Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Vilken jävla fyllemiss att montera vevlagerhuset åt fel håll... 😂
Haha ja antingen men snarare att vevlagerhuset är felgängat på båda sidor (vevlagerhuset är ju inte symetriskt så borde ju integå att svetsa det fel håll!) Inte en chans annars att man, med våld, lyckas felgänga vevlagerkopparna som är i aluminium utan att skada dom. Dessa såg oskadade ut innan jag tog i som fan för att skruva ut dom åt "rätt håll"! Förmodligen har mekaniker en gång i tiden försökt montera det, stött på patrull, och monterat det utan att skada vare sig ram eller vevlager. Alternativt var detta en känd defekt från leverantören. Här kommer iaf min utläggning efter kvällens eskapader!

Vevlagret är märkt med 1.370 x 24 tpi, samt vevlagerhus är 68mm brett, solklart BSA! Alltså:

* Vänster sida skruvas i medsols
* Höger sida skruvas i motsols

Vad som slutligen funkade var att klämma fast verktyget med brickor från biltema och skruva åt FEL HÅLL på båda sidor

Vänster sida på cykeln, notera LOCK <-
Screenshot 2025-06-17 at 23.03.03.webp

Höger sida på cykeln, notera LOCK ->
Screenshot 2025-06-17 at 23.03.42.webp

Den vinnande kombinationen, fast man skruvar åt åt fel håll på båda sidor :S
Screenshot 2025-06-17 at 23.03.52.webp

Screenshot 2025-06-17 at 23.04.04.webp

Vänster sida cykeln, det var i denna orienteringen (säger man så på svenska? Orientation) vevlagret var monterat

Screenshot 2025-06-17 at 23.04.29.webp

Jag tycker gängorna ser fina ut, dom borde vara förstörda om vevlagret monterades felgängat, när man skruvade ur det åt fel håll gick det hur lätt som helst efter några slag med hammaren, vilket återigen tyder på att vevlagerhuset är spegelvänt

Screenshot 2025-06-17 at 23.04.12.webp

Screenshot 2025-06-17 at 23.04.43.webp

Bilagor

• Screenshot 2025-06-17 at 23.03.19.webp
    Screenshot 2025-06-17 at 23.03.19.webp
    74.4 KB · Besök: 27
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag tror vevlagret är "rätt" monterat men vevlagerhuset antingen är spegelvänt eller felgängat på båda sidor. Inte en chans annars att man, med våld, lyckas felgänga vevlagerkopparna som är i aluminium utan att skada dom. Dessa såg oskadade ut innan jag tog i som fan för att skruva ut dom åt "rätt håll"! Förmodligen har mekaniker en gång i tiden försökt montera det, stött på patrull, och monterat det utan att skada vare sig ram eller vevlager. Alternativt var detta en känd defekt från leverantören. Här kommer iaf min utläggning efter kvällens eskapader!

Vevlagret är märkt med 1.370 x 24 tpi, samt vevlagerhus är 68mm brett, solklart BSA! Alltså:

* Vänster sida skruvas i medsols
* Höger sida skruvas i motsols

Vad som slutligen funkade var att klämma fast verktyget med brickor från biltema och skruva åt FEL HÅLL på båda sidor

Vänster sida på cykeln, notera LOCK <-
Visa bilaga 775157

Höger sida på cykeln, notera LOCK ->
Visa bilaga 775163

Den vinnande kombinationen, fast man skruvar åt åt fel håll på båda sidor :S
Visa bilaga 775162
Visa bilaga 775161

Vänster sida cykeln, det var i denna orienteringen (säger man så på svenska? Orientation) vevlagret var monterat

Visa bilaga 775159

Jag tycker gängorna ser fina ut, dom borde vara förstörda om vevlagret monterades felgängat, när man skruvade ur det åt fel håll gick det hur lätt som helst efter några slag med hammaren, vilket återigen tyder på att vevlagerhuset är spegelvänt

Visa bilaga 775160
Visa bilaga 775158
Ok.. felgängat alltså. På fyllan eller nåt. Och det är inte ens Italienskt 😂

Visa din Miyata!
Jag lider med dig, det är så förbannat tråkigt när man lyckas med sådant. Jag skulle dock inte oroa mig för mycket över hållfastheten, se det som en övning i att bryta ihop och gå vidare.
Japp, riktigt trist men den är till för att användas (och jag använder den näst intill dagligen) och då är det sånt som kan hända. Men jag kommer nog att tänka efter lite extra vad den eventuellt skulle kunna välta in i när jag parkerar den och den står fritt och vältbar :)

Visa din Miyata!
Man brukar inte använda medsols och motsols utan CW= klocka visare = höger gängat och CCW= contra klocka visare = vänster gängat orsakar förvirring på södra halvklotet där sådana är tvärtom mot här.☺️

Visa din Miyata!
VMS (Viktigt Meddelande till Synnerheten):

Vi har en potentiell ny trådmedlem som skulle behöva hjälp att transportera en ram+gaffel från Jönköping till Gbg snarast möjligt.

Någon som är på humör för att rädda världen?

Visa din Miyata!
Då var trippelkryssarbygge igång! Jag tänker att detta får bli en fin rando.

500kr! Den var i riktigt trött skick, cantibromsar, blandad exage 300 / 200 grupp, inte mkt i komponentväg som var värt att spara.
PXL_20250617_180721527.webp

Cockpiten var, ja, vi lämnar det där...
PXL_20250617_181158350.webp

Man undrar hur människan egentligen växlat då plingklockearmen satt fast mellan dom två växelreglagen...
PXL_20250622_174123748.webp

Allt ska väck!
PXL_20250622_173031917.webp

Public enemy nr 1, vevlagerhuset mätte 68mm så det fick bli bsa
PXL_20250622_183328470.webp

Och se på fan, det kom ut i princip på en gång?!
PXL_20250622_184349724.webp

Sen måste vi ta en reklampaus, för att Weras Tool-check plus är nog det mest användara kitet jag har, fantastiskt kvalite och varenda bit + hylsa man kan tänkas behöva när man skruvar cyklar!

81L77xBd++L._AC_SX679_.webp

Tex den här jättesöta lilla spärrnyckeln!

PXL_20250622_184632634.webp

Nu är ramen naken och ska tvättas. Hittade inte mitt avfettningsmedel men kan glädja byggnadsvårdsmaffian, ja menar gysinge, att deras linoljesåpa funkade otroligt bra för att få bort gammal cykelskit, bonus att cykeln luktar som våra nyskurade golv!

PXL_20250622_194136968.webp

Titta så fin den blev!
PXL_20250622_203659303.webp

Här näst ska väll ramen poleras och under tiden ska jag fundera på hur jag ska bygga upp den.

Är lite inne på att köra en ny 105 grupp i silver med cantibromsar + ett fint vevparti från spa cycles. Fina skärmar i rostfritt och bockstyre.

Visa din Miyata!
Då var trippelkryssarbygge igång! Jag tänker att detta får bli en fin rando.

….

Är lite inne på att köra en ny 105 grupp i silver med cantibromsar + ett fint vevparti från spa cycles. Fina skärmar i rostfritt och bockstyre.
Jag säger ja! Byggde själv en 3x med Tiagra 4700 och den blev väldigt bra men 105 är ju bättre ;) Silver passar fint! Sedan är cantibromsar kanske inte bättre än V-bromsar, men såååå mycket snyggare…

Visa din Miyata!
Jag säger ja! Byggde själv en 3x med Tiagra 4700 och den blev väldigt bra men 105 är ju bättre ;) Silver passar fint! Sedan är cantibromsar kanske inte bättre än V-bromsar, men såååå mycket snyggare…
Nice, är det senaste generationen tiagra? Inga problem med cantis? Alltså vill ju ha vbromsar men en sån där mojäng för att få dom att funka med sti är så himla ful....

Men ja, det finns väldigt fina canti, inne på dessa
1750631145316.webp

Visa din Miyata!
Nice, är det senaste generationen tiagra? Inga problem med cantis? Alltså vill ju ha vbromsar men en sån där mojäng för att få dom att funka med sti är så himla ful....

Visa bilaga 775931
Jag kan intyga att de är mycket snygga även i verkligheten. Har ett par som suttit på min quickcross men som snart monteras på nuvarande 3X-bygge. Kanske redan i eftermiddag med lite tur.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 775931
Jag monterade vanliga V-bromsar ihop med Sora-reglage på fruns pendlare, som går året runt i ut och skur. Hade förväntat mig att ständigt behöva justera bromswire för att få dem att fungera tillförlitligt, men det har varit förvånansvärt lite underhåll som krävts.

Med ett par justerskruvar monterade längs med bromshöljet kan eventuella problem fixas i farten, om du siktar på långa randorundor :)

Visa din Miyata!
Jag monterade vanliga V-bromsar ihop med Sora-reglage på fruns pendlare, som går året runt i ut och skur. Hade förväntat mig att ständigt behöva justera bromswire för att få dem att fungera tillförlitligt, men det har varit förvånansvärt lite underhåll som krävts.

Med ett par justerskruvar monterade längs med bromshöljet kan eventuella problem fixas i farten, om du siktar på långa randorundor :)
Intresant, bromsreglagen slår inte i om man bromsar hårt?

Visa din Miyata!
Håller med kring vanliga v-bromsar till "moderna" bockstyrereglage - de fungerar fint. Om man ska ha skeva hjul och inte orkar/kan justera in bromsarna bra är det lite bekymmersamt tror jag, men givet att man har lite cykelmekarheder så är det inga problem.

Jag hade kombon Tiagra 10-del tillsammans med Shimano-v-bromsar och cyklade några hundra mil med min Specialized utan större bekymmer. Hade jag byggt om cykeln idag hade jag monterat barrel adjusters (som är dyra!) på höljena för att enklare kunna justera när klossarna slits. På min Spez hade jag ingen justeringsmöjlighet öht på bromsarna förutom att ändra vajerns läge vid stoppskruven alternativt att justera om beläggen (v-broms med belägg "på pinne" som cantibelägg ungefär). Trots detta ganska taskiga ursprungsläge funkade det alltså helt okej.

Ska sägas att detta är sagt av någon som är allergisk mot fälgbromsar. Den stora fördelen med v-bromsar är att de faktiskt fungerar att bromsa med till skillnad från canti. Att allt blir smutsigt, att man sliter fälgar och klossar i ganska snabb takt under grisiga höst- och vinterförhållanden osv är däremot lika illa på båda bromstyperna.😛

Visa din Miyata!
Det är vackert!

Är inte mini V (ex. Tektro so and so) kompatibla med lvg-reglage? Calling @n3wton
Håller med kring vanliga v-bromsar till "moderna" bockstyrereglage - de fungerar fint. Om man ska ha skeva hjul och inte orkar/kan justera in bromsarna bra är det lite bekymmersamt tror jag, men givet att man har lite cykelmekarheder så är det inga problem.

Jag hade kombon Tiagra 10-del tillsammans med Shimano-v-bromsar och cyklade några hundra mil med min Specialized utan större bekymmer. Hade jag byggt om cykeln idag hade jag monterat barrel adjusters (som är dyra!) på höljena för att enklare kunna justera när klossarna slits. På min Spez hade jag ingen justeringsmöjlighet öht på bromsarna förutom att ändra vajerns läge vid stoppskruven alternativt att justera om beläggen (v-broms med belägg "på pinne" som cantibelägg ungefär). Trots detta ganska taskiga ursprungsläge funkade det alltså helt okej.

Ska sägas att detta är sagt av någon som är allergisk mot fälgbromsar. Den stora fördelen med v-bromsar är att de faktiskt fungerar att bromsa med till skillnad från canti. Att allt blir smutsigt, att man sliter fälgar och klossar i ganska snabb takt under grisiga höst- och vinterförhållanden osv är däremot lika illa på båda bromstyperna.😛
Fantastiskt, tack för som utförliga svaren, har lite att fundera på nu :)

Hur breda däck kan man trycka in på en trippel cross om man samtidigt vill köra stänkskärmar. Blir 35mm för tight? Om 35mm+skärmar passar så känns det fortfarande tveksamt om mini v bromsar får plats. Skivbromsar är ändå något på spåret här haha...

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

Hur breda däck kan man trycka in på en trippel cross om man samtidigt vill köra stänkskärmar. Blir 35mm för tight? Om 35mm+skärmar passar så känns det fortfarande tveksamt om mini v bromsar får plats. Skivbromsar är ändå något på spåret här haha...
35 mm däck under 45 mm skärmar får plats.

Visa din Miyata!

38 plus skärmar från en gammal Crescent

Bilagor

• PXL_20250506_090213921.webp
    PXL_20250506_090213921.webp
    1.3 MB · Besök: 66
Visa din Miyata!

35 mm däck under 45 mm skärmar får plats.
Jag körde 38 mm däck med mönster på min Triple Cross och det var galet tight baktill vid kedjestagen. Har på annan cykel 35 mm däck och 50 mm skärmar där baktriangeln är relativt tight på samma sätt, och det är gränsfall... Har ingen ambition att ifrågasätta @Peth i den här frågan, men mina dalsländska äventyr med min 3X på vårvinterns kladdiga grusvägar sa att 38-däcken var cykelns absoluta max.

Mini-v och skärmar tror jag är riktigt svårt att få till..

Lite godtyckliga bilder på nämnda cykel som man kan bilda sig en egen uppfattning utifrån:

IMG_3780.webp

IMG_3777.webp

IMG_3776.webp

Innan grusväg:

IMG_3626.webp

Visa din Miyata!
Mini-V är väl främst tänkt som en broms för cx, innan skivbromsarna ändrade spelfältet? Med det i bakhuvudet tror jag att skärmar och mini-V inte blir så bra.

33 mm däck utan skärmar men med rikligt med belgisk lera blir dock toppen!

Visa din Miyata!
Jag körde 38 mm däck med mönster på min Triple Cross och det var galet tight baktill vid kedjestagen. Har på annan cykel 35 mm däck och 50 mm skärmar där baktriangeln är relativt tight på samma sätt, och det är gränsfall... Har ingen ambition att ifrågasätta @Peth i den här frågan, men mina dalsländska äventyr med min 3X på vårvinterns kladdiga grusvägar sa att 38-däcken var cykelns absoluta max.

Lite godtyckliga bilder på nämnda cykel som man kan bilda sig en egen uppfattning utifrån:

Visa bilaga 775982

Visa bilaga 775983

Visa bilaga 775984

Innan grusväg:

Visa bilaga 775986
Beror ju på om man med 35 mm menar uppmätt eller nominell bredd på däcken. Mina 40 mm däck mäter 39 mm, och det är tight värre. Men att få plats med 45 mm skärmar ska inte vara något problem.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 775982

Visa bilaga 775983

Visa bilaga 775984

Innan grusväg:

Visa bilaga 775986
Mini-V är väl främst tänkt som en broms för cx, innan skivbromsarna ändrade spelfältet? Med det i bakhuvudet tror jag att skärmar och mini-V inte blir så bra.

33 mm däck utan skärmar men med rikligt med belgisk lera blir dock toppen!
Beror ju på om man med 35 mm menar uppmätt eller nominell bredd på däcken. Mina 40 mm däck mäter 39 mm, och det är tight värre. Men att få plats med 45 mm skärmar ska inte vara något problem.

Stort tack allesammans, får bli 35mm däck+45mm skärmar samt canti! Nu till den stora frågan, vilka däck? Panaracer slick ser ju trevliga ut och kanske lite roligare än Continental Contact Urban. Eller ska man släppa tourliknande däcken, för helt ärligt kommer det nog knappt bli 5% utanför asfalt. Kör ju gp5000 på alla landsvägshojar och dom är trevliga och har inte fått punka på 1500mil än.

Bygget fortskrider iaf! ikväll blev det vaxning/polering, nu ser ramen typ ny ut , bilderna gör sig dock ej rättvisa då källaren saknar fönster och belysningen är riktigt dassig.

Vet inte hur mkt en sån här clay bar egentligen gör, men känns bra iaf!

PXL_20250625_184542092.webp

Körde denna på min stumpjumper, rekommenderas starkt, luktar väldigt gott med, vax och polermedel i ett!

PXL_20250625_185100899.webp

PXL_20250625_185518155.webp

PXL_20250625_185130825.webp

PXL_20250625_193920061.webp

Visa din Miyata!
Stort tack allesammans, får bli 35mm däck+45mm skärmar samt canti! Nu till den stora frågan, vilka däck? Panaracer slick ser ju trevliga ut och kanske lite roligare än Continental Contact Urban. Eller ska man släppa tourliknande däcken, för helt ärligt kommer det nog knappt bli 5% utanför asfalt. Kör ju gp5000 på alla landsvägshojar och dom är trevliga och har inte fått punka på 1500mil än.

Bygget fortskrider iaf! ikväll blev det vaxning/polering, nu ser ramen typ ny ut , bilderna gör sig dock ej rättvisa då källaren saknar fönster och belysningen är riktigt dassig.

Vet inte hur mkt en sån här clay bar egentligen gör, men känns bra iaf!

Visa bilaga 776476

Körde denna på min stumpjumper, rekommenderas starkt, luktar väldigt gott med, vax och polermedel i ett!

Visa bilaga 776475

Visa bilaga 776473

Visa bilaga 776474

Visa bilaga 776472
Står en röd Terra i bakgrunden 😀

Visa din Miyata!
Halloj!

Sitter på två spruckna ramar som nån med skills kanske är intresserad av?

Det är en Triple Cross storlek 60 med en mindre spricka vid muffen på styrröret och en Ridge Runner storlek 20.5 med ett sprucket vevlagerhus.

Triple Crossen funkade toppen tills jag upptäckte sprickan (har sen dess hittat en 63a som passade bättre) men Ridge Runnern köpte jag på blocket och upptäckte sprickan innan jag byggde den. Triple Crossen är i rätt bra skick men Ridge Runnern har sett bättre dagar (lack framförallt, tidigare ägare gjorde några mindre snygga fixar).

Behöver plats i förrådet och här är väl bäst att hitta potentiella intressenter.

Hittar inte bilden på vevlagerhuset men en halvsuddig bild på ramen. Bild på muff sprickan och hur den var som byggd är med också..

Hämtas i Hallonbergen, bara att höra av sig.

Allt gott

Micke

Dom här två hämtade jag upp, tack Micke! Har grejat en del med TripleCrossen och den är nu en kassett och kedja ifrån körbar.

DSC_1094.webp

Spricka
IMG_0565_2048.webp

Strippad på färg, lagad, lackad
IMG_0573_2048.webp

Skruvade på det jag hade plus lite nytt. Skulle va ballt med ett par snabba svarta hjul på tänker jag. Om någon vill ta över den så säg till, jag har ingen användning för den utan ville bara rädda den från döden 😅

Visa din Miyata!
Dom här två hämtade jag upp, tack Micke! Har grejat en del med TripleCrossen och den är nu en kassett och kedja ifrån körbar.

Visa bilaga 776749
Spricka
Visa bilaga 776750
Strippad på färg, lagad, lackad
Visa bilaga 776751
Skruvade på det jag hade plus lite nytt. Skulle va ballt med ett par snabba svarta hjul på tänker jag. Om någon vill ta över den så säg till, jag har ingen användning för den utan ville bara rädda den från döden 😅
Skönt stuk! Storlek och plats?

Tillbaka
Topp