White AX 290 FF 21

White AX 290 FF 21
Då har min SvartWhite också landat till slut, snikmodellen med vajerbroms.
Från hyllan kommer bromsskivor och däck, biltemastöd och noname rack har inhandlats.
På önskelistan finns något billigt högre styre och mer köpaglassorienterade däck (för s-works pathfinder däcken har den bara fått låna), jag tänker att Schwalbe Fat Frank kanske kunde vara något?
Reflexer+lampor ur lådan och kanske skärmar ska väl på, men väntar tills dubbdäcken sitter där för att se hur mycket utrymme det finns kvar, kan väl bli ganska trångt med ISP 2,25" gissar jag :-)
Allt som kunde justeras, dvs bromsar och växlar, behövde också justeras, inte många rätt direkt ur kartongen där inte :-) Men nu bromsar den rätt bra tycker jag trots avsaknad av riktig inkörning. Men som någon tidigare i tråden påpekat, bromsvajern bak lär dricka vatten om det regnar, drog en liten plastpåse över där bak tills jag kläcker något snyggare fulfix.

Visa bilaga 729198
Ja ,när Bring är inblandad i transporten får man vara glad godset kommer fram överhuvudtaget,det är tyvärr min erfarenhet av Bring.

Kan du ge en länk till noname rack!?

White AX 290 FF 21
White AX 290 FF 21
Då har min SvartWhite också landat till slut, snikmodellen med vajerbroms.
Från hyllan kommer bromsskivor och däck, biltemastöd och noname rack har inhandlats.
På önskelistan finns något billigt högre styre och mer köpaglassorienterade däck (för s-works pathfinder däcken har den bara fått låna), jag tänker att Schwalbe Fat Frank kanske kunde vara något?
Reflexer+lampor ur lådan och kanske skärmar ska väl på, men väntar tills dubbdäcken sitter där för att se hur mycket utrymme det finns kvar, kan väl bli ganska trångt med ISP 2,25" gissar jag :-)
Allt som kunde justeras, dvs bromsar och växlar, behövde också justeras, inte många rätt direkt ur kartongen där inte :-) Men nu bromsar den rätt bra tycker jag trots avsaknad av riktig inkörning. Men som någon tidigare i tråden påpekat, bromsvajern bak lär dricka vatten om det regnar, drog en liten plastpåse över där bak tills jag kläcker något snyggare fulfix.

Visa bilaga 729198
Stilla undran, var köpte du noname-racket?

White AX 290 FF 21
Årets kap? Sambon knep denna för 2100kr. 30% på Outlet.(Tack @Gushem för tipset)
Bilen gör lättsamt över 200, om cykelhållaren klarar förtäljer ej historien.
tempImagelzJjDU.jpg

White AX 290 FF 21
Jag fattar inte riktigt detta intresse för cykelkorg/rack/osv...
Vad behöver man dom till?
Framförallt att rack är snyggare än pakethållare bak. 🙂
Men går att motivera med bättre uppsikt över lasten också.
Himla skönt att bara ösa ner dator/matlåda i en korg. Smidigt att slippa packa i väskor bakom sig när man stannar till för att ta av sig vindjacka eller handskar.

White AX 290 FF 21
Jag fattar inte riktigt detta intresse för cykelkorg/rack/osv...
Vad behöver man dom till?
Ryggsäcken är liksom full av prylar ,så personligen skulle jag vilja ha möjligheten att kunna handla lite på vägen hem från gymmet då gymmet är granne med Lidl.
Personligen tror jag en avtagbar korg passar mig bättre än en rack som är fastmonterad, fördelen med rack är väl att man kan lasta lite mer vikt, men samtidigt måste du ju alltid trampa runt med racken ,korgen kan du ta med vid behov.

White AX 290 FF 21
Jag är jättedålig på det här med QR...
Men jag tror jag vill byta ut befintliga "axlar" mot något mera svårmekat som tex insex, vilka dimensioner är det jag ska leta efter då?
Samma sak för hjul, om jag snubblar över några billiga men bättre, vilka bredder är det som gäller på naven?

White AX 290 FF 21
Korg eller rack framtill ,för och nackdelar?

Passar denna korg till Ax space black 24, är den för djup kanske?

Korgar sitter generellt dåligt, är ofta gjorda i tunt gods som lätt böjs, skaver på styre och ram. Dåliga på att ta tyngre grejer och påverkar pga flex styrning negativt.

Ett välmonterat rack är bättre på alla sätt jag kan tänka mig, inkl estetiskt. Dock blir de ofta lite dyrare.

White AX 290 FF 21
Jag är jättedålig på det här med QR...
Men jag tror jag vill byta ut befintliga "axlar" mot något mera svårmekat som tex insex, vilka dimensioner är det jag ska leta efter då?
Samma sak för hjul, om jag snubblar över några billiga men bättre, vilka bredder är det som gäller på naven?
Är det så här enkelt kanske:

- Ram: WHITE AX AL R Mns (10x135mm)
- Gaffel: WHITE SC AL (9x100mm)

White AX 290 FF 21
Ja, kanske rack är bättre, har titta på denna ,men läste i tråden att QR axeln är lite kort och kanske behövs bytas, har ni ett förslag?
Den väger 2 kg och racken som länkas här ovan väger 1kg,kommer viktskillnad märkas?
Vad tror ni ,kommer träplatta ta mycket vind?

White AX 290 FF 21
Ja, kanske rack är bättre, har titta på denna ,men läste i tråden att QR axeln är lite kort och kanske behövs bytas, har ni ett förslag?
Den väger 2 kg och racken som länkas här ovan väger 1kg,kommer viktskillnad märkas?
Vad tror ni ,kommer träplatta ta mycket vind?

Köpte först ett sånt tack fast utan träplatta (jumbo). Kändes tungt, skickades tillbaka utan att provmontera. Insåg att jag också ville kunna spänna fast en cykelkorg på racket så blev ett sånt från altarna istället. Toknöjd med det, men man fick ändra lite på infästningen i ramen.

(Bonustips att det finns fina spännband på hornbach som passar bra till rack)

White AX 290 FF 21
Vad sägs om den här?
Personligen vill jag nog ha en med en "sarg" ,inbillar mig att man inte behöver spännband hela tiden, utan kan bra slänga ner en väska t.ex!?

White AX 290 FF 21
Köpte först ett sånt tack fast utan träplatta (jumbo). Kändes tungt, skickades tillbaka utan att provmontera. Insåg att jag också ville kunna spänna fast en cykelkorg på racket så blev ett sånt från altarna istället. Toknöjd med det, men man fick ändra lite på infästningen i ramen.

(Bonustips att det finns fina spännband på hornbach som passar bra till rack)
Ok, du har den med träplattan då?
Kan du utveckla lite vad du menar med "ändra lite på infästningen i ramen"?

White AX 290 FF 21
White AX 290 FF 21
White AX 290 FF 21
Apropå front-rack, så monterade jag ett från pelago (som jag köpt begagnat).
man bara satte fast i QR och främre skruven i gaffeln.

Funkar perfekt när man ska handla/andra ärenden på stan 🙂

fron-rack.jpg

White AX 290 FF 21
Nej har den här, som passar med altrans korgar (som sätts på racket och blir avtagbara) https://atranvelo.com/product/cargo-lite-avs

Modifieringen jag gjorde var nog att korta in ’stödben’ och göra nya hål. Har funkat bra.
Jag gick på din linje , med Atran velo systemet,tack för tipset!

White AX 290 FF 21
Hmm, jag får nog ge mig...De flesta gillar tydligen rack/korg på sin cykel?
Det ser ju riktigt lojt ut med en sån permanent monterad på hojen..
Jag använder ryggsäcken till det som behöver fraktas.

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Jag gick på din linje , med Atran velo systemet,tack för tipset!
Så jag fick hem racken idag ,men man får inte med någon bult som skall gå genom gaffeln och den jag har till framskärmen är för kort , ganska snålt att inte skicka med rätta grejer för att kunna montera racken,nu måste man åka iväg och leta på typ Biltema efter en bult som skall passa,riktigt dåligt med taken på att detta ändå inte är ett budget märke.

White AX 290 FF 21
Så jag fick hem racken idag ,men man får inte med någon bult som skall gå genom gaffeln och den jag har till framskärmen är för kort , ganska snålt att inte skicka med rätta grejer för att kunna montera racken,nu måste man åka iväg och leta på typ Biltema efter en bult som skall passa,riktigt dåligt med taken på att detta ändå inte är ett budget märke.
Så jag har kollat lite på monteringen av racken och förutom en längre bult för beslaget/fästet skall kunna monteras i gaffeln behövs det också en distans eftersom annars blir det en konstig vinkel på beslaget man sätter i gaffeln, så det behövs nog en m6x70 mm bult genom gaffeln för att kunna få det på plats, detta blev tyvärr mer "invecklat" än jag hade hoppas, trodde det bara skulle vara att montera rakt av utan special lösningar.

Tänkte det kunde vara bra info till någon annan som var intresserad av racken!

White AX 290 FF 21
Biltema verkar ha ändrat sina fästpunkter, sitter högre upp på stänkskärmen fram så att den inte passar nu.
Var ska man köpa istället? Så billigt som möjligt.

White AX 290 FF 21
Så jag har kollat lite på monteringen av racken och förutom en längre bult för beslaget/fästet skall kunna monteras i gaffeln behövs det också en distans eftersom annars blir det en konstig vinkel på beslaget man sätter i gaffeln, så det behövs nog en m6x70 mm bult genom gaffeln för att kunna få det på plats, detta blev tyvärr mer "invecklat" än jag hade hoppas, trodde det bara skulle vara att montera rakt av utan special lösningar.

Tänkte det kunde vara bra info till någon annan som var intresserad av racken!
Nu är racken monterad och det enda som behövdes extra är en m6x60 mm för att få allt på plats,m6x60 m behövdes för att kunna montera biltemas framskärm den m6x50 mm som kommer med skärmen blir lite kort så jag kunde inte få på muttern!

White AX 290 FF 21
Hej,
Skulle behöva tips på en framlampa som kan monteras på detta fästet, (se rödmarkeringen)Visa bilaga 732358
Har du tillgång till 3D-printer och 6mm mutter+skruv så kan du printa denna adapter som gör att de flesta styresmonterade lampor passar. Gjorde den för en annat rack så kolla måtten, kan behöva justeras lite.

Bilagor

White AX 290 FF 21
Nja, inte vidare vackert va? Har ett par thunderburts också om jag nu orkar byta ytterligare en gång...
Men högre styre känns najs iaf :-)

Visa bilaga 730530
Jag orkade :-)
Såg någonstans att Thunder Burt har oväntat bra fäste på packad snö, så man får väl invänta den och provåka innan ISP åker på?
Nu med korg i stål från Classe samt lättare stöd från Dollarstore också istället för Biltemas tunga :-)

Och bromsarna tar nu riktigt bra efter inkörning och en "specialjustering" efter eget huvud:
-Lossa oket och skruva in den fasta inre kolven några klick.
-Sätt lite tryck mot oket så att inre kolven ligger jämt och fint mot skivan, skruva fast oket.
-Skruva ut inre kolven tills den inte tar i skivan längre, spänn vajern på den yttre tills den nästan tar i.

IMG_4188.JPG

White AX 290 FF 21
Hej,
Skulle behöva tips på en framlampa som kan monteras på detta fästet, (se rödmarkeringen)Visa bilaga 732358
Har du tillgång till 3D-printer och 6mm mutter+skruv så kan du printa denna adapter som gör att de flesta styresmonterade lampor passar. Gjorde den för en annat rack så kolla måtten, kan behöva justeras lite.
Går att ta fästet från en magicshine pannlampa med skruv, mutter och distanser rätt i hålet på bild.

Behöver inte printa något om det är garminfäste och man har ett sådant liggande. Brukar följa med många cykellampor.

Tillbaka
Topp