Elektroniska växlar
Ja det var så lite så.att jag inte tänker så när jag ser en tonåring på enhjuling tror jag beror på annat än självbedrägeri men tack för hjälpen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja det var så lite så.att jag inte tänker så när jag ser en tonåring på enhjuling tror jag beror på annat än självbedrägeri men tack för hjälpen.
Enig, läser man andra trådar på forumet så är det tex många som inte är händiga nog att hantera en TPU, då bör de nöja sig med TL ett tag till. Man ska inte stressa av stödhjulen.Njä, jag tror inte heller att elväxlar skulle leda till elcykel. Det låter som trams.
Däremot leder emtb till e-moped/cross.
Har man enorma problem med vajer så är det nog skönt med elväxel precis som att om man inte klarar av TL så är det skönt med slang.
Om växlarna växlar så är det kanske tillräckligt för många. I alla fall om man undviker att testa elväxel.
Ok. Jag är försiktigt pessimistisk till kommande tillgång till relevant fakta i målet.Ja alltså, vi får se om det kommer mer fakta att utgå ifrån framöver menade jag.
Två skåne-'vintrar' och 770 mil med SRAM Rival AXS. Funkat ypperligt och mycket bättre än 105 jag hade på förra vinterhojen. Och ja, det har förekommit flera dagar med tvåsiffriga minusgrader under den periodenKommer inte köra ss.
Ett annat alternativ är ju Rohloff för där är det (väl?) wiredraget både uppåt och nedåt.
Någon som pendlat vintertid med elväxlar och har praktiska drifterfarenheter?
+1Två skåne-'vintrar' och 770 mil med SRAM Rival AXS. Funkat ypperligt och mycket bättre än 105 jag hade på förra vinterhojen. Och ja, det har förekommit flera dagar med tvåsiffriga minusgrader under den perioden![]()
Den skruven har jag borrat bort och ersatt med sprint på minst två olika Ultegra-ok...+1
Däremot hade skruven som håller bromsbeläggen ärjat fast så hårt att jag fick köpa nya bromsok när beläggen skulle bytas. Men växeln funkar fint.
Så länge man kommer ihåg att kolla att det blinkar grönt där nere. :)
Shimano 1 - SRAM 0 när det kommer till mekabilitet i detta fallet alltså.Inge’ vidare på ett Sram-ok. Skruven är inte genomgående.
Visa bilaga 826931
Jag är lite förvånad över era problem faktiskt, och skulle inte skaffat en andra cykel med grx 400 om jag haft liknande upplevelser på vintern.Skulle i så fall betyda att de funnits i ca 30 års tid. Jag har problem med funktion/hållbarhet på 105 11d reglagen och även mina GRX-400 reglage lägger av eller blir opålitliga under nollan. Gissar det är fler än Weldion och jag som brottats med detta.
Att det är så olika jämfört med mekaniska är ändå märkligt. Jag stängde av synchro shift direkt för att maximera "som vanligt" på min di2, och det tog väl några veckor åtminstone innan det började kännas helt naturligt, även om jag bytte mellan cyklar en del.Uppskattningsvis var tredje växling jag gör blir åt fel håll. Och då har jag ändå haft cykeln i tre dagar nu men jag gör ändå fel hela tiden. Är det något slags intelligenstest som jag failar?![]()
Försökte, men svårt att pricka en rostfti skruv i aluminium ok...Den skruven har jag borrat bort och ersatt med sprint på minst två olika Ultegra-ok...
+1 på den fast byt Skåne mot Gbg. Blötan i Gbg gjorde att man fick in fukt i växelwiren och då frös den seden. Jag har bara positivt att säga om elväxlar hittills. Såpass positiv att jag bytte på endurohojjen ocksåTvå skåne-'vintrar' och 770 mil med SRAM Rival AXS. Funkat ypperligt och mycket bättre än 105 jag hade på förra vinterhojen. Och ja, det har förekommit flera dagar med tvåsiffriga minusgrader under den perioden![]()
Suveränt inlägg som var min anledning till att besöka Happyride idag.Hej
Är de värt att uppdatera till elektronisk växlar?
Idag kör jag med slx.
Blir de någon stor skillnad?
Med vänlig hälsning,Martin
Funkat här (ta i trä), trots mitt slarv att inte plocka fram fettet vid montering. Grönblinket löser sig själv när Wahoo:n börjar gnälla om dåligt med kräm i växeln :-)+1
Däremot hade skruven som håller bromsbeläggen ärjat fast så hårt att jag fick köpa nya bromsok när beläggen skulle bytas. Men växeln funkar fint.
Så länge man kommer ihåg att kolla att det blinkar grönt där nere. :)
Precis, samma här. Hade nån kallperiod när jag ställde cykeln varmt och på högkant under dagen i förhoppning att fukten skulle krypa ut från vajerns lokala minima.+1 på den fast byt Skåne mot Gbg. Blötan i Gbg gjorde att man fick in fukt i växelwiren och då frös den seden. Jag har bara positivt att säga om elväxlar hittills. Såpass positiv att jag bytte på endurohojjen också
Ja precis men bromsarna är ändå värst. Vajer tycker jag inte är så farligt att dra internt. (Fast då har jag inte testat headset internt)Finns en viss sannolikhet att jag byter till wireless växel och dropper framöver. Jag är övertygad om att fördelarna är fler än nackdelarna. Något jag inte tänkte på när jag köpte min cykel var att den har vajerdragning genom head tube. Att få slippa det skräpet är värt merkostnaden.
Bytte gaffel på min cykel. Verkstan var inte så himla imponerade. Verkstadskostnaderna för att involvera dragning genom headtube har dragit iväg. Var någon som hävdade att merkostnaden för wireless är intjänad på tre jobb som involverar det stöket.Ja precis men bromsarna är ändå värst. Vajer tycker jag inte är så farligt att dra internt. (Fast då har jag inte testat headset internt)
Nästa får väl bli trådlösa bromsar. Det går säkert att få till med lite elektricitetBytte gaffel på min cykel. Verkstan var inte så himla imponerade. Verkstadskostnaderna för att involvera dragning genom headtube har dragit iväg. Var någon som hävdade att merkostnaden för wireless är intjänad på tre jobb som involverar det stöket.
Det är klart det går. Bara att betala vettu! Det är nytt = mycket bättre.Nästa får väl bli trådlösa bromsar. Det går säkert att få till med lite elektricitet![]()
Slökollat lite reportage från Sea Otter, och känns som att headset-dragning har dött ut, eller iallafall markant minskat nu.Finns en viss sannolikhet att jag byter till wireless växel och dropper framöver. Jag är övertygad om att fördelarna är fler än nackdelarna. Något jag inte tänkte på när jag köpte min cykel var att den har vajerdragning genom head tube. Att få slippa det skräpet är värt merkostnaden.
Snyggt när cykeln står i en utställningshall. För kablar är inte sbyggt. Men vansinnigt att mecka med, säger dom.Slökollat lite reportage från Sea Otter, och känns som att headset-dragning har dött ut, eller iallafall markant minskat nu.
Det kanske bara var ett lömsk marketstunt för att få fler att klippa vajern
Vad menar du med ”maximera som vanligt”?Jag stängde av synchro shift direkt för att maximera "som vanligt" på min di2, …..
Gissar att det blir ganska mkt mer batterivikt än för växling om man inte ska behöva ladda alltför ofta och vill kunna cykla i berg. Dessutom är säkerhetsaspekten kring "batterisoppatorsk" mer utmanande.Nästa får väl bli trådlösa bromsar. Det går säkert att få till med lite elektricitet![]()
Det är väl mer humor när dom cyklar brevid och pillar bort batteriet.Gissar att det blir ganska mkt mer batterivikt än för växling om man inte ska behöva ladda alltför ofta och vill kunna cykla i berg. Dessutom är säkerhetsaspekten kring "batterisoppatorsk" mer utmanande.
Försökte säga mest likt mina mekaniska ShimanoVad menar du med ”maximera som vanligt”?
Jo, på mtb verkar det vara på väg bort igen och tur är väl det. På racer verkar det ha kommit för att stanna.Slökollat lite reportage från Sea Otter, och känns som att headset-dragning har dött ut, eller iallafall markant minskat nu.