Så, då är det dags att börja planera bytet av tjänstebil till nästa vår. Vi har endast elbilar som tjänstebilar, är begränsade till vissa märken och avtalen går via Ziklo.
Max TCO är 11800 kr.
Jag har egentligen bara två-tre punkter som påverkar valet - Familj, Funktion och Ekonomi.
Familj
Familjen har tre barn, och ett brett baksäte är därför av vikt. Numera är det bara ett av barnen som sitter på kudde, men ett bättre mittensäte hade varit bra för rättvisans skull.
Funktion
Se ovan - den ska rymma familjen
Dragkrok är ett krav.
Takräcke ska naturligtvis kunna monteras, så t ex VW ID.5 går bort av den anledningen.
Ekonomi:
Alla elbilar är dyra. Men - frågan är hur stor skillnaden netto blir mellan "billig" som ändå uppfyller kraven och en dyr som precis går in i kalkylen. Tar tacksamt emot input med riktiga räkneexempel här. Jag har förstått att nettolöneavdrag gör att förmånsvärdet minskas med motsvarande summa vilket också påverkar.
Märke och modellval:
VW - vår ID.4 har tjänat oss väl och har nu kommit i en version med starkare motor, lägre förbrukning, större batteri och utan de mest irriterande småproblem från 2022-an. Så den är klart en kandidat.
ID.7 är ju det "naturliga steget upp". Men sedan blir det krångligt. Den finns ju som vanlig och Tourer. Varianterna finns som Pro, Pro S (större batteri) och GTX (4wd) och dessa finns sedan som vanlig eller Edition (med en massa utrustning). Så det finns några olika att välja mellan.
Frågan är om det är lönt att välja Tourer framför den vanliga av utrymmesskäl resp om det gör någon skillnad ekonomiskt, om man ska ta Pro S med större batteri och om det påverkar ekonomin något - det är tveksamt om det påverkar eftersom en hel del av månadskostnaden räknas på restvärdet.
GTX är såklart lyxig, men jag är lite tveksam till 20"-däck som både gör körningen stötigare och mindre snål. Och här är det vid första anblicken bara vanliga GTX som går in i kalkylen, inte kombin.
Sedan har vi Skoda. Enda modellen är Enyaq. Iofs helt ok, frågan är om det finns något skäl att välja den framför ID.4. Ekonomin?
Polestar
Polestar 4 har vi provsuttit och har väldigt bra utrymme i bredd i baksätet. Den ska provköras men frågan är om den går in i kalkylen, det beror såklart på hur bra rabatt vi har där. Är också lite tveksam till räckvidden, enligt det jag hört är ju P2 väldigt törstig (särskilt performance, vilket å andra sidan inte är ett alternativ). Annars är den fin. Nackdel att de är kinaägda
Vi har också Audi, BMW, Kia, Tesla, Toyota eller Volvo att välja på.
Tesla är jag inte sugen på och de andra märkena har inte bilar som passar kraven. KIA EV6 möjligen.