kläder (lila) i sadelväskan.
Då har jag ca 3 liter i ram-väskan för mat.
Skulle gå ganska precis utan större marginal. Sätter jag även liggunderlaget i vattentätt fodral på styret skulle det finnas gott om plats.
Hm?
Recension på tältet? Högg ett likadant på XXL's rea i julas men än så länge är det kvar i garaget.
Var ni några av dom som fick tag i det för typ en tusing-1500 kronor? Såg att de gick tokbilligt där ett tag :)Recension på tältet? Högg ett likadant på XXL's rea i julas men än så länge är det kvar i garaget.
Någon som har tips på ett skapligt tält som har plats för ett 70 cm brett liggunderlag och har hyggligt låg vikt samt är lättpackat på en Gravelbike? Vad kör ni med på era turer?Var ni några av dom som fick tag i det för typ en tusing-1500 kronor? Såg att de gick tokbilligt där ett tag :)
Big Agnes Copper Spur 1 har jag och är nöjd. Inte extremt åt något håll tror jag, men herregud så nätt det är i jämförelse med mitt Hillebergtält. När man är van vid ett sådant känns det som Copper Spur ska gå sönder när som helst, men känns ändå som bra kvalitet och det kompakta kommer med priset av att det inte kan vara hur robust som helst.Någon som har tips på ett skapligt tält som har plats för ett 70 cm brett liggunderlag och har hyggligt låg vikt samt är lättpackat på en Gravelbike? Vad kör ni med på era turer?