Vilken fabriksvaxad kedja skall jag ha?

Huruvida du inte märker någon skillnad är ju svårt att ifrågasätta. Men vax funkar mycket sämre på oljad kedja. Men som sagt var, märker du ingen skillnad är det väl bara att fortsätta hälla på vax på din inoljade kedja och vara nöjd med det.
Jag har märkt hur oljan gradvis försvinner via cykling, avtorkningar och tvätt. Efter en tid och antal cykler förefaller kedjan oljefri. Den beteer sig i alla fall så. Jag har både noggrant helt rengjorda kedjor och fulvaxade så jag har testat.

Hej.. Det är inte oljan plus skiten UTANPÅ kedjan som är problemet, det är oljan plus skiten INUTI kedjan och den kommer du inte åt med en trasa. mvh borano20
Inuti kedjan finns ingen smuts, allt ligger utanpå, så ju mer du får bort ju smidigare löper kedjan, och slitaget minskar. Någon gång per säsong - beroende på väg, väder mm - badar du kedjan. Man kan också, efter noggrann avtorkning, övermätta kedjan med olja, låta det rinna av någon timme, och därefter göra om den noggranna avtorkningen.

Det verkar ha tillkommit något svart i pingvinvaxet (se bild) efter 2-3 timmars cyklande efter senaste "vaxbad". Jag fuskar med stekpanna och bara liten pöl vax som kedjan dras genom ett par gånger.

Kanske det svarta som menas med "skiten inuti kedjan"?

Kedjan har använts ca 420 mtb-turer på stig. Första 50 med SRAM X01 orginalklet (tror jag, det var några år sedan). När lät torrt första gång rengjordes kedja i lacknafta och sprit. Vaxad med pingvin efter det och igen när den låtit för mycket för min smak eller villhöver nyvaxad känsla.

Dags att byta kedja nu kanske? Kedjan är runt 0,8 mm längre mätt över 132 mm med skjutmått = 0,61% längre?

Bilagor

• IMG_20260630_201017.webp
    IMG_20260630_201017.webp
    248.9 KB · Besök: 11
  • IMG_20260630_200511.webp
    IMG_20260630_200511.webp
    216.3 KB · Besök: 11
Det verkar ha tillkommit något svart i pingvinvaxet (se bild) efter 2-3 timmars cyklande efter senaste "vaxbad". Jag fuskar med stekpanna och bara liten pöl vax som kedjan dras genom ett par gånger.

Kanske det svarta som menas med "skiten inuti kedjan"?

Kedjan har använts ca 420 mtb-turer på stig. Första 50 med SRAM X01 orginalklet (tror jag, det var några år sedan). När lät torrt första gång rengjordes kedja i lacknafta och sprit. Vaxad med pingvin efter det och igen när den låtit för mycket för min smak eller villhöver nyvaxad känsla.

Dags att byta kedja nu kanske? Kedjan är runt 0,8 mm längre mätt över 132 mm med skjutmått = 0,61% längre?
Tror det ligger mer i metoden än vaxet i sig. Hur kontrollerar du att vaxet inte bränns eller att kedjan blir för varm och därmed kanske sotar vaxet/överhettar metallen?

Tror det ligger mer i metoden än vaxet i sig. Hur kontrollerar du att vaxet inte bränns eller att kedjan blir för varm och därmed kanske sotar vaxet/överhettar metallen?
Jag använder steg 1-2 av 6 på järnplattan. Tjockbottnad kasserad teflonpanna. Är noga med att vaxet inte ryker synligt eller luktar för mycket.

Slår överblivet vax i ett rostfritt mått så smuts lägger sig på botten och skrapar bort det svarta i botten. Blir inte svart av vaxklumpen när dras mot papperet, även om det är lite gråvit ton på vaxklumpen.

Nyvaxad kedja på bilden. Vaxet har några svarta partiklar i sig från smutsen. Gjorde inte ren kedjan före vaxning.

Edit: stavfel.

Bilagor

• IMG_20260630_215747.webp
    IMG_20260630_215747.webp
    297.9 KB · Besök: 9
Senast ändrad:
OBS att den isärplockade länken ser svart ut på bilder i tidigare post, men det mesta är skuggor i blank metall (dåligt ljus). Det svarta gamla vaxet är avtorkad från glidyta/ring och är på torkpapperet på första bilden. Andra bilden utan papperet visar samma yta/ring före avtorkning.

Tillbaka
Topp