Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Har en gammal cykel som jag vill sätta ett roligare styre på. För att kunna använda sånt jag har i bra-att-ha-lådan behöver jag en ahead-adapter.
Jag mäter diametern på cykelns quillstam till ca22 mm (7/8"?). När jag kollar butiker på nätet verkar adaptrarna vara goda för 1" eller 1 1/4".
Är det jag som mäter fel? Eller har min cykel en extra smal stam?

Edit: Ska nog stå "1 1/8" där jag skrev "1 1/4". Nåväl. Det var ju hur som helst inte den storleken jag sökte. ?

Senast ändrad:
Har en gammal cykel som jag vill sätta ett roligare styre på. För att kunna använda sånt jag har i bra-att-ha-lådan behöver jag en ahead-adapter.
Jag mäter diametern på cykelns quillstam till ca22 mm (7/8"?). När jag kollar butiker på nätet verkar adaptrarna vara goda för 1" eller 1 1/4".
Det adaptermåttet syftar väl på styrtappsinfästningen på adaptern?

Mäter du 22,2 mm så är det adaptern för 1 tum du behöver. Den större är 25,4 mm, då är det 1/4 tum.

Du vill ha en 22.2--->28.6mm adapter

25,4mm är väl ändå 1"
Ja. Men det är innerdiametern på styrröret som är det intressanta. Den är 22.2 på 1" och 25.4" på 1 1/8"

Vet någon om det är möjligt att ersätta utslitna elastomerbrickor med en metallfjäder i en gammal MTB gaffel som har dem som negativfjäder på luftsidan? Det känns som en mer framtidssäker lösning istället för att leta efter passande nya elastomer och byta dem regelbundet.

Vet någon om det är möjligt att ersätta utslitna elastomerbrickor med en metallfjäder i en gammal MTB gaffel som har dem som negativfjäder på luftsidan? Det känns som en mer framtidssäker lösning istället för att leta efter passande nya elastomer och byta dem regelbundet.

Varför inte?

Man behöver dock hitta rätt längd och styvhet. Och det är bra att skydda metallfjädern på utsidan för att förhindra skador på innnerben och beroende på diametern också på innansidan för att förhindra skador på skaftet.

Varför inte?

Man behöver dock hitta rätt längd och styvhet. Och det är bra att skydda metallfjädern på utsidan för att förhindra skador på innnerben och beroende på diametern också på innansidan för att förhindra skador på skaftet.
Jag behöver väl plocka fram min ingenjörskalkylator och räkna den önskade styvheten. Ingående parameter blir lufttryck i positiva luftkameran, pistonens yta och mål komprimering på metallfjädern.

Jag tänkte inte på skyddet, något PVC-hölje som duger. Jag får väl googla lite.

Funderar på Wahoo Speedplay till nya racern men total brist på erfarenhet gör att jag velar, ser ut att bygga rejält vilket borde göra dom ännu svårare att gå i än SPD-SL-klossar, sant eller vanesak? Sedan är det uppenbart annorlunda att "klippa ur", lätt när man väl vant sig?

Formen på klosarna borde göra att de är lättare att gå i. Vad menar du med

det är ju bara att dra ut hälen, som alla andra system.
Har ingen i bekantskapskretsen som kör Speedplay så saknar erfarenhet av användning av systemet, men enkelheten tilltalar som att de är dubbelsidiga och den mindre formfaktorn så det var nog mer nyfikenhet som luftades..

kul med alternativa lösningar, men den uppenbara alternativa lösningen för landsväg är nog vanlig spd. slippa gå som en tönt, och lättare få till bra float. styva skor om man nu önskar det finns i massor.

speedplay verkar vara gjorda för bra väder...

Tackar, bra inspel - inte alltid sånt kommer fram när man läser artiklar eller kollar recensioner på diverse mediasiter.

lättare få till bra float
Det där är ju ren lögn. Om det är något som Speedplay kan som inte Shimano kan är det ju float.

Sedan är en mätpunkt på Reddit kanske inte helt talande. Kolla på DC Rainmakers recension: han har misshandlat sina pedaler ganska ordentligt utan att funktionen drabbats.

Sedan har ingen pratat om att sätta Speedplay på din Brompton såklart.

Är bra float=mycket float? Eller float med hög upplösning i vad maximal vinkel är? Eller något annat?

För min del har Looks gråa klossar (4,5 grader) funkat bra. Ingen önskan om mer men gillade inte de svarta klossarna (0 grader) när jag ”av misstag” testade en gång.

Är bra float=mycket float? Eller float med hög upplösning i vad maximal vinkel är? Eller något annat?

För min del har Looks gråa klossar (4,5 grader) funkat bra. Ingen önskan om mer men gillade inte de svarta klossarna (0 grader) när jag ”av misstag” testade en gång.

Kan också vara float med lite friktion, eller kanske mycket. Jag tycker inte om float med låg friktion, men det har man vid SPD.

Stöttar gärna mina LBS men idag gick råget :)
Frun köpte en cykel därigenom för en vecka sen och jag skulle köpa en till äldsta sonen också.
Går in och kikar, har inget i butiken i storlek. Kikar på internet och hittar en cykel till rea. Ringer upp och säger vad jag önskar beställa.
Får till svar att den inte finns i lager….men jag säger att jag kan beställa till butik?
Aja så säger jag att det är bra pris på den tanke på samma modell utan tillbehör är dyrare.
Nåväl ger dom fram till idag att höra av sig. Hör inte av sig.
Surfar in på deras hemsida och då har dom satt upp cykeln till ordinarie pris :D

Ja då köper jag hellre via internet (annan butik) som gav 4000kr i rabatt. So much for LBS. Tanke på man köpt 6-7 cyklar genom dom så e det nog slut på det.

Dags att ge drivlinan lite kärlek…

Kan man utifrån från speccen veta vilken kassett och kedja man villhöver beställa från tysken?

Finns det bara ett rätt alternativ, eller kan man uppgradera på något sätt?

Dags att ge drivlinan lite kärlek…

Kan man utifrån från speccen veta vilken kassett och kedja man villhöver beställa från tysken?

Finns det bara ett rätt alternativ, eller kan man uppgradera på något sätt?
Vikt och pris avgör. Du kan uppgradera till XT eller nedgradera till Deore. Det viktigaste är att det är en 10-51 som passar på Micro Spline. Kedja är samma lika, valfri Shimano 12-speed passar.

Det där är ju ren lögn. Om det är något som Speedplay kan som inte Shimano kan är det ju float.

Sedan är en mätpunkt på Reddit kanske inte helt talande. Kolla på DC Rainmakers recension: han har misshandlat sina pedaler ganska ordentligt utan att funktionen drabbats.

Sedan har ingen pratat om att sätta Speedplay på din Brompton såklart.
jag skrev och menar fortfarande att det lättare få till bra float med spd jämfört standardalternativet för landsväg spd-sl?

floaten på speedplay har jag ingen egen uppfattning om, och har inte uttalat mig om.

på fällbara cyklar som till exempel brompton vill åtminstone jag ha pedaler med bajonettfäste så de lätt kan tas av. spd från wellgo eller mks är väl närmast alternativen. fällbara pedaler är ett annat alternativ, sitter ofta original, men bara på bromptons fällbara vänstra pedal har jag upplevt det smidigt att fälla.

Är det fulmek som du vill ha så ska du göra en egen bricka av ett vinkeljärn.

Kapa ner så att du bara har en liten ”Läpp” kvar, som ligger i bakkanten av dropouten också borrar du ett hål där axeln passar.

Känner själv att det här är en dålig förklaring :)
Fulmek? Absolut.
Funkar det? Eventuellt.
Insåg att ramen har jävligt lite clearance i bak, vilket rimmade illa med lite skev fälg....
20240901_224048.JPG

Tänkte faktiskt inte på att kolla Biltema, men jag får det till att den är 11-28. Nuvarande är 12-30.
Finns det inte att få tag på får det väl bli en sån...
Jag letade genom ett par onlineförsäljare men kunde inte hitta kassetter i den exakta graderingen 12-30. Jag undrar vad din nuvarande kassett har för modell.

Om du hittar en ny kassett 11-30 med stegsekvensen 11-13-…30, , går det sannolikt att byta ut det minsta 11-drevet till ett 12-drev så att du skapar sekvens 12-13-…30.

Tänkte faktiskt inte på att kolla Biltema, men jag får det till att den är 11-28. Nuvarande är 12-30.
Finns det inte att få tag på får det väl bli en sån...

Tack för tipset!
Hittade på Bike24 ?

Nu behöver jag ju köpa kassettavdragare och kedjepiska också.
Spelar det någon roll vilken kvalisort man köper om man tänker byta max en kassett/år?

Nej, allt brukar funka. Kedjepiska är dock specifik för olika bredder. BBB är bra och riktigt billig nu hos Bike24.

Nej, allt brukar funka. Kedjepiska är dock specifik för olika bredder. BBB är bra och riktigt billig nu hos Bike24.
Min hemmagjorda 80-tals kedjepiska med kedja för 6- delat funkar på allt upp tom 12- delat. 13-delat har jag inte testat men de lär ju vara frästa i ett stycke så det kan ju vara detsamma.
Däremot är motsatt tveksamt men en sån äger jag inte iaf.

Min hemmagjorda 80-tals kedjepiska med kedja för 6- delat funkar på allt upp tom 12- delat. 13-delat har jag inte testat men de lär ju vara frästa i ett stycke så det kan ju vara detsamma.
Däremot är motsatt tveksamt men en sån äger jag inte iaf.

Min gamla kedjepiska fastnar helt i 11-delade kassett. Jag tror att den är till 7-delat. Kanske skulle den funka om man sätter den på största drevet.

Min gamla kedjepiska fastnar helt i 11-delade kassett. Jag tror att den är till 7-delat. Kanske skulle den funka om man sätter den på största drevet.
Det gör man väl för att få största möjliga hävarm?
Jag ser problemet om man har en jättetät kassett.
Till frihjulskrans behövs förstås två piskor men det tar väl slut vid 7delat.

Nu behöver jag ju köpa kassettavdragare och kedjepiska också.
Spelar det någon roll vilken kvalisort man köper om man tänker byta max en kassett/år?
Även det finns på Biltema
1

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverktyg/kedjepiska-2000038272

1

Kedjepiskan är bra, jag har en sådan sedan många år, men hur bra kassettavdragaren fungerar i praktiken har jag ingen aning om.
Biltema säljer även en del andra verktyg, av varierande användbarhet och kvalité....

Sen finns även Miche för 7- delat och de bygger du som du vill ha dom och inte som Shimano vill att du har dom.
Även Miche har en del begränsningar, även om det mellan begränsningarna går att välja friare.
I praktiken är det särskilt stora begränsningar för 7-delat, antagligen för att de få som fortf använder 7-delade kassetter vill betala vad det kostar att bygga en Miche-kassett. Men vad vet jag?

Även det finns på Biltema
1

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverktyg/kedjepiska-2000038272

1

Kedjepiskan är bra, jag har en sådan sedan många år, men hur bra kassettavdragaren fungerar i praktiken har jag ingen aning om.
Biltema säljer även en del andra verktyg, av varierande användbarhet och kvalité....

Även Miche har en del begränsningar, även om det mellan begränsningarna går att välja friare.
I praktiken är det särskilt stora begränsningar för 7-delat, antagligen för att de få som fortf använder 7-delade kassetter vill betala vad det kostar att bygga en Miche-kassett. Men vad vet jag?
BTs avdragare funkar helt OK, möjligen håller den inte lika länge som en av bättre kvalisort men för glada amatörmekaniker räcker den väl och bra. Jag har flera olika och känner ingen skillnad.
Betr Miche kan man ju alltid skjuta in ett ”nästan”. ?

man kan annars transplantera en bit kedja från den man ändå kasserar när man byter kassett? om den inte är alltför sliten.

för övrigt använder jag inte min kedjepiska längre, har gått över till att låsa största drevet mot ett ekerkors även på hemmaplan. allt större större störstadrev gör det till poc.

man kan använda en torr träpinne i värsta fall. standard om man är på tur

Det gör man väl för att få största möjliga hävarm?
Jag ser problemet om man har en jättetät kassett.
Till frihjulskrans behövs förstås två piskor men det tar väl slut vid 7delat.

Nu undrar jag varför jag inte sätter piskan på största drevet. Jag tror för att jag är rädd för knogarna, men frihjulet kan inte rotera åt det hållet så faran finns inte.

Sen har jag kassetter men bara två tänderna skillnad mellan de största drev som kanske skulle vara problematiskt.

Tillbaka
Topp