Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

IVI, är det inte kedjan som är problemet??

tänker t ex felvänd shimanokedja, eller att den är för fet. kanske pröva en 10vxl?

Kan ordna video imorgon. Tror att det tidigare funnits problem med att kedjan inte kuggat i tänderna i kassetten, inte helt hundra på om så är fallet. Skulle ju kunna vara bara att känslan är konstig, men jag tycker att det borde funka bättre trots billiga komponenter.

Växelörat verkar rakt nog tycker jag
Visa bilaga 696202
Renoverade klingor innebär att jag filade till dom för att få bort det hajtandade, men dom var inte särskilt slitna egentligen
Billiga komponenter ska absolut funka.

Växelöra rakt blir ju mer noggrannt ju fler växlar man har, går inte alltid att avgöra med ögonmåttet. 9-delat borde ju fortfarande vara ganska tolerant mot avvikelser..

Fila bort hajtänder känns som det kan ställa till det... Då blir väl kuggarna mindre, vilket borde göra att kedjan ligger lika mycket an mot kuggarna? Finns ju någon tråd om att renovera kassetter och enligt den ska det ju fungera bra. Men jag har inte sett någon som gjort motsvarande på framklingor..?

Om det funkar på annan kassett förstår jag inte hur det kan vara annat än kedjan...eller ja, kassetten så klart.

Jag meckade som fan med 10s. I efterhand tror jag delvis pga boost på icke boost ram (jävla vitus).
I alla fall så fick jag inte det att växla mjukt flera åt gången med annat än shimano kassett och lite för lång kedja. Jag hade också för mig att testa med 11s kedja eftersom 12s rekommenderas för 11s.

Inte samma sak men när det inte fungerar så är det enklare att se till att allt är från samma tillverkare och enligt spec....då ska det fungera. Det är inte alltid så lätt som i exempel med cl fel från tillverkaren

Om det funkar på annan kassett förstår jag inte hur det kan vara annat än kedjan...eller ja, kassetten så klart.

Jag meckade som fan med 10s. I efterhand tror jag delvis pga boost på icke boost ram (jävla vitus).
I alla fall så fick jag inte det att växla mjukt flera åt gången med annat än shimano kassett och lite för lång kedja. Jag hade också för mig att testa med 11s kedja eftersom 12s rekommenderas för 11s.

Inte samma sak men när det inte fungerar så är det enklare att se till att allt är från samma tillverkare och enligt spec....då ska det fungera. Det är inte alltid så lätt som i exempel med cl fel från tillverkaren
Kassetten som funkade var en XT. Dom två andra som inte funkar så bra som jag tycker det borde funka är på Alivio och Acera-nivå.

Med Acerakassetten går det lent så länge kedjelinjen är rak, men växlar man ett snäpp åt valfritt håll gör det inte det.

Ställer jag för hög krav på billiga kassetter? Grejorna växlar ju fortfarande bra och funkar under belastning, så det är ju inga katastrofala problem jag har egentligen.

Idag jag ska testa med ett annat hjul som har en 9-delad Ultegra-kassett. Om den kassetten funkar får jag väl inse att det krävs dyrare kassetter för att få önskad funktion.

Senast ändrad:
Har aldrig upplevt konstiga växlingar med nya (och ickehi-end) kassetter. Du har lyckats få ett mycket märkligt problem på halsen.

Jag tror inte att nya kassetter i de lägre Shimanoklasserna ska vara något problem. Har inte stor egen erfarenhet (därav tror ovan) men den lilla jag har indikerar inte på något sånt. På något så enkelt som en kassett så är skillnaden mot dyrare/finare komponenter att de väger mer och är lite fulare.

Jag är väldigt nöjd med altus på barnens cyklar. 8s. På 9s har jag både xt och nåt billigare. Märker ingen skillnad.

Det är oklart för mig men om en risig xt funkar så hade man velat testa en ny xt?

Edit. Billig 9s 11-32 verkar vara altus? Hittar ingen lx ? . I så är det nog sån jag har. Märker ingen skillnad utom att nitarna bråkar med spacern på lvg body

Senast ändrad:
Användning är väl en sak, men på den påtänkta sadeln syns inget spår av rumpa... Mer som att nosen legat begravd i en mosse.
Som att kissat på sig? ? Det jämnar ut sig med tiden.
Det finns nån video på jutjube där en herre rengör en lädersadel men fan vet om det går att ändra färg på en dränkt sadel. Som sagt, efter 30-40 år är den helsvart oavsett ursprungsfärg.

Nån vänlig själ som kan illustrera hur fjädern på reglaget till droppern skall sitta?
IMG_2031.jpeg

Äntligen tror jag att jag fått ordning på Miyatan.

Jag började se paralleller mellan mig en viss Petri som huserade på det här forumet långt innan min tid. Det kändes som att allt jag gjorde var att kasta på nya delar på cykeln, utan att varken lösa mitt problem eller bli något klokare på vad problemet faktist var.

Jag insåg att cykeln egentligen aldrig har funkat bra sen jag bytte bakväxel för ca 600 mil sen. Tidigare när jag kört cykeln 8-delad har jag medvetet haft vajerspänningen för slapp, så jag fått forcera den upp på lättare växlar, för när jag spänt vajern till vettig spänning har den skrapat på vägen ner till tyngre växlar. Jag har fått rekommendationer om att kika på min bakväxel av åtminstone både @Hcsokim och @d_anders. Tanken slog då tillslut även mig, returnerar verkligen min bakväxel som den ska?
Svar nej. Jag tror helt enkelt att jag, pågrund av att bakväxeln inte rör sig som den ska, ställt in den felaktigt så att kedjan inte kuggat i kassetten korrekt. Den temporärt lånade XT-kassetten som funkade bra har tunnare drev än dom billigare kassetterna i stål jag köpt, så även om bakväxeln inte rörde sig korrekt, kunde den kanske acceptera felmarginalen och kugga i ändå, det är i alla fall min teori.

Lösningen på mitt problem verkar ha varit att nedgradera, för på vinden hittade jag av någon anledning en 9-delad Altus bakväxel:
C3556442-8D85-49FB-B6DE-8E324F93D6A5.jpeg

Totalt slaktad, men helt ny. Ingen aning om var den kommer ifrån. Trissor och justerskruv kunde jag ta från min defekta Alivio bakväxel. Nu går cykeln alltså med Altus bakväxel och Acera kassett, ingen dyr kassett behövdes.

Jag har tagit cykeln på en provtur och det verkar funka. Med andra kan man säga att jag både feldiagnostiserade problemet och hade gjort idiotmisstag när jag skruvade ihop cykeln, exakt som jag befarade i min första frågeställning. Jag har gått igenom så mycket jävelskap med den här cykeln att jag inte vågar säga att problemet är löst, men jag hoppas verkligen att det bara var min bakväxel som strulade. Det finns alltid en logisk förklaring till mekaniska problem.

Jag behöver skaffa mig en (riktigt) bra skruvdragare. Vad skall jag välja?
Kolla det övriga segmentet också. Köper du en skruvdragare, så kan du bygga på med 0-maskiner (bara maskinen, inget batteri och ingen laddare följer med). Nu så har väl de stora tillverkarna snarlika sortiment, så de spelar kanske ingen roll vilket märke man väljer.
Tråkigt i alla fall att köpa (t.ex.) en Makita med batteri + laddare och sedan fastna för en maskin från t.ex. Milwaukee och köpa en maskin inkl. batteri och laddare där också.

Kolla det övriga segmentet också. Köper du en skruvdragare, så kan du bygga på med 0-maskiner (bara maskinen, inget batteri och ingen laddare följer med). Nu så har väl de stora tillverkarna snarlika sortiment, så de spelar kanske ingen roll vilket märke man väljer.
Tråkigt i alla fall att köpa (t.ex.) en Makita med batteri + laddare och sedan fastna från en maskin från t.ex. Milwaukee och köpa en maskin inkl. batteri och laddare där också.
Började med Ryobi. Prisvärda. Köpte på mig några grejor (samma kostnad som bara extra batteri). Inte nog bra. Så det blev Makita. Betydligt bättre.
Men det är ju smart av tillverkarna att kunderna lätt fastnar i märket.

Tråkigt i alla fall att köpa (t.ex.) en Makita med batteri + laddare och sedan fastna för en maskin från t.ex. Milwaukee och köpa en maskin inkl. batteri och laddare där också.
Den dyraste? Jag gillar Makita. Den är knappast bäst/dyrast, men jag vet inte om jag behöver nåt bättre (har Makita hemma efter att ha haft såna på jobbet).
Lite bakgrund: jag står inför att bygga hus. Jag kommer få hjälp av byggfirma fram till tätt hus, därefter kommer jag göra det mesta på egen hand med hjälp av vänner och bekanta.

Jag tänker mig, när det kommer till verktyg, att jag kommer jobba mycket med eldrivna grejer men att en del med fördel kan vara batteridrivna.

Lite osäker på vad jag, utöver skruvdragare, kan tänkas vilja ha batteridrivet.

Jag har kikat på etablerade märken; Bosch, Dewalt, Milwaukee, Makita.
Jag har även fått till mig att Festool och Hilti är bra grejer men måhända väl dyra i drift.

Jag är inte så väldigt priskänslig ehuru varje sparad krona såklart är bättre än en onödigt slösad. Jag är ogärna dumsnål.

Lite bakgrund: jag står inför att bygga hus. Jag kommer få hjälp av byggfirma fram till tätt hus, därefter kommer jag göra det mesta på egen hand med hjälp av vänner och bekanta.

Jag tänker mig, när det kommer till verktyg, att jag kommer jobba mycket med eldrivna grejer men att en del med fördel kan vara batteridrivna.

Jag har även fått till mig att Festool och Hilti är bra grejer men måhända väl dyra i drift.

Jag är inte så väldigt priskänslig ehuru varje sparad krona såklart är bättre än en onödigt slösad. Jag är ogärna dumsnål.
Om du skall skruva mycket, då är en slagskruvdragare trevligt att ha. Enda negativa är väl att de låter mer än en borrskruvdragare.

Systersonen (som byggt ett stort garage) gick på Bosch. Han är duktig på att hitta mest/bäst för pengarna.
Tror ärligt talat de flesta av de märken du räknat upp duger. Vilken du tycker passar bäst (ergonomiskt) kan vara viktigare. Du ska ju ändå hålla i grejorna några timmar framöver.

Om du skall skruva mycket, då är en slagskruvdragare trevligt att ha. Enda negativa är väl att de låter mer än en borrskruvdragare.
Det torde bli mycket skruvande, både panel och invändigt.

Skall jag tänka på något annat sätt med slagskruvdragare?

Normalt sett känner jag mig trygg med att gå på rekommendationer i Råd&Rön - jag förutsätter att de har något test att luta sig mot.

Det torde bli mycket skruvande, både panel och invändigt.

Skall jag tänka på något annat sätt med slagskruvdragare?

Normalt sett känner jag mig trygg med att gå på rekommendationer i Råd&Rön - jag förutsätter att de har något test att luta sig mot.
Vad menar du med "Skall jag tänka på något annat sätt med slagskruvdragare?"?

Kolla om det finns något vettigt kit, typ vanlig + slag med två batteri och laddare. När jag renoverade som mest så gillade jag min lilla blå bosch, i 10.8v eller vad det nu är. Men vill man ha större och kraftigare maskiner så blir det ju ändå två olika batterier inom samma märke

Kolla om det finns något vettigt kit, typ vanlig + slag med två batteri och laddare. När jag renoverade som mest så gillade jag min lilla blå bosch, i 10.8v eller vad det nu är. Men vill man ha större och kraftigare maskiner så blir det ju ändå två olika batterier inom samma märke
Ja, det har framstått som ett vettigt upplägg; höra en som är lite mindre/smidigare/lättare och en lite kraftfullare.

Ska du bygga hus så rekomenderar jag att INTE köpa dom stora kitten som stora tillverkare har.
Gjorde samma resa förra året (fast stor renovering) och tänkte först köpa ett kit med typ det jag behövde. Störde mig dock på att kitten är utformade så att man oftast saknar en eller 2 verktyg men får med 1 man inte vill ha. Så började läsa på lite mer.

Kiten är oftast med dom billigaste maskinerna. Jag valde ut olika verktyg separat istället.
Ett kit med Skruvdragare + Slagskruvdrager och batterier, en multimaskin, en cirkelsåg (som dessutom går att köra på skena)
Fördelen blev att cirkelsågen har större klinga, alla maskiner har borstlösa motorer och man kom ifrån det lägsta segmentet av produkter.

Köp också till nåt extra batteri, jag kör 2 5Ah och 1 3Ah och det är typ 2 för lite (spec när man ska kapa mycket med cirkelsågen)

Sen tror jag det är helt skit samma om man väljer Dewalt, Makita, Bosch, Milwaukee så länge man kollar så dom har det mesta man vill ha (tips är också att kolla vad familj och vänner ev har. Väldigt smidigt att kunna låna av varandra)

Om det finns parametrar som skiljer sig mellan en vanlig skruvdragare och en slagskruvdragare.
Skulle säga att slagskruvdragaren mest är användbar om du gör lite större arbeten och ska dra i lite grövre och längre skruv.
Jag använder i princip aldrig våran om jag gör nåt inomhus, men använde den en hel del när jag byggde ramverket till vår trall.
Ljudet från slagskruvdragaren är enormt jobbigt i längden

Skulle säga att slagskruvdragaren mest är användbar om du gör lite större arbeten och ska dra i lite grövre och längre skruv.
Jag använder i princip aldrig våran om jag gör nåt inomhus, men använde den en hel del när jag byggde ramverket till vår trall.
Ljudet från slagskruvdragaren är enormt jobbigt i längden
Jag tänker mig nog att det blir en ganska stor bredd på de arbeten som kommer hamna på mig. Kanske är det här ett tillfälle då en kompromiss är ett extra dåligt val och att det kan vara värt att skaffa dubbla grejer. ?

Jag tänker mig nog att det blir en ganska stor bredd på de arbeten som kommer hamna på mig. Kanske är det här ett tillfälle då en kompromiss är ett extra dåligt val och att det kan vara värt att skaffa dubbla grejer. ?
Det tror jag är en god tanke.
Menade nog mer att jag aldrig skulle ersätta en vanlig skruvdragare med en slagskruvdragare.
Med den senare kan du ju inte borra heller

Kör du slagskruvdragare så är det bra med bitshållare av bättre kvalitet. Jag har vridit av några st

Jag köpte mina Makitor (paket med skruvdragare/borrmaskin och slagskruvdragare och 2 mindre batterier). Använder nästan uteslutande slagskruvdragaren (och radiokåpor). Not going back.

Skulle byta kedja på min MTB. Kassetten har 10 drev, men kedjan jag hade hemma var för 11.. Skulle det funka eller behöver jag shoppa?

Tjena!

Precis köpt mig en stumpjumper och kabeln till bakre bromsen slår i vevpartiet när man hojar.

Hur har ni löst sånt, känns lite B med buntband runt bakre stagen men det kanske är den enda lösningen eller hur har ni gjort?

Mm, hittade den i Norge också till sist.

Undrar om 9020 passar. Det hade sparat en frakt.
https://www.bike24.com/p2242136.html

Inte lönt att chansa och jag vågar väl inte skruva isär en massa fungerade bromsar för att kolla om allt passar allt.
Det finns säkert någon tabell någonstans på Internet med vilka bromshandtag som är utbytbara mot vilka. Det gäller bara att hitta den. ?

Rätt fina bromsar så jag får kanske ha rätt handtag i alla fall...Kanske går att fixa det böjda men vågar inte böja tillbaka utan att ha ett nytt (går att använda nu)
Vad händer om man vänder sig till typ ett Shimano Service Center här i Sverige? Kan man få tag på bara handtaget då eller måste man köpa hela reglaget? Sen betala typ 800:- för ev. handtag eller 1100:- för hela reglaget?

Vad händer om man vänder sig till typ ett Shimano Service Center här i Sverige? Kan man få tag på bara handtaget då eller måste man köpa hela reglaget? Sen betala typ 800:- för ev. handtag eller 1100:- för hela reglaget?
Ingen aning. Jag antar att det är billigare att betala frakt från Norge än beställa till butik.

Tillbaka
Topp