Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Sån smärta har jag också ibland, inte under men efter längre turer. Det går att leva med, men märks t ex när man värmer upp inför styrketräning och så. ...Det ena benet är inte likt det andra, tänker jag. Kanske har det med fot eller fötter som pekar ut från centrumlinjen, hihi!

Har några lager frågor.
Vilket pressfit är vanligast på mountainbike?
Headset, vilken modell är vanligast på moderna stålmountainbike? Helt integrerade eller sådana som ligger nedanför nertill?

Har några lager frågor.
Vilket pressfit är vanligast på mountainbike?

PF92.

Headset, vilken modell är vanligast på moderna stålmountainbike? Helt integrerade eller sådana som ligger nedanför nertill?

Gissar att hälften av stål-mtb har rakt 44 mm styrhuvudet. Den kör man oftast med intern kop ovanpå och extern nedre om man kör tapered gaffel och intern nedre om man kör stel stålgaffel. Andra häften av stål-mtb har styrhuvudet med 44 mm intern diameter ovan och 56 mm nedre som man kör med interna lager på både.

Men varför frågar du?

PF92.

Gissar att hälften av stål-mtb har rakt 44 mm styrhuvudet. Den kör man oftast med intern kop ovanpå och extern nedre om man kör tapered gaffel och intern nedre om man kör stel stålgaffel. Andra häften av stål-mtb har styrhuvudet med 44 mm intern diameter ovan och 56 mm nedre som man kör med interna lager på både.

Men varför frågar du?
Vill bygga så standardiserat/enkelt som möjligt.

Vill bygga så standardiserat/enkelt som möjligt.

Jag förstår inte poängen med det på precis dessa komponenter. Ett styrlager köper och monterar man en gång. Man behöver bara byta kullager då och då och mått av dessa är oberoende av standarden av lagerkopparna. Det enda som hjälper där är att välja ett styrlager av ett märke där det är enkelt att köpa reservlager. Men lagermått verkar vara standardiserad nuförtiden.

Pressfit vevlager är irrelevanta vid stålram, jag har aldrig sett denna kombination. Men även där är det inte svårt att hitta en lager till varje standard.

Har också fråga om styrlager!

Håller på att göra fixa iordning en cykel och skulle montera av styrlagrerna för att se hur de såg ut.
Det är en äldre Giant Peloton 8400 landsvägshoj, med en 1" gängad framgaffel (threaded fork).
På dust-seal för topplagret står det endast "Cartridge System Inside". Inget annat varumärke eller liknande.

Styrlagrerna tycker jag ser ut som External Cup där cartridge-lagrerna sitter fast i skålarna på ramen. Med det menar jag att själva lagrerna inte går att ta ut ur de silvriga skålarna på ramen. Är detta normalt? Om man tittar på bilderna på lagrerna finns det en svart plastring som är vinklad - vad är det för plastring?

Lagrerna är i ganska fint skick men skulle vilja serva dem men är osäker på hur man ska göra.
Går det att spruta WD-40 eller liknande över hela lagrerna och sedan försöka fetta in dem, eller hur servar man ett cartridge-lager?

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_4688.jpeg
    IMG_4688.jpeg
    844 KB · Besök: 53
  • IMG_4689.jpeg
    IMG_4689.jpeg
    797.8 KB · Besök: 47
  • IMG_4690.jpeg
    IMG_4690.jpeg
    514.8 KB · Besök: 56
  • IMG_4691.jpeg
    IMG_4691.jpeg
    447.9 KB · Besök: 41
  • IMG_4692.jpeg
    IMG_4692.jpeg
    445.7 KB · Besök: 44
  • IMG_4693.jpeg
    IMG_4693.jpeg
    515.7 KB · Besök: 64
Har också fråga om styrlager!

Håller på att göra fixa iordning en cykel och skulle montera av styrlagrerna för att se hur de såg ut.
Det är en äldre Giant Peloton 8400 landsvägshoj, med en 1" gängad framgaffel (threaded fork).
På dust-seal för topplagret står det endast "Cartridge System Inside". Inget annat varumärke eller liknande.

Styrlagrerna tycker jag ser ut som External Cup där cartridge-lagrerna sitter fast i skålarna på ramen. Med det menar jag att själva lagrerna inte går att ta ut ur de silvriga skålarna på ramen. Är detta normalt? Om man tittar på bilderna på lagrerna finns det en svart plastring som är vinklad - vad är det för plastring?

Lagrerna är i ganska fint skick men skulle vilja serva dem men är osäker på hur man ska göra.
Går det att spruta WD-40 eller liknande över hela lagrerna och sedan försöka fetta in dem, eller hur servar man ett cartridge-lager?

Tack på förhand!

Om det är cartridge så finns det inte mycket att göra. De är inte konstruerade för att öppna. Du kan lägga fett i/bakom glappet på överste och nedre lager för att förhindra att vatten kommer till lagrarna.

EDIT: lag till saknande ordet "fett"

Jag förstår inte poängen med det på precis dessa komponenter. Ett styrlager köper och monterar man en gång. Man behöver bara byta kullager då och då och mått av dessa är oberoende av standarden av lagerkopparna. Det enda som hjälper där är att välja ett styrlager av ett märke där det är enkelt att köpa reservlager. Men lagermått verkar vara standardiserad nuförtiden.

Pressfit vevlager är irrelevanta vid stålram, jag har aldrig sett denna kombination. Men även där är det inte svårt att hitta en lager till varje standard.
Det är enklare och billigare att göra ett rakt rör, än att köpa ett gängat, eller ett koniskt. Rakt rör i rätt mått typ 50kr, köpa gängat eller koniskt ca 500kr numera. Jag har aldrig ägt en cykel med pressfit eller extern undre lagerhållare, så vet inget om det.

Det är enklare och billigare att göra ett rakt rör, än att köpa ett gängat, eller ett koniskt. Rakt rör i rätt mått typ 50kr, köpa gängat eller koniskt ca 500kr numera. Jag har aldrig ägt en cykel med pressfit eller extern undre lagerhållare, så vet inget om det.

Förstår jag rätt att du ska bygga ram själva?

Ja. Har byggt två tidigare.

OK, då förstår jag lite mer. Meb fortfarande tycker jag att det inte är intressant vad är mest populärt. Det är väl vad är enklast att bygga som gäller, skulle jag tänka. Jag vet inte om det är enklare att hitta en rör med precis rätt diameter, eller botcha det, till pressfit eller om det är enklare att gänga ett rör.

Solklart 44mm straight då.

Men bb förstår jag inte. Man köper den inte gängad utan den gängas väl på plats?
Man köper gängade.
OK, då förstår jag lite mer. Meb fortfarande tycker jag att det inte är intressant vad är mest populärt. Det är väl vad är enklast att bygga som gäller, skulle jag tänka. Jag vet inte om det är enklare att hitta en rör med precis rätt diameter, eller botcha det, till pressfit eller om det är enklare att gänga ett rör.
Gänga är krångligt. De är två olika gängor osv. Att svarva ett rör är mycket enklare och billigare. Men jag vill ha

Ska beställa hardware till min rockshox dämpare som ska sitta på en Canyon Torque.

Ska enligt uppgift vara 12.7x8 och 22.2x8

Vart vänder jag mig så det blir rätt grejer från början.

Kan det bli nåt knas med dämpare, dropper eller bromssystem om cykeln förvaras stående på bakhjulet, med framhjulet bortplockat och gaffeln vriden 90 grader. Ffa om den står så ett längre tag..?? Hur trivs en fulldämpad mtb i ett kallförråd på vintern?

Åh en tråd jag int fattar nå utav men då ställer jag frågan haha

Varför stavas cykel med bara k å int med ck då det finns andra ord som cykler som i tid och sedan i kvinnor ?

Det har jag funderat på ja åtminstonde i 30år å jag har nog aldrig fått ett svar å att det int har byts till ett ord med ck istället för enbart i iomed förvirrings faktorn .

Kan det bli nåt knas med dämpare, dropper eller bromssystem om cykeln förvaras stående på bakhjulet, med framhjulet bortplockat och gaffeln vriden 90 grader. Ffa om den står så ett längre tag..?? Hur trivs en fulldämpad mtb i ett kallförråd på vintern?
Så länge det är ett torrt förråd borde det vara lugnt. Temperaturen i sig hade inte oroat mig så värst mycket.
Och det värsta som kan hända är om nån luftbubbla i bromsarna hamnar fel, men det borde också ordna sig igen när cykeln stått på hjulen en stund.

Vaknade av att hyllan inte ville sitta kvar på väggen.
Utgår från att det beror på alldeles för korta skruvar som knappt nådde in i pluggen. imponerad att den suttit uppe så länge?

Hur fixar jag det enklast?
IMG_7737.webpIMG_7738.webp

Norrbaggarna skriver ju precis som det låter, sykkel. Finns det ord med dubbel K i svenskan?
Är det inte så att norrmännen genomförde en stavningsreform för att stava mer enhetligt och mer "som det låter" för ett antal år sen?
Så alla korta K-ljud skulle stavas med kk, sch-ljud alltid på samma sätt osv?

Förbättring tycker vissa, tråkigare språk tycker andra.

Dubbel-K förekommer generellt inte i svenskan (förutom för sammansatta ord, men det är fusk).

Är det inte så att norrmännen genomförde en stavningsreform för att stava mer enhetligt och mer "som det låter" för ett antal år sen?
Så alla korta K-ljud skulle stavas med kk, sch-ljud alltid på samma sätt osv?

Förbättring tycker vissa, tråkigare språk tycker andra.

Dubbel-K förekommer generellt inte i svenskan (förutom för sammansatta ord, men det är fusk).
Men det är ju egentligen helt ologiskt.
Korta ljud borde vara korta kombinationer och långa ljud borde vara långa kombinationer.

Men det är ju egentligen helt ologiskt.
Korta ljud borde vara korta kombinationer och långa ljud borde vara långa kombinationer.
Om man ska vara logisk, borde man inte ha två vokaler där det är ett långt vokalljud och en vokal där det är kort vokalljud? Sen alltid ha en konsonant, oavsett kort eller långt vokalljud.

Eller pesiis som smålänningarna säger. Sägen säger att de är så snåla så de håller inne med bokstäverna och speciellt med r... 😉

Vaknade av att hyllan inte ville sitta kvar på väggen.
Utgår från att det beror på alldeles för korta skruvar som knappt nådde in i pluggen. imponerad att den suttit uppe så länge?

Hur fixar jag det enklast?
Visa bilaga 748067Visa bilaga 748068
Stalltipset är väl längre skruv/kraftigare plugg, men beror ju på vad väggen består av. Krisar det så är ju kemankare rätt effektivt.

Ser ut som att pluggen inte har deformerats så mycket. Skruven ser kort ut och kanske för smal också. Med det sagt så får du större marginal med större plugg.

Tillbaka
Topp