Giro d'Italia, 2026, 9-31/5

Så med MC 20 meter framför utbrytarna och 40 meter framför klungan skulle skillnaden gissningsvis vara kanske ett par sekunder per km. Inte helt försumbart.

Effekten av motorcykeln är riktigt stor och fortfarande inte försumbar vid 50 meters distans. Det ser dock ut som man måste köra precis rakt bakom motorcykeln.

Effekten av motorcykeln är riktigt stor och fortfarande inte försumbar vid 50 meters distans. Det ser dock ut som man måste köra precis rakt bakom motorcykeln.
Försökte bara utifrån datan du citerade ge ett exempel på vad skillnaden skulle kunnat vara under gårdagens etapp utan att det hade känts uppenbart problematiskt.

Kul ändå om utbrytarna kan tjäna någon sekund på motorcyklarna istället för att det skulle vara tvärtom. Kan ju leda till fler utbrytningar och roligare lopp att titta på.

Skönt att höra att Eurosports kommentatorer, med både Vacchi och Emilia, verkade landa i samma slutsats som jag "att anklagelserna om motorcykelhjälp" åtminstone inte gick att se i tv-sändningen.
Kanske var vissa av cyklisternas reaktioner och anklagelser lite för snabba...

Med tanke på att han sa att han skulle gå för etappen och att Visma har ett starkt lag så är det nog huvudtipset. Sen kan ju en utbrytning hålla undan!

Utbrytning som håller imorgon kanske?
1779808441819.webp

Börjar kännas väldigt OT nu på alla möjliga sätt nu.

Vad gäller Pellizzari så känns det som att den där fina Tour of the Alps-formen är som sportspolad så jag skulle bli förvånad om han vinner idag.

Edit: Slänger som långskottsmotbud in Cepeda.

Börjar kännas väldigt OT nu på alla möjliga sätt nu.

Vad gäller Pellizzari så känns det som att den där fina Tour of the Alps-formen är som sportspolad så jag skulle bli förvånad om han vinner idag.

Edit: Slänger som långskottsmotbud in Cepeda.
Ja förmodligen men vi minns väl Ayuso i Vueltan förra året där han gick från 2a i GC till att tappa >10 min nästa dag för att sedan mosa motståendet i från utbrytning dagen därefter.

Dagens etapp är inte riktigt Pellizzari-kodad oavsett så osannolikt men vore fint om en italiensk grabb fick vinna. Piganzoli vore också okej (men han ska väl cykla med Jonas för att kunna ge honom en cykel).

Tappade inte Ayuso lite sugen när chanserna i totalen försvann och formen kanske inte var fullt så illa att han hade behövt få ett jättetapp. Och var det inte något kontraktssnack i den vevan (eller minns jag tokigt?). Han har ju f.ö. inte gjort så många glada hittills denna säsong

Pellizzari får jag känslan av att formen inte riktigt finns där just nu. Om det är sjukdom, miss i uppladdningen eller något annat låter jag vara osagt.

Ja, Visma känns ju som att de väldigt tydligt går all-in-för-Jonas.

Tappade inte Ayuso lite sugen när chanserna i totalen försvann och formen kanske inte var fullt så illa att han hade behövt få ett jättetapp. Och var det inte något kontraktssnack i den vevan (eller minns jag tokigt?). Han har ju f.ö. inte gjort så många glada hittills denna säsong

Pellizzari får jag känslan av att formen inte riktigt finns där just nu. Om det är sjukdom, miss i uppladdningen eller något annat låter jag vara osagt.

Ja, Visma känns ju som att de väldigt tydligt går all-in-för-Jonas.
Jag vet inte exakt vad som hände och varför men på etapp 6 men han låg två i GC efter TTT (etapp 5), sedan tappade han >10 min upp för ett berg på etapp 6 och vann nästa etapp.

Menar mest att vi KAN se liknande med Pellizzari, tvivlar på om han inte kunde ha åkt upp snabbare igår. Men ska han få köra utbrytning så var det smart att förlora 18 minuter och inte bara 7 eller något. Nu är nog varken Q365, INEOS, Tudor eller Jayco särskilt oroliga.

Om jag unnar Vallgren kan jag även tycka att Leknesssund även skulle få en seger. Men han får fler chanser, kanske inte i årets Giro. Men han har vart grym o presterat mer än förväntat

Uno-X har ju även Kulset på 18nde plats i GC (4plats i Youth, han är ju 22år)
Hur skulle ni coacha han, ge han chansen o försöka vinna en etapp (19nde eller 20nde) eller ba bevaka sin 18nde ("4") plats.
Uno-X har väl ändå levererat mer än förväntat.

Känns som han har mer att ge o att han ba försökt hänga på klungan o minimera tidsförlusten.

Eller är han för dålig klättrare?

Jag skulle kunna tänka mig att han kör relativt förutsättningslöst men försöker bara göra varje etapp på ett bra sätt och se och lära. Om han har ambitioner att bli en GT-cyklist i framtiden skulle det kunna vara bra att bara fortsätta och försöka åka bra snarare än att riskera ett "ras" i GC med en utbrytning.

Vad jag kan se är det hans andra GT efter TdF 2024, 47:a men över 3 timmar efter så det är ju första gången han är med så här bra i totalen i en GT.

19:e etappen är brutal. Från det att de går in i Passo Duran (som är ganska tuff) är det drygt 10 mil där det inte är så många meter platt. Sen är det ju inte alltid de brutalaste etapperna är de som ger de största tidsdifferenserna.

20:e är avslutas väsentligen med 2 gånger Piancavallo med 25 km platt/lättåkt in till andra uppfarten.

Jag har ju tidigare spekulerat i att Vingegaard kan vara intresserad av båda och om Visma kör för det kommer en utbrytare att ha väldigt svårt att ta etapperna.

Om jag unnar Vallgren kan jag även tycka att Leknesssund även skulle få en seger. Men han får fler chanser, kanske inte i årets Giro. Men han har vart grym o presterat mer än förväntat
Från det att Valgren och Rubio gick loss och det verkade som dansken hade hygglig koll kändes det som en lågoddsare att han skulle ta etappen - hyggligt rapp och taktiskt slipad.

Gissar att Valgren hade tagit det även om Leknessund hade varit med honom med 200 meter kvar.

Dagens etapp visade sig ju vara lite svårtippad. Morgonsdagens känns inte så mkt lättare. Poggio-muren kommer sannolikt att fälla en del spurtare. Vilka, om några, kan man tro klarar att hänga med tillräckligt väl uppför för att ha med saken att göra på slutet?

För det blir väl inte så att alla spurtlagen ger upp och att en lång utbrytning kan ha en chans imorgon också?

1779908162694.webp

1779908185994.webp

Från det att Valgren och Rubio gick loss och det verkade som dansken hade hygglig koll kändes det som en lågoddsare att han skulle ta etappen - hyggligt rapp och taktiskt slipad.

Gissar att Valgren hade tagit det även om Leknessund hade varit med honom med 200 meter kvar.
Leknessund var väl lite småsur när han kom i mål.
Sa han inte något i stil med "att de två tidigare gångerna han blev 2a så förlorade han mot bättre cyklister, men idag hade han möjlighet att vinna och låg fel eller för långt bak när det avgjordes."

Men vetetusan, jag kan nog hålla med dig att Valgren hade rätt bra koll på läget

Leknessund var väl lite småsur när han kom i mål.
Sa han inte något i stil med "att de två tidigare gångerna han blev 2a så förlorade han mot bättre cyklister, men idag hade han möjlighet att vinna och låg fel eller för långt bak när det avgjordes."

Men vetetusan, jag kan nog hålla med dig att Valgren hade rätt bra koll på läget
Jag tror mest han var besviken på sig själv och situationen. Han körde perfekt taktiskt i 200km. Låg både på rätt rygg och drog ikapp luckor för ett perfekt utgångsläge med 2km kvar - men tappade koncentrationen (och var lite instängd?) i några sekunder och sen var det kört.

Men han hade ju bevisligen Watt i benen så det var synd att vi inte fick se en nordisk duell i slutet.

Senast ändrad:
Dagens etapp visade sig ju vara lite svårtippad. Morgonsdagens känns inte så mkt lättare. Poggio-muren kommer sannolikt att fälla en del spurtare. Vilka, om några, kan man tro klarar att hänga med tillräckligt väl uppför för att ha med saken att göra på slutet?

För det blir väl inte så att alla spurtlagen ger upp och att en lång utbrytning kan ha en chans imorgon också?

Visa bilaga 832775

...
Jag tror på nån från typ NSN, Astana & Q36.5. De har haft de rätt motigt o borde väl va lite halvdesperata vid de här laget. Därför gissar jag på att Corbin Strong från NSN kommer göra ett försök... Han käkade ju iof asfalt i en av de tidigare etapperna.

Tillbaka
Topp