Visa din Fatbike
Vad tycker du om Mastodon gen 3?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad tycker du om Mastodon gen 3?
Har inga andra fatbike-gafflar att jämföra med, men diggar den skarpt!Vad tycker du om Mastodon gen 3?
Jag hade en Dude med gen 2 i ca:3 år, men jag använde mest den gamla helstela Duden ändå. Funderar ändå lite lätt på att kanske sätta dämpare på ena Fatbiken igen. Men det känns halvt bortkastat på något vis.Har inga andra fatbike-gafflar att jämföra med, men diggar den skarpt!
Transformative med dämpad gaffel på fatbike jämfört med stel. 11/10 would recommend.
Säsong?!? ;)
Dubbat ser inte fel ut. :)
Vad är det där för modell? El? Växellåda eller navväxlar?
Ser ut som en Pinion?Vad är det där för modell? El? Växellåda eller navväxlar?
Ja, precis. Nicolai custom fatbike ram, Pinion växellåda P1.18 med Gates remdrift.Ser ut som en Pinion?
Vad tycker du om drivlinan, och cykeln i övrigt? Jag har en cykel och pendlar pendlar även året runt med den och har länge suktat efter pinion och rem men inte kunnat motivera kostnaden. 50-dagen närmar sig med stormsteg och bara det är ju en anledning till uppgradering...Ja, precis. Nicolai custom fatbike ram, Pinion växellåda P1.18 med Gates remdrift.
Har flera ramar med Pinion interface från Nicolai, första fatbiken sedan 2015 och har samma Pinion P1.18 låda i senaste fatbike ramen. Nicolai gör fina saker, kanske inte det lättaste, men kvalitén/funktion/supporten är bra. Tailor made ramen kostade några hundra € extra, men då kunde man få den geometrin man ville. Pinion lådorna har varit i princip underhålls fria (olje byte en gång per år) och samma med Gates remdrift. En gång var jag tvungen att skicka lådan till Tyskland till service pga en stor sten träffade lådan och höljet fick ett rejält bula som ledde till liten oljeläcka (lådan funkade dock som vanligt). Pinion var väldigt snabb att fixa lådan och kostnaden var rimligt, typ 150€ för nya höljet för lådan och kontroll + service. Remmarna har jag inte kört sönder eller haft nått strul. Dom verkar hålla hyffsat bra. Har bytt rem + drev en gång efter ungefär 5000km och då var inte remmen eller dreven slut och jag kör hojen i princip bara i skitväder på hösten och vintern.Vad tycker du om drivlinan, och cykeln i övrigt? Jag har en cykel och pendlar pendlar även året runt med den och har länge suktat efter pinion och rem men inte kunnat motivera kostnaden. 50-dagen närmar sig med stormsteg och bara det är ju en anledning till uppgradering...
Tack!Har flera ramar med Pinion interface från Nicolai, första fatbiken sedan 2015 och har samma Pinion P1.18 låda i senaste fatbike ramen. Nicolai gör fina saker, kanske inte det lättaste, men kvalitén/funktion/supporten är bra. Tailor made ramen kostade några hundra € extra, men då kunde man få den geometrin man ville. Pinion lådorna har varit i princip underhålls fria (olje byte en gång per år) och samma med Gates remdrift. En gång var jag tvungen att skicka lådan till Tyskland till service pga en stor sten träffade lådan och höljet fick ett rejält bula som ledde till liten oljeläcka (lådan funkade dock som vanligt). Pinion var väldigt snabb att fixa lådan och kostnaden var rimligt, typ 150€ för nya höljet för lådan och kontroll + service. Remmarna har jag inte kört sönder eller haft nått strul. Dom verkar hålla hyffsat bra. Har bytt rem + drev en gång efter ungefär 5000km och då var inte remmen eller dreven slut och jag kör hojen i princip bara i skitväder på hösten och vintern.
Tycker att Pinion låda är perfekt match för fatbike, där vikten är inte prio ett (inte för mig iaf :- ) ) också skönt att ha små steg mellan växlarna (P1.18) och kunna optimera växlingen till föret hela tiden. Att växla tyngre växel kan man göra under full belastning (förutom mellan 6-7 och 12-13), att växla till lättare växel måste man lätta trycket på pedalerna. Själva växling är blixtsnabb med ett ”click”. Att använda Gripshifter är lite konstigt i början, men tycker att det funkar helt OK efter man har vant sig.
Jag har en P1.12 låda också. Största skillnad är större stegen mellan växlarna, tycker att det funkar bra för stigcykling. Så klart är P1.12 (eller C1.12) lite lättare jämfört med P1.18. Annars det är ”same same”. För övrigt har jag 1:1 växling mellan lådan och bakhjulen och med detta kan man cykla under 5km/h och inte trampa ur även i nedförsbackarna.Tack!
Jag kör med gripshift redan så inga problem ?
Har du provat 12 växlat också? Jag cyklar med ganska låg kadens så då kan ju 18 vxl vara skönare.
Jag vill ju helst ha en titanram och då är inte utbudet speciellt stort..
Kollade precis och pinion har bara 175 mm vevar för fatbikeJag har en P1.12 låda också. Största skillnad är större stegen mellan växlarna, tycker att det funkar bra för stigcykling. Så klart är P1.12 (eller C1.12) lite lättare jämfört med P1.18. Annars det är ”same same”. För övrigt har jag 1:1 växling mellan lådan och bakhjulen och med detta kan man cykla under 5km/h och inte trampa ur även i nedförsbackarna.
En riktig feting!More is more! Däcken mäter nu 129mm breda :-) Och kedjan tar i däcket på lägsta växlarna men borde vara lätt fixat med annan klinga.
Visa bilaga 692248
Visa bilaga 692249
Visa bilaga 692250
Edit: Jag tycker den rullar mycket bättre nu också, kan det vara sant? (gick från i76 till i99 på fälgarna)
Phett!!More is more! Däcken mäter nu 129mm breda :-) Och kedjan tar i däcket på lägsta växlarna men borde vara lätt fixat med annan klinga.
Visa bilaga 692248
Visa bilaga 692249
Visa bilaga 692250
Edit: Jag tycker den rullar mycket bättre nu också, kan det vara sant? (gick från i76 till i99 på fälgarna)
Jodå, men inte i den här ramen kanske...Undra om det går att få så mycket bredare än 5.9tum?
Den är så clean å fin!
Tack ska du ha! Absoluta favoriten i stallet! Så sjukt smidig i skogen!Den är så clean å fin!
Ser ju ut som 26” ?
Ja, eller i76 om man ska va noga...80mm som sitter på nu?
Ja, eller i76 om man ska va noga...
Sugen på i89 men är inte säker på att det får plats med favvodäcken på...
NEXTIE - [Xiphias] 26" Fat Bike Single-Wall Carbon Rim 95mm 565g
[Xiphias] 26" Carbon Fat Rim Wheel 95mm Single Wallwww.nextie.com
Nä, större luftkammare och "plattare" däck är väl vad som lockar, och lägre vikt på köpet...Siktar du på att gå över 5 tum?
Hur tycker du DT fälgarna funkar? Funderar nämligen på ett par, den dagen jag tröttnar på mulefut fälgarna...
Med den snygga (icke apfula) gaffeln, dessutom!Äntligen en fatbike igen! Hade en likadan Dan för några år sedan men som tyvärr var en eller två storlekar för liten. Men plötsligt händer det och garaget känns komplett, välkommen Fettan II. Ska bara få sig en rejäl genomgång och lättning (bara för att du är det behöver du inte vara tung!)
Visa bilaga 713928