Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Alla säger så under en period. Man förhandlar med sig själv, rycker blad från prästkragar, skall jag, skall jag inte!? Men till slut är det inte lönt att streta emot. Det är bara att låta det japanska cyklarna ta över ditt liv, ditt garage, din plånbok… och för vissa säker ännu mer🤣🤣
Jag tror inte du står emot!
Det där är ju så spot on med hur det funkar. 😆
Problemet är ju bara att man gör likadant med de italienska, amerikanska och övriga så hade tänkt att de japanska 26:orna skulle vara de "billiga" att handskas med.

Visa din Miyata!
Är ny här, trevligt ställe att hänga på! Har dammat av min gamla Valley Runner Carbon från -93. Köpte den ny och den har hängt med sedan dess.

Bilagor

• IMG_0106.webp
    IMG_0106.webp
    1.3 MB · Besök: 139
Visa din Miyata!
Visa bilaga 766249
Vi körde tröskelträning ikväll, jag och sjutolvan. Rött är ju den snabbaste färgen – det vet ju alla – synd bara att gubbfan som trampar är fet, trött och otränad. Håriga ben har han också.
Tja, jag tyckte att jag hade tränat hyfsat i vinter. Rätt fräsch liksom. Flås och så vidare. I dag körde jag med en riktig cyklist. En demoraliserande upplevelse.

Tillbaka till ritbordet.

Visa din Miyata!
Berätta mer, har du inga bilder på den? Vilka tävlingar?🤩
Några bilder tror jag inte jag har tyvärr, inte så jag vet var de är iaf...
Jag skaffade min första Miyata racer 1989, en blå-vit Pro-Miyata med den kortlivade men läckra Shimano Santé gruppen (skulle gärna hitta en sådan i fint skick..). 1990 blev det sprickor i ramen där bromsvajern gick in i ramen och det blev ny ram på garantin, dock gick det inte att få tag på en stål ram så det blev en titan ram istället. Den byggdes upp med Santé gruppen och jag tävlade med den som 16 åring 90 och som junior 91. Dock kraschade jag den brutalt på etapploppet Östergötland runt 91 och ena sadelstaget blev så böjt så det gick in i hjulet, etappen fullföljdes på lagets reservcykel med clipspedaler, jag hade look. En ny titan ram införskaffades och byggdes upp.
1992, som andra års junior, sommarjobbade jag och köpte Dura-Ace sti växelhandtag och växlar, vilken dröm! Har för mig att det va första året de va tillgängliga på marknaden, 1990 hade proffsen börjat använda dessa och 1991 fick de som körde vm grupper (har jag för mig men kan ha fel).
Bromsarna hade jag hittat hos en lokal cykelhandlare i Laholm som hade fått de över någon gång och de hade blivit liggande.
Det blev många tävlingar på den, nästan varje helg under säsongen 92, det jag minns på rak arm är SM i Skellefteå med en 10:e plats, en 2:a plats bakom Magnus Bäckstedt i Jönköping efter att vi kört partempo halva tävlingen.
Efter den Miyatan blev det Cannondale på racer, dock hade jag en Ridge Runner mtb under några år.
Det som inte stämmer med min cykel är hjulen uppenbarligen då dessa inte fanns 1992 och styret, har för mig jag hade ett 3tt ergo. Vevpartiet är jag lite osäker på.

Visa din Miyata!
Några bilder tror jag inte jag har tyvärr, inte så jag vet var de är iaf...
Jag skaffade min första Miyata racer 1989, en blå-vit Pro-Miyata med den kortlivade men läckra Shimano Santé gruppen (skulle gärna hitta en sådan i fint skick..). 1990 blev det sprickor i ramen där bromsvajern gick in i ramen och det blev ny ram på garantin, dock gick det inte att få tag på en stål ram så det blev en titan ram istället. Den byggdes upp med Santé gruppen och jag tävlade med den som 16 åring 90 och som junior 91. Dock kraschade jag den brutalt på etapploppet Östergötland runt 91 och ena sadelstaget blev så böjt så det gick in i hjulet, etappen fullföljdes på lagets reservcykel med clipspedaler, jag hade look. En ny titan ram införskaffades och byggdes upp.
1992, som andra års junior, sommarjobbade jag och köpte Dura-Ace sti växelhandtag och växlar, vilken dröm! Har för mig att det va första året de va tillgängliga på marknaden, 1990 hade proffsen börjat använda dessa och 1991 fick de som körde vm grupper (har jag för mig men kan ha fel).
Bromsarna hade jag hittat hos en lokal cykelhandlare i Laholm som hade fått de över någon gång och de hade blivit liggande.
Det blev många tävlingar på den, nästan varje helg under säsongen 92, det jag minns på rak arm är SM i Skellefteå med en 10:e plats, en 2:a plats bakom Magnus Bäckstedt i Jönköping efter att vi kört partempo halva tävlingen.
Efter den Miyatan blev det Cannondale på racer, dock hade jag en Ridge Runner mtb under några år.
Det som inte stämmer med min cykel är hjulen uppenbarligen då dessa inte fanns 1992 och styret, har för mig jag hade ett 3tt ergo. Vevpartiet är jag lite osäker på.
Grym resa du gjorde med titanarna. Kul med en RR också emellan.
Finns det sug efter en miyata igen kanske?😉

Visa din Miyata!
Grym resa du gjorde med titanarna. Kul med en RR också emellan.
Finns det sug efter en miyata igen kanske?😉
Jo det finns det väl, en Pro-Miyata eller en Ridge Runner i fint skick hade varit mumma 😊
Håller lite koll på om det dyker upp något, men Pro-Miyata i synnerhet är sällsynta.

Bilagor

• Screenshot_20250503-210035.Chrome.webp
    Screenshot_20250503-210035.Chrome.webp
    28.1 KB · Besök: 65
Visa din Miyata!
Jag har ju sagt att jag inte ska släpa hem fler 26:or men hittar jag en sån där 28:a i Team färg så finns det typ en halv plats kvar i garaget. 😁

Visa din Miyata!
Dura ace känns ju hyfsat rätt ändå.
Eller tänker du som jag att om man hittar en sån så är det Campa som gäller?
Jo visst är Dura ace bra, det är bara det att den såldes original, i Sverige iaf, l med Shimano Santé, en läcker men kortlivad grupp som låg mellan Ultegra och Dura ace. Det är den gruppen som jag skulle vilja ha den med.

Visa din Miyata!
Jo visst är Dura ace bra, det är bara det att den såldes original, i Sverige iaf, l med Shimano Santé, en läcker men kortlivad grupp som låg mellan Ultegra och Dura ace. Det är den gruppen som jag skulle vilja ha den med.
Den har jag aldrig haft eller för den delen sett ens.
Jag har den Dura ace sti gruppen du beskriver från tidigt 90 tal på en Daccordi och det är en riktigt trevlig upplevelse.

Visa din Miyata!
Mkt fin, mkt bra! Ny kedja/krans och klingbultar i rött så bligar värre än värst🤩😉
Gillar verkligen Terra -94 och den blev grym med schwalbe🤩
Herrejävlar. Du ser verkligen varje detalj som är kvar för perfektion. Kransen får man ändå ge att den är en sån som är svart från början.
Annars är jag mycket medveten om att både klingbultar, kedja och ett par detaljer i sadelstolpe och styrstam är av den där ratbike edition stilen som vi pratat om innan. 😄

Visa din Miyata!
Herrejävlar. Du ser verkligen varje detalj som är kvar för perfektion. Kransen får man ändå ge att den är en sån som är svart från början.
Annars är jag mycket medveten om att både klingbultar, kedja och ett par detaljer i sadelstolpe och styrstam är av den där ratbike edition stilen som vi pratat om innan. 😄
Då har vi samsyn😉 små detaljer som gör helheten.

Tillbaka
Topp