Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Mekfråga.

Jag tycker den är i botten men har jag missat något vitalt?

Cane creek 40 styrlager
Lyrik gaffel.

Bilagor

• 20250801_191101.webp
    20250801_191101.webp
    299.1 KB · Besök: 72
Tack 👍.

Nej egentligen inte men med ett pvc rör som "setter" så ville jag bara dubbelkolla så det såg bra ut. Aldrig installerat en crown race innan 😁
Det enda luriga med cane creek crown races är att det är lätt att skada gummi "tätningen" om man inte använder rätt verktyg. Men ser ut att gått fint!

Du kan hålla koll på lagerförspänningen första rundan ifall något sätter sig.

Vad tror ni, skulle det få plats Berthouds 40 mm-skärmar här eller blir det i tajtaste laget? Sitter 33 mm-däck på men de mäter snarare 31 mm. Marginalen är ~4 mm på vardera sida.
1000002123.webp

Vet inte hur såna skärmar ser ut, men det blir nog svårt. Många skärmar har förstärkta och t o m vikta kanter.

...Åh, dom var inte gratis! Och om det är de här så är de just vikta:
https://berthoudcycles.fr/sv/612-ett-par-26-x-40-mm-långa-stänkskärmar-fram-fästen-polerat-rostfritt-stål.html
Det finns inget du kan liksom prova med?
Yes det är sådana (fast för 700C i mitt fall). Kommer inte på nåt bra sätt man skulle kunna mäta/prova på. Det hänger ju liksom även på hur skärmens rundning och djup ser ut osv.

Skärm-tillverkare borde sälja provbitar på några centimeter som man kunde testa med innan man köper.

Det enda luriga med cane creek crown races är att det är lätt att skada gummi "tätningen" om man inte använder rätt verktyg. Men ser ut att gått fint!

Du kan hålla koll på lagerförspänningen första rundan ifall något sätter sig.
Satte ihop det lite så det hölls på plats och det ser helt ok ut, ingen förspänning eller något gjort här.
Jämförde med Cannondalen och det såg typ lika ut och den är orörd från fabrik.

20250801_204647.webp20250801_204654.webp

Senast ändrad:
Har en gammal CX med Avid BB7 Road bromsok.

Inre justerskruven för belägget sitter i höjd med ekerkorset. Jag lyckas dels inte få bort skrap mot bromsskivan vilken skrapar vid olika belastningar, vilket är ett problem jag kan lösa med hörlurar till viss mån.

Men det är i stort sett 0 spelutrymme mellan eker och skruv, ett helsike att positionera hjulet varje gång jag lossar det.

Kan inte flytta oket utan att beläggen tar i på insidan, trots max injustering.

Tips, knep eller knåp?

En tanke som slog mig var att trycka dit en adapter och större skiva, eller sänka skruvskallen medelst vinkelslip, eller en kombo.
PXL_20250802_123622224.webp

Har en gammal CX med Avid BB7 Road bromsok.

Inre justerskruven för belägget sitter i höjd med ekerkorset. Jag lyckas dels inte få bort skrap mot bromsskivan vilken skrapar vid olika belastningar, vilket är ett problem jag kan lösa med hörlurar till viss mån.

Men det är i stort sett 0 spelutrymme mellan eker och skruv, ett helsike att positionera hjulet varje gång jag lossar det.

Kan inte flytta oket utan att beläggen tar i på insidan, trots max injustering.

Tips, knep eller knåp?

En tanke som slog mig var att trycka dit en adapter och större skiva, eller sänka skruvskallen medelst vinkelslip, eller en kombo.
Visa bilaga 784041
Finns shims för bromsskivan.
Ser ut spm centerlock, isf

Bilagor

• IMG_3495.webp
    IMG_3495.webp
    52.8 KB · Besök: 34
Två dumma frågor i ett inlägg.

1. Kan jag flippa den här styrstamen (+- 6) för mer vinkel uppåt/kortare reach? Eller är den redan åt det "höga" hållet?

2. Är det nånsin okej med "lite skevt" eller ska detta hjul åtgärdas? (Jag har kollat upp att det är just hjulet som är skevt, och inte nåt med däcket)

AISelect_20250802_095314_Chrome.webp

Efter att ha tagit av däck och slang så tror jag inte längre hjul är orsaken. Men vad tusan kan ha hänt med däck/slang? De har suttit på sen jag köpte cykeln 300 mil. Kan man slita däcket ojämnt eller nåt?

Visa bilaga 783987
Efter att ha tagit av däck och slang så tror jag inte längre hjul är orsaken. Men vad tusan kan ha hänt med däck/slang? De har suttit på sen jag köpte cykeln 300 mil. Kan man slita däcket ojämnt eller nåt?
Med hjulet avtaget och bara litet luft i kramar du in däcket och därmed slangen mot centrum på fälgen. Bägge sidor. När det slutat "knaka" är du färdig, hihi! ...Bra tumträning också!

Med hjulet avtaget och bara litet luft i kramar du in däcket och därmed slangen mot centrum på fälgen. Bägge sidor. När det slutat "knaka" är du färdig, hihi! ...Bra tumträning också!
Gav mig faktiskt på det här om dagen (i samband med att jag tog av däck och satte på igen). Körde tom såpavatten i kanterna (efter youtube-instruktion) och pumpade upp till maxtryck för däcket. Ploppade och small till både här och där, men nog fan wobblar hjulet/däcket ändå :)

Det får bli LBS. Är nog ändå på tiden för den första servicen. Har inte efterdragit en skruv eller smörjt något annat än kedjan på 360 mil.

Jag häller över guckan från ena däcket till den andra när det sitter halvt på fälgen. Jag spiller alltid lite, men det rinner ändå lite gucka från däcket. Jag gör det i duschen så det är enkelt att städa.

Gav mig faktiskt på det här om dagen (i samband med att jag tog av däck och satte på igen). Körde tom såpavatten i kanterna (efter youtube-instruktion) och pumpade upp till maxtryck för däcket. Ploppade och small till både här och där, men nog fan wobblar hjulet/däcket ändå :)

Det får bli LBS. Är nog ändå på tiden för den första servicen. Har inte efterdragit en skruv eller smörjt något annat än kedjan på 360 mil.
Prova mitt förslag. Kanske är det dåliga grejor du har, men det kan ändå vara värt att prova.

Vi bytte för en veckan sen sonens bakdäck till en ny Specialized Eliminator med Grid Gravity casing. Efter fyra dagar parkcykling bytte jag tillbaka på morgonen. Jag var förvånad att hälften av guckan var bort, tills jag såg att det satt fast som en gummiband längs däckkanten. Jag har aldrig sett det tidigare. Vet någon varför det händer?

2025-08-11-11-43-04-097.webp

Vi bytte för en veckan sen sonens bakdäck till en ny Specialized Eliminator med Grid Gravity casing. Efter fyra dagar parkcykling bytte jag tillbaka på morgonen. Jag var förvånad att hälften av guckan var bort, tills jag såg att det satt fast som en gummiband längs däckkanten. Jag har aldrig sett det tidigare. Vet någon varför det händer?

Visa bilaga 786465
Inte varit tätt mellan kanttråd och däcksida, guckan har försökt täta det?

Måste det varit annars har jag sett väldigt olika resultat i olika däck. Inte minst när jag haft olika fabrikat på samma cykel. Men inte på så kort tid.

Nice med gravity casing

Inte varit tätt mellan kanttråd och däcksida, guckan har försökt täta det?

Tänkte också på det, men däcket poppade direkt och jag minns inte att vi behövde pumpa (mycket) efteråt. Men när jag skriver det kom jag på att det kanske kan läcka ut lite luft som gör att guckan tätar, men inte så mycket att däcken blir för mjukt.

I så fall måste det vara pga rejälare stommen.

Nice med gravity casing

Ja, nice med noll punkor i fyra dagar Järvsö. I juni var det minst fyra punkor i tre dagar. Men då upptäckte jag nyligen också att sonens gamla Eliminator hade bara Grid casing, jag trodde att det var Grid Trail. Fram dock samma Butcher Grid Trail, kanske var det 10 mm extra slag som rädde däcken?

Ja, nice med noll punkor i fyra dagar Järvsö. I juni var det minst fyra punkor i tre dagar. Men då upptäckte jag nyligen också att sonens gamla Eliminator hade bara Grid casing, jag trodde att det var Grid Trail. Fram dock samma Butcher Grid Trail, kanske var det 10 mm extra slag som rädde däcken?
Jag brukar inte punka men är helt frälst på det tjockare gummit. Kör lägre tryck i park nu än jag gör på xc.
Då har jag ändå "bara" super gravity. Testar nog super DH nästa år

Jag brukar inte punka men är helt frälst på det tjockare gummit. Kör lägre tryck i park nu än jag gör på xc.
Då har jag ändå "bara" super gravity. Testar nog super DH nästa år

Ja, sonen ville också köra med högre tryck bak. Kändes lite overkill enligt mig. Däcket vek också åt sidan förra gången. Grid Gravity borde vara mycket stabilare. Men nu vet vi inte om det var däcktryck eller stommen ...

Ja, sonen ville också köra med högre tryck bak. Kändes lite overkill enligt mig. Däcket vek också åt sidan förra gången. Grid Gravity borde vara mycket stabilare. Men nu vet vi inte om det var däcktryck eller stommen ...
Precis, jag är inte så känslig annars men gillar inte när det viker sig. Jag cyklade med barnens wicked will förra veckan och fick höja tryck för att det kändes kass. Tror det är super ground casing.
Super gravity beter sig helt annorlunda

Eftersom jag inte fick napp i yardsale-tråden så blev den en cykelkorg på biltema.

En av fästdetaljerna ska träs på gaffelröret, detta har dock en lite "pigg" som jag antar ska gå i ett spår på gaffeln för att korgen ska sitta rakt. Detta känns inte som något jag sett på några gafflar? Diametern utan denna pigg är runt 28.6mm så jag antar det kommer att bli frustration om jag försöker montera denna på min hybrid?
PXL_20250812_035412392.RAW-01.COVER.webp

Går så klart att fila ner denna pigg men brukar vara jobbigare än det ser ut att göra detta... Varför har dom gjort detaljen på detta sätt? Kommer biltema-cyklar med en slits i gaffelröret?

Finns det någon korg hos de andra "stora" som t ex jula som inte har denna konstruktion? Monteringsdetaljerna låg plastförpackade så de gick inte direkt att packa upp i varuhuset, det följde dessutom med dessa två detaljer i två olika diametrar vilket gjorde att jag förutsatte att den skulle vara generell och passa alla cyklar då de flesta korgar jag hittade online med liknande konstruktion bara såg ut att komma med en detalj och då riskerar att vara för fel diameter på gaffelrör...

Varför frågar jag då och inte bara testar? Cykeln är 15 år gammal och skruvar brukar vara fastrostade eller korroderade efter många års uteförvaring så det brukar alldeles oavsett bli en rätt frustrerande mekstund när något sånt här ska göras...

Länk, någon pigg syns inte på bilden:

Eftersom jag inte fick napp i yardsale-tråden så blev den en cykelkorg på biltema.

En av fästdetaljerna ska träs på gaffelröret, detta har dock en lite "pigg" som jag antar ska gå i ett spår på gaffeln för att korgen ska sitta rakt. Detta känns inte som något jag sett på några gafflar? Diametern utan denna pigg är runt 28.6mm så jag antar det kommer att bli frustration om jag försöker montera denna på min hybrid?
Visa bilaga 786637

Går så klart att fila ner denna pigg men brukar vara jobbigare än det ser ut att göra detta... Varför har dom gjort detaljen på detta sätt? Kommer biltema-cyklar med en slits i gaffelröret?

Finns det någon korg hos de andra "stora" som t ex jula som inte har denna konstruktion? Monteringsdetaljerna låg plastförpackade så de gick inte direkt att packa upp i varuhuset, det följde dessutom med dessa två detaljer i två olika diametrar vilket gjorde att jag förutsatte att den skulle vara generell och passa alla cyklar då de flesta korgar jag hittade online med liknande konstruktion bara såg ut att komma med en detalj och då riskerar att vara för fel diameter på gaffelrör...

Varför frågar jag då och inte bara testar? Cykeln är 15 år gammal och skruvar brukar vara fastrostade eller korroderade efter många års uteförvaring så det brukar alldeles oavsett bli en rätt frustrerande mekstund när något sånt här ska göras...

Länk, någon pigg syns inte på bilden:
På gamla gängade gafflar har man ett spår som "piggen" går i, för att inte styrlagret (gängat i gaffeln) ska gängas upp. Piggen ser också till att korgen hänger rakt och inte påverkas av sidokrafterna (och därmed gängar upp styrlagret).

På gamla gängade gafflar har man ett spår som "piggen" går i, för att inte styrlagret (gängat i gaffeln) ska gängas upp. Piggen ser också till att korgen hänger rakt och inte påverkas av sidokrafterna (och därmed gängar upp styrlagret).

Kan vara så att korgfästet tänks ersätta en distans på gängat styrlager:

1754976903415.webp

Bilagor

• 1754976820305.webp
    1754976820305.webp
    50.8 KB · Besök: 26
Som dom säger, det är för gängat styrlager.

Slipa bort piggen borde inte ta mer än några minuter om du har en fil, eller några sekunder om du har en dremel. Sen kommer det passa på ditt styrrör och fungera utan problem

Kan vara så att korgfästet tänks ersätta en distans på gängat styrlager:

Visa bilaga 786693

Misstänkte att det kunde vara något med gängat styrlager, lätt att missa då det inte syns på bilderna och beskrivninen är tunn. Jag får väl satsa på en stund med filen då...

Konstigt att de inte skickar med en för vanlig gaffel och dessutom inte nämner att den är specifikt för gängat styrlager. Alla dam- och herrcyklar i gammal stil kan väl knappast ha gängat styrlager?

Misstänkte att det kunde vara något med gängat styrlager, lätt att missa då det inte syns på bilderna och beskrivninen är tunn. Jag får väl satsa på en stund med filen då...

Konstigt att de inte skickar med en för vanlig gaffel och dessutom inte nämner att den är specifikt för gängat styrlager. Alla dam- och herrcyklar i gammal stil kan väl knappast ha gängat styrlager?
Det är biltema.

Sänk förväntningarna

Kanske inte, men nästintill. Svårt att hitta en billigare standardcykel som inte har gängad stolpe och quill.

Gah! Har ett hjulpar liggande med för 15*100 ta i fram och 12*135 i bak som jag skulle vilja köra på min pendlare. Problemet är bara att den har sånna klassiska qr. Jag tänker i mitt stilla sinne att det borde finnas någon smidig konvertering att göra här men kan inte lura ut hur det ska gå till. De konverteringsaxlar jag hittar är för 9mm är och det som sitter på nu är en 5(?) mm.
Var tänker jag fel? Hjulen har ett par stans 330-nav.

Tillbaka
Topp