[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden

Bilagor

• Skärmbild från 2024-10-24 19-12-52.jpg
    Skärmbild från 2024-10-24 19-12-52.jpg
    92.9 KB · Besök: 38
[OT] Smart hem tråden
Närbesläktad fråga: Jag håller på med ett litet pyssel med att konvertera en gammal scenstrålkastare till läslampa. Det finns massor av plats inne i lamphuset så jag tänker att fjärrstyrda lampor blir det enklaste.

Förutsättningar:
240 V
1 huvudlampa
1 ringformad led som dekorlampa
Bägge leddarna dimmbara och den ringformade ska även gå att färgjustera
Vill ha knapp att trycka på, eventuell programmering kan dock göras från app.
Jag är inte särskilt fascinerad av lampautomation, men Apple TV och en NAS finns i hushållet.

Marknaden är rörig för en oinvigd, finns det någon som givet ovanstående kan peka mig mot några varumärken som uppfyller mina behov?

[OT] Smart hem tråden
Närbesläktad fråga: Jag håller på med ett litet pyssel med att konvertera en gammal scenstrålkastare till läslampa. Det finns massor av plats inne i lamphuset så jag tänker att fjärrstyrda lampor blir det enklaste.

Förutsättningar:
240 V
1 huvudlampa
1 ringformad led som dekorlampa
Bägge leddarna dimmbara och den ringformade ska även gå att färgjustera
Vill ha knapp att trycka på, eventuell programmering kan dock göras från app.
Jag är inte särskilt fascinerad av lampautomation, men Apple TV och en NAS finns i hushållet.

Marknaden är rörig för en oinvigd, finns det någon som givet ovanstående kan peka mig mot några varumärken som uppfyller mina behov?
Kanske?

plus

[OT] Smart hem tråden
En Shelly pratar wifi och går att montera in, den kan stytras av en vanlig lampknapp men även automation. Det är en sådan @jomper har monterat in i sin kaffebryggare i villa-el-tråden. Kostar under 200kr.

[OT] Smart hem tråden
Vad är det för slags lampor som sitter i @Aron, de behöver först och främst vara dimbara - om nu båda sak gå att dimma. Har du en eller två knappar på den? Är det återfjädrande knapp(ar)?

Vad vill du åstadkomma exakt?

[OT] Smart hem tråden
Vad är det för slags lampor som sitter i @Aron, de behöver först och främst vara dimbara - om nu båda sak gå att dimma. Har du en eller två knappar på den? Är det återfjädrande knapp(ar)?

Vad vill du åstadkomma exakt?
Just nu har den en 600 W glödlampa 🔥. Men den ska såklart tas bort och ersättas med en mer hemtrevlig LED 🛋️.

Det ska bli en cool läslampa vid fåtöljen helt enkelt.

Strålkastaren har inga knappar alls i dagsläget. Den har en intern kopplingsplint och min plan är att byta ut allt efter denna. Jag vill byta ut befintlig glödlampa mot en dimmbar LED. Dessutom vill jag försöka hitta en ringformad LED i samma dimension som öppningen. Lite som moderna billyktor som har fräsiga ljusslingor kring själva strålkastaren. Denna ska kunna styras separat och vara både dimbar och kunna ändra dess RGB. För att underlätta kabeldragning tänker jag att det blir enklast att styra det hela med en fjärrkontroll.

IMG_5962.jpeg
IMG_5963.jpeg

[OT] Smart hem tråden
Någon som har erfarenhet av värmestyrningssystemet Ngenic? Vi skaffade nyligen en sådan apparat via vårt elbolag. Jag undrar om det är något fel på vårt system eller om det är ett bondfångeri. Den totala besparingen under en månad anges till futtiga 1,4 procent, och då har jag ändå haft värmen avstängd under fem dagar pga resa. En normal dag utan sol är besparingen negativ - enligt apparaten är det alltså en ren förlust att använda den. Och i dag, när solen skiner, visar innegivaren 22,6 grader i skrivande stund, trots att värmen är inställd på 20 grader. Lägg därtill att den tappar uppkopplingen med jämna mellanrum - jag får starta om någon eller några av pinalerna minst ett par gånger i veckan.

[OT] Smart hem tråden
Jag skaffade en Ngenic tune hösten -22.
Aldrig behövt starta om den.

Upplever att den gör vad som står på förpackningen.

Med nuvarande elpriser senaste halvåret är det såklart svårt att göra någon kännbar besparing eftersom det är för lite värmebehov och för liten skillnad på elpriset från en timme till nästa timme för att den ska kunna förskjuta uppvärmningen till en billigare tidpunkt.

Eftersom vi skaffade denna precis innan energikrisen tror jag den betalade sig första året, idag är sannolikt break even längre.

När elpriset är lågt fungerar den ju bara som en vanlig inomhusgivare, det är först när elpriset börjar svänga den kan försöka vara lite smart och förskjuta uppvärmningen.

Vi har absolut både sänkt våran årsförbrukning och sparar pengar under vinterhalvåret med den, eftersom vi endast hade BVP med utegivare innan och dessutom kamin.

Hur har du ställt reglaget mellan komfort/besparing?

[OT] Smart hem tråden
Jag skaffade en Ngenic tune hösten -22.
Aldrig behövt starta om den.

Upplever att den gör vad som står på förpackningen.

Med nuvarande elpriser senaste halvåret är det såklart svårt att göra någon kännbar besparing eftersom det är för lite värmebehov och för liten skillnad på elpriset från en timme till nästa timme för att den ska kunna förskjuta uppvärmningen till en billigare tidpunkt.

Eftersom vi skaffade denna precis innan energikrisen tror jag den betalade sig första året, idag är sannolikt break even längre.

När elpriset är lågt fungerar den ju bara som en vanlig inomhusgivare, det är först när elpriset börjar svänga den kan försöka vara lite smart och förskjuta uppvärmningen.

Vi har absolut både sänkt våran årsförbrukning och sparar pengar under vinterhalvåret med den, eftersom vi endast hade BVP med utegivare innan och dessutom kamin.

Hur har du ställt reglaget mellan komfort/besparing?
Hej,
Jag har det på den näst högsta besparingsgraden. Trots det brassade den på för fullt igår just när elen var som dyrast:

Ngenic.png

[OT] Smart hem tråden
Hej,
Jag har det på den näst högsta besparingsgraden. Trots det brassade den på för fullt igår just när elen var som dyrast:

Visa bilaga 736368
Vad har du för uppvärmning?
Ser ut som att den tuffat på 3kw fram till spiken på kvällen.

Är det någon som tagit en dusch där mellan 16-18 och det är varmvatten produktion som ligger just där?

Bäst svar får du såklart från supporten, men de rekommenderar att man låter systemet gå några veckor utan att man pillar på inställningarna som en inkörningsperiod.
Jag tycker det ser ut som att den jobbar på. Enligt grafen ser man ju att hysteresen förändras i förhållande till elpriset även om priset är väldigt lågt.

Den gör ju inga mirakel, vet inte vad du hade för förväntningar men låter man den jobba över månader och år så kapar den topparna.

[OT] Smart hem tråden
Jag har bergvärme. Ett stort 20-talshus på 220 kvm, men välisolerat och med FTX-ventilation. Drar runt 13 500 KWh per år.

Mina förväntningar var modesta: att systemet åtminstone skulle spara lite energi, men som det ser ut nu är det tvärtom. En bekant har en angiven besparing på runt 15 procent, därför misstänker jag att det är fel på mitt system. Supporten tyckte också det var konstigt, men kunde inte se att det var något fel.

Ja ja, man får väl se tiden an.

[OT] Smart hem tråden
Jag har bergvärme. Ett stort 20-talshus på 220 kvm, men välisolerat och med FTX-ventilation. Drar runt 13 500 KWh per år.

Mina förväntningar var modesta: att systemet åtminstone skulle spara lite energi, men som det ser ut nu är det tvärtom. En bekant har en angiven besparing på runt 15 procent, därför misstänker jag att det är fel på mitt system. Supporten tyckte också det var konstigt, men kunde inte se att det var något fel.

Ja ja, man får väl se tiden an.
Tämligen välisolerat!
Har en 17år gammal BVP med liknande förbrukning men 145m2 från -82 och FTX.

Hur många innegivare har du?
Jag har endast en, placerad i trappen mellan våningarna. Du kan laborera med placeringen av givaren.

Om du placerat innegivaren på ett ofördelaktigt ställe där temperaturen normalt varit lägre, och nu sagt åt Ngenic att hålla en högre temperatur så kommer den ju öka förbrukningen t.ex.

[OT] Smart hem tråden
Tämligen välisolerat!
Har en 17år gammal BVP med liknande förbrukning men 145m2 från -82 och FTX.

Hur många innegivare har du?
Jag har endast en, placerad i trappen mellan våningarna. Du kan laborera med placeringen av givaren.

Om du placerat innegivaren på ett ofördelaktigt ställe där temperaturen normalt varit lägre, och nu sagt åt Ngenic att hålla en högre temperatur så kommer den ju öka förbrukningen t.ex.
Har också EN innegivare. Placerar den i vardagsrummet som ligger i söderläge för att pannan ska dra ner på värmen när solen värmer. Flyttar den dock när jag eldar i kakelugnen i vardagsrummet.

[OT] Smart hem tråden
Just nu har den en 600 W glödlampa 🔥. Men den ska såklart tas bort och ersättas med en mer hemtrevlig LED 🛋️.

Det ska bli en cool läslampa vid fåtöljen helt enkelt.

Strålkastaren har inga knappar alls i dagsläget. Den har en intern kopplingsplint och min plan är att byta ut allt efter denna. Jag vill byta ut befintlig glödlampa mot en dimmbar LED. Dessutom vill jag försöka hitta en ringformad LED i samma dimension som öppningen. Lite som moderna billyktor som har fräsiga ljusslingor kring själva strålkastaren. Denna ska kunna styras separat och vara både dimbar och kunna ändra dess RGB. För att underlätta kabeldragning tänker jag att det blir enklast att styra det hela med en fjärrkontroll.

Visa bilaga 736356
Visa bilaga 736357

Det låter som att du vill ha en Shelly Dimmer 2 för att styra huvudlampan och en Shelly RGBW2 för att styra ledringen (dimma och ändra färg), sen får du se till att köpa en ledring som den kan köpa. Du behöver även en lämplig trafo för ledringen, 12 eller 24V är vad som funkar med RGBW2.

Sen kan du koppla en momentan brytare till varje för att kunna styra det grundläggande. Vill du spexa extra mycket stoppar du i en Shelly i4 också så kan du ha fyra knappar till för att styra det hela.

[OT] Smart hem tråden
Finns det nåt smidigt sätt att få in dagens och morgondagens spot-elpris (för SE3 för att vara specifik) i HA? Dvs det som visas här: https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm (morgondagens är inte tillgängligt förrens ~kl13 dock.)

Kan plocka in tidsupplösa priser mha Nordpool (HACS) och visualisera osv (har mer eller mindre följt guiden här: https://www.teknikihemmet.se/2024/10/anvander-nordpool-elpriser-i-home-assistant/)
Ser även att sensor exponerar attributen "average" och "mean", men osäker på om dessa är exakt samma som i elbruk.se-länken ovan, och dessutom är det enbart för idag, ej morgondagen.

Antar att man kan scrape:a elbruk.se (eller https://timpriskollen.se/nordpool-se3 :-) 1-2 gånger om dagen utan att skapa ramaskri, men kör hellre nån färdig implementering/slipper tänka själv..

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
Någon som använder en trådlös rörelsevakt för utomhusbruk som lirar med Plejd? Deras egen är enbart för inomhusbruk.
Batteridriven. Alternativt lirar med google home då som i sin tur får prata med Plejdswitchen, men har inte orkat ge mig på att sätta upp det än.

[OT] Smart hem tråden
Finns det nåt smidigt sätt att få in dagens och morgondagens spot-elpris (för SE3 för att vara specifik) i HA? Dvs det som visas här: https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm (morgondagens är inte tillgängligt förrens ~kl13 dock.)

Kan plocka in tidsupplösa priser mha Nordpool (HACS) och visualisera osv (har mer eller mindre följt guiden här: https://www.teknikihemmet.se/2024/10/anvander-nordpool-elpriser-i-home-assistant/)
Ser även att sensor exponerar attributen "average" och "mean", men osäker på om dessa är exakt samma som i elbruk.se-länken ovan, och dessutom är det enbart för idag, ej morgondagen.

Antar att man kan scrape:a elbruk.se (eller https://timpriskollen.se/nordpool-se3 :-) 1-2 gånger om dagen utan att skapa ramaskri, men kör hellre nån färdig implementering/slipper tänka själv..

Jag använder denna i HA.

https://github.com/custom-components/nordpool
Screenshot_20241114-112551.png

[OT] Smart hem tråden
Ah jo, det vet jag (det står i mitt originalinlägg :-), med det är fortfarande dagspriset jag är intresserad av, och svjv visas timpriset i @fhlostons screenshot?

För idag, och imorgon, när det blir tillgängligt.

Tar tacksamt emot template för att exponera detta via Nordpool om det är möjligt..

[OT] Smart hem tråden
Ah jo, det vet jag (det står i mitt originalinlägg :-), med det är fortfarande dagspriset jag är intresserad av, och svjv visas timpriset i @fhlostons screenshot?

För idag, och imorgon, när det blir tillgängligt.

Tar tacksamt emot template för att exponera detta via Nordpool om det är möjligt..
Är det morgondagens snittpris du vill ha?

Rakt genomsnitt eller viktat?

[OT] Smart hem tråden
Är det morgondagens snittpris du vill ha?

Rakt genomsnitt eller viktat?
Dagens och morgondagens snittpris (exkl allt, så kan jag själv addera moms och diverse ockeravgifter), pss som det visas här, skulle kunna vara en bra start:

1731595930068.png

..samt
1731595965001.png

..jag hittar iaf inget sätt att få ut detta ur Nordpool-integrationen i HACS, detta är vad jag har under nordpool-sensorn/entity:n:

1731596247157.png

..men det kanske är .average-attributet för idag, och för imorgon får man själv beräkna det utifrån tomorrow-vektorn med timpriser? (Average i nordpool där stämmer dock inte med det som står på hemsidan, men det kanske är så enkelt som inkl/exkl moms eller liknande..)

[OT] Smart hem tråden
Det hör inte hit :-D .. (Men du har i sak helt rätt, det är ffa en fix idé att kunna visa det.)

Det är inte så att average, eller mean, är medel för bägge dagarna?
Nä man får nog räkna ut det själv...

Jag ser dock en poäng med att ha dygnsmedel. Man kan ju bygga automatik som bygger på om timpriset ligger över eller under medel, det blir ju åtminstone enklare än att optimera på att minimera kostnaden. (nätavgift måste ju in också)

[OT] Smart hem tråden
Någon som har kopplat Ledvance blåtandslampor till Homey Pro?
Har några sådana lampor som fungerar fint till Apple HomeKit, men nu när jag försöker att lägga till en sådan lampa till Homey Pro så går det inget vidare.
Har installerat Ledvance+-appen i HP, men ingen lycka.

Får väl ha kvar dem i Apple Home annars. ATVn sköter ändå dem.

[OT] Smart hem tråden
Bra att köpa hem en Homey Pro, så får man träna på det logiska tänkandet.
Att styra på effekt tillsammans med en Tibber Pulse vad då inga problem alls. Bara sätta ett tröskelvärde på effekten och säga vad som skall hända då.
Nu gäller det att få till ett avancerat flöde som skall styra komfortläget när det kommer till temperaturen i en liten gäststuga på gården.
Där kommer övningen i det logiska in.

[OT] Smart hem tråden
Det är inte så att average, eller mean, är medel för bägge dagarna?
Nä man får nog räkna ut det själv...

Jag ser dock en poäng med att ha dygnsmedel. Man kan ju bygga automatik som bygger på om timpriset ligger över eller under medel, det blir ju åtminstone enklare än att optimera på att minimera kostnaden. (nätavgift måste ju in också)
Denna app till HP bör gå att trigga på det som du beskriver.
Verkar jobba med dygnsmedeprisl:

[OT] Smart hem tråden
Bra att köpa hem en Homey Pro, så får man träna på det logiska tänkandet.
Att styra på effekt tillsammans med en Tibber Pulse vad då inga problem alls. Bara sätta ett tröskelvärde på effekten och säga vad som skall hända då.
Nu gäller det att få till ett avancerat flöde som skall styra komfortläget när det kommer till temperaturen i en liten gäststuga på gården.
Där kommer övningen i det logiska in.
Svarar mig själv.
Nu har jag löst mina önskemål.
Det blir en fysisk knapp hemma hos föräldrarna som de kan starta ”komfortläget” i gäststugan på min gård.
När de aktiverar komfortläget så kontrolleras den momentana effekten först innan tempen skruvas upp på elementen, är effekten för hög så pausas aktiveringen, när effekten går ner så startar elementen. Man kan även avbryta aktiveringen från samma knapp.
Får ett meddelande via Homey till min telefon när komfortläget är aktiverat.

Komfortläget är aktiverat i 10 h innan det automatiskt stängs av. Läget förlängs automatiskt med 2 h i stöten med hjälp av en närvarosensor på plats.

[OT] Smart hem tråden
Hemmen är snart smartare än de som bor där. Brorsan har nu hyllan full med manualer till hemmateknik, som glöms direkt efter läsning.

[OT] Smart hem tråden
Om någon undrar varför det har blivit så lite cykling på sistone, så är det för att jag har fastnat i Advanced Flow.
Senaste tillskottet till mitt flöde för "komfortläge" är att räkna ut hur många kWh aktiveringen av läget som det "kostade".

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
För någon som går i tankarna att installera automatisk belysning.... Kolla in Linus LTT senaste video på tuben.

Om inte dom kan for det att funka utan Problem, hur ska vi vanliga kunna få till det???

[OT] Smart hem tråden
För någon som går i tankarna att installera automatisk belysning.... Kolla in Linus LTT senaste video på tuben.

Om inte dom kan for det att funka utan Problem, hur ska vi vanliga kunna få till det???
Om kravet enbart är automatisk belysning har det varit enkelt att fixa själv sedan innan internet blev vanligt och säkert mycket längre än så.

[OT] Smart hem tråden
Är nöjd med min senaste fix (i Home assistant) -

en räknare som håller koll på hur många timmar under de senaste 8h som utetemperaturen varit under 0C (eller 0), och varnar om den är >1h. Ger en viss indikation om man kan förvänta sig halka eller inte iaf, ffa bra att kolla på morgonen innan man ger sig ut. (Ska nog ändra till "tid under 2C" dock.)

Har även en virtuell sensor som varnar om utetempen inte uppdaterats på en viss tid (gammal telldus som ibland tappar kontakten)..

1732129553150.png

[OT] Smart hem tråden
Går i tankarna att köpa en homey pro nu under black weekend. En del heter early 2023. Andra heter bara Pro. Finns det olika versioner av den runda /platta svarta?

[OT] Smart hem tråden
Går i tankarna att köpa en homey pro nu under black weekend. En del heter early 2023. Andra heter bara Pro. Finns det olika versioner av den runda /platta svarta?
Det är den senaste varianten. Den gamla heter väl early 2019.

IMG_0415.jpeg

Tillbaka
Topp