Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Var in på lokala AD-Bildelar, köpte två av diametern som bör funka och en lite mindre. 38kr.

Håller tummarna nån passar! :)

IMG_20250728_130511966.webp

Nu är det garanterat "finmek" om det passar.

Dagens fulmek-tråden
1000040802.webp

Ett halvt gammalt reflexfäste, en tunn läkt, några skruvar och en liten paracordrest blev ett verktyg som löste problemet. Gissning om tillämpning?

Dagens fulmek-tråden
Skrev i årets cykelvasatråd om en trasig bult som jag upptäckte kl 19:00 dagen innan start.

Servicen på startområdet kunde intet göra så lösningen blev att trycka in den så långt jag kunde. Sen två varv med eltejp för att buntbanden inte skulle glida av. Två buntband för att få lite styrka och sen avsluta med mer eltejp för att det skulle skyddas.

Kraften i länkaget var mest riktad neråt så hoppades det skulle hålla så länge den satt kvar och det gjorde den hela vägen.

Bilagor

• IMG_7186.webp
    IMG_7186.webp
    330.4 KB · Besök: 206
Dagens fulmek-tråden
Får mobilhållaren på bilden nedan vara med här? Jag tänkte testa lite nya sträckor imorgon och behöver – utöver befintliga armstöd – eventuellt även navigationsstöd. (Ja, det går fint att använda bromsreglaget som löper helt fritt från buntbanden.)
Visst är det fult, du får bonuspoäng för att du inte klipper av buntbandsändan.

/A

Dagens fulmek-tråden
Jag behövde serva min stolpe. Specialized command post. Man lossar muttern genom att klämma stolpen i en stolphållare och greppar muttern med en oljefilteravdragare.

Jag har ingetdera så jag drog på lite butylslang och en styrstam. Runt muttern hade jag ett varv med spännband som hölls fast i skruvstädet. Det låste stenhårt när man vred på stolpen med styrstammen.

Det fungerade klockrent! Och inga rörtänger eller andra fullösningar som kunde repa stolpen.

IMG_8280.webp

Dagens fulmek-tråden
Jag behövde serva min stolpe. Specialized command post. Man lossar muttern genom att klämma stolpen i en stolphållare och greppar muttern med en oljefilteravdragare.

Jag har ingetdera så jag drog på lite butylslang och en styrstam. Runt muttern hade jag ett varv med spännband som hölls fast i skruvstädet. Det låste stenhårt när man vred på stolpen med styrstammen.

Det fungerade klockrent! Och inga rörtänger eller andra fullösningar som kunde repa stolpen.

Visa bilaga 789121
"Inga andra fullösningar"
Haha, det där var ändå något! Har gravitationen verkat åt ena hållet i 40 år är det inte mer än rätt att den får göra jobbet även åt andra hållet! (Och glöm inte att posta i miyata-tråden såklart!)

Dagens fulmek-tråden
Får man bara posta egna fulmek, eller även andras? Köpte en gammal Crescent herrcykel från tidigt 70-tal tidigare i somras och fick när jag kom hem med den se det fulaste fulmek jag någosin skådat vad jag kan påminna mig.

Dagens fulmek-tråden
Får man bara posta egna fulmek, eller även andras? Köpte en gammal Crescent herrcykel från tidigt 70-tal tidigare i somras och fick när jag kom hem med den se det fulaste fulmek jag någosin skådat vad jag kan påminna mig.
Du lägger ändå ribban väldigt högt nu. Har du verkligen tittar igenom tråden? 😀

Fram med bilderna!

Dagens fulmek-tråden
Du lägger ändå ribban väldigt högt nu. Har du verkligen tittar igenom tråden? 😀

Fram med bilderna!

Det fulaste fulmek jag någonsin skådat i verkligheten, skulle det stå. Här i tråden finns säkert värre grejer. Ska försöka knäppa lite bilder när jag kommer hem från jobbet imorgon. Kan säga att det rör sig om en svetsreparation av en ram.

Dagens fulmek-tråden
när man såhär i skördetider behöver nån bra hängare till purjon år det läge att titta i skrothögen med veterancykeldelar och voila!Visa bilaga 789668
Hoppas du är bättre på att artbestämma cyklar än lök! Och nog för att min ICA skriver Lök, vit, Moreno om vitlök vilket i sig är spöstraff. Men det där måste väl för fasiken vara vanlig gullök!? Annars ska jag segla Gotland Runt, i din hatt och ungarnas båt.

Men lösningen? Vacker tycker jag.

Dagens fulmek-tråden
Jag hittade gräsklipparen stående, med ett framhjul för lite. Dessutom saknades ett kullager. Jag konstaterade snabbt att jag aldrig kommer hitta kullagret, och började fila (bokstavligen) på en lösning:
20250824_143635.webp

Osäker på hur hjulet hållits fast från början, men visst ser det ut som något brutits av längst ut på axeln?

20250824_151529.webp

Jag filade ner axeln tills jag lyckades gänga M6x1-gängor någorlunda

20250824_143233.webp

3D-printad bussning istället för kullager

20250824_151658.webp

Nylock-mutter, förhoppningsvis håller det säsongen ut iallafall!

Dagens fulmek-tråden
Jag hittade gräsklipparen stående, med ett framhjul för lite. Dessutom saknades ett kullager. Jag konstaterade snabbt att jag aldrig kommer hitta kullagret, och började fila (bokstavligen) på en lösning:
Visa bilaga 789769
Osäker på hur hjulet hållits fast från början, men visst ser det ut som något brutits av längst ut på axeln?

Visa bilaga 789770
Jag filade ner axeln tills jag lyckades gänga M6x1-gängor någorlunda

Visa bilaga 789771
3D-printad bussning istället för kullager

Visa bilaga 789772
Nylock-mutter, förhoppningsvis håller det säsongen ut iallafall!
Är du säker på att detta är ett fulmek? Snyggt gjort oavsett!

Dagens fulmek-tråden
Hoppas du är bättre på att artbestämma cyklar än lök! Och nog för att min ICA skriver Lök, vit, Moreno om vitlök vilket i sig är spöstraff. Men det där måste väl för fasiken vara vanlig gullök!? Annars ska jag segla Gotland Runt, i din hatt och ungarnas båt.

Men lösningen? Vacker tycker jag.
Fan också, jag trodde att jag hade klarat mig, men då kommer såklart trägårds-polisen och avslöjar min okunnighet.

Dagens fulmek-tråden
Den här måste ändå kvala in som fulmeck. Men nöden har som sagt ingen lag, två minuter innan start av Uppsala 600 km lossnade ena skalmen. Jag sprang in till repan på hotellet och bad om ett gem. Men de blev ju inte så aero, så det det tog hela 38 h att cykla breveten.

1756475656339.webp

Dagens fulmek-tråden
Den här måste ändå kvala in som fulmeck. Men nöden har som sagt ingen lag, två minuter innan start av Uppsala 600 km lossnade ena skalmen. Jag sprang in till repan på hotellet och bad om ett gem. Men de blev ju inte så aero, så det det tog hela 38 h att cykla breveten.

Visa bilaga 790469

Utmärkt tillfälle nu då att sätta dit en riktig skruv, cykla om och jämföra 😅

Dagens fulmek-tråden
En grabbens kompisar hade tappat en mutter på sitt ena handtag , bara att börja leta i skrotlådorna…
Hade visst några gamla vajerlås liggande med muttrar av rätt dimension. Visa bilaga 790820Visa bilaga 790821
Jag kan varmt rekommendera att plocka en påse rostfria bult, mutter och brickor i gängse cykelvänliga dimensioner på Bauhaus lösviktshylla. Kostar nästan ingenting och att slakta gamla VVS-detaljer är ett minne blott

Tillbaka
Topp