[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Vad är det du har emot skinnklädsel? Det är ju helt överlägset imho, givet att det är riktigt skinn (som andas) och inte galon som det är i vissa bilar idag. Lättare att hålla rent, både att dammsuga och om en olycka med spilld dryck sker är det bara att torka av. Dessutom ger det ju en betydligt lyxigare och härligare känsla i hela kupén. Jag skulle aldrig köpa en bil utan det.
Tillverkaren kallar det syntetiskt halvskinn. Så en liten del av sittdynan och en bit upp på ryggstödet är i tyg. Men en stor del är ändå i syntetiskt skinn.

Jag var på en middag igår där de hade stolar i skinn. Efter en timme måste jag resa mig upp då hela baksidan av benen är fulla i svett, jeansen satt fastklistrade mot benen. Samma när jag sitter i skinnfåtölj. Har tygsoffa själv.

Dessutom slits det fult, på en bil som gått mer än 10k mil med primärt förare så är förarstolen klart mer sliten än de andra.
Beror på kvaliteten på skinnet. Jag har sett precis samma på flera bilar med tygklädsel, plus att där är ofta smuts och skit ingrott i klädseln på ett sätt som är väldigt svårt att få bort.

Jag har enligt försäljningsbroschyren ”veganläder” i min bil. Känns som vanligt koskinn att sitta på och det är snyggt men ibland funderar jag på hur etiskt det egentligen är?

Tillverkaren kallar det syntetiskt halvskinn. Så en liten del av sittdynan och en bit upp på ryggstödet är i tyg. Men en stor del är ändå i syntetiskt skinn.

Jag var på en middag igår där de hade stolar i skinn. Efter en timme måste jag resa mig upp då hela baksidan av benen är fulla i svett, jeansen satt fastklistrade mot benen. Samma när jag sitter i skinnfåtölj. Har tygsoffa själv.
Ja, då skulle inte jag kalla det skinnklädsel. Snarare tygklädsel förstärkt med galon (syntetskinn).
Som jag skriver ovan, det beror på kvaliteten på skinnet. Den typ som sitter på stolar är ofta täckfärgad och polerad (blankt), då sätter man effektivt igen skinnets möjligheter att andas. Många skinnfåtöljer i offentliga miljöer har också sådan behandling.
Bra skinnklädsel i en bil är en helt annan sak, men det verkar som sagt inte vara det på den du tittar på.

Även äkta skinn är ju lackerat på toppen så det andas inget vidare normalt sett.

Jag tror olika personer sliter på klädseln på olika sätt, en del bilars förarstol är ju helt slut efter under 10 000 mil. Samtidigt har jag haft bilar som gått över 30k mil där det möjligen är lite "slitveck" vid insteget på förarstolen - skinn då, men inga premiumbilar.

I Teslan är det vegan-galon, det är en av de saker jag gillar minst med bilen men det är inget stort problem även om jag hellre haft tyg. Det är lätt att hålla rent och verkar hållbart. Mercedes körde väl med någon liknande fuskläder i sina taxibilar förr?

Även äkta skinn är ju lackerat på toppen så det andas inget vidare normalt sett.

Jag tror olika personer sliter på klädseln på olika sätt, en del bilars förarstol är ju helt slut efter under 10 000 mil. Samtidigt har jag haft bilar som gått över 30k mil där det möjligen är lite "slitveck" vid insteget på förarstolen - skinn då, men inga premiumbilar.

I Teslan är det vegan-galon, det är en av de saker jag gillar minst med bilen men det är inget stort problem även om jag hellre haft tyg. Det är lätt att hålla rent och verkar hållbart. Mercedes körde väl med någon liknande fuskläder i sina taxibilar förr?
Vegankonstlädersnylon?

Dessutom slits det fult, på en bil som gått mer än 10k mil med primärt förare så är förarstolen klart mer sliten än de andra.

Tjena!

För att folk inte tar hand om skinnet. Rengör man och smörjer in det med jämna mellanrum så håller det sjukt mycket längre.
Har haft tre bilar med ljus skinnklädsel och alla har sett riktigt bra ut trots många mil. På XC60n vi har nu sånär det dock några remsor i grovt tyg inklämt för design. Dom remsorna ser ut som skit eftersom dom är sjukt svåra att rengöra.

Hur många har skinnsoffa hemma numera? Inte så många skulle jag tro. Även om bilen är helt ny så tycker jag att skinn ser "sunkigt" och gammeldags ut. Jag föredrar tyg även om jag förstår fördelarna med skinn om man spiller något.

Jag har skinnsoffa. Lättare att hålla rent och håller i en evighet om man tar hand om det.

Men allra bäst sittmässigt är Alcantara, men fy vad jobbigt det är att sköta.

Vissa stolar blir sådana. Vete fan varför. Min soffa klibbar inte, förutom när man ligger i shorts på sommaren och det är riktigt varmt.
Däremot t.ex. Volvos tyg stolar blir jag rejält svettig i av nån anledning, standardstolarna i V90när vedervärdiga i ryggen på långkörning. Ganska grovt tyg i dom. Sen passar dom inte mig alls, får extremt ont i ryggen efter 25 mil ungefär.

Hmm, jag har alcantara i min bil och den klädseln ser nästan ut som ny efter 18000 mil. Beror väl på om man envisas med att äta i bilen eller inte kanske?

Är nog mer hur man glider runt och behandlar den i övrigt. När jag äter så sitter jag precis som när jag kör. Äter mer än hälften av mina måltider i bilen 🤷
Ska jag ha laptopen i knäet samtidigt brukar jag iof flytta över till passagerarsidan. Jämnar ut slitaget lite.

Är nog mer hur man glider runt och behandlar den i övrigt. När jag äter så sitter jag precis som när jag kör. Äter mer än hälften av mina måltider i bilen 🤷
Ska jag ha laptopen i knäet samtidigt brukar jag iof flytta över till passagerarsidan. Jämnar ut slitaget lite.
Är ju extremt svårt att "glida runt" på alcantara. Strävt som sandpapper. Och i mitt fall ganska skålade sportstolar, så man sitter där man sitter liksom.

Edit: Själv har jag inte ens funderat på att äta i bilen.

Är ju extremt svårt att "glida runt" på alcantara. Strävt som sandpapper. Och i mitt fall ganska skålade sportstolar, så man sitter där man sitter liksom.

Edit: Själv har jag inte ens funderat på att äta i bilen.

Men det sliter väldigt när man glider på det.
Sportstolar har sin fördel att man sitter likadant men oftast en svaghet med den kant som är närmst dörren slits mycket.

Vi lever alla olika liv.

Sportstolar har sin fördel att man sitter likadant men oftast en svaghet med den kant som är närmst dörren slits mycket.

Vi lever alla olika liv.
Nu har jag bara kört 2000 av de 18000 milen, så jag har ingen aning om vad tidigare ägare gjort. Men det är inget nämnvärt slitage på kanten. Kanske för att det är rätt bökigt att ta sig ur bilen så man måste häva sig upp först liksom. 😄 Däremot är det ett ordentligt slitage på dörrlisten just där, hehe.

Edit: Hur som helst; poängen var att alcantara tydligen inte nödvändigtvis är benäget att slitas. Fast det kanske inte var det knäskål menade med "jobbigt att sköta" heller. Min bil kan ju mycket väl ha rekondats flera gånger.

Nu har jag bara kört 2000 av de 18000 milen, så jag har ingen aning om vad tidigare ägare gjort. Men det är inget nämnvärt slitage på kanten. Kanske för att det är rätt bökigt att ta sig ur bilen så man måste häva sig upp först liksom. 😄 Däremot är det ett ordentligt slitage på dörrlisten just där, hehe.

Edit: Hur som helst; poängen var att alcantara tydligen inte nödvändigtvis är benäget att slitas. Fast det kanske inte var det knäskål menade med "jobbigt att sköta" heller. Min bil kan ju mycket väl ha rekondats flera gånger.

Tjena!

Du har inte Alcantara, BMW har sin egen variant som är klart bättre när det gäller skötsel. Fast jag misstänker att föregående ägare varit snäll mot den, för med 18000 mil så brukar det synas iallafall på förarstolen.
Men den är inte samma känsla i BMWs "Alcantara" som äkta Alcantara.
Om du nu inte bytt till en M3, M4 eller annan riktiga M bil, för då får man äkta Alcantara.

Vi lever alla olika liv.

Stolarna som Makten har verkar faktiskt vara väldigt tåliga i sidostödet. Mina var som nya efter 13000 mil. Har sett bilar som gått uppemot 30k med dom stolarna och sidostöden är fortfarande fasta och fina.

Tjena!

Du har inte Alcantara, BMW har sin egen variant som är klart bättre när det gäller skötsel. Fast jag misstänker att föregående ägare varit snäll mot den, för med 18000 mil så brukar det synas iallafall på förarstolen.
Men den är inte samma känsla i BMWs "Alcantara" som äkta Alcantara.
Om du nu inte bytt till en M3, M4 eller annan riktiga M bil, för då får man äkta Alcantara.
Har ingen aning om vad det är annat än att BMW själva anser att det är alcantara. Hade aldrig hört talas om det innan jag köpte bilen.

skinn är lättare hålla rent, så ska man transportera choklad- eller burgarätande passagerare har det defintivt en finess. eller dräglande småbarn. men i övrigt är enda fördelen som jag ser det att det ser dyrt ut.

det blir ofelbart fläckar på tygklädsel, är ändå smidigt att få rent, med hjälp av lämplig tensidlösning och en våtdammsugare. inga problem alls att hålla det fräscht.

kört 46000 mil på min förarstol, ätit många frukostar och mycket choklad. fläckar har uppstått, och tagits bort. finns obetydligt slitage på vänstra stolskanten, i övrigt inget som skiljer ut förarstolen från resten av bilen.

kommer inte frivilligt köpa en bil med skinnklädsel.

Han är väl tysk, då är det väldigt fyrkantiga ölbackar som ska få plats. Rimlig mätmetod.
Då är det väl tur att pilsner inte finns i soffa längre.
Pilsnersoffa.jpg

Senast ändrad:
Så, då är det dags att börja planera bytet av tjänstebil till nästa vår. Vi har endast elbilar som tjänstebilar, är begränsade till vissa märken och avtalen går via Ziklo.
Max TCO är 11800 kr.

Jag har egentligen bara två-tre punkter som påverkar valet - Familj, Funktion och Ekonomi.

Familj
Familjen har tre barn, och ett brett baksäte är därför av vikt. Numera är det bara ett av barnen som sitter på kudde, men ett bättre mittensäte hade varit bra för rättvisans skull.

Funktion
Se ovan - den ska rymma familjen
Dragkrok är ett krav.
Takräcke ska naturligtvis kunna monteras, så t ex VW ID.5 går bort av den anledningen.

Ekonomi:
Alla elbilar är dyra. Men - frågan är hur stor skillnaden netto blir mellan "billig" som ändå uppfyller kraven och en dyr som precis går in i kalkylen. Tar tacksamt emot input med riktiga räkneexempel här. Jag har förstått att nettolöneavdrag gör att förmånsvärdet minskas med motsvarande summa vilket också påverkar.

Märke och modellval:
VW -
vår ID.4 har tjänat oss väl och har nu kommit i en version med starkare motor, lägre förbrukning, större batteri och utan de mest irriterande småproblem från 2022-an. Så den är klart en kandidat.

ID.7 är ju det "naturliga steget upp". Men sedan blir det krångligt. Den finns ju som vanlig och Tourer. Varianterna finns som Pro, Pro S (större batteri) och GTX (4wd) och dessa finns sedan som vanlig eller Edition (med en massa utrustning). Så det finns några olika att välja mellan.

Frågan är om det är lönt att välja Tourer framför den vanliga av utrymmesskäl resp om det gör någon skillnad ekonomiskt, om man ska ta Pro S med större batteri och om det påverkar ekonomin något - det är tveksamt om det påverkar eftersom en hel del av månadskostnaden räknas på restvärdet.

GTX är såklart lyxig, men jag är lite tveksam till 20"-däck som både gör körningen stötigare och mindre snål. Och här är det vid första anblicken bara vanliga GTX som går in i kalkylen, inte kombin.

Sedan har vi Skoda. Enda modellen är Enyaq. Iofs helt ok, frågan är om det finns något skäl att välja den framför ID.4. Ekonomin?

Polestar
Polestar 4 har vi provsuttit och har väldigt bra utrymme i bredd i baksätet. Den ska provköras men frågan är om den går in i kalkylen, det beror såklart på hur bra rabatt vi har där. Är också lite tveksam till räckvidden, enligt det jag hört är ju P2 väldigt törstig (särskilt performance, vilket å andra sidan inte är ett alternativ). Annars är den fin. Nackdel att de är kinaägda

Vi har också Audi, BMW, Kia, Tesla, Toyota eller Volvo att välja på.
Tesla är jag inte sugen på och de andra märkena har inte bilar som passar kraven. KIA EV6 möjligen.
du ska ju också eventuellt frakta passagerare i baksätet.

gjorde igår provsittning hos vag. kunde konstatera en påtaglig besvikelse med jättebilen id7. låg sittposition, framstolarna som en hög vägg, breda nackstöd hindrar synen framåt. och enyaq om möjligt ännu sämre. att det ens är möjligt i såpass stora bilar. id4 är inte någon riktig höjdare i baksätet den heller, men tydligt bättre.

det man kan ha emot den bilen är väl det moderiktiga läs fula bakpartiet. aerodynamiska 'hjälpmedel' som skulle hedra en amerikanare från 1960.

id5 är inte lika ful:)

Senast ändrad:
Låg sittposition i baksätet kommer ju som ett brev med posten med ett 1 dm tjockt batteripaket under golvet om man ska ha en vanlig kombi eller sedanhöjd på karossen. Samma med Model 3 och ID3. Avståndet i längsled är riktigt bra men för vuxna blir det höga knän i baksätet.

ja id4/5 är väl tillräckligt hög för att det ändå skall lira. på ett acceptabelt sätt.

kan nämna att jag också provsatte en touran. rena paradiset i baksätet. whao. men den bilen passar väl inte in i nuvarande tider.

Ja vi gillade vår Touran. Det är märkligt att inte fler bilar har tre riktiga sittplatser bak, det är väl i princip bara den och S-max i det segmentet. Kanske någon fransk apparat med, de har jag sämre koll på.

En annan bil som jag kikat på ibland är Honda FR-V. När vi bara hade ett barn tänkte jag att den var perfekt, baksätet skulle alltid kunna vara nerfällt och då har man massor av plats för bagage! :D

Ja vi gillade vår Touran. Det är märkligt att inte fler bilar har tre riktiga sittplatser bak, det är väl i princip bara den och S-max i det segmentet. Kanske någon fransk apparat med, de har jag sämre koll på.

En annan bil som jag kikat på ibland är Honda FR-V. När vi bara hade ett barn tänkte jag att den var perfekt, baksätet skulle alltid kunna vara nerfällt och då har man massor av plats för bagage! :D
Mm vår S-Max och vår Renault Espace har tyvärr inga realistiska motsvarande elbilar. ID buzz kanske, men den vill jag fan inte ha som vardagsbil. I värsta fall får det bli en id4 igen om Id7 är såpass mycket sämre i baksätet.

ID Buzz är nog det närmaste idag, men den har ju totalt oflexibel inredning värdig en Passat ungefär.

ID Buzz är nog det närmaste idag, men den har ju totalt oflexibel inredning värdig en Passat ungefär.
Hade fått för mig att jag sett ett videoklipp där de plockar ut säten ur en id buzz, men nu när jag söker på det så hittas inget klipp på sätesborttagning.
Lite klent att man inte kan plocka på alla säten bak så att man dubbla familjebilen som skåpbil när behov finnes.

Provsatt baksätet på en Touran för hmm 10-15(?) år sedan. Korta, hårda säten. Inget jag skulle vilja åka långt i. Men det kanske har ändrats sedan dess.
håller med. men det var den aktuella modellen jag provsatte.way to go.

man har haft vett att föra ihop framstolarna något, så man från ytterplatserna i baksätet ser rakt fram och framstolarna förhållandevis lägre placerade.

Mm vår S-Max och vår Renault Espace har tyvärr inga realistiska motsvarande elbilar. ID buzz kanske, men den vill jag fan inte ha som vardagsbil. I värsta fall får det bli en id4 igen om Id7 är såpass mycket sämre i baksätet.
Närmsta el är nog Kia ev9 som fortfarande funkar med laddhastighet och bra batteristorlek. Fick in två mtb i den med alla baksäten fällda där cyklarna låg bredvid varandra och inte på varandra..

Dock blir det aldrig lika bra som en buss… hade länge tankar på en riktigt vw buss där man kunde ha cyklarna stående bak och fortfarande ha 5 säten.

Bild med den första i

IMG_2392.jpeg

Närmsta el är nog Kia ev9 som fortfarande funkar med laddhastighet och bra batteristorlek. Fick in två mtb i den med alla baksäten fällda där cyklarna låg bredvid varandra och inte på varandra..

Dock blir det aldrig lika bra som en buss… hade länge tankar på en riktigt vw buss där man kunde ha cyklarna stående bak och fortfarande ha 5 säten.

Bild med den första i

Visa bilaga 729122
Av någon anledning är jag inte det minsta sugen på den, men jag kanske får tänka om och se om den går in i kalkylen...

Tillbaka
Topp