[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden
Går i tankarna att sätta en energimätande brytare till VVB. Den är en liten rackare på 30L 1200W. Är det Shelly 1PM Plus som gäller? Eller vad finns det alternativ? :unsure:

[OT] Smart hem tråden
[OT] Smart hem tråden
Går i tankarna att sätta en energimätande brytare till VVB. Den är en liten rackare på 30L 1200W. Är det Shelly 1PM Plus som gäller? Eller vad finns det alternativ? :unsure:
Även om den enligt specifikation ska klara 6A med råge (16A), är jag inte helt bekväm med att styra större laster direkt över den här typen av reläer.

Jag använder reläerna till att styra en konventionell kontaktor, sover bättre om natten då.

Men ja, enligt spec klarar den 16A, vilket är vad som gör mig lite skeptisk.

[OT] Smart hem tråden
Fast installation med kopplingsdosa.
Även om den enligt specifikation ska klara 6A med råge (16A), är jag inte helt bekväm med att styra större laster direkt över den här typen av reläer.

Jag använder reläerna till att styra en konventionell kontaktor, sover bättre om natten då.

Men ja, enligt spec klarar den 16A, vilket är vad som gör mig lite skeptisk.
Hur gör man med energimätningen isåfall?

Det sitter redan ett relä i VVB, som jag förstår det. Det är klena kablar till strömbrytaren iallafall.

[OT] Smart hem tråden
Fast installation med kopplingsdosa.

Hur gör man med energimätningen isåfall?

Det sitter redan ett relä i VVB, som jag förstår det. Det är klena kablar till strömbrytaren iallafall.
Jag skippar då energimätning.

Hade du alltså tänkt koppla in dig på styrningen till det interna reläet/kontaktorn jag och bryta/sluta på styrkretsen så är det ju kanon, då bryter man ingen hög last med Shellyn.

Jag tänkte inte på det eftersom jag i mina tillämpningar inte har något internt relä jag kan koppla in mig på, förutsatte därmed att du avsåg bryta matningen direkt på VVB'n

Ps. Men du kan inte mäta energi på styrkretsen heller.

[OT] Smart hem tråden
Jag skippar då energimätning.

Hade du alltså tänkt koppla in dig på styrningen till det interna reläet/kontaktorn jag och bryta/sluta på styrkretsen så är det ju kanon, då bryter man ingen hög last med Shellyn.

Jag tänkte inte på det eftersom jag i mina tillämpningar inte har något internt relä jag kan koppla in mig på, förutsatte därmed att du avsåg bryta matningen direkt på VVB'n

Ps. Men du kan inte mäta energi på styrkretsen heller.

(y)

Tanken var att bryta i kopplingsdosan och få med förbrukningen. Men jag får fundera ett varv till.
Det går mäta direkt i centralen, men det är lite krångligare.

[OT] Smart hem tråden
Nån som vet om det går att få in Somfy öppningsdetektorer i Home assistant? Helst via nån öppen lösning, men annars med nån somfy-mottagarenhet antar jag.

(Har nyligen köpt hus där tidigare ägare lämnade kvar massa detektorer på fönster och dörrar, dock inte huvudenhet eller liknande.)

(Såna här alltså: https://www.conrad.se/sv/p/somfy-intellitag-vibrations-och-oppningsdetektor-1583456.html)
Kollade lite snabbt i Homey-gränssnittet, och det finns i alla fall en bunt med olika Somy-prylar som går att ansluta om man har en Homey. Och även om jag inte pillat med Homey-koppling mot Home assistant så tror jag det ska gå att lira ihop.

[OT] Smart hem tråden
Nån som vet om det går att få in Somfy öppningsdetektorer i Home assistant? Helst via nån öppen lösning, men annars med nån somfy-mottagarenhet antar jag.

(Har nyligen köpt hus där tidigare ägare lämnade kvar massa detektorer på fönster och dörrar, dock inte huvudenhet eller liknande.)

(Såna här alltså: https://www.conrad.se/sv/p/somfy-intellitag-vibrations-och-oppningsdetektor-1583456.html)

Det finns en Somfyintegration. Jag vet dock inget om den. HA har ju en ganska livlig community, så om du googlar Home assistant somfy, eller de specifika produkterna så kommer du nog att hitta något.

[OT] Smart hem tråden
Kollade lite snabbt i Homey-gränssnittet, och det finns i alla fall en bunt med olika Somy-prylar som går att ansluta om man har en Homey. Och även om jag inte pillat med Homey-koppling mot Home assistant så tror jag det ska gå att lira ihop.
Tack för svaret, men det svarade inte riktigt på min fråga/hjälper mig inte. :-P (Och det var antagligen det @j12d342 reagerade på..) ..se nedan för lite mer bakgrund.

Det finns en Somfyintegration. Jag vet dock inget om den. HA har ju en ganska livlig community, så om du googlar Home assistant somfy, eller de specifika produkterna så kommer du nog att hitta något.

Mm, har sett att det finns en Somfy-integration, men den utgår ju från att man har en mottagarenhet, vilket jag saknar. Känns även som lite fel ställe att fråga om denna biten, så det var därför jag testade på happy. :-D ..Men visst, nästa steg är att googla själv. (Eller nån annan sökmotor då, google är ju mer eller mindre ren SEO&kass LLM-besudlad skit numera.)

För att komplicera det lite finns det olika Somfy-system tror jag, dels de som styr rullgardiner osv (Somfy RTS?) och dels t. ex. dörrdetektorer (som går på 868MHz eller nåt sånt)..

[OT] Smart hem tråden
Jag har ingen aning varför det blev en skrattis, tycker mest det är fint att Homey verkar vara förberedd på det mesta ?
Ok, ibland är jag för trögtänkt för att förstå att jag är rolig utan att veta om det. Men det var ju skönt att jag inte bevisade min trögtänkthet denna gången. :)

[OT] Smart hem tråden
Kan tillägga att min kommentar mest syftade till att det kändes lite "fel" att köpa Homey och koppla till Home Assistant (även om det säkert går), de är väl snarare konkurrenter/samma typ av lösning? Och jag gissar att även Homey kräver nån slags mottagare för att ta emot trafiken från Somfy-sändare..

[OT] Smart hem tråden
Kan tillägga att min kommentar mest syftade till att det kändes lite "fel" att köpa Homey och koppla till Home Assistant (även om det säkert går), de är väl snarare konkurrenter/samma typ av lösning? Och jag gissar att även Homey kräver nån slags mottagare för att ta emot trafiken från Somfy-sändare..
Nja, Homey är ju mottagaren, alltså hårdvara (och mjukvara) som snackar med Somfy-enheterna och kommunicerar även (tror jag) mot home assistant. Nu kostar ju Homeyn några kronor, så det är väl kanske både onödigt krångligt och dyrt.

När jag skaffade Homey, så lämnade jag home assistant till förmån för homeyns app och gränssnitt.

[OT] Smart hem tråden
Nja, Homey är ju mottagaren, alltså hårdvara (och mjukvara) som snackar med Somfy-enheterna och kommunicerar även (tror jag) mot home assistant. Nu kostar ju Homeyn några kronor, så det är väl kanske både onödigt krångligt och dyrt.

När jag skaffade Homey, så lämnade jag home assistant till förmån för homeyns app och gränssnitt.
Hur är Homey kontra HA? jag har kört HA sedan det skapades, i princip, så jag vet inget annat :giggle:

[OT] Smart hem tråden
Nu är det väl 3-4 år sedan jag körde HA, och när jag bytte gränssnitt så var det väl för att då, var helheten mycket bättre i Homey. Det var naturligt att köra Homey när man nu köpt det, men det tilltalade mig mer även om det var plus och minus för båda sidor jämförelsevis.

Kanske var det som kändes bäst efter en tids användande av Homey-appen, var väl enkelheten att få till få klicka i luren fram till en önskad funktion genom att lägga favoriter på startvyn i Homeyn.

Sedan tyckte jag nog att det kändes mer logiskt/enkelt att navigera sig fram till olika komponenter. Alltså hur strukturen ser ut när man delar upp komponenterna per placering i huset.
Nu har jag ju inte startat HA på 3-4 år, så det lär väl ha hänt en del i HA som jag inte har koll på.

Största problemet med Homeyn, är att det är så barnsligt kul att sitta med PC-gränssnittet och bygga flöden (automationer i HA), så man köper på sig mer och mer prylar bara för att få in det i gränssnittet. :)

[OT] Smart hem tråden
Homey känns som plattformen för som som "automatiserar" genom att byta ut en knapp på väggen mot en knapp i mobilen.

Men det bygger bara på mina ogrundade fördomar :)

[OT] Smart hem tråden
Homey känns som plattformen för som som "automatiserar" genom att byta ut en knapp på väggen mot en knapp i mobilen.

Men det bygger bara på mina ogrundade fördomar :)
Nej, skulle jag inte säga. Jag har betydligt fler styrningar via Homey som triggas av fysiska knappar eller av automagi än att fippla med telefonen.

Jag har tex i flera rum där all belysning i rummet som släcks när jag släcker ner takbelysningen via fysisk brytare för takbelysningen i rummet. Har även i något rum även det omvända att all belysning tänds när en dimmer/brytare tänder takbelysningen.

Mest förekommande är dock sådant som inte trycks vare sig i luren eller på väggen. Jag har bland annat närvarostyrning av belysning och sonos-högtalare, styrning av värme, varmvatten och laddning mht elpriser, fläktar som startar och belysning som släcks när zwift-pass startar.

[OT] Smart hem tråden
Internet säger att litiumbatterier får plating sen blir det kortslutning och därefter explosion/brand, om dom laddas i minusgrader.

Är detta ett problem med moderna batterier med BMS som skyddar mot "överbelastning, kortslutning och underspänning"?

Detta skulle jag vilja ha utomhus https://www.electrokit.com/batteri-lipo-3.7v-3000mah och jag ser ju att det står tydlig rekommenderad laddtemperatur.

(mina Ring kameradörrklockor har suttit uppe i några år och än har dom inte brunnit upp. Batterierna sitter alltid monterade och laddas med någon gammal inkopplad ringtransformator från tidigare dörrklocka)

[OT] Smart hem tråden
Överbelastning är ju något helt annat. För bästa livslängd är det ju temp-cutoff som gäller (eller värme) men om de faktiskt kan brinna pga att laddas i kyla vet jag inte. Låter långsökt tycker jag.

[OT] Smart hem tråden
Det var ju kul det här.
Nästa steg är att få bort den unkna doften i källaren i ett av husen.

Tanken är att sätta in en badrumsfläkt istället för ett fönster och tanken är att ha en grundhastighet som kan justeras beroende på fuktighet och även baserat på kalender.
Tanken är att styra den via den Home Assistant som jag håller på att sätta upp.

[OT] Smart hem tråden
Internet säger att litiumbatterier får plating sen blir det kortslutning och därefter explosion/brand, om dom laddas i minusgrader.

Är detta ett problem med moderna batterier med BMS som skyddar mot "överbelastning, kortslutning och underspänning"?

Detta skulle jag vilja ha utomhus https://www.electrokit.com/batteri-lipo-3.7v-3000mah och jag ser ju att det står tydlig rekommenderad laddtemperatur.
Min gissning är att det länkade batteripacket endast har en rudimentär BMS, eftersom det står: "har inbyggt skydd mot överbelastning, kortslutning och underspänning"
och jag gissar även att om du laddar det med låg laddström (max 300mA = C/10) kommer det inte att vara några problem på många år.

Jag kanske missförstår ngt i ditt inlägg, men ändå:
Om du kommer att ha möjlighet att ha laddaren kontinuerligt inkopplad vad behöver du batteriet till?

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
Nån som är en fena på Home Assistants templates osv? Har fixat en hel del fungerande (med ChatGPTs hjälp..), men denna vägrar funka. Nån som direkt ser vad som är fel, eller hur man bäst felsöker det? Den har status Unavailable i HA..

Tanken är alltså att ha en binärsensor som varnar om temperaturen (på nån av två olika sensorer) varit under 0C senaste 8h, bra att ha när man vaknar och vill veta om det är risk för blixthalka..

binary_sensor:
- platform: template
sensors:
outdoors_temperature_below_zero:
friendly_name: "Outdoors temperature below zero last 8h"
unique_id: outdoors_temperature_below_zero
value_template: >
{% set th001_history = states(sensor.telldusfineoffset183_temperature.history('-8h')) %}
{% set th002_history = states(sensor.ute_temperature.history('-8h')) %}
{% set th001_below_zero = th001_history | selectattr('state', 'lt', 0) | list %}
{% set th002_below_zero = th002_history | selectattr('state', 'lt', 0) | list %}
{{ th001_below_zero | count > 0 or th002_below_zero | count > 0 }}
icon_template: mdi:thermometer-alert
device_class: "cold"

[OT] Smart hem tråden
I takt med att det uppkopplade huset växer så snubblar jag på rent filosofiska frågor.

Jag har nu rullgardiner, markiser och vanliga fönstermarkiser i samma system.

Dom verkar alla ha lite olika ide om ifall "position: 100%" betyder öppet eller stängt, vilket är lustigt när dom i praktiken löser samma uppgift.

Och bonusfundering. Vad är "öppet" vs "stängt" på en markis?
Vissa saker i livet är enklare med knappar och snören ?

[OT] Smart hem tråden
I takt med att det uppkopplade huset växer så snubblar jag på rent filosofiska frågor.

Jag har nu rullgardiner, markiser och vanliga fönstermarkiser i samma system.

Dom verkar alla ha lite olika ide om ifall "position: 100%" betyder öppet eller stängt, vilket är lustigt när dom i praktiken löser samma uppgift.

Och bonusfundering. Vad är "öppet" vs "stängt" på en markis?
Vissa saker i livet är enklare med knappar och snören ?
Hos mig är 100% helt uppfällda (då dom inte avskärmar någonting) markiser respektive fasad-persienn, och 0% är då helt nedfällda (täcker hela fönstret). Haft mest meck med att sätta tid i för 0-100% respektive 100-0%, vilket krävs för att kunna ställa dem i tex 50% nedfällda med ett knapptryck.
(Homey gränssnitt)

[OT] Smart hem tråden
En fråga angående Homey Pro och då i kombination med Tibber Pulse.
Kan man plocka ut förbrukningen från Tibber Pulse utan att vara Tibberkund in i Homey Pro och använda Homey Pro för att jämföra sina förbrukningssiffror?
Har nu bara Tibberappen till Pulse och ser bara förbrukningen max 24 h bakåt.

Vill hemskt gärna kombinera en graf över elförbrukningen gärna i kombination med både inne- & utetemperaturen. Gärna ökning/minskning i procent mot föregående månad och samma månad fast året innan osv.

Skulle även vilja plocka ut snitteffekten per timme och använda det värdet både för att uppmärksamma mig på eventuellt hög effekttopp och för att eventuellt styra något om effekten är hög (stänga av någon förbrukare automatiskt t.ex.)

Är det enkelt att dela ut en styrning till en annan användare? T.ex. om jag är bortrest och har satt innetemperaturen till 15 grader, sedan så vill jag att föräldrarna skall kunna ställa upp tempen till 20 grader innan de skall hit.
Sedan så vill jag att de inte skall komma åt något annat som jag styr eller se förbrukningen hemma hos mig t.ex.

[OT] Smart hem tråden
Om du kan få ut siffrorna från tibber så kan du ju skriva dem någonstans och sedan läsa dem från Homey. Som jag fattat är apparna typ JavaScript, så du kan nog hitta på vad du vill. Men du behöver nog någon extern lagring och ett API mot det för att Homey ska funka .

Med reservation att jag inte vet hur den funkar.

[OT] Smart hem tråden
Om du kan få ut siffrorna från tibber så kan du ju skriva dem någonstans och sedan läsa dem från Homey. Som jag fattat är apparna typ JavaScript, så du kan nog hitta på vad du vill. Men du behöver nog någon extern lagring och ett API mot det för att Homey ska funka .

Med reservation att jag inte vet hur den funkar.
Har inte Homey Pro någon intern lagring för värden?
Det går att koppla upp sig mot sin Pulse via Tibbers API för att plocka ut värden.
Skall jag ändå behöva en extern databas att knuffa ut värdena till för att sedan plocka in dem igen i Homey Pro för att generera grafer och varningar + styrning?

[OT] Smart hem tråden
Fortsätter att tjata om Homey Pro.
Har några förbrukningar som jag inte vill skall vara igång när förbrukningen är hög.
Är det möjligt att med Homey Pro kunna plocka den momentana förbrukningen med Tibber Pulse och då stänga av förbrukningarna som inte skall vara igång, för att sedan slå igång dem igen när den aktuella förbrukningen sjunker under ett tröskelvärde?

[OT] Smart hem tråden
Jag skulle gissa att svaret är nej om du vill utgå ifrån ”normal” kunskap, dvs utifrån de triggers som Homeyappen stödjer. I princip alla triggers för Tibber handlar om priser. Dvs kr och inte kW.

[OT] Smart hem tråden
Jag tror man skulle kunna få till det

Bilagor

• IMG_20241024_182939.jpg
    IMG_20241024_182939.jpg
    112.1 KB · Besök: 29
[OT] Smart hem tråden
Så här ser det ut.
Har du inte Homey Pro idag?

Bilagor

• Screenshot_2024-10-24-18-46-35-59_4bbfc4a7dd885a2bb189f300112a7ed4.jpg
    Screenshot_2024-10-24-18-46-35-59_4bbfc4a7dd885a2bb189f300112a7ed4.jpg