Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Jag blir ff förvånad (och glatt överraskad) över att det går att cykla på ställen där det är mer eller mindre omöjligt att cykla på med en mtb. På bra skoterleder, där man KAN cykla med mtb (men vara på helspänn), kan man släppa styret med en fatbike. Det är rätt avslappnat (om än långsamt). Ut i blåbärsriset? Bara att trampa. Som @Jormvngandr skriver är det lite bandvagnskänsla. Det är bara att köra. Lite löst underlag där man kan skära ner med en smalhjuling? Bara att köra. Lite småbrötigt? Märks inte alltid.

Visa din Fatbike
Jag blir ff förvånad (och glatt överraskad) över att det går att cykla på ställen där det är mer eller mindre omöjligt att cykla på med en mtb. På bra skoterleder, där man KAN cykla med mtb (men vara på helspänn), kan man släppa styret med en fatbike. Det är rätt avslappnat (om än långsamt). Ut i blåbärsriset? Bara att trampa. Som @Jormvngandr skriver är det lite bandvagnskänsla. Det är bara att köra. Lite löst underlag där man kan skära ner med en smalhjuling? Bara att köra. Lite småbrötigt? Märks inte alltid.
Japp fatbiken är grym , jag har testat på många ställen som är riktigt jobbigt med vanlig Mtb , men med fatbiken är det bara trampa lugnt genom allt , sjukt roligt 😅👍

Visa din Fatbike

Med rätt däckstryck så märks dessutom inte rötter och mindre stenar av, så det blir lite samma känsla som med heldämpat

Visa din Fatbike
Jag tycker nog det är roligare att köra när det är lerigt o blöt med fatbiken mer än snö, men var mer mysigt o harmoniskt i snön 😅👍 sen får ja känna in det lite mer innan ja kan säga mer exakt , körde lite nu precis , helt stilla ute o stjärklart, var ganska härlig känsla

Oavsett cykel så är det magiskt att cykla när det är mörkt. Precis som det är en mycket speciell känsla att flyta ovanpå snön. Hårdpackat underlag med lite puder ovanpå är "chefs kiss" enl mig.

Visa din Fatbike
Sugen på att skaffa mig en fatbike, hittade denna för vad som känns som ett bra pris sett till vad man får. Vad tycker ni? Finns de andra bättre alternativ?
Jag hade rekommenderat och hålla koll på blocket o Marketplace , då kan du hitta nått riktigt fint för ett bra pris , även om den du länka säkert är jätte bra , så får man alltid betala så mycket mer bara för det är nytt

Visa din Fatbike
Sugen på att skaffa mig en fatbike, hittade denna för vad som känns som ett bra pris sett till vad man får. Vad tycker ni? Finns de andra bättre alternativ?

Jag ser inga problem med den som en inkörsport till fatbiking

Du kan även spana in de "klassiska" märkena Surly, Kona, Trek och Salsa.
De kostar lite mer men de har varit med i stort sett sen början på fatbike vågen och deras modeller har hängt med i stort sett lika länge så de är väl beprövade

Även det XXL sålda märket white kan vara värda att kolla på, det finns några användare av dem här i tråden, bla @MagerValp

Visa din Fatbike
Geo ser trevlig ut och komponentnivån är överlag bra med några undantag. Bromsarna suger om du ska köra fort eller tekniskt, men de duger väl om du ska hålla dig på grusvägar och skoterspår. De har snålat på däck, hjul och kassett, men de funkar säkert.

Finns för övrigt fler varianter av den och bättre pris här: https://www.cykelkraft.se/cykel/active-bikes?tube_dimension=5004

PS: Såg just att det är extern vajerdragning vilket har sina fördelar, men det kan vara knivigt att hitta en bra dropper.

Visa din Fatbike
IMG_9488.jpeg

IMG_9489.jpeg

Visa din Fatbike
Vad är det för flaskhållare du har på gaffeln?
Det är två King Cage Titanium Lowering. För att få ner tyngdpunkten några centimeter extra när jag har vatten där.

Även de två på ramen är King Cage titan, men av universalmodellen.

Visa din Fatbike
Det är två King Cage Titanium Lowering. För att få ner tyngdpunkten några centimeter extra när jag har vatten där.

Även de två på ramen är King Cage titan, men av universalmodellen.

Tackar.

Visa din Fatbike
Står för tillfället och väger mellan White 7 fat pro, Big jon 2020 och active icebreaker 12.
Big jon har ju bäst komponenter rakt av, är dock orolig att reach på 432 och 69 grader Ha kommer göra mig besviken. Är 1,80 lång och är van vid reach runt 465 men de är ju på fs med brantare sadelvinkel. Fatbike kommer nyttjas i lugnare tempo vintertid så kanske inte gör något?
Fördel med kortare reach är att cykeln även kan brukas av min fru som är 1,67 och kör en fs med 450 reach.

Någon som kör en big jon här?

Visa din Fatbike
Fatbikefälgar har ju hål i mitten (om man inte har häftiga coolfiberfälgar) så tejpning är lite av ett äventyr oavsett, men det är väl bara fråga om att få det tätt vid kanten? Vilket kan vara lurigt nog, jag har kämpat både med SunRinglé och DT. Ett varv eller två med eltejp ovanpå tublesstejpen längs med kanten har funkat för mig.

Sedan finns det ju FattyStripper och 24" split tube och ingen av dem kräver väl något speciellt av fälgen.

Tillbaka
Topp