Visa din Kona Unit X

Visa din Kona Unit X
Nu kittad med OMM rack, korg, ett Stooge Moto bar efter inspiration och tips i denna tråd plus annat smått och gott. Blivit ett gäng rundor med barnet i cykelstol på grusväg och lite stig och några ensam. Knappt cyklat på 7 år då annat kom i vägen så riktigt roligt att ha kommit igång igen. Ser fram emot att kunna köra kortare bike packing över en natt med barnet också.
IMG_2336.webp

IMG_2335.webp

IMG_2337.webp

Senast ändrad:
Visa din Kona Unit X
Jag är verkligen nöjd med effekterna av den längre gaffeln. Trivs mycket bättre med lite höjd stack och kortad reach. Dämpningen ger mig ökad tillit till greppet så fokus kan läggas mer på lek :)
Jag har varit sugen på att skaffa en stålhardtail, men budgeten tillåter det inte riktigt för närvarande (delvis för att jag precis köpt en stålgravel), så en god kompromiss är att skaffa en dämpad gaffel. Vad är det för dämpare?

Visa din Kona Unit X
Hej allihopa! Har nyligen köpt en Unit-ram. Funderar på hjulstorlek, tycker det ser lite tight ut på bakhjulet mot sadelröret med 29”, främst vid lera som fastnar.. någon som är för eller emot 27.5” och lite mer space?

Visa din Kona Unit X
Hej allihopa! Har nyligen köpt en Unit-ram. Funderar på hjulstorlek, tycker det ser lite tight ut på bakhjulet mot sadelröret med 29”, främst vid lera som fastnar.. någon som är för eller emot 27.5” och lite mer space?
Den är ju gjord för 29+ hjul. Med 27.5/27.5+ blir den ganska låg frigång. Men sätter du på moderna 165mm vevar så är det ju inget problem.

Visa din Kona Unit X
Den är ju, som erolwi skriver, gjord för 29+. Du kan flytta bak bakhjulet. Jag cyklar med 29X3,0 (på vintern bara med 2,6, eftersom WTB Trailboss inte kommer bredare, men när jag körde WTB Vigilante bak körde jag 3,0), och det är aldrig problem med lera eller snö som fastnar så att det stör.

Visa din Kona Unit X
Jag kör med 27,5 sedan ett år tillbaka. Kör 165mm vevar så det har inte känts för lågt. Nu kör jag övergafflat så ännu mer inte för lågt :)
Älskar hur den känns just nu.

Visa din Kona Unit X
Fantastiskt snygga hojar!

Till er som pendlar med era x-enheter, hur tycker ni rullet är i standardutförandet på asfalt avseende däck, vikt på cykel etc? Känns det som att man blir lite motarbetad på platt mark? Tänkte åka förbi en butik i Göteborg i helgen som verkar ha en i lager. Riktigt sugen...

Visa din Kona Unit X
Jag har förvisso inte använt min till någon pendling, men om jag skulle göra det så skulle nog ett däckbyte stå ganska högt upp på priolistan.
Uppfattat. Kan tillägga att mitt avstånd är typ 5-7 km beroende på, med tillfällen för avstickare till roliga grusvägar/trails. 😁 så det finns ju argumentation för att behålla mer tungrullade däck...

Visa din Kona Unit X
Då kan det absolut vara motiverat. Det är väl inte värre än att du kan testa med originaldäcken till att börja med.

Jag är lite sugen på att lägga på dessa Schwalbe G-One Speed
G-One är ett skruttigt graveldäck tycker jag personligen. Ingen bra bromsverkan om det inte är supertorrt och hårt, inget bra sidogrepp utan kan verkligen försvinna iväg, och punkar lätt. Varför skulle man vilja ha den där typen av mönster? Det rullar bra det gör det visserligen.

Och vilket scam-pris för Black Week special: 688:- för ett däck. Om du prompt ska ha dessa kolla tyskarna, borde finnas för halva priset.

Jag tycker Vittoria Terreno T30 / T50 / T60 ser mer vettiga ut. Nöjd med den tidigare varianten Terreno Dry.

Senast ändrad:
Visa din Kona Unit X
Är du säker? Det förekommer folk på lite olika håll som säger att det ska gå med 100 respektive 120. Den på bilden jag postade har 120. I kommentarerna till bilden finns lite olika teorier. Den kommer härifrån: https://bikepacking.com/bikes/kona-unit-x-dream-builds/

Längden av gaffeln på en Kona Unit är mycket kortare än en dämpad gaffel med 100 eller 120 mm slag vid sag. Såklart funkar det men det är inte optimalt. Om man vill har en hardtail med dämpad gaffel då har Kona många modeller.

Med en 100 eller 120 mm gaffel får man en flackare gaffelrörsvinkel, ofta bra, flackare sadelrörsvinkel, ofta inte så bra och lite kortare reach och högre stack.

EDIT: glömde att man troligtvis tappar garantin. De flesta tillverkare vill inte att man kör en cykel med mer slag fram än den kommer med. Från helstel till dämpad är värre.

Visa din Kona Unit X
Fantastiskt snygga hojar!

Till er som pendlar med era x-enheter, hur tycker ni rullet är i standardutförandet på asfalt avseende däck, vikt på cykel etc? Känns det som att man blir lite motarbetad på platt mark? Tänkte åka förbi en butik i Göteborg i helgen som verkar ha en i lager. Riktigt sugen...
Jag pendlade med min förut. Innan frost och snö körde jag med WTB Ranger 3.0. På vintern körde jag WTB Vigilante 2.8. Inbyggd uppförsbacke och motvind. Tyvärr sliter asfaltscykling sjukt mycket på de mjuka skogsdäcken.

Visa din Kona Unit X
Suktar efter ett Stridsland Anchor Bar varje gång jag ser @Gammalteknologi Unit här och på reddit.
Hade koll på att det skulle släppas en ny batch...tvekade pga julklappstider och nu är den slutsåld igen...
Har ni nåt tips på liknande styre?
Finns ju denna som också utstrålar lite väl mycket villhöver, lite dyr dock:

Visa din Kona Unit X
Bli inte avskräckta av tråkmånsen här i tråden angående dämpad gaffel på Unit. Svinkul cykel som blir svinkulare med fjädring fram :)

@Akronym anchor bar har i min mening en egen look bland moto styren. Snyggast av dem alla. När Stridsland lanserar modellen utan fågelpinne byter jag till det styret en horisontell linje mindre kommer förvandla looken på min cockpit:D

Edit: mone light bar har ju också en väldigt egen look. Med mer raka linjer än gemene mans motocross-styre. Personligen är jag mer förtjust i smala rör på stålcykel

Senast ändrad:
Visa din Kona Unit X
Bli inte avskräckta av tråkmånsen här i tråden angående dämpad gaffel på Unit. Svinkul cykel som blir svinkulare med fjädring fram :)

@Akronym anchor bar har i min mening en egen look bland moto styren. Snyggast av dem alla. När Stridsland lanserar modellen utan fågelpinne byter jag till det styret en horisontell linje mindre kommer förvandla looken på min cockpit:D

Edit: mone light bar har ju också en väldigt egen look. Med mer raka linjer än gemene mans motocross-styre. Personligen är jag mer förtjust i smala rör på stålcykel
För mig är ju fågelpinnen ett måste.
Annars finns det väl en hel uppsjö av styren med mycket rise? Men som du säger så har dom flesta inte lika rena linjer kanske

Tillbaka
Topp