Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Maxxis rekon race tycker jag är rätt stadiga. Men har inte testat rocker ron så kan inte jämföra rakt av tyvärr. Men andra Schwalbe däck har jag tyckt varit sladdrigare än maxxis.
Har inte heller koll på viktskillnaden, men tror de ska vara ganska jämförbara ?
Exo är vad du vill har. Jag föredrar MaxxTerra fram och Dual bak. Många kör MaxxTerra både fram och bak. Rekon finns inte i MaxxGrip.

Tror att 20 psi just skulle funka på 25 mm fälg. Jag kör gärna lägre tryck, men då behöver man bredare fälgar. Allr berör dock på din körstil.

PS: jag har en Rekon 2,4" Exo MaxxTerra liggande som jag har använt tre rundor.
Lite återkoppling:
Har nu kört tre rundor med Rekon 2,4 Exo fram och en runda idag även med Rekon Race 2,4 Exo 2C bak.
Rejäl skillnad i stabilitet, till det bättre, jämfört med mina gamla Rocket Rons.
Känns som en annan cykel nu. Kunde köra på 18 psi bak och 15 psi fram utan att det kändes sladdrigt alls.

Tackar för tips!

Tänkte lossa vevarmarna på sonens hoj (Serious Superlite) för att låta honom använda den som springcykel med handbroms först, men blir osäker på var jag ska skruva, och åt vilket håll (därav post i denna tråden)..

Såhär ser det ut på icke-drivsidan iaf (efter att ha plockat bort ett täcklock):
WhatsApp Image 2024-04-29 at 10.30.06.jpeg

WhatsApp Image 2024-04-29 at 10.30.06 (1).jpeg

Tänkte lossa vevarmarna på sonens hoj (Serious Superlite) för att låta honom använda den som springcykel med handbroms först, men blir osäker på var jag ska skruva, och åt vilket håll (därav post i denna tråden)..

Såhär ser det ut på icke-drivsidan iaf (efter att ha plockat bort ett täcklock):
Visa bilaga 695830
Visa bilaga 695829
Skruva lös skruven som sitter under täcklocket som du tog bort, använda sedan en vevarmsavdragare för att plocka lös vevarmen.

Visa bilaga 695830
Visa bilaga 695829
Glömmer alltid bort vilken men tror att vänster sida är vänstergängat och höger höger. Men det kan vara tvärtom… ?
Ta även bort vevlagret så att inte sonen slår sönder sina anklar på vevaxeln!

Mm, problemet är nog just gängningen, testdrog lite åt hållet jag trodde på både sidorna ("mot trampriktningen") men antingen sitter det väldigt hårt eller så drog jag åt fel håll.. så sen testade jag att dra åt andra hållet också men inte heller det fick något att lossna. Så nu har jag nog dragit åt det ytterligare :-D

Shimano har ingen specifika GRX-kassett. Alla 11-delade Shimano kassett med största drev med 34 eller fler tänder passar på en 9-delat nav. Kassett med mindre än 34t passar inte.
Spännande att de mindre kassetterna inte passar. Antar att det är lvg-kassetter (?). Det verkar också stämma att alla kassetter som shimano listar under grx verkar tillhöra någon annan grupp egentligen. Det gör det inte lättare men oavsett så verkar jag kunna damma av lite gamla hjul och bygga ihop med lite nya delar.

Tack för svaret.

Spännande att de mindre kassetterna inte passar. Antar att det är lvg-kassetter (?). Det verkar också stämma att alla kassetter som shimano listar under grx verkar tillhöra någon annan grupp egentligen. Det gör det inte lättare men oavsett så verkar jag kunna damma av lite gamla hjul och bygga ihop med lite nya delar.

Tack för svaret.

En 11-delat kassett är bredare än frihjulskroppen, så största drevet behöver "hänga över" en det av navet och kanske ekrar. Därför behövs ett tillräckligt stor drev.

Att det finns många kassett att välja emellan är väl bra, då kan man välja prisnivån man vill har.

Förklara bredd på däck fälg 2,1-2,3 och 21mm-23mm 25mm ... vad passar till vad och vad betyder allt
Fälgen är den runda cirkulära saken i metall eller kolfiber som via ekrarna förbinds till navet.
Däcket är gummisaken som sitter på fälgen, ev. med en slang inuti beroende på vilken sorts däck du har.

Däcksbredder 21, 23, 25 mm och 2,1-2,3 tum är just bredden på däck (typ). Är man nere på 21-25 mm är det racerdäck. Är det 2,1-2,3 tum är det däck till mtb. Sen finns en inre och en yttre bredd på fälgen också. Däckets bredd är typiskt större än dessa bredder.

Fälgen är den runda cirkulära saken i metall eller kolfiber som via ekrarna förbinds till navet.
Däcket är gummisaken som sitter på fälgen, ev. med en slang inuti beroende på vilken sorts däck du har.

Däcksbredder 21, 23, 25 mm och 2,1-2,3 tum är just bredden på däck (typ). Är man nere på 21-25 mm är det racerdäck. Är det 2,1-2,3 tum är det däck till mtb. Sen finns en inre och en yttre bredd på fälgen också. Däckets bredd är typiskt större än dessa bredder.
Ja..! jag har 2,3 på 2,5 fälg därav är min hjärna knasig

Samtidigt så köpte min kompis 30 fälg ??

Vad ska man ha för bakväxel för 8 eller 9 delat med en landsvägskassett?, stabilitet och slitstyrka är no 1
Bra om det inte kostar för mycket heller.

Vad ska man ha för bakväxel för 8 eller 9 delat med en landsvägskassett?, stabilitet och slitstyrka är no 1
Bra om det inte kostar för mycket heller.

Jag säger Shimano Sora, om du inte köra 1x fram och behöver clutch. Titta om du behöver kort eller lång cage.

EDIT: det förutsätter att du har Shimano(-kompatibel) växelreglage.
reglage.

Visa bilaga 695830
Visa bilaga 695829
Hallo
Om täckklocket är i metall så kan det funka som mothållning för att dra av pedalarmen. Skruva då fast täcklocket och skruva ut pedalarmsbulten så att den trycks ut mot det locket så ska pedalarmen följa med.

Bulten för pedalarmen är normalgängad på båda sidor. Vevlagret är inte det. Shimano har en pil och "TIGHTEN" på sina lagerkoppar, jag brukar kolla på dem för att få riktningen rätt...

Har följande styre liggandes hemma. Är det ett ”riktigt” kolfiberstyre eller är det nåt av kinaplast?
Har försökt söka men hittar inget konkret…
IMG_1993.jpeg
IMG_1994.jpeg

Bilagor

• IMG_1992.jpeg
    IMG_1992.jpeg
    1.3 MB · Besök: 33
Jag har problem att få upp den... kedjan på stora drevet alltså.
Var ett tag sedan jag bytte kabel nu så tycker att eventuell töjning borde vara avklarad.
Har Jagwire av något slag som (vad jag minns) ska vara kompressionsfria.
Nu tror jag att jag fått slut på justeringsmån i barrel adjustern så lite jobbigt när man ska växla upp.

Något fel eller normalt?

Gör ett försök i den här tråden.

Får inte min Miyata att funka bra alls sen jag konverterade den från 3x8 till 3x9. Kassett, kedja, växelvajrar och växelreglage är nya. Framklingorna har jag renoverat. Att få till växeljusteringarna är inga konstigheter, den växlar utmärkt. Men jag har missljud och drivlinan går inte så lent som man kan förvänta sig. Jag har kört den friktionsväxlat och det funkar inte då heller, så växeljusteringen verkar oväsentligt för mitt fel.

Drivlinan består av Dura-Ace bar end shifters med indexering för 9-delat, Alivio 9-delad bakväxel och 3-delat Shimano LX vevparti.
CCE60A6B-E757-4D2F-834B-73CC0F01C9BC.jpeg
8423DD41-8897-42B0-8D46-B57111231BDF.jpeg
BD312EA7-98B7-4E50-BFF0-E1A5E4B2BE0F.jpeg
3FC88170-4288-4836-ABB5-E97D5AB75F3E.jpeg

Saker som jag testat men som inte gjort någon skillnad är att köpa både en till kassett och kedja och provat med ett annat hjul.

Jag testade en ganska sliten 9-delad kassett och då tyckte jag att det gick silkeslent, men med nya delar funkar det inte.

Jag har skruvat på en hel del cyklar, men aldrig haft samma problem som jag har med den här cykeln och jag börjar få slut på idéer. Jag utesluter inte att jag gjort något idiotmisstag när jag skruvat ihop cykeln eller att jag feldiagnostiserar mitt problem, så alla tankar uppskattas

Varför får jag inte det att funka, vad är problemet?

Senast ändrad:
Gör ett försök i den här tråden.

Får inte min Miyata att funka bra alls sen jag konverterade den från 3x8 till 3x9. Kassett, kedja, växelvajrar och växelreglage är nya. Framklingorna har jag renoverat. Att få till växeljusteringarna är inga konstigheter, den växlar utmärkt. Men jag har missljud och drivlinan går inte så lent som man kan förvänta sig. Jag har kört den friktionsväxlat och det funkar inte då heller, så växeljusteringen verkar oväsentligt för mitt fel.

Drivlinan består av Dura-Ace bar end shifters med indexering för 9-delat, Alivio 9-delad bakväxel och 3-delat Shimano LX vevparti.
Visa bilaga 696166Visa bilaga 696167Visa bilaga 696168Visa bilaga 696165

Saker som jag testat men som inte gjort någon skillnad är att köpa både en till kassett och kedja och provat med ett annat hjul.

Jag testade en ganska sliten 9-delad kassett och då tyckte jag att det gick silkeslent, men med nya delar funkar det inte.

Jag har skruvat på en hel del cyklar, men aldrig haft samma problem som jag har med den här cykeln och jag börjar få slut på idéer. Jag utesluter inte att jag gjort något idiotmisstag när jag skruvat ihop cykeln eller att jag feldiagnostiserar mitt problem, så alla tankar uppskattas

Varför får jag inte det att funka, vad är problemet?
Är det alla växlar som strular (fram och bak)? Är det endast vid belastning du får upp symptomen?
Är det något annat du lagt märke till, tex att det händer 1 gång per tramptag eller liknande?

Är det alla växlar som strular (fram och bak)? Är det endast vid belastning du får upp symptomen?
Är det något annat du lagt märke till, tex att det händer 1 gång per tramptag eller liknande?
Det strular på alla växelkombinationer. Funkar bra under belastning, det är när man trampar lätt det känns som att det inte kuggar.

Bakväxeln har gått under 600 mil
Det låter ju som om du har testat det mesta annars. Jag har förstått från din (för övrigt väldigt trevliga tråd) att du har fler än 1 cykel.
Om den bakväxeln är kompatibel med en annan cykel hade jag nog testat med gamla bakväxel på ny cykel. Om du vill slippa köpa en ny bakväxel på måfå.
Och kanske kolla trissorna om de är glapp, men det brukar ju påverka växlingen negativ så det känns inte speciellt troligt

Det låter ju som om du har testat det mesta annars. Jag har förstått från din (för övrigt väldigt trevliga tråd) att du har fler än 1 cykel.
Om den bakväxeln är kompatibel med en annan cykel hade jag nog testat med gamla bakväxel på ny cykel. Om du vill slippa köpa en ny bakväxel på måfå.
Och kanske kolla trissorna om de är glapp, men det brukar ju påverka växlingen negativ så det känns inte speciellt troligt
Ja att testa bakväxel får bli nästa steg. Jag har en 9-delad jag kan låna från en annan hoj.

Jag noterade att som cykeln är nu måste kedjelinjen vara spikrak för att det ska gå rent. Med andra ord har jag en växel som känns silkeslen på mellanklingan och en annan på storklingan.

Ja att testa bakväxel får bli nästa steg. Jag har en 9-delad jag kan låna från en annan hoj.

Jag noterade att som cykeln är nu måste kedjelinjen vara spikrak för att det ska gå rent. Med andra ord har jag en växel som känns silkeslen på mellanklingan och en annan på storklingan.
Hur ser kedjelinjen ut? Kan det vara så att vevlagret är för kort eller långt så att kedjelinjen blir helt off? På bilderna ser den ju egentligen fin ut, men det kan ju också vara en grej att dubbelkolla

Hur ser kedjelinjen ut? Kan det vara så att vevlagret är för kort eller långt så att kedjelinjen blir helt off? På bilderna ser den ju egentligen fin ut, men det kan ju också vara en grej att dubbelkolla
Kedjelinjen är bra. Jag kör samma axellängd på vevlagret som LX-vevpartiet kom med från början.

Jag testade att byta översta trissan på bakväxeln till en annan som verkade lite tajtare, men det gjorde ingen skillnad.

Är det så enkelt att billigare 9-delade komponenter inte fungerar bra?

Kassetten jag kör med nu är en Acera, tidigare hade jag en Alivio. Den något slitna kassetten jag testade med som faktist funkade bra var en XT. Är det så pass att man är tvungen att gå på XT när man kör 9-delat?

Bruna lädersadlar som fått kraftigt svarta områden efter fukt, går de att få snyggare igen? Utan att färga sadlarna helsvarta.. (Till många fläckar nämns galltvål, men tror inte det gäller detta.)

Kedjelinjen är bra. Jag kör samma axellängd på vevlagret som LX-vevpartiet kom med från början.

Jag testade att byta översta trissan på bakväxeln till en annan som verkade lite tajtare, men det gjorde ingen skillnad.

Kassetten jag kör med nu är en Acera, tidigare hade jag en Alivio. Den något slitna kassetten jag testade med som faktist funkade bra var en XT. Är det så pass att man är tvungen att gå på XT när man kör 9-delat?
Det tycker jag egentligen inte. Min erfarenhet är att även de lägre specade grejerna från shimano funkar helt okej.
Det känns som ett långskott, men är reglaget kompatibelt med växeln?

Kan du se om kedjan tar emot något drev? Eller är det bara känslan som är konstig? Växelöra ser du inte ut att ha men skev ram eller växel ställer ju till det mer ju fler växlar man har.

Renoverade framklingor, vad betyder det? Men om det är lika illa på alla drev borde ju inte fram vara problemet...

Kan du se om kedjan tar emot något drev? Eller är det bara känslan som är konstig? Växelöra ser du inte ut att ha men skev ram eller växel ställer ju till det mer ju fler växlar man har.

Renoverade framklingor, vad betyder det? Men om det är lika illa på alla drev borde ju inte fram vara problemet...
Kan ordna video imorgon. Tror att det tidigare funnits problem med att kedjan inte kuggat i tänderna i kassetten, inte helt hundra på om så är fallet. Skulle ju kunna vara bara att känslan är konstig, men jag tycker att det borde funka bättre trots billiga komponenter.

Växelörat verkar rakt nog tycker jag
CDB607DC-A265-4EF8-B3AC-51A6C4CC7E11.jpeg

Renoverade klingor innebär att jag filade till dom för att få bort det hajtandade, men dom var inte särskilt slitna egentligen

Bruna lädersadlar som fått kraftigt svarta områden efter fukt, går de att få snyggare igen? Utan att färga sadlarna helsvarta.. (Till många fläckar nämns galltvål, men tror inte det gäller detta.)
Du kan försöka med sadeltvål ( finns där hästfolket handlar) men är det ett problem att sadeln visar spår av användning?

Tillbaka
Topp