[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ofta är det svårt att förlänga eller köpa ut bilen numera. Med VW Finans får man förlänga OM man köpt eller leasat en ny bil som också finansierat av dem och vill passa in med leveransen. Jag lyckades förlänga i ett par månader, på nåder, senast.

Om jag köpt hade det varit när den lagts ut till försäljning. Men jag var inte så sugen på att äga en DSG-bil utan garantier :-)
Jag fick förlänga hos VW finans ändå, trots att det var mitt i brinnande elbilsbrist. Officiellt skulle man väl helst ha bokat en ny bil men det spelade ingen roll verkar det som. Letade dock ny deal istället. Gott så :) Kände att jag hellre betalar "samma pengar" för en sprillans ny bil istället för en två år gammal helt enkelt. Det kan ju bli däckslitage osv som man måste förhålla sig till annars.

@Hälsingland : Säljaren på Hedin sade till mig att dom köpte in bilarna (efter leasing) från BYD till en högre summa än dom kunde sälja dom för = Förlustaffär, så det bästa var att förlänga leasingen... Och skjuta på problemet.

Det jobbiga med leasing, förutsatt att man nu hittar en bra deal, är att bilen ska lämnas tillbaka ett fast datum och det då gäller att hitta en ny bra deal som passar i tid. När jag lämnade tillbaka Touranen som vi leasade till kalasbra pris så var det tunnsått med vettiga affärer. Sen gäller det ju att man har lite koll på däckslitage, jag var noga med att rotera däcken och hade 4.5 mm runtom när jag lämnade tillbaka, hade egna dubbdäck som i slutänden kostade ca 100 kr / mån istället för 300 kr / mån som det kostat att ha dem med i leasingen.

Det är nästan mer att tänka på än när man äger :-)
Ja detta resulterade i att vår leasing blev dyrare. När vi i god tid började kolla på ersättare hittade man givetvis ett erbjudande som bara gällde med snabb leverans... helt plötsligt hade vi två andrabilar ett tag. Kanske smartare att avvakta, men då kan det bli dyrt där i stället.

Så, då är det dags att börja planera bytet av tjänstebil till nästa vår. Vi har endast elbilar som tjänstebilar, är begränsade till vissa märken och avtalen går via Ziklo.
Max TCO är 11800 kr.

Jag har egentligen bara två-tre punkter som påverkar valet - Familj, Funktion och Ekonomi.

Familj
Familjen har tre barn, och ett brett baksäte är därför av vikt. Numera är det bara ett av barnen som sitter på kudde, men ett bättre mittensäte hade varit bra för rättvisans skull.

Funktion
Se ovan - den ska rymma familjen
Dragkrok är ett krav.
Takräcke ska naturligtvis kunna monteras, så t ex VW ID.5 går bort av den anledningen.

Ekonomi:
Alla elbilar är dyra. Men - frågan är hur stor skillnaden netto blir mellan "billig" som ändå uppfyller kraven och en dyr som precis går in i kalkylen. Tar tacksamt emot input med riktiga räkneexempel här. Jag har förstått att nettolöneavdrag gör att förmånsvärdet minskas med motsvarande summa vilket också påverkar.

Märke och modellval:
VW -
vår ID.4 har tjänat oss väl och har nu kommit i en version med starkare motor, lägre förbrukning, större batteri och utan de mest irriterande småproblem från 2022-an. Så den är klart en kandidat.

ID.7 är ju det "naturliga steget upp". Men sedan blir det krångligt. Den finns ju som vanlig och Tourer. Varianterna finns som Pro, Pro S (större batteri) och GTX (4wd) och dessa finns sedan som vanlig eller Edition (med en massa utrustning). Så det finns några olika att välja mellan.

Frågan är om det är lönt att välja Tourer framför den vanliga av utrymmesskäl resp om det gör någon skillnad ekonomiskt, om man ska ta Pro S med större batteri och om det påverkar ekonomin något - det är tveksamt om det påverkar eftersom en hel del av månadskostnaden räknas på restvärdet.

GTX är såklart lyxig, men jag är lite tveksam till 20"-däck som både gör körningen stötigare och mindre snål. Och här är det vid första anblicken bara vanliga GTX som går in i kalkylen, inte kombin.

Sedan har vi Skoda. Enda modellen är Enyaq. Iofs helt ok, frågan är om det finns något skäl att välja den framför ID.4. Ekonomin?

Polestar
Polestar 4 har vi provsuttit och har väldigt bra utrymme i bredd i baksätet. Den ska provköras men frågan är om den går in i kalkylen, det beror såklart på hur bra rabatt vi har där. Är också lite tveksam till räckvidden, enligt det jag hört är ju P2 väldigt törstig (särskilt performance, vilket å andra sidan inte är ett alternativ). Annars är den fin. Nackdel att de är kinaägda

Vi har också Audi, BMW, Kia, Tesla, Toyota eller Volvo att välja på.
Tesla är jag inte sugen på och de andra märkena har inte bilar som passar kraven. KIA EV6 möjligen.

EV6 är fin, framförallt om du ofta kör långt och behöver snabbladda. Och om det då finns 800V laddare att tillgå, annars faller det litet. Annars har jag precis som du kört id4 i tre år och den tickar många av dina boxar utifrån vad du skrev. Id7 sägs vara bättre på många plan, men kostar givetvis litet mer, åtminstone om du ska ha en Tourer. Jag är inte du, men jag personligen skulle nog gå med en id4 eller en id7 sedan.

Så, då är det dags att börja planera bytet av tjänstebil till nästa vår. Vi har endast elbilar som tjänstebilar, är begränsade till vissa märken och avtalen går via Ziklo.
Max TCO är 11800 kr.

Jag har egentligen bara två-tre punkter som påverkar valet - Familj, Funktion och Ekonomi.

Familj
Familjen har tre barn, och ett brett baksäte är därför av vikt. Numera är det bara ett av barnen som sitter på kudde, men ett bättre mittensäte hade varit bra för rättvisans skull.

Funktion
Dragkrok är ett krav.
Takräcke ska naturligtvis kunna monteras, så t ex VW ID.5 går bort av den anledningen.

Ekonomi:
Alla elbilar är dyra. Men - frågan är hur stor skillnaden netto blir mellan "billig" som ändå uppfyller kraven och en dyr som precis går in i kalkylen. Tar tacksamt emot input med riktiga räkneexempel här. Jag har förstått att nettolöneavdrag gör att förmånsvärdet minskas med motsvarande summa vilket också påverkar.

Märke och modellval:
VW -
vår ID.4 har tjänat oss väl och har nu kommit i en version med starkare motor, lägre förbrukning, större batteri och utan de mest irriterande småproblem från 2022-an. Så den är klart en kandidat.

ID.7 är ju det "naturliga steget upp". Men sedan blir det krångligt. Den finns ju som vanlig och Tourer. Varianterna finns som Pro, Pro S (större batteri) och GTX (4wd) och dessa finns sedan som vanlig eller Edition (med en massa utrustning). Så det finns några olika att välja mellan.

Frågan är om det är lönt att välja Tourer framför den vanliga av utrymmesskäl resp om det gör någon skillnad ekonomiskt, om man ska ta Pro S med större batteri och om det påverkar ekonomin något - det är tveksamt om det påverkar eftersom en hel del av månadskostnaden räknas på restvärdet.

GTX är såklart lyxig, men jag är lite tveksam till 20"-däck som både gör körningen stötigare och mindre snål. Och här är det vid första anblicken bara vanliga GTX som går in i kalkylen, inte kombin.

Sedan har vi Skoda. Enda modellen är Enyaq. Iofs helt ok, frågan är om det finns något skäl att välja den framför ID.4. Ekonomin?

Polestar
Polestar 4 har vi provsuttit och har väldigt bra utrymme i bredd i baksätet. Den ska provköras men frågan är om den går in i kalkylen, det beror såklart på hur bra rabatt vi har där. Är också lite tveksam till räckvidden, enligt det jag hört är ju P2 väldigt törstig (särskilt performance, vilket å andra sidan inte är ett alternativ). Annars är den fin. Nackdel att de är kinaägda

Tesla är jag inte sugen på och de andra märkena har inte bilar som passar kraven. KIA EV6 möjligen.
Skäl att välja Enyaq framför id4:
* Pris
* Utseende
* Kvalitetskänsla
* Utrustning till given budget
Skäl att välja Id4:
Du gillar att köra runt i en bil som både är ful och ser korkad ut

Själv valde jag Q4, med liknande krav och alternativ, dock 2 ”vuxna” barn (till måtten sett).
I dag hade nog Id7 varit mitt val. Eller faceliftade Kian.
Kian föll för mig på:
* Ingen offert från ÅF efter tre förfrågningar (kanske därför Hedin går dåligt, säljarna låter inte kunderna störa deras långa fikapauser?)
* Lös eftermonterad dragkrok
* Infotainment ligger lite efter övriga

Senast ändrad:
Ja om det blir "ID.4" - modellen vilket nog får räknas som "budgetalternativet", så lutar det åt Skoda.
Annars ID.7 beroende på hur stor skillnad det blir i månaden i kronor.

Max TCO är 11800 kr.

Familj

Funktion
Dragkrok är ett krav.

Ekonomi:

Märke och modellval:
VW -

Polestar

Det där låter ganska precis som avtalet vi har på mitt jobb. Jag ska snart beställa bil och har räknat en del i Ziklo`s kalkylator.

Hos Audi kan du få in en Q4, men det är långt ifrån gammal Audi kvalitet på inredningen i den.

Hos BMW har jag fått igenom iX1 och en nästintill naken i4

VW id7 Tourer är enklare att få in än den vanliga halvkombin. MEB bilar kommer nog falla bort helt för mig då jag har haft mycket problem med min Q4 och servicen hos Möller bil behöver bli mycket bättre innan jag frivilligt väljer bilar från VW gruppen.

Kia skulle jag nog bli tokig av att köra då varje provkörning känns som att köra ett flipperspel med alla plingande ljud.

Toyota fick jag inte igenom.

Polestar 4 gick igenom.

Om jag skulle välja en MEB bil så är id7 Tourer och Enyaq de som ligger närmast. Men det är rätt högt nettolöneavdrag på id7. GTX gick inte igenom.

Har en kollega som fick ut sin Enyaq för någon vecka sen, veckan efter fick han lämna bilen på verkstan för att den inte tog emot AC laddning.

Har en kollega som fick ut sin Enyaq för någon vecka sen, veckan efter fick han lämna bilen på verkstan för att den inte tog emot AC laddning.
Och jag vet en Tesla som haft samma problem med laddning. Enstaka problem drabbar alla bilar, det är om de är många eller hanteras dåligt det blir ett problem.
Min Q4 har ett par problem av mindre allvarlig karaktär som jag skall ta med verkstaden när jag har tid. Min förra Volvo hade efter lika många mil betydligt större problem.
Håller dock med ovan om att Q4:an inte riktigt håller Audi-nivå på kvalitetskänsla. Det är en sminkad VW, och det märks på sina ställen.

Sedan irriterar jag mig på att man gör reklam för funktionalitet som saknas, och när man påpekar detta hänvisar ÅF till Audi SE och tvärtom, och man tar inte ens bort den felaktiga informationen. Felaktigheterna är på en nivå där man photoshoppat ihop en bild för att visa funktioner som inte finns, det är alltså inte omedvetet.
Så här står det fortfarande i dag på Audi Q4:s sida:
"Du kan använda flera populära appar, exempelvis Spotify eller Youtube, direkt genom MMI-systemet i din Audi – utan att gå omvägen via din smartphone."
Tillsammans med en bild där någon laddar ner Spotify-appen på sin Q4.
Det är en tydlig och fullt medveten lögn.

Och jag vet en Tesla som haft samma problem med laddning. Enstaka problem drabbar alla bilar, det är om de är många eller hanteras dåligt det blir ett problem.
Min Q4 har ett par problem av mindre allvarlig karaktär som jag skall ta med verkstaden när jag har tid. Min förra Volvo hade efter lika många mil betydligt större problem.
Håller dock med ovan om att Q4:an inte riktigt håller Audi-nivå på kvalitetskänsla. Det är en sminkad VW, och det märks på sina ställen.

Sedan irriterar jag mig på att man gör reklam för funktionalitet som saknas, och när man påpekar detta hänvisar ÅF till Audi SE och tvärtom, och man tar inte ens bort den felaktiga informationen. Felaktigheterna är på en nivå där man photoshoppat ihop en bild för att visa funktioner som inte finns, det är alltså inte omedvetet.
Så här står det fortfarande i dag på Audi Q4:s sida:
"Du kan använda flera populära appar, exempelvis Spotify eller Youtube, direkt genom MMI-systemet i din Audi – utan att gå omvägen via din smartphone."
Det är en tydlig och fullt medveten lögn.
Har pratat med han som är ansvarig för förmånsbilar på mitt jobb och de som har mest problem är MEB bilarna. För Tesla har några mer problem medans andra inte har några problem alls. Ett stort problem med Tesla är väl om man inte har en verkstad i närheten. BMW är märket med minst problem enligt honom.

Hade samma problem som min kollega förra vintern, under två månader åkte jag mer med lånebil än min egen då de inte fick ordning på det. Verkstaden behövde även sex månader för fixa parkeringssensorer som slutade fungera.

Har pratat med han som är ansvarig för förmånsbilar på mitt jobb och de som har mest problem är MEB bilarna. För Tesla har några mer problem medans andra inte har några problem alls. Ett stort problem med Tesla är väl om man inte har en verkstad i närheten. BMW är märket med minst problem enligt honom.

Hade samma problem som min kollega förra vintern, under två månader åkte jag mer med lånebil än min egen då de inte fick ordning på det. Verkstaden behövde även sex månader för fixa parkeringssensorer som slutade fungera.
Confirmation bias?

Ett stort problem med Tesla är väl om man inte har en verkstad i närheten. BMW är märket med minst problem enligt honom.

Ja och nej. Tesla har ju rangers som åker ut och löser det allra mesta på plats, grymt smidigt. De kom hem och monterade min dragkrok, jag var inte ens hemma. När jag kom hem var det i princip klart. Men större jobb måste förstås in på verkstad. Har dock inte haft några sådana problem. Rent krasst tror jag en RWD Tesla blir billigast, men jag har full förståelse för att man väljer något annat i dagsläget med Elons världsfrånvända twittrande bland annat. Som bil betraktat fungerar den väldigt bra och bekymmerslöst, rymlig som få trots att vi har tre barn. Väldigt lätt att åka långt med.

BMW verkar göra riktigt fina bilar också men jag vetetusan om någon av de större går in i kalkylen.

Ja och nej. Tesla har ju rangers som åker ut och löser det allra mesta på plats, grymt smidigt. De kom hem och monterade min dragkrok, jag var inte ens hemma. När jag kom hem var det i princip klart. Men större jobb måste förstås in på verkstad. Har dock inte haft några sådana problem. Rent krasst tror jag en RWD Tesla blir billigast, men jag har full förståelse för att man väljer något annat i dagsläget med Elons världsfrånvända twittrande bland annat. Som bil betraktat fungerar den väldigt bra och bekymmerslöst, rymlig som få trots att vi har tre barn. Väldigt lätt att åka långt med.

BMW verkar göra riktigt fina bilar också men jag vetetusan om någon av de större går in i kalkylen.
BMW är kanon. Men finns väl ingen BMW-elbil med vettig dragvikt tyvärr. Och iX är ju nästan lika ful som Id4

Ja, BMW kan lätt sticka iväg i pris. Tycker den där i5 kombi ser fin ut, men vill man ha 4x4 på den så börjar bilens pris på 1,2 miljoner och det är lite väl häftigt pris för en ändå hyfsat vanlig kombi (även om de samtidigt öst på med hästkrafter).

BMW är kanon. Men finns väl ingen BMW-elbil med vettig dragvikt tyvärr. Och iX är ju nästan lika ful som Id4
BMW iX är ju riktigt snygg, tycker jag själv. Särskilt i svart. väldigt slätt utseende gör att den ser hal ut. Smarta människor gillar hala saker (?) :)

Vilka bilar tycker Fattiglapp ser bra ut?
... Men det är klart... En gammal v60 är ju vacker som en dag ;)

BMW iX är ju riktigt snygg, tycker jag själv. Särskilt i svart. väldigt slätt utseende gör att den ser hal ut. Smarta människor gillar hala saker (?) :)

Driver du gäck?!
;)

Bilagor

• 1_BMW_iX_front_1024px-4058728534.jpg
    1_BMW_iX_front_1024px-4058728534.jpg
    60.2 KB · Besök: 61

För att hålla sig på BMW, i4 är oändligt mycket snyggare. Rått-tänderna kunde man ju tagort bort förstås om jag designat den :-).
Har mycket svårt att se något vackert i iX, just pga att den ser allt annat än hal ut IMHO.

Finns ingen annan än model 3 som är låg som en riktig bil?
Börjar ju komma nu. Id7 för mellancheferna, BMW i5/Audi A6/Mercedes EQE om man har tjockare plånbok. MG5 om man har tunnare :-).
Edit: BYD har ju nån Säl också tror jag, om man vill stötta kinesiskt världsherravälde. Polestar har ju P2 och P4 (eller P3, oklart vilken som är vilken)

Börjar ju komma nu. Id7 för mellancheferna, BMW i5/Audi A6/Mercedes EQE om man har tjockare plånbok. MG5 om man har tunnare :-).
Edit: BYD har ju nån Säl också tror jag, om man vill stötta kinesiskt världsherravälde. Polestar har ju P2 och P4 (eller P3, oklart vilken som är vilken)

Jag röstar med plånboken och undviker om det går de diktaturer och autistiska miljardärer jag inte gillar.

Id7 gillar jag faktiskt men det borde finnas nåt för mellanchefernas fruar också...det faller väl just på att de vill sitta högt.

Björn Nyland som gör väldigt mycket bra tester (inklusive familjeutflykter med fem pers i bilen) varnade för obekvämt säte mitten bak i ID7 (i övrigt väldigt positiv). Spelar förstås mindre roll om personen där har bälteskudde, men kan ju vara värt att provsitta ordentligt om man vet att platsen ska utnyttjas.

/J

Ja, iX är inte jättevacker, men den ser ju iaf inte lika jävlig ut som Tesla Model X eller Y. Speciellt Model Y ser ju ut som nån slags uppblåst badboll, kombinerat med grodfronten ser den ju helt grotesk ut.

Björn Nyland som gör väldigt mycket bra tester (inklusive familjeutflykter med fem pers i bilen) varnade för obekvämt säte mitten bak i ID7 (i övrigt väldigt positiv). Spelar förstås mindre roll om personen där har bälteskudde, men kan ju vara värt att provsitta ordentligt om man vet att platsen ska utnyttjas.

/J
Tror inte att det är särskilt stor skillnad på sätena i ID.7 och ID.4 som vi har idag, och de "duger". Det är svårt att hitta en elbil med tre bra stolar bak, inte som de bilarna vi hade tidigare - Renault Espace resp Ford S-Max.

Ja, iX är inte jättevacker, men den ser ju iaf inte lika jävlig ut som Tesla Model X eller Y. Speciellt Model Y ser ju ut som nån slags uppblåst badboll, kombinerat med grodfronten ser den ju helt grotesk ut.
Håller inte med. iX är tokful. Teslorna är helt menlösa så de bara finns men är varken fula eller snygga. Så länge man håller sig på tillräckligt avstånd och inte studerar karosspassningen som håller rysk standard.

Haft två Espacer i familjen, att kunna lossa stolarna individuellt var fantastiskt. Trist ID Buzz knappt kommer till kommungränsen och inte kan dra släp.
Är väl lite många prisbasbelopp med för de flesta.

Håller inte med. iX är tokful. Teslorna är helt menlösa så de bara finns men är varken fula eller snygga. Så länge man håller sig på tillräckligt avstånd och inte studerar karosspassningen som håller rysk standard.

Amerikansk, om jag får be. De som inte byggda där är faktiskt bättre :-)

På vår USA-byggda Model 3 stack bakluckan upp nästan 1 cm i framkant på vänster sida bak. Det gjorde det på alla.. Nuvarande bil är klart bättre, har faktiskt inget att anmärka på den. Men ryktet får de nog dras med tills vidare.

Själv kör jag ju Q4, och den valdes inte heller för utseendet direkt. Även om jag tycker den är oändligt mycket snyggare än Id4 och iX som är skräckexempel på olika sätt.
Den ser ju faktiskt ut att komma från 2003. Förstår om du gillar veteranarlook att du inte gillar nytt. I4 ser töntig ut tycker jag :) men den där grå färgen... huvva

Max TCO är 11800 kr.

Familj

Funktion
Dragkrok är ett krav.

Ekonomi:

Märke och modellval:
VW -

Polestar

Vad beträffar ID7 så skiljer sig bagageutrymmena knappast alls mellan Tourern och CCn, varken vad gäller absoluta liter eller t.ex. hundburskapacitet. Däremot kommer Tourern med rails, medan CCn inte gör det.

Den ser ju faktiskt ut att komma från 2003. Förstår om du gillar veteranarlook att du inte gillar nytt. I4 ser töntig ut tycker jag :) men den där grå färgen... huvva
Helt fel slutsats, jag sade ju att jag INTE valde Q4 för utseendet. Och jo jag gillar nytt. Men iX är nytt för att ingen tidigare låtit en treåring med linjal designa bilen.
Vilken grå färg förresten, Q4 finns i typ 14 färger (varav tolv kommunalgråa).
Audi är ju sällan nyskapande med design, och det har nog bidragit till att jag aldrig tidigare ägt Audi. Samt kvalitetsryktet hos VAG. Men efter Volvon tänkte jag att allt måste vara ett steg upp :-).

Amerikansk, om jag får be. De som inte byggda där är faktiskt bättre :-)

På vår USA-byggda Model 3 stack bakluckan upp nästan 1 cm i framkant på vänster sida bak. Det gjorde det på alla.. Nuvarande bil är klart bättre, har faktiskt inget att anmärka på den. Men ryktet får de nog dras med tills vidare.
Nja standarden håller väl inte ens amerikansk nivå, mer Lada än Ford. Men kanske det blivit bättre.
Inte världens smartaste grej med designen på tex Model X:s dörrhandtag. Man har svårt med karosspassningen och väljer en design där två mm fel kommer synas extremt tydligt...

Tillbaka
Topp