Visa din vaxning! kedjan inte benen

Lite varmvatten och en trasa i 1 minut.
IMG_1157.jpeg

Förra gången jag skulle vaxa (i gryta) om kedja hade den gått länge i Smoove. Då kunde jag spola den helt ren med varmvatten.

Nuvarande kedja fick syltvax som ny och har fått en omgång Smoove. Det senare bösade så dant att jag ville koka om.

Nu vill inte vaxet släppa riktigt trots kokning i tvättmedel.

Bör jag rengöra helt innan vaxbadet eller är det dopp i grytan som gäller?

Förra gången jag skulle vaxa (i gryta) om kedja hade den gått länge i Smoove. Då kunde jag spola den helt ren med varmvatten.

Nuvarande kedja fick syltvax som ny och har fått en omgång Smoove. Det senare bösade så dant att jag ville koka om.

Nu vill inte vaxet släppa riktigt trots kokning i tvättmedel.

Bör jag rengöra helt innan vaxbadet eller är det dopp i grytan som gäller?
Jag hade sett till att de var rena innan vaxkoket. Jag kokade mina kedjor i vatten tills de var rena. Sen droga jag av dom med microfiberduk. Det har faktiskt funkat väldigt enkelt med Silcas secret wax. De håller ca 50 mil innan man behöver toppa upp eller vaxbada igen. Då har jag förstås sett till att kedjorna är rena innan de vaxbadas.

Jag hade sett till att de var rena innan vaxkoket. Jag kokade mina kedjor i vatten tills de var rena. Sen droga jag av dom med microfiberduk. Det har faktiskt funkat väldigt enkelt med Silcas secret wax. De håller ca 50 mil innan man behöver toppa upp eller vaxbada igen. Då har jag förstås sett till att kedjorna är rena innan de vaxbadas.
Kör du hela varvet igen med lacknafta och T-doja innan du vaxbadar dem gång 2-n, eller är det då du kör vattenkoket?

Lite varmvatten och en trasa i 1 minut.
Visa bilaga 711035
Alltså en ren kassett är ju vackert! Man blir lite glad, och det värmer i själen. Men det får mig att fundera lite på vad du sköljde bort? Jag har alltid kört Squirt, alltså ett vax som inte har några andra egenskaper än att bara vara ett vax. Nu kör jag med Silca Secret Blend som är vax plus nåt micro-volfram som enligt deras egen utsago ska täppa till ojämnheter i ytorna på drivlinan. Ska man spola bort detta eller bara borsta bort? Någon som vet?

Idag kom nöd-UFO drip flaskan till användning, jag har hittils alltid haft möjlighet och tid att vaxa eller färdigvaxad kedja att rotera med när kedjan börjar låta väl mycket. Det är det jag går efter iaf för att timea mina vaxningar. En viss ljudnivå. Hur gör ni andra egentligen?

Kedjan nu knäpptyst efter ufo drip, får se hur länge det håller.

Idag kom nöd-UFO drip flaskan till användning, jag har hittils alltid haft möjlighet och tid att vaxa eller färdigvaxad kedja att rotera med när kedjan börjar låta väl mycket. Det är det jag går efter iaf för att timea mina vaxningar. En viss ljudnivå. Hur gör ni andra egentligen?

Kedjan nu knäpptyst efter ufo drip, får se hur länge det håller.
Av ren nyfikenhet, hur länge/hur långt hade du kört med kedjan innan den började låta den här gången? Något speciellt blött underlag?

Hur rengör ni kedjan mellan vaxningar? Häller ni kokande vatten på kedjan medan den är monterad på cykeln och låter det rinna ut i naturen? Jag har hittills lagt kedjan i en behållare med kokande vatten för rengöring och sedan samlat upp vattnet. Det känns sådär att hälla ut vax blandat med någon obskyr wolframblandning rakt ner i handfatet. Några tips eller tricks?

Hur rengör ni kedjan mellan vaxningar? Häller ni kokande vatten på kedjan medan den är monterad på cykeln och låter det rinna ut i naturen? Jag har hittills lagt kedjan i en behållare med kokande vatten för rengöring och sedan samlat upp vattnet. Det känns sådär att hälla ut vax blandat med någon obskyr wolframblandning rakt ner i handfatet. Några tips eller tricks?
Som du nämner bör man inte hälla vaxblandat vatten i avloppet eller i naturen, utan samla upp det i en behållare och lämna det till återvinningsstationen, det gör jag iallafall. Rengöra kedjan mellan vaxningar behöver du dock enbart göra om du varit ute på en riktig regn- och rusktur där kedjan exponeras för mycket väta. Det går ut på att skölja genom kedjan med kokhett vatten för att få ur eventuell smuts vattnet fört med sig in i kedjan. Har kedjan enbart använts i torra förhållanden är det bara du lägger den i vaxpottan igen eftersom en vaxad kedja inte drar till sig smuts på samma sätt som en oljad kedja.

Som du nämner bör man inte hälla vaxblandat vatten i avloppet eller i naturen, utan samla upp det i en behållare och lämna det till återvinningsstationen, det gör jag iallafall. Rengöra kedjan mellan vaxningar behöver du dock enbart göra om du varit ute på en riktig regn- och rusktur där kedjan exponeras för mycket väta. Det går ut på att skölja genom kedjan med kokhett vatten för att få ur eventuell smuts vattnet fört med sig in i kedjan. Har kedjan enbart använts i torra förhållanden är det bara du lägger den i vaxpottan igen eftersom en vaxad kedja inte drar till sig smuts på samma sätt som en oljad kedja.
Ok, som jag gjort tidigare alltså samla ihop och till återvinningen. Ska man märka behållaren med "smutsigt vatten" eller dylikt?

Inte riktigt hårdvax, men jag har kört med Smoove lite drygt ett år nu, mycket bättre i blöta och bättre långtidsverkan än Squirt, men oj vad det blir kladdigt runt rulltrissorna om man inte är supernoggrann med rengöring av kedjan. Svårt att få bort (har inte testat Smooves eget rengöringsmedel ännu), vanliga rengöringsmedel verkar inte ha nån större effekt på det, kokande vatten hjälper väl litegrann.

Sammanfattningsvis riktigt bra till mtb-långlopp, men lite mer underhåll än Squirt. Hårdvax har jag inte gett mig på bara för att cykeln blir lerig efter varje tur och jag vill kunna tvätta av den, verkar svårt med hårdvax och vatten tycker jag.

IMG_3872.jpeg
IMG_3873.jpeg

Det här börjar bli lite löjligt.
Man kan ju tycka att dom bara skulle kunna släppa uppdaterat vax istället. Typ endurance och speed.
Inte att man ska behöva lägga 70€ på två puckar för att få längre hållbarhet ?

Är på gång att konvertera pendlarcykeln till vax men det är svårmotiverat. Grejen är att min lokala affärs egna "extra dry lube" fungerar väldigt bra (enkelt och håller bra i regn) men den kanske sliter kedjan (rullarna) i längden? Fortfarande knäpptyst sedan 400km och några exra droppar då och då. Jag torkar av den och lägger på nytt, inget märkvärdigt.

Vad försvarar vaxningen mot oljan?

Det här börjar bli lite löjligt.
Man kan ju tycka att dom bara skulle kunna släppa uppdaterat vax istället. Typ endurance och speed.
Inte att man ska behöva lägga 70€ på två puckar för att få längre hållbarhet ?
Jag gillar upplägget och jag tycker han motiverar det bra i de senaste två videona. Rätt nyfiken på hur bra Endurance funkar som tillsats för oss som kör vanligt pingvinparaffin...

Går i väntans tider på ny cykel och tänkte ta tillfället i akt och vaxa direkt, men är osäker på hur grundligt man behöver/bör gå fram - tänkte ta loss det uppenbara dvs kedja och kassett och göra resten så gott det går på plats. Osäker som man är så undrar jag så klart om det är ett misstag, att jobbet riskerar bli ogjort om det finns för mycket rester kvar av fabriks-smörjan kvar på övriga komponenter efter avfettning på plats?

Går i väntans tider på ny cykel och tänkte ta tillfället i akt och vaxa direkt, men är osäker på hur grundligt man behöver/bör gå fram - tänkte ta loss det uppenbara dvs kedja och kassett och göra resten så gott det går på plats. Osäker som man är så undrar jag så klart om det är ett misstag, att jobbet riskerar bli ogjort om det finns för mycket rester kvar av fabriks-smörjan kvar på övriga komponenter efter avfettning på plats?
Om du ska köra smältvax så är det lika bra att göra jobbet ordentligt innan. Annars kommer det aldrig bli bra. Gör enligt alla tips i tråden och gör rent kedjan tills den rasslar. När det är gjort så är själva underhållsarbetet ganska enkelt sen.

Går i väntans tider på ny cykel och tänkte ta tillfället i akt och vaxa direkt, men är osäker på hur grundligt man behöver/bör gå fram - tänkte ta loss det uppenbara dvs kedja och kassett och göra resten så gott det går på plats.
Göra resten, vad är det?
Och varför kassetten?
För om cykeln är ny och oanvänd så borde det väl räcka med att plocka av och avfetta kedjan?

Om du ska köra smältvax så är det lika bra att göra jobbet ordentligt innan. Annars kommer det aldrig bli bra. Gör enligt alla tips i tråden och gör rent kedjan tills den rasslar. När det är gjort så är själva underhållsarbetet ganska enkelt sen.
Enda som lär vara tråkigare än att rengöra en drivlina riktigt noga innan vaxning lär vara att rengöra en drivlina riktigt noga innan vaxning efter att man slarvat första gången

Utöver komponenterna du nämner bör du också rengöra insidan på bak- och framväxelns korgar (cage), rulltrissorna samt framdreven för att säkerställa att det inte finns fabriksfett kvar. Jag brukar lossa på skruvarna till bakväxelns korg för att lättare komma åt insidan. På framväxeln räcker det oftast med att applicera avfettning på en trasa som man sedan bearbetar insidan av korgen med. Det är definitivt värt det att göra det grundligt första gången.

Jag gjorde rent kedjan ordentligt, ingenting annat. Vet inte om det är rätt eller fel, men jag har inte upplevt några problem.

(På två sprillans nya cyklar då, på gamla har jag bytt till ny kedja, avfettat/tvättat övriga delar och kört den gamla kassetten genom samma lacknafta/rödspritprocess som kedjan.)

Hittills har jag gjort rent befintliga kedjor på tre av cyklarna.
1. En omgång med Muc off i en flaska och skölt rent med vatten efteråt för att få bort värsta skiten
2. Naftabad i "Barillas tomat glasburk". Krävs minst 3 omgångar för att vätskan ska bli klar
2.1. Mellan dragningarna i nafta gjorde jag rent kassetten, trissor och framdrev
3. Ner med kedjan i en annan "Barillas tomatsås i glasburk (vitlök)" med T-doja
4. Varmluftpistol och torka tort
5. Montera allt och droppa Squirt

Har fungertat bra hittills men får se nu efter dagens regn (normalt finväderscyklare). Jag misstänker att jag behöver droppa på mer nä jag kommer hem idag. Ingen big deal...

Nästa steg att koka som dråden hänvisar till men nu när allt redan är rengjort och vaxat så kommer det att gå smidigt. För det var ett litet pyssel att göra rent allt (med tandborste). ?

Kör du hela varvet igen med lacknafta och T-doja innan du vaxbadar dem gång 2-n, eller är det då du kör vattenkoket?

Hela vitsen med att varmvaxa är ju att man vill behålla vaxet i rullarna, samt applicera nytt vax vid behov.
När den nyinförskaffade kedjan en gång väl är avfettad enl. konstens alla regler så skall lösningsmedel o.dyl inte komma närmare än 75 cm.

Jag har några frågor till er som kör smältvax och roterar kedjor:

Hur bestämde ni antal kedjor ni har i rotation (till samma drivlina i övrigt)?
Använder ni samma kedjelås/quick link till alla kedjor?
Utifrån samma logik som med ovaxad (läs oljesmörjd) drivlina.
En kassett brukar ju hålla måttet lika länge som 2-4 kedjor.
Alltså blev det 3 kedjor/hoj.

Jag använder ett lås per kedja, märket är Connex, dom snabblänkarna håller "för evigt" och är betydligt enklare att öppna/stänga än konkurrenternas.

Har dessutom sett att Connex säljer färdigvaxade kedjor :giggle:
De finns för 10, 11 samt 12-delat.

Göra resten, vad är det?
Och varför kassetten?
För om cykeln är ny och oanvänd så borde det väl räcka med att plocka av och avfetta kedjan?
Tack för alla tips, det väl klingor och kanske derailleur/trissa jag tänkte på - men det låter som att kedja och kassett är prio 1 och resten får lite mindre översyn/rengöring efter grad av smörja..

Hittills har jag gjort rent befintliga kedjor på tre av cyklarna.
1. En omgång med Muc off i en flaska och skölt rent med vatten efteråt för att få bort värsta skiten
2. Naftabad i "Barillas tomat glasburk". Krävs minst 3 omgångar för att vätskan ska bli klar
2.1. Mellan dragningarna i nafta gjorde jag rent kassetten, trissor och framdrev
3. Ner med kedjan i en annan "Barillas tomatsås i glasburk (vitlök)" med T-doja
4. Varmluftpistol och torka tort
5. Montera allt och droppa Squirt

Har fungertat bra hittills men får se nu efter dagens regn (normalt finväderscyklare). Jag misstänker att jag behöver droppa på mer nä jag kommer hem idag. Ingen big deal...

Nästa steg att koka som dråden hänvisar till men nu när allt redan är rengjort och vaxat så kommer det att gå smidigt. För det var ett litet pyssel att göra rent allt (med tandborste). ?
Enklare att beställa hem UFO clean, slänga i en glasburk och skaka om lite (5-10min) sedan skölja av torka och vaxa. Har inte brytt mig om att rengöra kassett m.m. Torkat med en trasa och ufo clean lite slarvigt.

Vaxning ska vara enkelt!

Har testat köra längre mellan omvaxningarna, 50 till 80-90 mil för att jag inte pallat vaxa så ofta och det verkar funka med rent paraffin när kedjorna är något slitna och jag tar upp dem ur vaxbadet precis innan det stelnar.

Dagens erfarenhet I - kontrollera kedjelåset en gång extra så slipper man stå vid vägen och försöka få ihop det hjälpligt utan tång, så man kommer hem. Dagens erfarenhet II - efter vaxning så blir man vare sig svart om fingrarna eller oljig upp till armbågarna om man tvingas stå vid vägen och slita i kedjan om kedjelåset inte sitter ihop ordentligt.

Dagens erfarenhet I - kontrollera kedjelåset en gång extra så slipper man stå vid vägen och försöka få ihop det hjälpligt utan tång, så man kommer hem. Dagens erfarenhet II - efter vaxning så blir man vare sig svart om fingrarna eller oljig upp till armbågarna om man tvingas stå vid vägen och slita i kedjan om kedjelåset inte sitter ihop ordentligt.
Jag förstår inte, har aldrig använt tång för att stänga kedjelås.

Sätt låset på ovansidan av kedjestaget och trampa till så stänger det sig

Fulvaxad ss skogskedja. Dvs metoden att vaxa bort möget från alla år med fl grön. Jag körde dock ett varv avfettning (muckoff) och ett varv fälgrengöring först.
IMG_8355.jpeg

Tillbaka
Topp