OT: Julmust

Röd kork, men tiggare är inte väljare.

20250412_164309.webp

när vädret blev höstigt i veckan tyckte jag det var dags att tinga på en av flaskorna lidl påskmust jag sparat.

helrätt tillsammans med köttbullar ena dagen, sill och potatis en annan.

lidls brukar komma i petflaskor, så inget som tål lagring.

Tjena!

Frivillig åldersgräns för butikerna. Precis om att ha 15års gräns på energidryck
Haha! Om det är Ica Focus i Göteborg som bilden är från så ser jag på deras hemsida att de har åldersgräns på cider 2,25 % och julmust 2,25 % men inte på lättöl och svagdricka. Ändå hörde jag, född på 1970-talet, aldrig talas om att någon av oss ungar någonsin lyckades bli onyktra på klass 1-dryck. Och då var det ändå en tid i nedre tonåren då rätt många av oss var beredda att anstränga oss mycket för en fylla.

Samma här. Men det problemet har jag löst med vodka från systemet.
Skulle inte förvåna mig om det dyker upp alkoläsk med julmustsmak där i framtiden.

Haha! Om det är Ica Focus i Göteborg som bilden är från så ser jag på deras hemsida att de har åldersgräns på cider 2,25 % och julmust 2,25 % men inte på lättöl och svagdricka. Ändå hörde jag, född på 1970-talet, aldrig talas om att någon av oss ungar någonsin lyckades bli onyktra på klass 1-dryck. Och då var det ändå en tid i nedre tonåren då rätt många av oss var beredda att anstränga oss mycket för en fylla.
Rätt gissat. Och jag har för mig att dagens 2,25% i volym motsvarar de 1,8% i vikt som gällde under mina tonår. Den gränsen är väl satt för att kroppen förbränner den koncentrationen snabbare än den tar upp den?
Noll berusning med andra ord. Vi som föddes lite tidigare kunde under några år i tonåren köpa mellanöl i livsmedelsaffärerna. Det blev man rejält onykter på.

Rätt gissat. Och jag har för mig att dagens 2,25% i volym motsvarar de 1,8% i vikt som gällde under mina tonår. Den gränsen är väl satt för att kroppen förbränner den koncentrationen snabbare än den tar upp den?
En vuxen grovarbetare blir nog bara pissnödig, men en tanig fjortis kan definitivt bli berusad på lättöl. Det är ju bara knappt halva alkoholstyrkan mot en klassisk starköl.

En vuxen grovarbetare blir nog bara pissnödig, men en tanig fjortis kan definitivt bli berusad på lättöl. Det är ju bara knappt halva alkoholstyrkan mot en klassisk starköl.

Tjena!

Nja, kroppen tar upp mindre av alkoholen när det är lägre procent.
Vi provade i tonåren att hälla i oss lättöl, trots 10 flaskor så kände jag knappt någonting. Drack jag ett sexpack 3,5 så kände jag klart ner.

Några småkillar i kvarteret gick iaf och köpte lättölsback på Konsum, men effekten var kanske till stor del inbillad...

Tjena!

Definitivt, vi skämtade med en kompis när han fyllde 18. Hade massa danska tomflaskor som vi fyllde med lättöl och satte på nya kapsyler. Han började bli rätt bra i gasen efter ett gäng. Man ska inte underskatta placeboeffekten.

Tillbaka
Topp