OT: Vintertid - ställa tillbaka klockan

Det finns ju organisationer som helhjärtat engagerar sig i den här frågan. Det finns dussintals personer i Sverige som tar det här på blodigt allvar!

EU hade en enkät där allmänheten fick tycka till om tidsomställningen. Masor med frågor och alternativ. Du skulle passat på att delta i den.

Dom har hela tiden sådana enkäter om olika saker på sin hemsida.

Jag menar en nationell folkomröstning. Vad folk i Grekland tycker är helt irrelevant. Vi bor inte i Grekland. Inte jag i alla fall.

Att byråkraternas högborg inte orkat göra nåt än säger ju dessutom allt. Idoter!

Så länge International Earth Rotation Service vevar på stora veven och håller oss snurrande kan vi ju också diskutera om vi ska använda GMT, UTC eller UT1?

Du menar att det inte räcker med 6 månaders mörker och elände, vi ska ha 8?
normal är normal. att det ger mer mörker för de allra flesta sedan vi lämnade bondesamhället bör man inte bry sig om;)

återstår att hitta undersökningar som visar att de som ständigt har lutande snarare åt +1 än 0 i tidszon är olyckliga satar.

som större delen av världen.

mer uttalat och snarare mer än +1 som västra norge, frankrike och spanien måste vara i värsta riskzonen. hur går det ens till att få det att fungera?

Folkomröstning. Trubbigt och dyrt instrument. Känns inte rimligt för en så oerhört banal fråga som sommar- och vintertid.

Tänker för övrigt på de dumma engelsmännen som duperades till att rösta sig ur EU. Nu sitter de där med sin Bregret.

normal är normal. att det ger mer mörker för de allra flesta sedan vi lämnade bondesamhället bör man inte bry sig om;)

återstår att hitta undersökningar som visar att de som ständigt har lutande snarare åt +1 än 0 i tidszon är olyckliga satar.

som större delen av världen.

mer uttalat och snarare mer än +1 som västra norge, frankrike och spanien måste vara i värsta riskzonen. hur går det ens till att få det att fungera?
sommar är sommar. att vi gått från bondesamhällets uppgångstider till nuvarnade uppgångstider bör man inte bry sig om;)

återstår att hitta undersökningar som visar att svenskar före sommartidens tillkomst var olyckliga satar.

än värre för folk i t.ex. nordöstra norge, östra turkiet och östra mozamique. folk måste varit i värsta riskzonen. hur går det ens till att få det att fungera?

sommar är sommar. att vi gått från bondesamhällets uppgångstider till nuvarnade uppgångstider bör man inte bry sig om;)

återstår att hitta undersökningar som visar att svenskar före sommartidens tillkomst var olyckliga satar.

än värre för folk i t.ex. nordöstra norge, östra turkiet och östra mozamique. folk måste varit i värsta riskzonen. hur går det ens till att få det att fungera?
Så länge samhällets tider (tex fixtider på jobb och skolans tider) inte går att knuffa blir följden av vintertid året om att möjligheter till dagsljus på eftermiddagarna kraftigt försämras, främst i oktober men även på våren. Man kan i praktiken inte bara "välja" att gå upp tidigare.

En annan tanke. På hösten ställs klockan om 2 månader innan vintersolståndet, men omställning till sommartid dröjer ca 3 månader? Varför görs inte den omställningen i mpnadsskiftet feb/mars?

Så länge samhällets tider (tex fixtider på jobb och skolans tider) inte går att knuffa blir följden av vintertid året om att möjligheter till dagsljus på eftermiddagarna kraftigt försämras, främst i oktober men även på våren. Man kan i praktiken inte bara "välja" att gå upp tidigare.

En annan tanke. På hösten ställs klockan om 2 månader innan vintersolståndet, men omställning till sommartid dröjer ca 3 månader? Varför görs inte den omställningen i mpnadsskiftet feb/mars?
Det är troligen själva skiftet som ställer till det. Hade vi haft normaltid året runt hade det inte blivit ett abrupt ”Fan vad mörkt det är på kvällarna nu, du.” och människor hade upplevt det mindre besvärligt.

Tror jag.

Det är troligen själva skiftet som ställer till det. Hade vi haft normaltid året runt hade det inte blivit ett abrupt ”Fan vad mörkt det är på kvällarna nu, du.” och människor hade upplevt det mindre besvärligt.

Tror jag.
Hela oktober är en jakt på soltimmar, för att hinna med att vara ute innan mörkret faller. Med vintertid i oktober skulle man ha en timma mindre tillgänglig. Smama sak på våren, men där märks det mindre eftersom omställningen redan sker för sent. Skiftet har inget med den saken att göra.

Hell yes på ovan ! ! !👍👍👍

I praktiken en timme mindre cyklingstid per dag den cyklingsbara tiden på året skulle det innebära.

Jag begriper verkligen mig inte på de individer som hävdar normaltid/vintertid.
Jag hör bara tomma argument, kanske enbart framförda för argumenterandets skull.

Själv gillar jag den lilla omväxlingen tidsomställningen ger.
Dessutom får ju alla "sin" tid någon del av året. Alla får uppleva nirvana 👍

Så, rör inget. Låt stå. Håll truten och klåfingriga fingrar borta. Fokusera energin på något annat. Här finns inget att diskutera. Ridå ned !

Senast ändrad:

Och ändå har vi kommit till detta tydligen fasansvärda tillstånd.

Kan inte säga att jag märker någon tydligen tendens att folk på mitt jobb är tidigt på kontoret för att kunna gå tidigt och få lite solljus denna tid på året. Finns flextid och för de flesta rätt goda möjligheter. Visst, en del har säkert andra saker som blockerar men det finns absolut en skaplig andel som borde kunna komma tidigt och gå tidigt som snarare droppar in runt nio.

Hela oktober är en jakt på soltimmar, för att hinna med att vara ute innan mörkret faller. Med vintertid i oktober skulle man ha en timma mindre tillgänglig. Smama sak på våren, men där märks det mindre eftersom omställningen redan sker för sent. Skiftet har inget med den saken att göra.
Jo, det har det. Tror jag. Det finns troligen en mental effekt som man inte ska underskatta.

Jo, det har det. Tror jag. Det finns troligen en mental effekt som man inte ska underskatta.
För att vara lärare är du väldigt slarvig på att läsa vad jag skriver. Jag försöker alltså beskriva följden av att ha konstant vintertid, för perioden ungefär mitten av september till mitten av oktober.

Det är en tid på året där vi tack vare sommartid har en artificiell ljus kväll. Hade vi inte haft sommartid hade kvällarna varit svåra att utnyttja.

Jag försvarar inte omställningen, den är skit. Men däremot är inte sommartiden skit. Ljusa mornar är väldigt svårt att nyttja för utomhusaktivitet, skola och jobb börjar ändå när de börjar för de flesta.

Var det inte konstant sommartid som var mest aktuellt?

För var det mest kornas obehag som diskuterades om jag minns rätt. Har de inte heller flex?

Se upp nu vad ni diskuterar här och vad det skulle innebära med permanent sommartid! Bara flytten av 0˚- meridianen! Flytt av stenen till, ja blir det Irland eller nånstans i Atlanten! Grönland!? Hur skulle det se ut? Egentligen!?
Och denna på ständig repris!

Ja, jag skulle uppskatta ständig sommartid. Men vem bryr sig om vad jag tycker?

För att vara lärare är du väldigt slarvig på att läsa vad jag skriver. Jag försöker alltså beskriva följden av att ha konstant vintertid, för perioden ungefär mitten av september till mitten av oktober.

Det är en tid på året där vi tack vare sommartid har en artificiell ljus kväll. Hade vi inte haft sommartid hade kvällarna varit svåra att utnyttja.

Jag försvarar inte omställningen, den är skit. Men däremot är inte sommartiden skit. Ljusa mornar är väldigt svårt att nyttja för utomhusaktivitet, skola och jobb börjar ändå när de börjar för de flesta.
För att skälla på en lärare är du slarvig med att anta att vad jag menar när jag skriver. Låt nu detta bli en läxa, när vi ändå befinner oss i skolmiljö, så att säga. 😉

Du skriver: ”Skiftet har inte med detta att göra.” Jag antar att du då syftar på ”jakt på soltimmar i oktober”. Jag menar att det har det. Jag tror att själva omställningen mellan sommar- och vintertid bidrar till stress. ”Nu är det snart vintertid igen, nu måste man utnyttja ljuset” etc.

För övrigt har du principiellt fel. Jag jagar till exempel inga soltimmar under vare sig oktober eller tidig vår och har inga problem med att det blir mörkt tidigt på kvällarna. Däremot har jag svårt att förstå varför vi ställer om till sommartid, eftersom det ändå är så otroligt ljust här i norr under sommarhalvåret.

Jag tycker att det skulle vara bäst med normaltid året runt.

Senast redigerad av en moderator:
Se upp nu vad ni diskuterar här och vad det skulle innebära med permanent sommartid! Bara flytten av 0˚- meridianen! Flytt av stenen till, ja blir det Irland eller nånstans i Atlanten! Grönland!? Hur skulle det se ut? Egentligen!?
Och denna på ständig repris!

Ja, jag skulle uppskatta ständig sommartid. Men vem bryr sig om vad jag tycker?
Jag tycker vi skall ställa tillbaka klockan till sjuttiotalet. Det var bättre förr.

För att skälla på en lärare är du slarvig med att anta att vad jag menar när jag skriver.

Du skriver: ”Skiftet har inte med detta att göra.” Jag antar att du då syftar på ”jakt på soltimmar i oktober”. Jag menar att det har det. Jag tror att själva omställningen mellan sommar- och vintertid bidrar till stress. ”Nu är det snart vintertid igen, nu måste man utnyttja ljuset” etc.

För övrigt har du principiellt fel. Jag jagar till exempel inga soltimmar under vare sig oktober eller tidig vår och har inga problem med att det blir mörkt tidigt på kvällarna. Däremot har jag svårt att förstå varför vi ställer om till sommartid, eftersom det ändå är så otroligt ljust här i norr under sommarhalvåret.

Jag tycker att det skulle vara bäst med normaltid året runt.
Tack för att vi rett ut våra missförstånd. Vi har helt enkelt olika syn på saker och ting. :)

Vad gäller jakten på soltid så har det inte med omställningen "vintertid" att göra. Däremot i allra högsta grad den verkliga omställningen att solen försvinner. Så det är klart att man försöker suga ut vad som går ur hösten.

Att vi har sommartid gör att vi skjuter på misären med mörka kvällar iaf en månad vilket för min del är otroligt viktigt för mitt välbefinnande.Jag börjar tidigt på jobbet så jag kan sluta tidigt så jag faktiskt kan göra saker efter jobbet utomhus i dagsljus som t.ex. att cykla. Klart man inte bryr sig så mycket om man sätter sig i soffan direkt efter jobbet och stirrar på TV tills läggdags men för oss individer som gör saker efter jobbet spelar det stor roll. Kan inte riktigt börja tidigare än vad jag redan gör utan att det blir lite väl konstiga tider för andra.

Förresten kom förslaget från början från Finland där de ville ha permanent sommartid.
För min del kan de behålla det som det är idag. Måste vara väldigt många som inte klarar av att resa över tidszoner om det är ett sådant problem med sommartid.

Därför människan uppfann ljuset (framförallt LED-ljuset! :) )

Att vi har sommartid gör att vi skjuter på misären med mörka kvällar iaf en månad vilket för min del är otroligt viktigt för mitt välbefinnande.Jag börjar tidigt på jobbet så jag kan sluta tidigt så jag faktiskt kan göra saker efter jobbet utomhus i dagsljus som t.ex. att cykla. Klart man inte bryr sig så mycket om man sätter sig i soffan direkt efter jobbet och stirrar på TV tills läggdags men för oss individer som gör saker efter jobbet spelar det stor roll. Kan inte riktigt börja tidigare än vad jag redan gör utan att det blir lite väl konstiga tider för andra.

Förresten kom förslaget från början från Finland där de ville ha permanent sommartid.
För min del kan de behålla det som det är idag. Måste vara väldigt många som inte klarar av att resa över tidszoner om det är ett sådant problem med sommartid.
Du menar att jag sitter i soffan och stirrar på tv till läggdags, för att jag inte bryr mig så mycket om den extra soltimman? Ok.

Tack för att vi rett ut våra missförstånd. Vi har helt enkelt olika syn på saker och ting. :)

Vad gäller jakten på soltid så har det inte med omställningen "vintertid" att göra. Däremot i allra högsta grad den verkliga omställningen att solen försvinner. Så det är klart att man försöker suga ut vad som går ur hösten.
Jag tänker inte så mycket på det, faktiskt. Lever med årstiderna liksom.

Du menar att det inte räcker med 5 månaders mörker och elände, vi ska ha 7?
Det blir varken ljusare eller mörkare, av att ställa om klockan. Den ska gå i Svensk Normaltid. Det finns otaliga studier som befäster att vi ska ha ljust på morgonen o förmiddagen för att må bra.(gäller däggdjur generellt)

Nobelpriset 2017, i fysiologi/medicin gick till Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash och Michael W. Young för deras upptäckter av molekylära mekanismer som styr cirkadisk rytm. De förklarade hur gener(period, timeless, doubletime) styr vår inre klocka. (Att vi har en inre klocka, upptäktes redan på 1700-talet)
Klockan styr i sin tur många av våra gener och har betydelse för sömn, hormonnivåer, kroppstemperatur, blodtryck samt metabolism, till exempel genom att påverka glukoneogenes och insulinkänslighet. Störningar i den cirkadianska rytmen har bland annat kopplats till sömnproblem, depression, kognitiv dysfunktion och flera neurologiska sjukdomar.
Förklarade cellernas »inre klocka« – tre delar på Nobelpris

Det blir varken ljusare eller mörkare, av att ställa om klockan. Den ska gå i Svensk Normaltid.
Nä. Men svenska jobb och skolor ändrar inte sina fixtider över året. Så den tillgängliga ljusa tiden ändras av att ändra klockan.

Vad gäller inre klockan så är vi alla olika. Och att simulera artificiellt ljus är mycket lättare inomhus än utomhus.

Det blir bättre kontrast av elljuset i skidspåret när det är mörkt, än det där värdelösa släpljuset på eftermiddagen, så normaltid är bäst! Och på sommaren är det ljust så det räcker ändå.
(om det nu är fritidsaktiviteter som ska styra en sån här fråga, vilket jag är ytterst tveksam till)

sen kan man fundera på vad som egentligen är normalt.

här är dagens data från stockholm. är det normalt att solen står högst vid 1131, eller vore det lika normalt med 1231, som det var häromdagen???
.
IMG_1233.jpeg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp