Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

1. Mina däck är märkta 35-622, 700x35C, med Schraderventil (sitter på ny hybridcykel). Min slang är märkt 700x35/43C, ska köpa en extra. Visst kommer någon av dessa att passa?

2. På en annan cykel (gammal skräp-mtb) har jag ett däck märkt, 47-559, 26*1.75*2, och slangen märkt 37/54-559. Tror det är Dunlopventil.
Visst kommer denna passa?
Ja.
Har du redan schrader kommer allt att passa. Om presta eller dunlop får du använda kontramuttern som följer med, med kragen neråt, för att stabilisera.

Storleksmässigt passar slangerna. Vilken ventil passar (bäst) bestäms av hålen i fälgen, inte av däcket.
Jo, men tänkte att jag köper slang med samma typ av ventil som befintlig slang har så ska det passa i fälgen.
På skräpcykeln är det lite osäkert vilken ventil jag har. Jag antar man mäter håldiameter på fälgen så kan man ta reda på vad som passar.

Jo, men tänkte att jag köper slang med samma typ av ventil som befintlig slang har så ska det passa i fälgen.
På skräpcykeln är det lite osäkert vilken ventil jag har. Jag antar man mäter håldiameter på fälgen så kan man ta reda på vad som passar.
Förstår inte riktigt syftet med att mäta. Kan du inte bara titta på den ventil som sitter där och sen köpa en slang med samma ventiltyp? Är ju så stor skillnad på ventiltyperna att det knappast ska vara någon svårighet att se vilken typ det är; se t.ex. här (scrolla ner lite så finns det en bild på presta, dunlop resp. schrader).

På det ämnet, jag har fått för mig att dunlop och schrader är kompatibla, eller snarare, att en fälg som tar den ena även klarar den andra? I så fall skulle jag nog välja att köra med samma på alla cyklar (bortsett från de med presta).

Edit: Enligt denna källa har dunlop och schrader samma nominella diameter, 8 mm, medan presta har 6 mm:

Hur laddar man upp videoklipp i happyrideinlägg? Går det?
Vill du lagra dem hos Happy? Läs under länken VIDEO ovan

Vill du länka till en video? Använd MEDIA-tagen, läs mer under Regler/Hjälp-länken ovan

Funderar på att köpa en Elite Zumo cykeltrainer men är lite osäker på hur det fungerar med att ställa in watt. Jag har förstått att det finns något som heter ERG-mode men kan man justera watten under tiden man cyklar på ett smidigt sätt?

Senast ändrad:
Funderar på att köpa en Elite Zumo cykeltrainer men är lite osäker på hur det fungerar med att ställa in watt. Jag har förstått att det finns något som heter ERG-mode men kan man justera watten under tiden man cyklar på ett smidigt sätt?
Det är enkelt. Du ställer in motståndet i Elites app, som du kopplar ihop med trainern med bluetooth.

Det är enkelt. Du ställer in motståndet i Elites app, som du kopplar ihop med trainern med bluetooth.
Ok, det är ju bra om man har tänkt att köra intervaller eller startar på en watt som man känner att man inte orkar den dagen.
Meningen är att jag ska koppla på min MTB och då blir det nog för lätt om jag ska köra på växlarna, för det går inte att ställa in ett grundmotstånd för en växel som man sedan justera genom att växla upp/ner?!?
En annan grej är ju det här med ljudnivån, antar att man inte har någon möjlighet att testa produkten hemma (XXL) och returnera om det inte fungerar. Har kollat runt på videos och annat men svårt att veta hur det skulle låta hemma.

Ok, det är ju bra om man har tänkt att köra intervaller eller startar på en watt som man känner att man inte orkar den dagen.
Meningen är att jag ska koppla på min MTB och då blir det nog för lätt om jag ska köra på växlarna, för det går inte att ställa in ett grundmotstånd för en växel som man sedan justera genom att växla upp/ner?!?
En annan grej är ju det här med ljudnivån, antar att man inte har någon möjlighet att testa produkten hemma (XXL) och returnera om det inte fungerar. Har kollat runt på videos och annat men svårt att veta hur det skulle låta hemma.
På en del kan man sätta virtuell hjulstorlek och på så sätt ändra grundmotstånd. Tanken bakom detta är oklart men det funkar (funkar på kickr o nån elite)

Ja är du duktig så kan du nog inte rejsa med mtb utväxling. Jag har en 26a med 3x och det räcker för mig.

Bäst är att ladda ner intervallpass (workout) och låta mobil eller dator styra via erg.

Borde finnas review och film på ljudnivå

Efter att ha skiftat fälgar och rengjort kassett och växlar så känns det som det är lite glapp i bakhjulet på Univegan. Har bara sprajat WD-40 i navet. Blev det för rent och torrt? Kan ett riktigt lagerfett minska glappet?

Och bilder så blir det lite roligare…

Visa bilaga 689120Visa bilaga 689121
Fett kan både dämpa känslan av glapp i form av ljud och rörelse men min erfarenhet säger att under belastning kommer hjulnavet glappa oavsett.

Om det är den som XXL rear ut så verkar det som du måste köpa till boost adapter.

Till ordinarie pris får man jämföra med en kickr från zwift inkl boost, kassett och 1 års avgift

Edit. Om det är en boost mtb du har så klart. Det är ytterligare en fördel med gammal 26a. 135mm qr passar allt.

Om det är den som XXL rear ut så verkar det som du måste köpa till boost adapter.

Till ordinarie pris får man jämföra med en kickr från zwift inkl boost, kassett och 1 års avgift

Edit. Om det är en boost mtb du har så klart. Det är ytterligare en fördel med gammal 26a. 135mm qr passar allt.
Jag är tvungen att köpa en qr 141 boost adapter
Vet inte om kickr har en 141 qr adapter...

Jag är tvungen att köpa en qr 141 boost adapter
Vet inte om kickr har en 141 qr adapter...
Det verkar vara ett problem. Nu har jag ingen 141mm men vore snabbt gjort att mäta upp grejorna för att se om den du hittat även passar kickr

1. On the drive side - the green QR end cap is exactly what I need, no changes there.
2. On the other side - I either need to somehow extend the QR end cap (red color) by 6mm, which seems impossible without turning to custom-built parts, OR
3. Flip the TA 142mm adapter (yellow color), insert a 10mm steel tube to effectively create a QR end cap, tighten with washers and regular QR skewer - effectively that's similar to what the other guy did using an old model TA adapter kit (see web lin

Jag har en Zumo. Jag vill påstå att den är ganska tyst men jag har inget direkt att jämföra med. Kör inte den med mtb utan racer med tvådelat. Kör mest olika appar som ex zwift, både träningspass erg och fritt. Har även kört den med styrning av motstånd från elites app samt via garmin

Hur ofta ska man byta tubelles gucka? Fyller man bara på eller ska man ta av däcken och göra rent från den gamla? Hur mycket går det åt i 29×2,35 däck?

Hur ofta ska man byta tubelles gucka? Fyller man bara på eller ska man ta av däcken och göra rent från den gamla? Hur mycket går det åt i 29×2,35 däck?
Det brukar funka att bara fylla på tills däcket är utslitet om du cyklar rimligt regelbundet så det inte hinner torka i en klump i botten av däcket.

Hur snabbt det torkar beror väldigt mycket på hur tjocka däck man har. Dual casing DH-däck torkar aldrig, medan tunna snabba däck torkar märkbart fortare. Det brukar räcka att höra efter om det skvalpar lite om hjulet när det fått stå en stund så det haft en chans att rinna ner i botten för att se om det är dags för påfyllning.

Första och sista frågan berör på guckan. Jag använder Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stans, den håller relativt lång, 6-7 månader. För mig är det perfekt för att jag byter mellan sommer och vinterdäck. Jag slänger gamma guckan och sköljer med vatten. Med det funkar också att fylla på. Jag använder kring 100 ml gucka till 29x2,35 däck.

Första och sista frågan berör på guckan. Jag använder Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stans, den håller relativt lång, 6-7 månader. För mig är det perfekt för att jag byter mellan sommer och vinterdäck. Jag slänger gamma guckan och sköljer med vatten. Med det funkar också att fylla på. Jag använder kring 100 ml gucka till 29x2,35 däck.
Har beställt samma gucka som du kör med nu. Tack för hjälpen ?

Hej,

Jag har satt ett fram-rack på min GT. Har gjort en riktig fulmek av en gammal flaskhållare för att få fast racket i gaffeln. Har ni tips på någon bättre lösning? Finns det något bra fäste man kan köpa?

Bilagor

• Image (2).jpeg
    Image (2).jpeg
    610.7 KB · Besök: 67
  • Image (3).jpeg
    Image (3).jpeg
    621 KB · Besök: 61
Hej,

Jag har satt ett fram-rack på min GT. Har gjort en riktig fulmek av en gammal flaskhållare för att få fast racket i gaffeln. Har ni tips på någon bättre lösning? Finns det något bra fäste man kan köpa?
Det är väl om någon cykelaffär har något i nån låda över?

Något finare fulmek kanske man kan få ihop av stag för extraljus (och tillbehör) på Biltema möjligtvis?

Hej,

Köp en sån här. De är bra och billiga. Edit. nu hade tysken slut på den i lager såg jag men de borde vara ganska enkla att få tag på

Är det någon som har bra koll på vevlager av typen T47?
Ska bygga cykel åt en vän och han har fastnat för en Bombtrack Hook EXT som enligt spec har: "T47 85.5mm shell width"
Skulle vilja köra GRX-grupp, alltså Shimano 24mm axel på vevparti...men förstår inte vad för vevlager som passar

Är det någon som har bra koll på vevlager av typen T47?
Ska bygga cykel åt en vän och han har fastnat för en Bombtrack Hook EXT som enligt spec har: "T47 85.5mm shell width"
Skulle vilja köra GRX-grupp, alltså Shimano 24mm axel på vevparti...men förstår inte vad för vevlager som passar
Rotor T4724 är nog det billigaste som passar

Det brukar väl inte sluta med hemmavarans?
Det kommer som val i PostNords app om man vill ha det hem eller till ombud. Fick jag senast idag.
Perfekt!
Har två kollegor som fått sina paket via dpd-postnord avlämpade utanför sin dörr utan förvarning eller signatur-krav, så blev lite ängslig ifall jag skulle råka ut för det när jag ska bort ett par dagar

Perfekt!
Har två kollegor som fått sina paket via dpd-postnord avlämpade utanför sin dörr utan förvarning eller signatur-krav, så blev lite ängslig ifall jag skulle råka ut för det när jag ska bort ett par dagar
Det är nog fortfarande standard om man inte gör något val eller inte har appen, men jag har fått valet senaste gångerna.

Perfekt!

Händer det bara när man inte bor i en lägenhet? Jag har aldrig fått paket från tysken hem, de går direkt till ombud utan att jag behöver göra något.

Är detta något man kan adaptra sig ur eller är det bara att krypa till korset och beställa 160 mm skivor? Beläggen greppar bara 5 mm på skivorna som är 140 mm.
1000002496.jpg
1000002495.jpg

Är detta något man kan adaptra sig ur eller är det bara att krypa till korset och beställa 160 mm skivor? Beläggen greppar bara 5 mm på skivorna som är 140 mm.
Visa bilaga 691466Visa bilaga 691467
Nej det går NOG inte att adaptra sig ur. Bak är det 160mm fäste, du kan inte gå ner i rotorstorlek med en adapter mig veterligen.

Fram är samma gissar jag, det finns ju ingen plats att skruva fast adaptern om oket skulle sitta längre ner på den då det krockar med infästningen i gaffeln.

Nej det går NOG inte att adaptra sig ur. Bak är det 160mm fäste, du kan inte gå ner i rotorstorlek med en adapter mig veterligen.

Fram är samma gissar jag, det finns ju ingen plats att skruva fast adaptern om oket skulle sitta längre ner på den då det krockar med infästningen i gaffeln.
@BigF brukar även vara angivet vilken minsta/största storlek på skiva som är cykeln är konstruerad för. Kollar du spec för ramen så kanske det står "min 160 mm rear" eller liknande.

Jag bygger samma ram den är byggd för 160mm. Jag har 160 mm skiva utan adapter. Finns inte till mindre skiva så vitt jag vet.

Tillbaka
Topp