OT: Vintertid - ställa tillbaka klockan

Man får alltså sova längre!

"På våren ställer vi fram grillen och på hösten ställer vi tillbaka grillen i förrådet....

Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Bruse kommer inte att gilla det här.

Att sova längre eller att ställa tillbaka grillen?

Sova längre? Måste ju vara uppe till klockan 3 för att ställa tillbaka klockan. Man får ju inte missa tiden, för då får man vänta ett år med att ställa tillbaka klockan.

Undrar hur många miljarder idiotin kostar samhället, att folk ska sitta uppe hela natten för att vrida tillbaka alla tusentals klockor kl 3?

bruse skrev:

> Undrar hur många miljarder idiotin kostar
> samhället, att folk ska sitta uppe hela natten
> för att vrida tillbaka alla tusentals klockor kl
> 3?

Ni har väl beordrat övertid till berörda tekniker på Banverket?

Oj, det hade jag inte tänkt på. Min plan var att vrida tillbaka klockan innan jag gick till sängs, men om jag tolkar dig rätt så bör jag alltså hålla mig vaken tills klockan 03:00 och ställa om klockan?
Det blir ju besvärligt förstås. Jag får koka en balja espresso och sitta uppe och skriva duminlägg på happy tills det blir dags.

Varsågod.

220px-Semmelkn%C3%B6del.jpg

Ämen vafan. Det finns ingen vintertid!

Nu (snart) är det normaltid. I sommar blir det sommartid (normaltid +1h).

Kom med i matchen förfan.

Senast redigerad av en moderator:
Jonatan S skrev:
> Jag missade hela omställnigen. Men nu ska jag

Nejnejnej! HAr du missat det så har du. Nu får du leva med sommartid hela vintern tills våren, då vi andra tidsslavar ställer fram grillen. Skyll dig själv om du sover istället för att ställa tillbaka både tid och grillen.

Häromdagen läste jag att det är mer våld i stan den här natten. Det finns ju en fylletimme till att vara ute och slåss på.

"Det är ingen rolig tid på dygnet", sa polisen.

erik h skrev:
> Häromdagen läste jag att det är mer våld i
> stan den här natten. Det finns ju en fylletimme
> till att vara ute och slåss på.
>
> "Det är ingen rolig tid på dygnet", sa polisen.

Tack, ännu ett argument mot dårskapen.

Min grill står fortfarande ute, innebär det att jag fortfarande har normaltid + 1h ? Fan ,jag fattar inte riktigt det här.... om jag nu vill grilla en frostbiten laxkotlett, måste grillhelvetet stå ute eller inne för att gästerna ska komma i rätt tid...?!?

strängt taget om man nu skall hålla på med tidsomställning borde man ställa fram klockan ytterligare en timme så här års, istället för bakåt.

så det blir ljusare snarare än ännu mörkare på eftermiddagarna. mörkt på morgonen är det inom tre veckor snart oavsett.

halvt på allvar. under ww2 hade man iaf sådan tidszon gmt +2 i england, så man kan säga att det är ett beprövat koncept.

Jaa, ska vi valsa igenom det ännu en gång, om normaltid eller sommartid är bäst? Jag tror inte vi blir mer överens denna gång heller…

strängt taget om man nu skall hålla på med tidsomställning borde man ställa fram klockan ytterligare en timme så här års, istället för bakåt.

så det blir ljusare snarare än ännu mörkare på eftermiddagarna. mörkt på morgonen är det inom tre veckor snart oavsett.

halvt på allvar. under ww2 hade man iaf sådan tidszon gmt +2 i england, så man kan säga att det är ett beprövat koncept.
Trams

Det ska vara Normaltid(vintertid) året om. Våra kroppar mår bättre om det är ljust på morgon/förmiddagen.

Förslaget, som ledde till detta elände var inte förankrat med vetenskapen, utan man _tyckte_ det skulle vara bra med lite ljusare på kvällen. Var nog lobbyister från affärer och restauranger kan tänkas.

Grundproblemet är att bo så nära syd eller nordpolen som vi gör. Hur man än stökar om med tidszoner/normaltid/sommartid kommer man inte ifrån att vi har för lite dagsljus på vintern och onödigt mycket på sommaren. Och det är... svårt att ändra.

Enda rimliga är ju såklart att ha huvudregeln kl 13 som mittpunkt för dagen. Sen får dagen öka och minska naturligt på var sin sida om det, med undantag att solen aldrig behöver gå upp före kl 7 för det är ändå ingen rimlig människa som är uppe innan dess, och när det händer så skjuter man på mittpunkten och lägger till/drar ifrån all förändring på kvällssidan istället. Man justerar då alltså varje dag, men ingen skulle märka något för ändringen sker på natten när alla sover, och alla klockor man använder idag ställer ändå om sig automatiskt. Igen, det vore den enda rimliga lösningen.

Det enda rimliga är att ha en folkomröstning. Och skita fullständigt i vad EU anser. Det är inte deras problem.

EU hade en enkät där allmänheten fick tycka till om tidsomställningen. Masor med frågor och alternativ. Du skulle passat på att delta i den.

Dom har hela tiden sådana enkäter om olika saker på sin hemsida.

Grundproblemet är att bo så nära syd eller nordpolen som vi gör. Hur man än stökar om med tidszoner/normaltid/sommartid kommer man inte ifrån att vi har för lite dagsljus på vintern och onödigt mycket på sommaren. Och det är... svårt att ändra.

Enda rimliga är ju såklart att ha huvudregeln kl 13 som mittpunkt för dagen. Sen får dagen öka och minska naturligt på var sin sida om det, med undantag att solen aldrig behöver gå upp före kl 7 för det är ändå ingen rimlig människa som är uppe innan dess, och när det händer så skjuter man på mittpunkten och lägger till/drar ifrån all förändring på kvällssidan istället. Man justerar då alltså varje dag, men ingen skulle märka något för ändringen sker på natten när alla sover, och alla klockor man använder idag ställer ändå om sig automatiskt. Igen, det vore den enda rimliga lösningen.

Ett bättre förslag är Dynamiskt Dygn.
Dygnets längd anpassas kontinuerligt så den ljusa delen av dygnet alltid har samma procent av det totala dygnet.
Kom ihåg var ni läste det först! Dock är det noga att detta införs vid vintersolståndet, då torde det ha jämnat ut sig vid nästkommande vintersolstånd.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp