Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Har inga andra fatbike-gafflar att jämföra med, men diggar den skarpt!

Transformative med dämpad gaffel på fatbike jämfört med stel. 11/10 would recommend.
Jag hade en Dude med gen 2 i ca:3 år, men jag använde mest den gamla helstela Duden ändå. Funderar ändå lite lätt på att kanske sätta dämpare på ena Fatbiken igen. Men det känns halvt bortkastat på något vis.
Men skaffar jag en dämpgaffel igen så blir det nog en gen 3.
Helt klart gör Mastodon-gafflarna ett riktigt bra jobb när man närmar sig warp speed iallafall.

Visa din Fatbike
Trodde säsongen var slut, men det blev visst en fetingrunda till.

IMG_9963.jpeg

Visa din Fatbike
Ja, precis. Nicolai custom fatbike ram, Pinion växellåda P1.18 med Gates remdrift.
Vad tycker du om drivlinan, och cykeln i övrigt? Jag har en cykel och pendlar pendlar även året runt med den och har länge suktat efter pinion och rem men inte kunnat motivera kostnaden. 50-dagen närmar sig med stormsteg och bara det är ju en anledning till uppgradering...

Visa din Fatbike
Vad tycker du om drivlinan, och cykeln i övrigt? Jag har en cykel och pendlar pendlar även året runt med den och har länge suktat efter pinion och rem men inte kunnat motivera kostnaden. 50-dagen närmar sig med stormsteg och bara det är ju en anledning till uppgradering...
Har flera ramar med Pinion interface från Nicolai, första fatbiken sedan 2015 och har samma Pinion P1.18 låda i senaste fatbike ramen. Nicolai gör fina saker, kanske inte det lättaste, men kvalitén/funktion/supporten är bra. Tailor made ramen kostade några hundra € extra, men då kunde man få den geometrin man ville. Pinion lådorna har varit i princip underhålls fria (olje byte en gång per år) och samma med Gates remdrift. En gång var jag tvungen att skicka lådan till Tyskland till service pga en stor sten träffade lådan och höljet fick ett rejält bula som ledde till liten oljeläcka (lådan funkade dock som vanligt). Pinion var väldigt snabb att fixa lådan och kostnaden var rimligt, typ 150€ för nya höljet för lådan och kontroll + service. Remmarna har jag inte kört sönder eller haft nått strul. Dom verkar hålla hyffsat bra. Har bytt rem + drev en gång efter ungefär 5000km och då var inte remmen eller dreven slut och jag kör hojen i princip bara i skitväder på hösten och vintern.

Tycker att Pinion låda är perfekt match för fatbike, där vikten är inte prio ett (inte för mig iaf :- ) ) också skönt att ha små steg mellan växlarna (P1.18) och kunna optimera växlingen till föret hela tiden. Att växla tyngre växel kan man göra under full belastning (förutom mellan 6-7 och 12-13), att växla till lättare växel måste man lätta trycket på pedalerna. Själva växling är blixtsnabb med ett ”click”. Att använda Gripshifter är lite konstigt i början, men tycker att det funkar helt OK efter man har vant sig.

Visa din Fatbike
Har flera ramar med Pinion interface från Nicolai, första fatbiken sedan 2015 och har samma Pinion P1.18 låda i senaste fatbike ramen. Nicolai gör fina saker, kanske inte det lättaste, men kvalitén/funktion/supporten är bra. Tailor made ramen kostade några hundra € extra, men då kunde man få den geometrin man ville. Pinion lådorna har varit i princip underhålls fria (olje byte en gång per år) och samma med Gates remdrift. En gång var jag tvungen att skicka lådan till Tyskland till service pga en stor sten träffade lådan och höljet fick ett rejält bula som ledde till liten oljeläcka (lådan funkade dock som vanligt). Pinion var väldigt snabb att fixa lådan och kostnaden var rimligt, typ 150€ för nya höljet för lådan och kontroll + service. Remmarna har jag inte kört sönder eller haft nått strul. Dom verkar hålla hyffsat bra. Har bytt rem + drev en gång efter ungefär 5000km och då var inte remmen eller dreven slut och jag kör hojen i princip bara i skitväder på hösten och vintern.

Tycker att Pinion låda är perfekt match för fatbike, där vikten är inte prio ett (inte för mig iaf :- ) ) också skönt att ha små steg mellan växlarna (P1.18) och kunna optimera växlingen till föret hela tiden. Att växla tyngre växel kan man göra under full belastning (förutom mellan 6-7 och 12-13), att växla till lättare växel måste man lätta trycket på pedalerna. Själva växling är blixtsnabb med ett ”click”. Att använda Gripshifter är lite konstigt i början, men tycker att det funkar helt OK efter man har vant sig.
Tack!
Jag kör med gripshift redan så inga problem ?
Har du provat 12 växlat också? Jag cyklar med ganska låg kadens så då kan ju 18 vxl vara skönare.
Jag vill ju helst ha en titanram och då är inte utbudet speciellt stort..

Visa din Fatbike
Tack!
Jag kör med gripshift redan så inga problem ?
Har du provat 12 växlat också? Jag cyklar med ganska låg kadens så då kan ju 18 vxl vara skönare.
Jag vill ju helst ha en titanram och då är inte utbudet speciellt stort..
Jag har en P1.12 låda också. Största skillnad är större stegen mellan växlarna, tycker att det funkar bra för stigcykling. Så klart är P1.12 (eller C1.12) lite lättare jämfört med P1.18. Annars det är ”same same”. För övrigt har jag 1:1 växling mellan lådan och bakhjulen och med detta kan man cykla under 5km/h och inte trampa ur även i nedförsbackarna.

Visa din Fatbike
Jag har en P1.12 låda också. Största skillnad är större stegen mellan växlarna, tycker att det funkar bra för stigcykling. Så klart är P1.12 (eller C1.12) lite lättare jämfört med P1.18. Annars det är ”same same”. För övrigt har jag 1:1 växling mellan lådan och bakhjulen och med detta kan man cykla under 5km/h och inte trampa ur även i nedförsbackarna.
Kollade precis och pinion har bara 175 mm vevar för fatbike ☹️
Jag har gått ner till 165 mm och tycker att det är betydligt bättre än 175 mm men skulle vilja gå ner till 160 mm. P1.18 låter annars som min melodi. Ska dra iväg ett mail och fråga om möjligheten.
Tack för dina utlåtanden ?

Visa din Fatbike
Minusgrader under natten, sol på dagen. Trampade lite höjdmeter på asfalt för att komma ut på ett skoterspår. Det var för enkelt. Genade mot ett skidspår (tänkte kolla in det till morgondagens skidåkning). Det var för svårt:
20240418_150226.jpg

Mina låga sommarskor var inte optimala för lårdjup snö (tur jag inte tog vinterskorna!). Snö i skorna värmde inte. Kom iaf fram till skidspåret (toppklass) och följde det till en avstickare till skidspåret. Det gick bra. Knappt ett märke i skidspåret. Lätt uppför. Snön i skorna var börtglömd. Avstickaren hade ett tunt snötäcke efter senaste snön. Vackert!
20240418_151740.jpg

En liten solig glänta. Vad kan vara en bättre plats för lite vätskeintag? Fortsatte och just när jag började tänka: "Visst är det en myr här?" så gick jag igenom. Det VAR en myr där.
20240418_152008.jpg

Plurrade inte värst när jag klev av (har man inte tagit en bild har det aldrig hänt) men det var definitivt kallt. Plurrade värre när jag skulle tillbaka. Resten av turen hade jag blöta och kalla fötter, men även sol och lagom utmanande terräng. :)

Visa din Fatbike
Testar en ide jag har med att köra med dubbla väskuppsättningar.
En för lite längre dagsturer med mindre väskor (har en 5liters sadelväska på ingående)
Och en för de längre turerna med övernattning (väntar på Salsas ramväska)

Pakethållaren kommer att få ge vika för en gaffel montering av gravel pack väskorna då jag likväl behöver ny gaffel.
Troligen så kommer det bli Salsa prylar där också, då de har en kolfiber gaffel som passar samt down under hållarna.

Den skarpögde ser lite fler ändringar sedan senast. Rockbros sadeln har fått ge vika för en Brooks B17 imperial, samt att Moloko styret är utbytt pga at jag behövde upp lite mer. Tanken är att jag skall kunna komma i rätt höjd för Moloko styret med den nya gaffeln, om inte då blir det till att bekanta sig med Jones Hbar 2.5...
1000006307.jpg

Visa din Fatbike
Visa din Fatbike
Siktar du på att gå över 5 tum?

Hur tycker du DT fälgarna funkar? Funderar nämligen på ett par, den dagen jag tröttnar på mulefut fälgarna...
Nä, större luftkammare och "plattare" däck är väl vad som lockar, och lägre vikt på köpet...
Annars är jag nöjd med fälgarna, har/har haft tre par nu utan problem, tubeless med fattystripper (och fälgband eller tejp i botten).

Visa din Fatbike
Äntligen en fatbike igen! Hade en likadan Dan för några år sedan men som tyvärr var en eller två storlekar för liten. Men plötsligt händer det och garaget känns komplett, välkommen Fettan II. Ska bara få sig en rejäl genomgång och lättning (bara för att du är det behöver du inte vara tung!)

IMG_9756.jpeg

Tillbaka
Topp