Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

All kullagerhantering på hojar, måste hanteras försiktigt. Detta gäller i synnerhet lagerbanorna.
En repa i en lagerbana har ofta förmågan att växa, med ökad friktion som följd. Får detta fortgå kommer värmen i lagerhuset få smörjmedlet att torka ut...
Vidare måste alltid spel i lagerbanor justeras noga.

har thru axle men fram sitter det med något kasst "snabbfäste" går det byta till valfri axel bara det är 15x110 eller hur funkar det. Sambon har detsamma på sin och vill byta hennes med.

Är en laufey med en "RockShox Recon RL Q15X110 Boost Solo Air 140mm"
samt en specialized camber 27.5 med "RockShox Recon RL, Solo Air, 42mm offset, rebound adjust, lockout, 15x110mm Boost™ Maxle® Lite thru-axle, 130mm of travel"
Nej, både axellängd (hela längden, inte bara den delen som hamnar mellan dropouts) och gängstigning måste också vara samma som på gamla axeln.

Tjenixen!

Har precis tagit över min morbrors gamla Columbus Pinta, se bild.

Någon som vet vilken årsmodell det är på denna? Jag tror det är typ 99’ men ifall någon har stenkoll så får ni gärna hojta!
Mest nyfiken.
Åker på längre stam, smalare styre och längre sadelstolpe så den går att köra för den som är lite längre 🤘
Skulle tro att det är en modell ifrån Cykelcity, som tillverkats år 2000 alt 2001. Lite knepigt att säga exakt. Tom om man har försäljningsdatum?!

Jo ja får nog kanske göra de imorgon! Men är också nyfiken på hur andra gör! Vad är liksom vanligaste alternativet.
Testa hur det funkar att lossa med multiverktyget hemma innan du ger dig ut, så slipper du överraskningar. Tänk även på att du bör ha koll på ungefär hur hårt det ska dras åt när punkan är fixad.

Jag funderar på att cykla långt och har en cykel med fram- och bakaxlar utan snabblås. Dom är ju åtskruvade med typ 10 nm eller så. Orkar man skruva lös det med multiverktyget om man skulle råka få punka på vägen och behöver byta slang? Eller är de ba att hitta axlar med snabblås? Hur gör ni andra när ni cyklar långt? Har ni snabblås på däcken eller inte?
På däcken har vi inga snabblås.
Men varför så hårt åtdragna TA att det är tveksamt att du kan lossna med ditt multiverktyg?
Är det inte lättast att bara prova?
+1

Bultar, skruvar och muttrar, får aldrig dragas mer 3-4mm, efter gängbotten. Detta pga att
det ofta handlar om olika material i gängorna...

Är sugen på en dropper med intern dragning, men det finns inget hål i ramen för det.
Är det dumt att borra ett hål inom det rödmarkerade, sen förstärka med en svets runt hålet?

Bilagor

• IMG_3485.webp
    IMG_3485.webp
    472.7 KB · Besök: 51
Är sugen på en dropper med intern dragning, men det finns inget hål i ramen för det.
Är det dumt att borra ett hål inom det rödmarkerade, sen förstärka med en svets runt hålet?
Borra lär gå bra, det är ju ungefär där fabriksborrade ramar har sina hål, men jag hade undvikit att svetsa, det stör hållfastheten i ett större område.

Som redan sagts, en svets i aluminium (särskilt i 6000-legeringar, skulle gissa att det är 6061 i ramen) kommer få dålig hållfasthet i värmepåverkade zonen och du vill nog inte värmebehandla ramen på nytt. Bättre att bara borra.
(Fast när växel och broms går externt kanske det inte är så illa med också droppervajer utanpå-?)

Som redan sagts, en svets i aluminium (särskilt i 6000-legeringar, skulle gissa att det är 6061 i ramen) kommer få dålig hållfasthet i värmepåverkade zonen och du vill nog inte värmebehandla ramen på nytt. Bättre att bara borra.
(Fast när växel och broms går externt kanske det inte är så illa med också droppervajer utanpå-?)
För alla moderna stolpar måste vajern in förr eller senare, för att kopplas till stolpen.

Jag hade satt hålet på sidan eller framsidan så det inte fylls med lera från hjulet.

Men lista ut ett snyggt sätt att dra vajern först, och sätt hålet där. Så du inte får nån stor onödig böj nånstans.
Iofs rimligt. Har dock inga problem med det på vitus och nukeproof. Och kröken blir bra jämfört med när den sitter långt nere på st nära bb.

Senast ändrad:
Vill kunna ladda batteriet till elmotorn på lilla roddbåten med en solpanel som sitter fast på bryggan.

Någon som har köpt ett färdigt kitt med alla hållare, säkringar, kablar osv.

Biltema verkar ha alla saker lösa, men vill gärna ha en lite mer plug and Play lösning,är.

Trevlig semester!

Fråga om att RIKTA-HJUL:
Har med youtube-tutorials hjälpligt förstått hur man går till väga för att göra en enkel riktning utan ställ. Tagit reda på att framhjulet wobblar åt höger, men jag har även insett att det är på TVÅ ställen. Alla videos jag sett har det bara varit på ett ställe. Innebär två ställen att det kanske inte längre är en enkel riktning, och det är lika bra jag lämnar in det?

Om inte, hur går jag tillväga: koncentrerar mig på en skev punkt i taget och ser till att den blir rak innan jag går vidare till nästa skeva "punkt"?

Efter sommarens liftburna cykling så är jag mer eller mindre fast.. jag funderar på att skaffa mig en enduro eller kanske dh till nästa sommar.
Tanken slog mig att det vore kul att köpa en begagnad ram och bygga någonting själv över vintern. Är färsk vad gäller att skruva med cyklar, så detta skulle vara båda roligt och lärorikt tänkte jag.
Gärna något med modern geometri, i alu eller stål.
Låter det galet? 😃

Efter sommarens liftburna cykling så är jag mer eller mindre fast.. jag funderar på att skaffa mig en enduro eller kanske dh till nästa sommar.
Tanken slog mig att det vore kul att köpa en begagnad ram och bygga någonting själv över vintern. Är färsk vad gäller att skruva med cyklar, så detta skulle vara båda roligt och lärorikt tänkte jag.
Gärna något med modern geometri, i alu eller stål.
Låter det galet? 😃
Vad är frågan igen? Gör det!

Mitt enda förslag är att överväga en möjlighet att bygga på fräsch ram och hänga enstaka komponenter på den, både nya och begagnade. Men det går bra att renovera en hel begagnad cykel förstås.

Behöver ha tag i den lilla skruven som håller fast kompressionsvreden på min gaffel. En lyrik 2021 charger rc2 2.1.
Någon som har kolla på dimensionerna på en sån? Vill inte köpa ett helt kit i onödan eftersom jag har vreden. Hittar inga dimensioner hos Rockshox.

Jag har Bontrager Verse Comp 145mm-sadel på min gravel och på min FS. På dessa kan jag cykla i oändlighet dvs ca 2 timmar utan vare sig inflammerade hårsäckar, skav eller träsmak.

På min räser sitter en Giant Approach, även den 145mm. Den delar tyvärr inte Bontrager-sadlarnas positiva attribut utan känns för platt och därmed hård och orsakar vissa besvär.

Lösningen torde vara att sätta en Bontrager-sadel på räsern, vilket jag har provat med resultatet att det är fult och därmed ogångbart. Jag skulle behöva en lika smäcker sadel som min Approach, men mindre platt, som alltså kilar in sig bättre mellan sittbenen.

Är graden av ”sadelplatthet” något som någon av tillverkarna anger så att man kan leta upp något som kilar in lagom gött och inte känns som en planka mot röven?

Jag har Bontrager Verse Comp 145mm-sadel på min gravel och på min FS. På dessa kan jag cykla i oändlighet dvs ca 2 timmar utan vare sig inflammerade hårsäckar, skav eller träsmak.

På min räser sitter en Giant Approach, även den 145mm. Den delar tyvärr inte Bontrager-sadlarnas positiva attribut utan känns för platt och därmed hård och orsakar vissa besvär.

Lösningen torde vara att sätta en Bontrager-sadel på räsern, vilket jag har provat med resultatet att det är fult och därmed ogångbart. Jag skulle behöva en lika smäcker sadel som min Approach, men mindre platt, som alltså kilar in sig bättre mellan sittbenen.

Är graden av ”sadelplatthet” något som någon av tillverkarna anger så att man kan leta upp något som kilar in lagom gött och inte känns som en planka mot röven?
Fabric anger formen, i övrigt lika modeller finns i olika former.
Saddles – Fabric https://share.google/ul7siiwG27lg9Fnqu

Ni som cyklar kors och tvärs över bonnalandet... Vad är det de odlar som är lika högt som majsen men med smala stjälkar och smala blad? Tex på esarpsvägen i höjd med kornheddingekvarn och på 108 mellan Staffanstorp och Klågerup

Börjar låta som radio AFs julkalender 1987

Ni som cyklar kors och tvärs över bonnalandet... Vad är det de odlar som är lika högt som majsen men med smala stjälkar och smala blad? Tex på esarpsvägen i höjd med kornheddingekvarn och på 108 mellan Staffanstorp och Klågerup

Börjar låta som radio AFs julkalender 1987
Tror du tänker på hampa. Det är industrihampa så inte värt att röka på 😁
74906.webp

Österlenhampa: Premiär för efterlängtad hampaskördare – Ystads Allehanda https://share.google/PoGN9xWkqDJKYEIOA

Industrihampan är fri från THC, eller inehåller väldigt låga halter.
Dock så måste man ha tillstånd för att odla.
Om jag inte minns fel så är det "tillståndet" mest för syns skull, då du inte kan bli nekad att få det. Dvs så är det mer som en plikt att anmäla, fast med ett finare namn...

Rusrapport?

Ska nog gå det här

Medicinal cannabis products generally contain cannabidiol (CBD) and/or THC, which is the psychoactive substance in cannabis. Industrial hemp has low THC (below 1%), while medicinal cannabis products can contain up to 25% THC. Low-THC cannabis, including industrial hemp, can contain high levels of CBD.

Tillbaka
Topp