Vilken fabriksvaxad kedja skall jag ha?

Huruvida du inte märker någon skillnad är ju svårt att ifrågasätta. Men vax funkar mycket sämre på oljad kedja. Men som sagt var, märker du ingen skillnad är det väl bara att fortsätta hälla på vax på din inoljade kedja och vara nöjd med det.
Jag har märkt hur oljan gradvis försvinner via cykling, avtorkningar och tvätt. Efter en tid och antal cykler förefaller kedjan oljefri. Den beteer sig i alla fall så. Jag har både noggrant helt rengjorda kedjor och fulvaxade så jag har testat.

Hej.. Det är inte oljan plus skiten UTANPÅ kedjan som är problemet, det är oljan plus skiten INUTI kedjan och den kommer du inte åt med en trasa. mvh borano20
Inuti kedjan finns ingen smuts, allt ligger utanpå, så ju mer du får bort ju smidigare löper kedjan, och slitaget minskar. Någon gång per säsong - beroende på väg, väder mm - badar du kedjan. Man kan också, efter noggrann avtorkning, övermätta kedjan med olja, låta det rinna av någon timme, och därefter göra om den noggranna avtorkningen.

Det verkar ha tillkommit något svart i pingvinvaxet (se bild) efter 2-3 timmars cyklande efter senaste "vaxbad". Jag fuskar med stekpanna och bara liten pöl vax som kedjan dras genom ett par gånger.

Kanske det svarta som menas med "skiten inuti kedjan"?

Kedjan har använts ca 420 mtb-turer på stig. Första 50 med SRAM X01 orginalklet (tror jag, det var några år sedan). När lät torrt första gång rengjordes kedja i lacknafta och sprit. Vaxad med pingvin efter det och igen när den låtit för mycket för min smak eller villhöver nyvaxad känsla.

Dags att byta kedja nu kanske? Kedjan är runt 0,8 mm längre mätt över 132 mm med skjutmått = 0,61% längre?

Bilagor

• IMG_20260630_201017.webp
    IMG_20260630_201017.webp
    248.9 KB · Besök: 23
  • IMG_20260630_200511.webp
    IMG_20260630_200511.webp
    216.3 KB · Besök: 23
Det verkar ha tillkommit något svart i pingvinvaxet (se bild) efter 2-3 timmars cyklande efter senaste "vaxbad". Jag fuskar med stekpanna och bara liten pöl vax som kedjan dras genom ett par gånger.

Kanske det svarta som menas med "skiten inuti kedjan"?

Kedjan har använts ca 420 mtb-turer på stig. Första 50 med SRAM X01 orginalklet (tror jag, det var några år sedan). När lät torrt första gång rengjordes kedja i lacknafta och sprit. Vaxad med pingvin efter det och igen när den låtit för mycket för min smak eller villhöver nyvaxad känsla.

Dags att byta kedja nu kanske? Kedjan är runt 0,8 mm längre mätt över 132 mm med skjutmått = 0,61% längre?
Tror det ligger mer i metoden än vaxet i sig. Hur kontrollerar du att vaxet inte bränns eller att kedjan blir för varm och därmed kanske sotar vaxet/överhettar metallen?

Tror det ligger mer i metoden än vaxet i sig. Hur kontrollerar du att vaxet inte bränns eller att kedjan blir för varm och därmed kanske sotar vaxet/överhettar metallen?
Jag använder steg 1-2 av 6 på järnplattan. Tjockbottnad kasserad teflonpanna. Är noga med att vaxet inte ryker synligt eller luktar för mycket.

Slår överblivet vax i ett rostfritt mått så smuts lägger sig på botten och skrapar bort det svarta i botten. Blir inte svart av vaxklumpen när dras mot papperet, även om det är lite gråvit ton på vaxklumpen.

Nyvaxad kedja på bilden. Vaxet har några svarta partiklar i sig från smutsen. Gjorde inte ren kedjan före vaxning.

Edit: stavfel.

Bilagor

• IMG_20260630_215747.webp
    IMG_20260630_215747.webp
    297.9 KB · Besök: 23
Senast ändrad:
OBS att den isärplockade länken ser svart ut på bilder i tidigare post, men det mesta är skuggor i blank metall (dåligt ljus). Det svarta gamla vaxet är avtorkad från glidyta/ring och är på torkpapperet på första bilden. Andra bilden utan papperet visar samma yta/ring före avtorkning.

Inuti kedjan finns ingen smuts, allt ligger utanpå, så ju mer du får bort ju smidigare löper kedjan, och slitaget minskar.
Fast det där stämmer väl inte? Jag har fått lära mig att kedjor nöts primärt genom att smuts sugs in i kedjelänkarna och nöter ned rullarna/pinnarna så med tiden blir kedjan längre. Om rullarna bara nöttes på utsidan skulle ju kedjan inte bli längre. En stor fördel med vax är att det fyller ut mellanrummen inuti kedjan bättre än olja så smuts får det svårare att leta sig in. När man rengör en gammal kedja med ultraljudstvätt kan man bli förvånad hur mycket skit man kan skölja ur en kedja som ser helt ren ut på utsidan.

Fast det där stämmer väl inte? Jag har fått lära mig att kedjor nöts primärt genom att smuts sugs in i kedjelänkarna och nöter ned rullarna/pinnarna så med tiden blir kedjan längre. Om rullarna bara nöttes på utsidan skulle ju kedjan inte bli längre. En stor fördel med vax är att det fyller ut mellanrummen inuti kedjan bättre än olja så smuts får det svårare att leta sig in. När man rengör en gammal kedja med ultraljudstvätt kan man bli förvånad hur mycket skit man kan skölja ur en kedja som ser helt ren ut på utsidan.
håller med. och desto värre; åtgärder på kedjans utsida riskerar snarare att föra in mer snarare än mindre smuts till kedjans inre.

avfettning och tvätt får tveklöst sägas ingå i detta riskbeteende. avtorkning, borste och tryckluft fortfarande risky business.

om man är lat och inte vill praktisera återkommande djuprengöring av kedjan med exempelvis kokning, naftabad eller omvaxning; föredrar jag produkter som omsätts i kedjan, alltså inte bygger upp smuts varken inne i kedjan eller utanpå. olja eller vax spelar mindre roll. kräver dock någorlunda frekvent applikation.

men väljer man rätt håller sig kedjan tillfredsställande ren automagiskt.

Senast ändrad:
Skrev i stora vaxtråden. Här igen.

Köpte i veckan en SRAM ss-kedja. Den kom utan SRAMs traditionella rymdsäkra transportfett. Den hade bara lite normalsmuts från tillverkningen. Snabba skak i alkalisk avfettning så var den rackarns ren.

Är det ny regim hos SRAM?

Skrev i stora vaxtråden. Här igen.

Köpte i veckan en SRAM ss-kedja. Den kom utan SRAMs traditionella rymdsäkra transportfett. Den hade bara lite normalsmuts från tillverkningen. Snabba skak i alkalisk avfettning så var den rackarns ren.

Är det ny regim hos SRAM?

Låter ju helt fantastiskt. Vaxning är numera rätt så mainstream, som slanglöst och skivbroms ungefär, så det är väl på tiden tillverkarna börjar anpassa sig. Shimano kommer ligga 5 år efter som vanligt.

Det enda slitaget som verkligen förlänger kedjan är slitaget i förbindelsen länk-länk (stift/bussning) - helt korrekt. Men dimensionen och centreringen av rullen är också viktig, annars bråkar kopplingen mellan drev och kedja (det vet alla som kört för länge med kedjan, slitit ner (eller om) dreven och bytt till en ny, och finner att kedjan hoppar).

Men om man mäter kedjan mellan rullarnas ytterkant (gör man enkelt med avsett verktyg) fångar man upp hela slitaget, inklusive rullarnas yttre och inre slitage. Det är ju rullarnas position i förhållande till drevets kugge som är det viktiga, oavsett var slitaget egentligen uppstått. När halvtumskedjan inte längre är en halv tum (utan litet längre) får ju antingen drevet eller kedjan ge efter.

Är det nu verkligen sant att man kan köra en kedja flera hundra mil med vaxbaserad smörjning som grund (och skötsel!), så är det ju mycket bra även om man får jobba även med vaxade kedjor.

En snabbkoll visar att Bike-Inn (kan man lita på dem?) har 12växlad KMC vaxad för bra pris, och Amazon bara litet dyrare (om man nu tror på dem istället?). Annars finns de ju tämligen vanligt ibland till det dubbla priset annonserat.

Vad tror vi om detta?

En snabbkoll visar att Bike-Inn (kan man lita på dem?) har 12växlad KMC vaxad för bra pris, och Amazon bara litet dyrare (om man nu tror på dem istället?). Annars finns de ju tämligen vanligt ibland till det dubbla priset annonserat.

Vad tror vi om detta?
Det är nog KMC:s egna "go waxed", dvs de är vaxade från fabrik av KMC, inte vaxade av leverantören, så om bikeinn eller nån annan säljer spelar ingen roll. Dyra förvaxade kedjor är dyra för att de är vaxade i liten skala av de som säljer. När de är vaxade från fabrik så blir det billigare, det är nog bara en tidsfråga in de större märkena gör det.

Jag har ingen koll på hur bra KMC:s vaxformula är dock, det får man väl surfa sig till.

Det är nog KMC:s egna "go waxed", dvs de är vaxade från fabrik av KMC, inte vaxade av leverantören, så om bikeinn eller nån annan säljer spelar ingen roll. Dyra förvaxade kedjor är dyra för att de är vaxade i liten skala av de som säljer. När de är vaxade från fabrik så blir det billigare, det är nog bara en tidsfråga in de större märkena gör det.

Jag har ingen koll på hur bra KMC:s vaxformula är dock, det får man väl surfa sig till.

Utvecklad av de som utvecklar squirt, så troligen väldigt lika, eller samma.

Nu kanske vi närmar oss någon sorts svar. Underhållet av vax-kedjan måste ju till, och kanske kan man använda KMC lika väl som Squirt till detta.

Köper man, som TS frågade, en splejans ny cykel får man förmodligen räkna med att tvätta den kedjan ren (bör ju gå enkelt) och sedan väljer man kanske vax-sort till den med tanke på "nästa kedja". (Vaxkedja verkar ju vara allmänt vara en sorts program, med påfyllningsvax efter en grundbehandling.)

Jajust, det verkar vara en flytande vaxprodukt snarare än hårdvax. Kanske inte den man vill ha då.

Jag är lite ringrostig på vad som gäller, men senast jag kollade är top of the line att köra ett hårt vax, och sen underhåller man det gärna med samma hårda vax som pulveriserats i en vattenblandning för att göra det flytande och det kan man göra om och om igen till kedjan är slut, eller så kokar man om kedjan i eget vaxkok nu och då.

Min egen erfarenhet av squirt mm är att de är ganska klibbiga jämfört hårdvax, så man får inte riktigt den där stora vinsten i renhet jämfört olja.

Kedjan blir inte längre, men som du skriver ökar avståndet en smula mellan pinnarna om man mäter med sådant verktyg.
Något inuti kedjan finns inte, utan allt är åtkomligt och möjligt att rengöra.
Slitaget fortgår dock mellan rengöringarna, varför du så småningom vill ha en ny kedja.

Kedjan blir inte längre, men som du skriver ökar avståndet en smula mellan pinnarna om man mäter med sådant verktyg.
Slitaget fortgår dock mellan rengöringarna, varför du så småningom vill ha en ny kedja.
Jag vet inte om jag hänger med på logiken här. Men så här, kedjeplåtarna blir inte längre nej, men om man lägger en gammal nött kedja bredvid en ny, och så sträcker man ut båda så de ligger raka bredvid varandra så är den gamla längre än den nya. Det beror på att material i rullar, pinnar och bussningar nötts bort så det är liiite mer glapp i länkarna och även om jättelite på varje länk så märks det tydligt över hela kedjans längd. Tyvärr skriver man i engelska texter ofta "stretched" istället för "elongation" vilket har gett upphov till myten att själva plåtarna tänjs snarare än att kedjan förlängs genom nötning av glidytorna.

Angående avsaknad av insida gissar jag väl att det är en definitionsfråga. Bilden nedan visar hur en kedja är uppbyggd. Kedjan är öppen så det finns mikro-gap för olja/vax ta sig in och smörja (smuts kommer in också), så ja på så vis är allt åtkomligt, så rent matematiskt topologiskt finns ingen stängd insida. Tror ändå att de flesta ser mellanrummen mellan pinnarna, bussningarna och rullarna som en insida eftersom man inte kommer åt dem genom att torka med en trasa, går inte lätt skölja ut heller. Bada länge i lösningsmedel, skaka och ultraljudstvätta om man ska få ut allt därur.

1782929176078.webp

Jodå, den blir faktiskt längre av slitage. Om du sträcker ut en sliten och en ny kedja med lika antal länkar bredvid varandra kommer den slitna vara lite längre. Många brukar märka detta när den nya kedjan skall kapas till rätt längd.

Innerlänkarnas bussningar glider på nitarna som sitter fast i ytterlänkarna. Slitaget på pinnar och bussningar gör att kedjan blir längre.
Därtill sliter rullarna på utsidan av bussningarna och glappet blir större.

De delar som slits och bör hållas rena är ganska svåra att komma åt. När jag började använda smältvax var jag osäker på vaxets inträngning och vaxade en liten bit oanvänd kedja varvid demonterades en innerlänk. Det sitter ganska mycket vax på insidan av rullarna och det beror på glipan mellan bussningarna som syns på den andra bilden och den högra delen utan monterad rulle.

En skitig oljad kedja bygger en smutskaka mellan bla bussningarna som trycker in mer slipdamm mellan rörliga delar och ökar slitaget.

_NIK3711.webp
_NIK3714.webp

"Lager" eller bussningar i mitten slits, vid kontakt med drev och kassett med litet slipmedel dvs smuts, inte brickorna = Kedjan förblir lika lång.
Den nedersta bilden du visar gör väl saken klar?

"Lager" eller bussningar i mitten slits, vid kontakt med drev och kassett med litet slipmedel dvs smuts, inte brickorna = Kedjan förblir lika lång.
Den nedersta bilden du visar gör väl saken klar?
Tydligen inte för dig.
1. Rullarna roterar på utsidan av bussningarna, vilket ej ändrar kedjans längd vid slitage.
2. Bussningarna roterar på nitarna vilket vid slitage ger en längre kedja.

Tillbaka
Topp