Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Det är skivbroms. Jag har haft dem i många år så de är avskrivna sedan länge. Men det är ju inte lika lätt att köpa 26” fälgar längre.

Först hade har ett tejpat tygband. Velox? Sedan ett plast som jag trädde över. Eltejp senast veckorna då jag behövde ett bättre än plasten. Det hamnade alltid snett.
tygband funderade jag faktiskt på:) men tänkte det är eoner sedan någon körde med det:) det håller fukt och salt. metallen försvagas korrosivt, sedan ska det inte jättemycket belastning till för att få till en utmattning.

googlar man tycks det som kalle skriver vara en känslig produkt där lätt vikt prioriterats.

Hjulbyggartråden
Hej.. Jamensådågooglarvi Mavic XC717 Disc. Vad skriver folk? De flesta skriver om den fälgbromsade varianten å vi ser något intressant: Ytan där ekerhålen sitter är hamrad för hårdhet. OM vi inte träffar tämligen exakt rätt med temperaturen när vi hamrar, eller kallhamrar för hårt...... Sprickbildningar?? En skitfälg?? En skitfälg. mvh borano20

Hjulbyggartråden
tygband funderade jag faktiskt på:) men tänkte det är eoner sedan någon körde med det:) det håller fukt och salt. metallen försvagas korrosivt, sedan ska det inte jättemycket belastning till för att få till en utmattning.

googlar man tycks det som kalle skriver vara en känslig produkt där lätt vikt prioriterats.
Ok, då har den klarar sig rätt bra trots allt. Den har gått några tusen mil.

Dags att leta upp en ny fälg eller bättre begagnat hjul. Jag skall serva navet (xt) och se hur skicket är. Bygger kanske nytt hjul på det om lagerbanor osv ser bra ut.

Hjulbyggartråden
Från en som bygger hjul utan mätare: går det verkligen att uppnå exakt spänning när allt är spikrakt? Det är väl det som är lite av grejen, dvs att det är ett hantverk mer än en monteringsfärdighet att bygga hjul. Att hjul blivit optimala utifrån att man bara kunde mäta hade maskiner byggt bättre hjul än människor hade kunnat.
Intressant fråga. Jag tror det är möjligt att få en maskin att bygga bättre än för hand men det skulle kosta och prion med maskinbyggda är låg kostnad.

Hjulbyggartråden
Det troligaste är utmattningsbrott
Varför är svårt att exakt veta. Men eftersom det har tagit lång tid så kan det vara brister i konstruktionen som inte har märkts under lång tid, men det är endast en gissning.

Har du ngn aning om mer exakt ekerspänning?
Tyvärr inte mer exakt än att det har varit bra spänt. Nu är det nedmonterat så mer exakt än så blir det aldrig. ?

Det är trots allt ett bra ställe att få sprickor på. Det finns 33 naturliga stopphål för sprickorna. ?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
IMG_0612.jpeg

Är dessa något att ha? För pendling, grusvägar och ibland högintensiv körning. Dock på rätt snälla underlag. Jag väger 83kg.

Skönt med en fälg utan stora loggor…

Hjulbyggartråden
är det rätt antal ekrar? och om även erd stämmer kan du använda befintliga ekrar.

om du råkar hitta större innerbredd utan virvelhål i plånboken kan det vara till viss fördel:)

Hjulbyggartråden
Hjulbygge för en helstel surly karate monkey som ska användas som typ "gravel"/lätt mtb/enkel bikepacking för åkare på 105kg.

Tänker spontant att jag vill ha 30mm innerbredd då jag tänkte köra några snabbare xc däck kring 2.3-2.4"

Färdigbyggda newmen SL XA30 hjul landar på 1750g vilket känns ok, men inte såld på att använda alu-nipplar.

Varit nöjd med hope tidigare, och jag gillar så kollade på pro 5 nav med xm481 fälgar och dt comp race ekrar och mässingsnipplar.
landar med 500g för naven, 1100g för fälgarna och sen 310g ekrar, 60g nipplar just under 2000g.
Vilket känns lite väl tungt, även om jag egentligen inte borde vara förvånad eftersom jag bygger ett par rätt bombproof hjul för enduro...

Givna alternativet för att behålla bredden och få lägre vikt är väl kolfiberfälgar, men tycker det känns lite läskigt också, också skulle jag vilja hålla mig under 10k för hjulsettet

Så happy, vad missar jag för smarta alternativ? Ska jag bars bygga hope och knipa igen?

Hjulbyggartråden
Hjulbygge för en helstel surly karate monkey som ska användas som typ "gravel"/lätt mtb/enkel bikepacking för åkare på 105kg.

Tänker spontant att jag vill ha 30mm innerbredd då jag tänkte köra några snabbare xc däck kring 2.3-2.4"

Färdigbyggda newmen SL XA30 hjul landar på 1750g vilket känns ok, men inte såld på att använda alu-nipplar.

Varit nöjd med hope tidigare, och jag gillar så kollade på pro 5 nav med xm481 fälgar och dt comp race ekrar och mässingsnipplar.
landar med 500g för naven, 1100g för fälgarna och sen 310g ekrar, 60g nipplar just under 2000g.
Vilket känns lite väl tungt, även om jag egentligen inte borde vara förvånad eftersom jag bygger ett par rätt bombproof hjul för enduro...

Givna alternativet för att behålla bredden och få lägre vikt är väl kolfiberfälgar, men tycker det känns lite läskigt också, också skulle jag vilja hålla mig under 10k för hjulsettet

Så happy, vad missar jag för smarta alternativ? Ska jag bars bygga hope och knipa igen?
DT350 straight pull 28h? Du spar ett hekto på naven och några gram på både ekrar och nipplar.
Att gå ner till Revolution på ena sidan hjulen några gram till.

Men där det verkligen räknas på fälgen blir alternativen mindre uppenbart bombsäkra om du ska behålla bredden det instämmer jag i. Jag köpte ju 25 mm fälgar till mina lättare stighjul istället av det skälet.

Hjulbyggartråden
DT350 straight pull 28h? Du spar ett hekto på naven och några gram på både ekrar och nipplar.
Att gå ner till Revolution på ena sidan hjulen några gram till.

Men där det verkligen räknas på fälgen blir alternativen mindre uppenbart bombsäkra om du ska behålla bredden det instämmer jag i. Jag köpte ju 25 mm fälgar till mina lättare stighjul istället av det skälet.

Kollade lite vikter på naven, hg body för att kunna köra ss om jag vill, och en 12-42 kassett och skippa 10-11T dreven.

DT 350 straighpull 387g (244+143)

DT 350 j-hook 444g (165+279)

PRO5 32h j-hook 500g (187+313)

vet inte ifall straight pull vs j hook är en icke fråga? Jag är kanske bara traditionell som tycker att j-hook känns bekant och tryggt.

Kanske bygga dt rev/comp race ekrar med mässingsnipplar för att få ner lite mer som du föreslår. Men är inte säker på att man vill gå ner i bredd heller? Även om 25mm antagligen skulle funka lika bra

Hjulbyggartråden
Under 550g per fälg väger det mesta inkl newmen AL
Ska man under 450 och behålla i30 så är det nog främst Duke. Enklare med i25.

Utanför happy är 30mm inte gravel. Man får ofta titta på enduro
Yes, kikade på Newmen Sl A30 som verkar ligga kring 510g. Men verkar blivit ersatt av "beskar" fälgarna nyligt. (Då finns lightversion på 490g och standardversion på 560g )

Men DT verkar mest ha xc/am fälgar kring 25mm. Där skulle 460gram xm421 vara ett alternativ, (tyckte hoppet ner till 440g och XR391 var lite för litet för att vara värt det?)

Duke verkar ha "crazy star" som lät lovande. 29,5 fram och 26,5mm bak med vikt på 480/450g och 120kg systemvikt.

Hjulbyggartråden
just under 2000g.
Vilket känns lite väl tungt
Jag skulle prioritera roterande vikt över totalvikt. Dessutom skulle jag även prioritera lateral(sido)-styvhet hos hjulen, detta för att hjul med hög lateral styvhet brukar uppfattas som kvicka, snabba och kanske tom "responsiva".
Det betyder, enkelt uttryckt; 32 ekrar/hjul, men gärna med olika ekerdiametrar på hö resp vä sida.

Hjulbyggartråden
Yes, kikade på Newmen Sl A30 som verkar ligga kring 510g. Men verkar blivit ersatt av "beskar" fälgarna nyligt. (Då finns lightversion på 490g och standardversion på 560g )

Men DT verkar mest ha xc/am fälgar kring 25mm. Där skulle 460gram xm421 vara ett alternativ, (tyckte hoppet ner till 440g och XR391 var lite för litet för att vara värt det?)

Duke verkar ha "crazy star" som lät lovande. 29,5 fram och 26,5mm bak med vikt på 480/450g och 120kg systemvikt.
Det finns även nån ultra som väger ytterligare. Beroende på systemvikt kan det vara värt risken(?)

Jag valde newmen 25 men ångrar att jag inte testade ultra. Nästa gång blir det nog kinakol.

Hjulbyggartråden
Jag skulle prioritera roterande vikt över totalvikt. Dessutom skulle jag även prioritera lateral(sido)-styvhet hos hjulen, detta för att hjul med hög lateral styvhet brukar uppfattas som kvicka, snabba och kanske tom "responsiva".
Det betyder, enkelt uttryckt; 32 ekrar/hjul, men gärna med olika ekerdiametrar på hö resp vä sida.

Ffa långt ut från rotationscentrum vill man väl hålla nere vikten. Även om hopenaven är lite tyngre så ser jag fördelar med fler POE och tidigare bra erfarenheter av märket.

Även om dt har otroligt bra rykte dom med.

Det finns även nån ultra som väger ytterligare. Beroende på systemvikt kan det vara värt risken(?)

Jag valde newmen 25 men ångrar att jag inte testade ultra. Nästa gång blir det nog kinakol.
Tyckte Ultra lät liite väl sportiga då jag ändå är en tung cyklist :)

Beställde ett par nextie kolfiberhjul med DT 350 nav och 30mm fälgar på XXL rean, total avsaknad av info:
https://www.xxl.se/nextie-mtb-trail...VkguiAx2IyAF0EAQYASABEgJhZvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Men tänkte få hem dom och kolla vad det är för något iaf. Kanske är det den lite kraftigare (355g) versionen av nextie NXT29UM35 fälgen?

Annars lutar det mkt mot hopenav med dt rev/comp race och xm481 fälgar bara för att gå något jag vet kommer vara driftsäkert och pålitligt lång tid framöver, även om dom blir lite tyngre

Hjulbyggartråden
Ffa långt ut från rotationscentrum vill man väl hålla nere vikten. Även om hopenaven är lite tyngre så ser jag fördelar med fler POE och tidigare bra erfarenheter av märket.

Även om dt har otroligt bra rykte dom med.

Tyckte Ultra lät liite väl sportiga då jag ändå är en tung cyklist :)

Beställde ett par nextie kolfiberhjul med DT 350 nav och 30mm fälgar på XXL rean, total avsaknad av info:
https://www.xxl.se/nextie-mtb-trail...VkguiAx2IyAF0EAQYASABEgJhZvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Men tänkte få hem dom och kolla vad det är för något iaf. Kanske är det den lite kraftigare (355g) versionen av nextie NXT29UM35 fälgen?

Annars lutar det mkt mot hopenav med dt rev/comp race och xm481 fälgar bara för att gå något jag vet kommer vara driftsäkert och pålitligt lång tid framöver, även om dom blir lite tyngre
Har sett dina funderingar kring hjul sedan tidigare. Svårt att para ihop alla parametrar.. Jag har just ett par XM481 med Hopenav och tycker dom är trevliga som stighjul. Men rappa vettefan.. Att gå mycket lägre i vikt på fälgen men ändå behålla bredden är supersvårt. "Allt" i alu och med bredd över 25 blir per automatik "tungt".

Eventuellt hade jag funderat över behovet av breda fälgar. Jag har svårt att provocera fram något dåligt vid "vanlig" cykling med smala fälgar sålänge man inte kör jättelågt tryck. Problemet blir när man börjar kräva en massa grejer, såsom att cykla på skrå med greppiga däck och lågt tryck. Till allt annat funkar det med smalare fälgar kan jag tycka..

Hjulbyggartråden
Har sett dina funderingar kring hjul sedan tidigare. Svårt att para ihop alla parametrar.. Jag har just ett par XM481 med Hopenav och tycker dom är trevliga som stighjul. Men rappa vettefan.. Att gå mycket lägre i vikt på fälgen men ändå behålla bredden är supersvårt. "Allt" i alu och med bredd över 25 blir per automatik "tungt".

Eventuellt hade jag funderat över behovet av breda fälgar. Jag har svårt att provocera fram något dåligt vid "vanlig" cykling med smala fälgar sålänge man inte kör jättelågt tryck. Problemet blir när man börjar kräva en massa grejer, såsom att cykla på skrå med greppiga däck och lågt tryck. Till allt annat funkar det med smalare fälgar kan jag tycka..

Vadå, lätt, starkt, billigt med breda fälgar och mässingsnipplar borde väl inte vara så svårt att få ihop? ?

Håller med om att det är en stökig önskelista. Eftersom jag kommer landa på en systemvikt på 120+ är jag samtidigt lite orolig för att bygga ihop något för lätt, som jag sen kommer svära över när jag viker ihop det.

Typ nextie-hjulen jag beställt lär sälert vara sjukt rappa, men trist om jag kör sönder dom direkt ?

Hade det varit en dämpad cykel så hade jag nog gått ner på 25mm, eftersom det går fortare och har högre tryck. Men för en stel cykel så blir det ju långsammare och lägre tryck i skogen, så då har jag gärna bredare för att få stabiliteten.

Hjulbyggartråden

Jag byggde mina lätta hjul med XM421 och det finns en märkbar skillnad när man optimerar vikten på hela fälgen: fälgkanten är lite tunnare så det är lättare att slå hål i däcket mot saker/hålen blir lite större. Marginellt men ändå märkbart.

Hjulbyggartråden
standardtejpen i sammanhanget är tesa 4289. säljs på rullar 66 m för hanterbara pengar. lär vara identisk med stans. ser när jag söker att den nu letat sig in i vissa cykelaffärers sortiment, förr fick man leta reda på den i pappersaffärer och liknande

på så här smala fälgar väljs tejp som fäcker hela fälgbotten plus någon mm sträckmån. på breda fälgar kan man välja att exkludera däcksätet och bara täcka ekerhålen. viktigt då att kanten på tejpen hamnar tydligt innanför inre kanten på däcksätet.
.

Gillar också att bara täcka ekerhålen , då slipper man att tejpen följer med däcket o förstörs när man monterar av däcket, de sitter ju ofta väldigt tajt på tubeless.

Hjulbyggartråden
Fick hem nextie-hjulen idag, märkte att det inte är några brickor under nipplarna? Och vikten på hjulen verkar vara högre än förväntat.

1536g totalt

820gram totalvikt bak
244gram nav
156g ekrar
11g nipplar
Dvs fälg 409gram?

716gram totalvikt fram
143g nav
156g ekrar
11g nipplar
Dvs fälg fram 406gram?

Ganska långt ifrån det nextie själva specar: 325g för xc versionen, 355g för AM versionen.
IMG_0186.jpeg

IMG_0193.jpeg

Undra om det inte bara blir 400g extra för bombproof endurohjul istället..

går man ner på 28h istf 32h så sparar man väl typ 60gram? Men vet inte om det är värt? @HåkanC nämnde väl 32h för styvhet i sidled

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Fick hem nextie-hjulen idag, märkte att det inte är några brickor under nipplarna? Och vikten på hjulen verkar vara högre än förväntat.

1536g totalt

820gram totalvikt bak
244gram nav
156g ekrar
11g nipplar
Dvs fälg 409gram?

716gram totalvikt fram
143g nav
156g ekrar
11g nipplar
Dvs fälg fram 406gram?

Ganska långt ifrån det nextie själva specar: 325g för xc versionen, 355g för AM versionen.
Visa bilaga 694232

Visa bilaga 694233

går man ner på 28h istf 32h så sparar man väl typ 60gram? Men vet inte om det är värt? @HåkanC nämnde väl 32h för styvhet i sidled
Enligt modellnummret så har du fått Enduroversionen på fälgen. Troligen där vikten sprang iväg. Dom är ganska korrekt vikt annars på fälgarna.

Hjulbyggartråden
Fick hem nextie-hjulen idag, märkte att det inte är några brickor under nipplarna?
Det behövs inte till alla fälgar, särskilt inte till kolfiberfälgar verkar det som.
Så här skriver tex Lightbicycle om nippelbrickor
"Are nipple washers required for wheelbuilding?
With Light Bicycle rims, nipple washers are not required."

går man ner på 28h istf 32h så sparar man väl typ 60gram?
60g sparat på endast fyra ekrar+nipplar betyder hela 15g/eker+nippel! Det tror jag inte.
Gissningsvis 20-30g totalt beroende på ekerdimensioner och nippelmaterial.

Men vet inte om det är värt?
Märker du verkligen en skillnad på 20-30g?

@HåkanC nämnde väl 32h för styvhet i sidled
Det finns fler fördelar med fler ekrar
Men om fälgen är tillräckligt styv o stark, vilket många moderna kolfiberfälgar är,
går det mer eller mindre lika bra med 28 som 32 ekrar.

Hjulbyggartråden
@HåkanC Man kan vända på det med: Märker du skillnaden på 4 extra ekrar?

Största vitsen är väl om man kör sönder ett par ekrar då det finns fler att ta av. Men på ett helt hjul märker iaf jag ingen skillnad vid teknisk stigcykling.

Hjulbyggartråden
Kastar in en egen fråga: Vad tror kollektivet om att köra EX511 på en DH? FR541 verkar ha en lagerstatus som kommer och går lite så har missat den varje gång jag ska beställa nåt.

Hjulbyggartråden
Så här säger DT själva.

Based on our multiple World Champs and World Cup winning EX 511, which you still see everywhere, it is very similar overall. The big difference it has over the EX 511 is the size of the bead, you've actually got a wider, blunter bead there, which makes it harder for it to cut into the tire. In lab tests, it takes about 70% more actual kinetic force to pinch a tire versus the EX 511 and that's what you're really gaining from that new design.

Hjulbyggartråden
Så här säger DT själva.

Based on our multiple World Champs and World Cup winning EX 511, which you still see everywhere, it is very similar overall. The big difference it has over the EX 511 is the size of the bead, you've actually got a wider, blunter bead there, which makes it harder for it to cut into the tire. In lab tests, it takes about 70% more actual kinetic force to pinch a tire versus the EX 511 and that's what you're really gaining from that new design.
Till saken hör att fälgen jag kört räddningslöst skev nu är en FR570. Därav min undran.

Men låter ju som att det ändå ska funka. Blir ju samma punkarisk som befintlig fälg då antar jag.

Hjulbyggartråden
Till saken hör att fälgen jag kört räddningslöst skev nu är en FR570. Därav min undran.

Men låter ju som att det ändå ska funka. Blir ju samma punkarisk som befintlig fälg då antar jag.
Du får försöka låta bli att droppa 2 meter ner i stenkistor.
Annars är det väl kolfiber som gäller om du ska något som är mer hållbart.

Hjulbyggartråden
Det behövs inte till alla fälgar, särskilt inte till kolfiberfälgar verkar det som.
Så här skriver tex Lightbicycle om nippelbrickor
"Are nipple washers required for wheelbuilding?
With Light Bicycle rims, nipple washers are not required."

60g sparat på endast fyra ekrar+nipplar betyder hela 15g/eker+nippel! Det tror jag inte.
Gissningsvis 20-30g totalt beroende på ekerdimensioner och nippelmaterial.

Märker du verkligen en skillnad på 20-30g?

Det finns fler fördelar med fler ekrar
Men om fälgen är tillräckligt styv o stark, vilket många moderna kolfiberfälgar är,
går det mer eller mindre lika bra med 28 som 32 ekrar.
Det var för två hjul jag tänkte 60gram. Men det är nog lite högt räknat oavsett :)
Velotek föreslog dt rev, men jag tror det skulle vara vettigt med comp race/rev kombo isf

Hittade inget från nextie ang brickorna, men mailade för att dubbelkolla. Passade på att fråga om mer info vad det är för fälg med.

@HåkanC Man kan vända på det med: Märker du skillnaden på 4 extra ekrar?

Största vitsen är väl om man kör sönder ett par ekrar då det finns fler att ta av. Men på ett helt hjul märker iaf jag ingen skillnad vid teknisk stigcykling.
Jag är väl rätt säker att jag inte skulle märka någon skillnad ifall jag kör 32 eller 28 oavsett ?

Hjulbyggartråden
Du får försöka låta bli att droppa 2 meter ner i stenkistor.
Annars är det väl kolfiber som gäller om du ska något som är mer hållbart.
Gick tillbaka till alu på stigcykeln för att det inte ska bli så dyrt att köra av fälgarna.. ?

Det lustiga är att jag inte droppar varken högt eller mycket. Cyklar mest tekniskt bröt typ Bräcke.

Hjulbyggartråden
Gick tillbaka till alu på stigcykeln för att det inte ska bli så dyrt att köra av fälgarna.. ?

Det lustiga är att jag inte droppar varken högt eller mycket. Cyklar mest tekniskt bröt typ Bräcke.
Samma här, gillar att bomba på i stöket. Men aldrig lyckats köra sönder ett hjul.
Mitt bakhjul blev dock rejält krokigt efter ett misslyckat hopp i Shimano. Men det var bara att spänna upp igen så blev det som nytt (kolfiber då)

Hjulbyggartråden
NXT29UM35-EN
EN står för enduro.
Fick svar från nextie, men dom sa ingenting om att -en är endurofälgen. Enduromodellen heter NXT29XM36

"the standard weight of our AM NXT29UM35 rim is 355g +/- 15g.
The weight of the rims can not be calculated like this. Especially for the spokes, their corresponding weights are different depending on their length.

I asked my colleague to check it in our system. The rim of the serial number you provided (NXT29UM35-en-011) indicates that the weight of the finished product is approximately 360g-365g."

Hjulbyggartråden
Fick svar från nextie, men dom sa ingenting om att -en är endurofälgen. Enduromodellen heter NXT29XM36

"the standard weight of our AM NXT29UM35 rim is 355g +/- 15g.
The weight of the rims can not be calculated like this. Especially for the spokes, their corresponding weights are different depending on their length.

I asked my colleague to check it in our system. The rim of the serial number you provided (NXT29UM35-en-011) indicates that the weight of the finished product is approximately 360g-365g."
Aha spännande! Är återförsäljare för nextie och på våra fälgar brukar EN betyda enduro

Hjulbyggartråden
Är det någon som vet vem som kan ha hemma DT Alpine III i 218 och 220mm? Bygger till lådcykel med 24" fälg. Alternativt någon som kan beställa hem till ett humant pris. Den tillverkas enligt DT helt ner i 168mm.

De typiska tyskarna slutar på 250mm neråt... (Bike24, Bike-components, R2, Bike-Discount).
Har tittat på Ginkgo - Veloteile - och de har Sapim Strong som är ett alternativ, men inte favoriten.

Hjulbyggartråden
Ska köpa hjul till xc hojen, duke lycky jack sls 4 fälgar men vet inte om jag borde välja 28 el 30.5mm ID. Kommer köra däck på 2.25-2.4 tum. Vad hade ni valt? 28 fungerar nog helt klart, och viktskillnaden mellan dem är bara 10-20g så inte så mycket direkt. Kör 30mm ID nu och det fungerar bra även med 2.25tum däck...

Carbon ti x hub, någon som kör med dem och kan uttala sig om hållbarhet osv?

Hjulbyggartråden

1536g totalt

820gram totalvikt bak
244gram nav
156g ekrar
11g nipplar
Dvs fälg 409gram?

716gram totalvikt fram
143g nav
156g ekrar
11g nipplar
Dvs fälg fram 406gram?

Visa bilaga 694232

Visa bilaga 694233

En fråga som kanske är uppenbar men hittar ingen info på XXL, visst är det boost nav på dessa hjul från erbjudandet på XXL?

Hjulbyggartråden
Hej,

tjejen har köpt sin första FS, 27,5", och behöver nya hjul/fälgar. Hon vill cykla stig i slowmotion med 2.4" och 2.6". Vad finns där för bra alternativ? Cykeln kommer inte gå väldigt snabbt fram men vi cyklar mycket stenigt och brant emellanåt. En fälg för XC borde funka utmärkt till hennes -60 kg. Bak kan man väl ha en mindre fälg, 24-25 mm, men framtill ska det väl till 27-30 mm helst?
Newmen läser jag här och där men sen faller det snabbt ur minnet exakt vilka modeller som rekommenderas.

Hjulbyggartråden
Hej,

tjejen har köpt sin första FS, 27,5", och behöver nya hjul/fälgar. Hon vill cykla stig i slowmotion med 2.4" och 2.6". Vad finns där för bra alternativ? Cykeln kommer inte gå väldigt snabbt fram men vi cyklar mycket stenigt och brant emellanåt. En fälg för XC borde funka utmärkt till hennes -60 kg. Bak kan man väl ha en mindre fälg, 24-25 mm, men framtill ska det väl till 27-30 mm helst?
Newmen läser jag här och där men sen faller det snabbt ur minnet exakt vilka modeller som rekommenderas.
Helt oväsentligt till användningsområdet du beskriver. Brett är mode, eller för de som kör hårt och fort i svängarna. Välj lättaste ni har råd med, sen färdigt.

Hjulbyggartråden
Hej Bullen,

Jag tänkte byta till dynamo på en LB WR35 fälg, har ett Shutter PD-7 nav. Jag är snål, och Rose har 278mm CX-Rays billigt - min kalkyl ger 279.5mm left/right.

Kan jag klara mig, med långa nipplar, typ 16mm?

Hjulbyggartråden
Hej,

ju lättare person desto lägre däcktryck. en 60 kilos person på 2,4-2,6 däck får det stötigt i stök vid däcktryck över säg 0,8 bar. det förhållandevis låga trycket och den däckbredden kräver skulle jag säga ovillkorligt över 30 mm innerbredd för att inte wobbla och självstyra. och hellre 35i.

men å andra sidan behöver en så lätt person som tar det lugnt inte i närhet av så feta däck för att hindra genomslag. det räcker gott med 2,25 tum, och varför inte 2,1. jag menar det!. då kapas lätt 3-400 g per däck, och nästan liknande per fälg. klättring blir betydligt lättare, och däcken känns mjuka och bekväma kring 1,1 bar, och med det trycket och de däcken kan man klara sig utmärkt både komfortabelt och stabilt med 25i-fälgar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp