Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Finns det folk (annat än stofila nostalgiker och fixie-hipsters) som kör med tåclips och remmar? Jag är lite sugen på att testa. Känns lockande att kunna köra med hyfsat slappa remmar och bara hoppa i med sina sneakers, iaf för vissa cyklar. Rätt snyggt också.
Jag gjorde. På 70-80-90- talet.
Kommer aldrig att göra om det.
Men visst, kör man utan spurtklossar, släta sulor och inte för hårt spända remma ger det väl lite hjälp utan att vara livsfarligt i stadstrafik.

Finns det folk (annat än stofila nostalgiker och fixie-hipsters) som kör med tåclips och remmar?
Ja, bancyklister ffa sprint

Känns lockande att kunna köra med hyfsat slappa remmar och bara hoppa i med sina sneakers, iaf för vissa cyklar.
Det är inte så bancyklister använder dem, utan dubbla riktigt hårt spända för att sitta fast riktigt hårt och bra
Baqncyklsit_dubbla_remmar.webp

Finns det folk (annat än stofila nostalgiker och fixie-hipsters) som kör med tåclips och remmar? Jag är lite sugen på att testa. Känns lockande att kunna köra med hyfsat slappa remmar och bara hoppa i med sina sneakers, iaf för vissa cyklar. Rätt snyggt också.
Gjorde det på min vintageracer (första cykel) och det är enda gången jag råkat köra in i någon. Skitjobbigt att inte kunna få loss fötterna ordentligt snabbt. Vid rödljus och liknande planerade stopp var det helt okej. Om du ska ha dom lösa så fyller dom ju ingen funktion förutom att se ut som en fixietönt fast med derailleur. Jag röstar nej och säger istället att du bör kolla på tex Adidas Velosamba som bör uppfylla dina krav på chillhet men ändå erbjuda clip-in funktion.

Jag punkade på båda mina däck häromdan (glassplitter i mängder i ungefär 35 knyck...) och nu när jag har bytt slangar i mina däck så rullar de inte rakt längre. De rör sig från sida till sida, kanske 3 mm åt varje håll. De sitter så korrekt som jag kan få det, och det har poppat på plats, känns det som.

Är däcken körda? Det är Tufo Swampero 40-622

skulle dubbelkolla att inte slang kommit i kläm under däckets kant....
Den har inte kommit i kläm, har monterat däcken på båda min hjulpar och samma fel på båda paren (tänkte om det var hjulet som var skevt, men det var det inte). På båda hjulen blev resultatet samma, och den wobblade precis lika, och gick ner åt vänster ungefär lika långt från ventilen som förra gången

Håller på att byta däck på mina nya hjul. Nya hjulen är bredare och däcken smalare än tidigare. Det gick jättebra att få däcket på med bara tummarna. Men jag har nu lagt kanttråden på båda sidor i mitten av fälgen enligt tips online. När jag pumpar upp däcket så verkar det sitta kvar i mitten och går liksom inte ut mot kanten. Ska jag fortsätta pumpa tills det ”poppar” ut, eller ska jag ta ur luften och manuellt försöka få ut däckens kanttråd till kanten av fälgen igen, och hur isåfall?

Edit: Jag körde på ändå efter att ha kollat en GCN-video och det snärtade ut sig runt 50-60 psi.

Senast ändrad:
Håller på att byta däck på mina nya hjul. Nya hjulen är bredare och däcken smalare än tidigare. Det gick jättebra att få däcket på med bara tummarna. Men jag har nu lagt kanttråden på båda sidor i mitten av fälgen enligt tips online. När jag pumpar upp däcket så verkar det sitta kvar i mitten och går liksom inte ut mot kanten. Ska jag fortsätta pumpa tills det ”poppar” ut, eller ska jag ta ur luften och manuellt försöka få ut däckens kanttråd till kanten av fälgen igen, och hur isåfall?
Vad är det för däck och hjul och vilka tryck pratar vi om? Det generella rådet är väl pumpa tills det poppar inom rimliga gränser. Kanske smörja med något ex såpvatten.

Tack alla, det var jag som var lite feg bara. Där får man för att man kör Tubolito och peppar peppar bara behövt byta däck typ två gånger i sitt liv (pga nya däck inte pga punktering)..

Jag anväder det på brukscykeln: Sparar massor med tid och kraft, inte minst när jag hoppar av och ska börja jobba eller nåt.

Jag har en scott speedster med Shimano Sora RD-R3000-GS, min tanke är att byta till flat bar och 1x. Jag har två frågor.

1. Kan jag slänga på en microshift sword bakväxel med motsvarande växelreglage (i flat bar variant) och kassett, eller kommer jag stöta på en massa kompatibilitetsproblem med växelöron och freehubs på vägen? Sitter en Shimano CS-HG400 kassett på i dagsläget.

2. Drev fram, bör man byta vevarmarna helt eller kan man nöja sig med att hitta ett narrow-wide drev som passar?

Bromsarna är mekaniska skivbromsar från tektro, så där bör det vara lätt att hitta något som funkar för flat bar.

Tillbaka
Topp