Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vad betyder det att en ram är kompatibel med dubbelkrona? Vad bryr sig ramen om det?

Förutom att dubbelkrona oftast har längre slag än singelkrona antar jag att det år för att tar större belastning av att en dubbelkrona inte flexar vid kronan. Så alla deformation förs direkt vidare till styrhuvudet. Sen vet jag inte om det kanske finns förstärkningar där gaffeln kan slår i ramen.

Bara att tillverkaren säger ok?
Ja, det var det jag misstänkte. Som OK för trainer eller ej.

Förutom att dubbelkrona oftast har längre slag än singelkrona antar jag att det år för att tar större belastning av att en dubbelkrona inte flexar vid kronan. Så alla deformation förs direkt vidare till styrhuvudet. Sen vet jag inte om det kanske finns förstärkningar där gaffeln kan slår i ramen.

Ja, mindre flex borde kunna ge större kraft på ramen. Men det gör att byta från 32 till 35 också.
Mm, frigång tänkte jag också på. Jag har aldrig monterat en dubbelkrona så har ingen riktigt känsla för det.

Jag fick ju sänka den till lämplig slaglängd - men det är kanske meningslöst för utom att det ser cool ut

Ja, det var det jag misstänkte. Som OK för trainer eller ej.

Ja, mindre flex borde kunna ge större kraft på ramen. Men det gör att byta från 32 till 35 också.
Mm, frigång tänkte jag också på. Jag har aldrig monterat en dubbelkrona så har ingen riktigt känsla för det.

Jag fick ju sänka den till lämplig slaglängd - men det är kanske meningslöst för utom att det ser cool ut
Enkelkronorna har ju blivit så enormt mycket styvare att det känns som att det rimliga användningsområdet för dubbelkrona har minskat sakta men säkert.

Känslan är ju nice, men gör sig kanske bäst på en cykel där allt annat håller samma överdimensionerade nivå :)

Ovanben flexar nästan noll jämfört med kronan. Ser här hur mycket en krona kan deformera (och det är nästan noll med dubbelkrona):

p4pb23320214.webp

Enkelkronorna har ju blivit så enormt mycket styvare att det känns som att det rimliga användningsområdet för dubbelkrona har minskat sakta men säkert.

Känslan är ju nice, men gör sig kanske bäst på en cykel där allt annat håller samma överdimensionerade nivå :)
Ja, jag insåg att det var meningslöst på hojen jag funderade på och hur vi cyklar + jag ska nog inte ens köpa cykeln. (hoppas nån annan snart köper den).

Varför kör de som har slanglöst stenhårt pumpade däck?

Varje gång jag hör om hur fantastiskt slanglöst är så följs det av att de får få punkteringar och kan köra låga tryck. När man senare får höra vilka tryck det handlar om, så är det oftast högre än vad som rekommenderas med slang (och jag har aldrig haft punktering).

Så jag får svårt att förstå poängen, nån vikt sparas inte heller vs TPU. Även typ silcas tryckräknare föreslår väldigt höga tryck med slanglöst.

Min teori är att folk i verkligheten kör ytterligare lägre tryck och att de som hänger på forum är minoriteter som safear med högre.

Varje gång jag hör om hur fantastiskt slanglöst är så följs det av att de får få punkteringar och kan köra låga tryck. När man senare får höra vilka tryck det handlar om, så är det oftast högre än vad som rekommenderas med slang (och jag har aldrig haft punktering).

Så jag får svårt att förstå poängen, nån vikt sparas inte heller vs TPU. Även typ silcas tryckräknare föreslår väldigt höga tryck med slanglöst.

Min teori är att folk i verkligheten kör ytterligare lägre tryck och att de som hänger på forum är minoriteter som safear med högre.
Vad för cykling avses?

I skogen sänker man tills fälgarna riskerar att bli krokiga sen höjer lite från det.

Det är väl alltid utifrån vad man cyklar, hur man cyklar och vilken typ av cykel man kör.

Även typ silcas tryckräknare föreslår väldigt höga tryck med slanglöst.
Vad har du jmf Silcas tryckräknare med för att komma fram till att den föreslår väldigt höga tryck med slanglöst?
För när jag har jmf Silcas mot tex Jan Heines förslår hans tryckräknare högre tryck

Vad har du jmf Silcas tryckräknare med för att komma fram till att den föreslår väldigt höga tryck med slanglöst?
För när jag har jmf Silcas mot tex Jan Heines förslår hans tryckräknare högre tryck
Jämfört silcas rekommendation för slanglöst mot vad jag och andra cyklister med slang kör utan att få punka.

Grundfrågan kanske ska ställas om:
Varför har de flesta som kör slanglöst fått för sig att deras däck är mjuka när de egentligen är stenhårda?

Om de verkligen har sänkt jämfört med när de hade slang, så måste de ha varit galet höga tryck innan.

Låter konstigt att jämföra random kalkylator med vad man själv kör på en annan lösning.

Ska det finnas någon som helst rimlighet får man väl hitta en kalkylator med båda lösningarna?

Om de verkligen har sänkt jämfört med när de hade slang, så måste de ha varit galet höga tryck innan.
Tidigare med slang runt 1,6bar. Nu utan slang runt 1 bar. 82 pannor naken och nyskiten en lördgad morgon. Kör i skogen, "stigcykling".

Förstår inte frågan. Alla jag cyklar med som nu kör slanglöst har lägre tryck än tidigare med slang.

Nu har en ekerhelvete gått av igen på bakjulet efter typ 10mil körning, inget hopp eller liknande. Utan hardtail, dålig teknik och stig. Antar cykelverkstaden riktade korrekt vid förra ekerbytet. Hur vet jag vilket hjul jag ska köpa. Har shimano 11speed, boost, skivbroms utan skruv, sitter ett shimano mt500 idag, vet inte om det är vekare än orginal. Cykeln är en orbea laufey H30 2023(gamla modellen)

Fattar inte riktigt vad jag ska köpa för hjul då jag kan kryssa 8-11 shimano/sram 11-speed osv hos webshopparna.

Nu har en ekerhelvete gått av igen på bakjulet efter typ 10mil körning, inget hopp eller liknande.
Hur vet jag vilket hjul jag ska köpa.
Gissningsvis behöver du inte köpa nytt hjul utan det räcker med en eker som du byter själv,
sedan bör du även spänna alla ekrar hårt och jämnt och sist men viktigt att inte glömma;
Spänningsbefria ekrarna,
Dina problem är inte ovanliga, liknande problem har postats här flera ggr tidigare. Läs tex här
https://happyride.se/forum/threads/hilfe-ekrar-gar-av-pa-lopande-band.3703487/#post-4600054

Gissningsvis behöver du inte köpa nytt hjul utan det räcker med en eker som du byter själv,
sedan bör du även spänna alla ekrar hårt och jämnt och sist men viktigt att inte glömma;
Spänningsbefria ekrarna,
Dina problem är inte ovanliga, liknande problem har postats här flera ggr tidigare. Läs tex här
https://happyride.se/forum/threads/hilfe-ekrar-gar-av-pa-lopande-band.3703487/#post-4600054
Får lämna in igen, ser till köpa med mig ett par ekrar till nästa gång. Måste ha cykeln rullande imorgon igen. Har inget för att rikta hjul. kan det gå få det good enough själv genom att ha det monterat på cykeln och snurra och mäta mot ram?

Jävligaste är att 2st riktning+ekerbyte kostar som ett nytt hjul

Får lämna in igen, ser till köpa med mig ett par ekrar till nästa gång. Måste ha cykeln rullande imorgon igen. Har inget för att rikta hjul. kan det gå få det good enough själv genom att ha det monterat på cykeln och snurra och mäta mot ram?

Jag bygger alla mina hjul med ramen som "riktställ", funkar ypperligt. Köp en bra ekernyckel bara, typ Spokey.

Låter konstigt att jämföra random kalkylator med vad man själv kör på en annan lösning.

Ska det finnas någon som helst rimlighet får man väl hitta en kalkylator med båda lösningarna?
Nej, att göra på något Anna sätt skulle vara helt ologiskt. Men det ligger väl i tiden att välja metod för att få det resultat man vill ska vara rätt.

Släpper detta nu, var bara en undran. Är ju trots allt några få i tråden som går mot strömmen och faktiskt kör lägre tryck. Det kanske blir mer poppis på sikt.

Ganska ovärt också om bara trasiga ekern byts .
Man bör minst släppa (åtm lite) samtliga och spänna upp hjulet igen.
Att ersätta en brusten eker brukar ofta bli en följetong....

Nej, att göra på något Anna sätt skulle vara helt ologiskt. Men det ligger väl i tiden att välja metod för att få det resultat man vill ska vara rätt.

Släpper detta nu, var bara en undran. Är ju trots allt några få i tråden som går mot strömmen och faktiskt kör lägre tryck. Det kanske blir mer poppis på sikt.

Ja, men din metod ger resultatet att man har högre tryck vid slanglöst men i verkligheten verkar det som det är samma eller lägre tryck som gäller. Varför skulle någon höja trycket?
Därför anar jag ett metodfel. Jag är inte övertygad om att detta är ologiskt,

Ganska ovärt också om bara trasiga ekern byts .
Man bör minst släppa (åtm lite) samtliga och spänna upp hjulet igen.
Att ersätta en brusten eker brukar ofta bli en följetong....
lämnade in idag och frågade meken hur han gjorde senast.
han bytte eker och släppte/spände upp enbart dem närliggande, ej samtliga och sen riktade.

nåja dagens ekerbyte/balansering blev gratis

finns det några roliga blanksvarta styrstammar med 31.8 klämma och 70-80mm längd förutom thomson?

Paul blir lite väl dyrt

Det är typ den jag hittat, men tror den blir lite för chonky för en stålram?
Annars var det lockande med matchande outfront fäste också

Ja, chonky är den. Jag bytte min mycket smala stam på min kolfiber gruscykel för en Cane Creek. Riktigt snygg, men även på min cykel hade jag föredragit en lite smalare stam.

Använder ni långa eller korta på xt plattis? (M8040)
Det är en väldig skillnad, finns medium?

Hur får man ut de korta när de är kass? Tre långa fick jag dra ut med tång precis.

Har Carradice något som passar? De har mycket fina väskor. Brittiskt bolag men EU-beställningar skickas från lager i Frankrike.
Jag har koll på Carradice, Restrap osv, men är nu främst ute efter en frontväska i traditionellt stuk som träs över bakstaget på pakethållaren. Verkar inte som att utbudet är jättestort.

Tycker varianten från Acorn ser schysst ut, men hade varit smidigt om det fanns nån inom EU. Gärna med matchande pannierväskor också, men det är inte nödvändigt.

Har en idé om att sätta en biltuta på lastcykeln. Äger redan en som är på 12V medan lastcykeln kör 36V. Vad tror ni är smartast, köpa en lämplig transformator (som var svårare att hitta än jag trodde) eller montera ett nytt batteripaket på hojen och stå ut med extra vikten?
Har kikar runt lite men transformatorerna ligger gärna på 350 kr och uppåt vilket förvånade mig.

Har en idé om att sätta en biltuta på lastcykeln. Äger redan en som är på 12V medan lastcykeln kör 36V. Vad tror ni är smartast, köpa en lämplig transformator (som var svårare att hitta än jag trodde) eller montera ett nytt batteripaket på hojen och stå ut med extra vikten?
Har kikar runt lite men transformatorerna ligger gärna på 350 kr och uppåt vilket förvånade mig.
Egentligen behöver du en DC-DC omvandlare (inte en trafo eftersom det är likström) och som du redan har upptäckt brukar de vara dyra om de skall klara hyfsat mkt ström.
Men om du inte skall driva ngt mer än tutan kan du väl prova med ett seriemotstånd?
Nackdelarna är att det kommer att bränna en hel del effekt i det men om du väljer en lastbilstuta på 24V så blir förlusterna halverade. Fast en lastbilstuta kanske kostar för mkt?

Egentligen behöver du en DC-DC omvandlare (inte en trafo eftersom det är likström) och som du redan har upptäckt brukar de vara dyra om de skall klara hyfsat mkt ström.
Men om du inte skall driva ngt mer än tutan kan du väl prova med ett seriemotstånd?
Nackdelarna är att det kommer att bränna en hel del effekt i det men om du väljer en lastbilstuta på 24V så blir förlusterna halverade. Fast en lastbilstuta kanske kostar för mkt?
Smart!
Energiförlusten gör inget, det är ju bara när det är befogat som den kommer användas. Ska kika på lastbilstuta, den skulle ju kunna seriekopplas med biltutan så slipper jag omvandla överhuvudtaget 😂

Tillbaka
Topp