Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tackar och bockar.Bara att lägga till en binary helper och en automation som uppdaterar den när du får ny status. Sen är det fritt fram att använda din helper som villkor i automationer.
Är den ansluten med stickpropp och det finns WiFi-täckning där den sitter så finns juGår i tankarna att sätta en energimätande brytare till VVB. Den är en liten rackare på 30L 1200W. Är det Shelly 1PM Plus som gäller? Eller vad finns det alternativ?![]()
Även om den enligt specifikation ska klara 6A med råge (16A), är jag inte helt bekväm med att styra större laster direkt över den här typen av reläer.Går i tankarna att sätta en energimätande brytare till VVB. Den är en liten rackare på 30L 1200W. Är det Shelly 1PM Plus som gäller? Eller vad finns det alternativ?![]()
Fast installation med kopplingsdosa.Är den ansluten med stickpropp och det finns WiFi-täckning där den sitter så finns ju
Hur gör man med energimätningen isåfall?Även om den enligt specifikation ska klara 6A med råge (16A), är jag inte helt bekväm med att styra större laster direkt över den här typen av reläer.
Jag använder reläerna till att styra en konventionell kontaktor, sover bättre om natten då.
Men ja, enligt spec klarar den 16A, vilket är vad som gör mig lite skeptisk.
Jag skippar då energimätning.Fast installation med kopplingsdosa.
Hur gör man med energimätningen isåfall?
Det sitter redan ett relä i VVB, som jag förstår det. Det är klena kablar till strömbrytaren iallafall.
Jag skippar då energimätning.
Hade du alltså tänkt koppla in dig på styrningen till det interna reläet/kontaktorn jag och bryta/sluta på styrkretsen så är det ju kanon, då bryter man ingen hög last med Shellyn.
Jag tänkte inte på det eftersom jag i mina tillämpningar inte har något internt relä jag kan koppla in mig på, förutsatte därmed att du avsåg bryta matningen direkt på VVB'n
Ps. Men du kan inte mäta energi på styrkretsen heller.
Inga roliga och bättre alternativ om du kikar här?
Tanken var att bryta i kopplingsdosan och få med förbrukningen. Men jag får fundera ett varv till.
Det går mäta direkt i centralen, men det är lite krångligare.
Kollade lite snabbt i Homey-gränssnittet, och det finns i alla fall en bunt med olika Somy-prylar som går att ansluta om man har en Homey. Och även om jag inte pillat med Homey-koppling mot Home assistant så tror jag det ska gå att lira ihop.Nån som vet om det går att få in Somfy öppningsdetektorer i Home assistant? Helst via nån öppen lösning, men annars med nån somfy-mottagarenhet antar jag.
(Har nyligen köpt hus där tidigare ägare lämnade kvar massa detektorer på fönster och dörrar, dock inte huvudenhet eller liknande.)
(Såna här alltså: https://www.conrad.se/sv/p/somfy-intellitag-vibrations-och-oppningsdetektor-1583456.html)
Nån som vet om det går att få in Somfy öppningsdetektorer i Home assistant? Helst via nån öppen lösning, men annars med nån somfy-mottagarenhet antar jag.
(Har nyligen köpt hus där tidigare ägare lämnade kvar massa detektorer på fönster och dörrar, dock inte huvudenhet eller liknande.)
(Såna här alltså: https://www.conrad.se/sv/p/somfy-intellitag-vibrations-och-oppningsdetektor-1583456.html)
Tack för svaret, men det svarade inte riktigt på min fråga/hjälper mig inte. :-P (Och det var antagligen det @j12d342 reagerade på..) ..se nedan för lite mer bakgrund.Kollade lite snabbt i Homey-gränssnittet, och det finns i alla fall en bunt med olika Somy-prylar som går att ansluta om man har en Homey. Och även om jag inte pillat med Homey-koppling mot Home assistant så tror jag det ska gå att lira ihop.
Mm, har sett att det finns en Somfy-integration, men den utgår ju från att man har en mottagarenhet, vilket jag saknar. Känns även som lite fel ställe att fråga om denna biten, så det var därför jag testade på happy. :-D ..Men visst, nästa steg är att googla själv. (Eller nån annan sökmotor då, google är ju mer eller mindre ren SEO&kass LLM-besudlad skit numera.)Det finns en Somfyintegration. Jag vet dock inget om den. HA har ju en ganska livlig community, så om du googlar Home assistant somfy, eller de specifika produkterna så kommer du nog att hitta något.
![]()
Jag har ingen aning varför det blev en skrattis, tycker mest det är fint att Homey verkar vara förberedd på det mesta ?@j12d342 Jag måste nog erkänna att jag inte själv förstår vad som var kul med det jag skrev, du får gärna förtydliga.
Ok, ibland är jag för trögtänkt för att förstå att jag är rolig utan att veta om det. Men det var ju skönt att jag inte bevisade min trögtänkthet denna gången. :)Jag har ingen aning varför det blev en skrattis, tycker mest det är fint att Homey verkar vara förberedd på det mesta ?
Nja, Homey är ju mottagaren, alltså hårdvara (och mjukvara) som snackar med Somfy-enheterna och kommunicerar även (tror jag) mot home assistant. Nu kostar ju Homeyn några kronor, så det är väl kanske både onödigt krångligt och dyrt.Kan tillägga att min kommentar mest syftade till att det kändes lite "fel" att köpa Homey och koppla till Home Assistant (även om det säkert går), de är väl snarare konkurrenter/samma typ av lösning? Och jag gissar att även Homey kräver nån slags mottagare för att ta emot trafiken från Somfy-sändare..
Hur är Homey kontra HA? jag har kört HA sedan det skapades, i princip, så jag vet inget annatNja, Homey är ju mottagaren, alltså hårdvara (och mjukvara) som snackar med Somfy-enheterna och kommunicerar även (tror jag) mot home assistant. Nu kostar ju Homeyn några kronor, så det är väl kanske både onödigt krångligt och dyrt.
När jag skaffade Homey, så lämnade jag home assistant till förmån för homeyns app och gränssnitt.
Nej, skulle jag inte säga. Jag har betydligt fler styrningar via Homey som triggas av fysiska knappar eller av automagi än att fippla med telefonen.Homey känns som plattformen för som som "automatiserar" genom att byta ut en knapp på väggen mot en knapp i mobilen.
Men det bygger bara på mina ogrundade fördomar :)
Min gissning är att det länkade batteripacket endast har en rudimentär BMS, eftersom det står: "har inbyggt skydd mot överbelastning, kortslutning och underspänning"Internet säger att litiumbatterier får plating sen blir det kortslutning och därefter explosion/brand, om dom laddas i minusgrader.
Är detta ett problem med moderna batterier med BMS som skyddar mot "överbelastning, kortslutning och underspänning"?
Detta skulle jag vilja ha utomhus https://www.electrokit.com/batteri-lipo-3.7v-3000mah och jag ser ju att det står tydlig rekommenderad laddtemperatur.
Batteriet kommer finnas i en låda som är dumt placerad och ska laddas av solcellspanel.Jag kanske missförstår ngt i ditt inlägg, men ändå:
Om du kommer att ha möjlighet att ha laddaren kontinuerligt inkopplad vad behöver du batteriet till?
Så laddning i minusgrader kommer vara mycket liten rimligen?Batteriet kommer finnas i en låda som är dumt placerad och ska laddas av solcellspanel.
Så laddning i minusgrader kommer vara mycket liten rimligen?
Var bara lite noga med vilken halva du eldar upp så är det ingen fara.Skånsk vinter är mest grå och några få dagar med minusgrader. Men jag vill ju inte råka elda upp halva kungariket.
Hos mig är 100% helt uppfällda (då dom inte avskärmar någonting) markiser respektive fasad-persienn, och 0% är då helt nedfällda (täcker hela fönstret). Haft mest meck med att sätta tid i för 0-100% respektive 100-0%, vilket krävs för att kunna ställa dem i tex 50% nedfällda med ett knapptryck.I takt med att det uppkopplade huset växer så snubblar jag på rent filosofiska frågor.
Jag har nu rullgardiner, markiser och vanliga fönstermarkiser i samma system.
Dom verkar alla ha lite olika ide om ifall "position: 100%" betyder öppet eller stängt, vilket är lustigt när dom i praktiken löser samma uppgift.
Och bonusfundering. Vad är "öppet" vs "stängt" på en markis?
Vissa saker i livet är enklare med knappar och snören ?
Har inte Homey Pro någon intern lagring för värden?Om du kan få ut siffrorna från tibber så kan du ju skriva dem någonstans och sedan läsa dem från Homey. Som jag fattat är apparna typ JavaScript, så du kan nog hitta på vad du vill. Men du behöver nog någon extern lagring och ett API mot det för att Homey ska funka .
Med reservation att jag inte vet hur den funkar.
Är det där från Homey Pro?Jag tror man skulle kunna få till det
Klickar man på Pulse, så finns det andra triggers än kr.Jag skulle gissa att svaret är nej om du vill utgå ifrån ”normal” kunskap, dvs utifrån de triggers som Homeyappen stödjer. I princip alla triggers för Tibber handlar om priser. Dvs kr och inte kW.
Ja, med en Pulse från tibber utan abbonemang. Tror pulse kostade 695krÄr det där från Homey Pro?
Pulsen har jag, den tuggar på utan Tibberabbonemang.Ja, med en Pulse från tibber utan abbonemang. Tror pulse kostade 695kr
Då behöver man en "ny" mätare med rj14 uttag
Nepp, funderar på att beställa en för att pyssla med lite styrning och statistik.Så här ser det ut.
Har du inte Homey Pro idag?