Vilket smörjmedel använder ni till er kedja?
marr sa:Gillar mucoff c3 gröna för torrt o lila för blött. Luktar gott och verkar göra jobbet.
Helt ok.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
marr sa:Gillar mucoff c3 gröna för torrt o lila för blött. Luktar gott och verkar göra jobbet.
GurraG sa:marr sa:Gillar mucoff c3 gröna för torrt o lila för blött. Luktar gott och verkar göra jobbet.
Helt ok.
Makten sa:Paraffin kan ha olika långa molekyler, så namnet säger inte så mycket om egenskaperna. Tändvätska brukar vara nån form av paraffin, till exempel, och det liknar mest fotogen. Inte särskilt bra smörjmedel skulle jag tro:-) Det han använder ser lite trögare ut, så det kanske funkar fint med babyolja (vilket också är paraffin)?
Lyktstoplemedhjul sa:Makten sa:Paraffin kan ha olika långa molekyler, så namnet säger inte så mycket om egenskaperna. Tändvätska brukar vara nån form av paraffin, till exempel, och det liknar mest fotogen. Inte särskilt bra smörjmedel skulle jag tro:-) Det han använder ser lite trögare ut, så det kanske funkar fint med babyolja (vilket också är paraffin)?
Rent spontant om man använder en olja så attraherar man smuts som fan. Fördelen med detta är att det håller rent. Sen om det fungerar med babyolja vet jag inte. I ett test som har gjorts fungerar olivolja mycket bra. Jag skulle alltså kunnat gå över till det istället för dyra kedjeoljor, vilket jag kanske skulle göra redan nu hmm tills jag tar tag i saken och testar the ultimate solution hehe. Men som sagt med olja kommer smutsen snabbt som snabbt
För mig verkar detta som ultimata lösningen, jag vill inte använda lösningsmedel för att få rent.
Men jag har en svag känsla av att det diskuterats om babyoil i kommentarerna till någon av hans videosar.
Här är en video om hur man bäst rengör. Tragiskt nog är det mest skadliga fortfarande det som rengör bäst
Jag menade förstås babyolja i det recept som han använde. Då verkar det ju bli en del av vaxet, så det borde inte spela nån roll att det är en olja inblandat. Sen undrar jag om inte värmeljus har lite mjukare paraffin än vanliga ljus. Kanske funkar med bara såna, rakt av?
Själv har jag inga större problem med skitig kedja. Dreven däremot! Särskilt trissorna i bakväxeln blir nedgrisade på nolltid även när kedjan är hyfsat ren, och de är ett helsike att pilla rent:-/ Men ja, det beror förstås på oljan det med.
Makten sa:Lyktstoplemedhjul sa:Makten sa:Paraffin kan ha olika långa molekyler, så namnet säger inte så mycket om egenskaperna. Tändvätska brukar vara nån form av paraffin, till exempel, och det liknar mest fotogen. Inte särskilt bra smörjmedel skulle jag tro:-) Det han använder ser lite trögare ut, så det kanske funkar fint med babyolja (vilket också är paraffin)?
Rent spontant om man använder en olja så attraherar man smuts som fan. Fördelen med detta är att det håller rent. Sen om det fungerar med babyolja vet jag inte. I ett test som har gjorts fungerar olivolja mycket bra. Jag skulle alltså kunnat gå över till det istället för dyra kedjeoljor, vilket jag kanske skulle göra redan nu hmm tills jag tar tag i saken och testar the ultimate solution hehe. Men som sagt med olja kommer smutsen snabbt som snabbt
För mig verkar detta som ultimata lösningen, jag vill inte använda lösningsmedel för att få rent.
Men jag har en svag känsla av att det diskuterats om babyoil i kommentarerna till någon av hans videosar.
Här är en video om hur man bäst rengör. Tragiskt nog är det mest skadliga fortfarande det som rengör bäst
Jag menade förstås babyolja i det recept som han använde. Då verkar det ju bli en del av vaxet, så det borde inte spela nån roll att det är en olja inblandat. Sen undrar jag om inte värmeljus har lite mjukare paraffin än vanliga ljus. Kanske funkar med bara såna, rakt av?
Själv har jag inga större problem med skitig kedja. Dreven däremot! Särskilt trissorna i bakväxeln blir nedgrisade på nolltid även när kedjan är hyfsat ren, och de är ett helsike att pilla rent:-/ Men ja, det beror förstås på oljan det med.
Jag vet inte om babyolja fungerar att blanda med paraffin och få ut samma resultat. Jag tror att jag läste en kommentar på Youtube om det. Flytande paraffin är inte jättedyrt.
Ja det suger så jäkla hårt att allt blir svart direkt. Enda sättet jag får det rent är om jag plockar av allt och rengör. Ger inte mycket för alla supersprayer. Antingen innehåller de lösningsmedel och då kan man likaväl köpa en dunk thinner eller så innehåller de en touche av "natural citrus" då är bara problemet att övriga ingredienserna är lösningsmedel eller så bara suger de och gör inte alls allting RENT.
Rent ska vara rent.
Nej jag ska prova det här. Jag ser stor frälsningspotential. "Stearinljus" som är paraffinljus är mycket mjukare än hårda ljus som står upp. Så nog säkrast köra med dem. Hårda ljus alltså
Sedan kokar man kedja var 30mil och så kanske man kan få ha det rent hela tiden. Och så vinner man watt.
OCH så ska växlingarna gå oerhört mycket mjukare! Helt utan att man behöver bekosta mycket dyrare komponenter!!
Miracle sa:Ok, men var köper man Rexsmörjan?
frid!
Makten sa:Lyktstoplemedhjul sa:Makten sa:Paraffin kan ha olika långa molekyler, så namnet säger inte så mycket om egenskaperna. Tändvätska brukar vara nån form av paraffin, till exempel, och det liknar mest fotogen. Inte särskilt bra smörjmedel skulle jag tro:-) Det han använder ser lite trögare ut, så det kanske funkar fint med babyolja (vilket också är paraffin)?
Tack för nörd-infon om vad ordet paraffin står för. Det finns de som förväntar sig mer eller mindre specifika innebörder av ordet.
Paraffin är vad jag nu förstår nåt slags samlingsnamn för kolväten som tenderar att vara solida i rumstemperatur.
Geggan i värmeljus är det jag förknippar med ordet, men vaselin kan alltså kallas mjukt paraffin, baby-olja kan kallas högraffinerad paraffinolja, och till och med fotogen kallas i vissa sammanhang för flytande paraffin.
Jag kör med avtorkning och smörjning av kedjan innan varje tur, och kör bara med Dry Lube, då jag gärna undviker oljiga grejor så långt det går. Just nu Muc-Off, men jag börjar tröttna på deras dofter som påminner mig om billigt godis från 80-talet, så letar alternativ. :) Såg att de sålde Squirt på Le Mond, så provar nog den härnäst.
En del tvättar ju kedjor med olja, t.ex. @n3wton med lampolja. Behöver man då smörja kedjan i någon (ev. annan) olja. Det känns lite som hängslen och livrem att först tvätta med olja och sedan smörja med (ev. annan) olja.Jag använder vilken olja som helst som jag har hemma, oftast random "cykelkedjeolja" från vilken affär som helst (Clas olsson eller coop)
Detta är inte så himla noga tycker jag, däremot är jag skeptisk till alla produkter som både ska göra rent och smörja samtidigt, dom innehåller oftast en massa lösningsmedel.
Tvätta först kedjan med valfi rengöring/avfettning och sen smörja med olja.
Lampoljan är alldeles för tunn för att fungera som smörjning.En del tvättar ju kedjor med olja, t.ex. @n3wton med lampolja. Behöver man då smörja kedjan i någon (ev. annan) olja. Det känns lite som hängslen och livrem att först tvätta med olja och sedan smörja med (ev. annan) olja.
WD40 till allt...Sökte men fann inget på forumet.
Har fått upp ögonen för rock n roll lube http://www.rocklube.com/extreme.htm
Några erfarenheter från denna? Tips på andra?