Äntligen tror jag att jag fått ordning på Miyatan.
Jag började se paralleller mellan mig en viss Petri som huserade på det här forumet långt innan min tid. Det kändes som att allt jag gjorde var att kasta på nya delar på cykeln, utan att varken lösa mitt problem eller bli något klokare på vad problemet faktist var.
Jag insåg att cykeln egentligen aldrig har funkat bra sen jag bytte bakväxel för ca 600 mil sen. Tidigare när jag kört cykeln 8-delad har jag medvetet haft vajerspänningen för slapp, så jag fått forcera den upp på lättare växlar, för när jag spänt vajern till vettig spänning har den skrapat på vägen ner till tyngre växlar. Jag har fått rekommendationer om att kika på min bakväxel av åtminstone både
@Hcsokim och
@d_anders. Tanken slog då tillslut även mig, returnerar verkligen min bakväxel som den ska?
Svar nej. Jag tror helt enkelt att jag, pågrund av att bakväxeln inte rör sig som den ska, ställt in den felaktigt så att kedjan inte kuggat i kassetten korrekt. Den temporärt lånade XT-kassetten som funkade bra har tunnare drev än dom billigare kassetterna i stål jag köpt, så även om bakväxeln inte rörde sig korrekt, kunde den kanske acceptera felmarginalen och kugga i ändå, det är i alla fall min teori.
Lösningen på mitt problem verkar ha varit att nedgradera, för på vinden hittade jag av någon anledning en 9-delad Altus bakväxel:
Totalt slaktad, men helt ny. Ingen aning om var den kommer ifrån. Trissor och justerskruv kunde jag ta från min defekta Alivio bakväxel. Nu går cykeln alltså med Altus bakväxel och Acera kassett, ingen dyr kassett behövdes.
Jag har tagit cykeln på en provtur och det verkar funka. Med andra kan man säga att jag både feldiagnostiserade problemet och hade gjort idiotmisstag när jag skruvade ihop cykeln, exakt som jag befarade i min första frågeställning. Jag har gått igenom så mycket jävelskap med den här cykeln att jag inte vågar säga att problemet är löst, men jag hoppas verkligen att det bara var min bakväxel som strulade. Det finns alltid en logisk förklaring till mekaniska problem.