Medvetet påkörd av bil

Medvetet påkörd av bil
Apropå den lite uttjatade frågan om cykelbana och körbana: min enkla åsikt är att jag som cyklist använder cykelbanan om den inte är ovanligt usel eller olämplig.
Det som förvånar mig är, för att ta ett exempel i min närhet: nyanlagd cykelbana med perfekt asfalt bredvid en väg med något av den sämsta asfalten jag sett. Potthål, lappat och lagat. Man är rädd att hjulen skall ramla av bilen om man kör nära skyltad hastighet (ok nu överdriver jag en aning. Men bara en anin). Och det verkar inte hjälpa, för man har ändå satt upp chikaner.
Jag bedömer att 80% av lycra-folket där väljer vägen. Alltså inte cykelvägen. Det är delvis 70 på sträckan.
Nu kör jag sällan där om jag är stressad, det är mer det trevliga alternativet. Och jag är inte den som blir förbannad och tar till bromsprov, spolarvätska och annat. Men jag skall erkänna att jag är ganska sugen på att någon gång stoppa en sådan och ställa den ärligt menade frågan "voffo gör ni på dette vise? Voffo voffo?"

Medvetet påkörd av bil
Det som förvånar mig är, för att ta ett exempel i min närhet: nyanlagd cykelbana med perfekt asfalt bredvid en väg med något av den sämsta asfalten jag sett. Potthål, lappat och lagat. Man är rädd att hjulen skall ramla av bilen om man kör nära skyltad hastighet (ok nu överdriver jag en aning. Men bara en anin). Och det verkar inte hjälpa, för man har ändå satt upp chikaner.
Jag bedömer att 80% av lycra-folket där väljer vägen. Alltså inte cykelvägen. Det är delvis 70 på sträckan.
Nu kör jag sällan där om jag är stressad, det är mer det trevliga alternativet. Och jag är inte den som blir förbannad och tar till bromsprov, spolarvätska och annat. Men jag skall erkänna att jag är ganska sugen på att någon gång stoppa en sådan och ställa den ärligt menade frågan "voffo gör ni på dette vise? Voffo voffo?"
Om cykelbanan är hyggligt trafikerad skulle jag välja vägen för min och andras säkerhets skull.

Medvetet påkörd av bil
Om cykelbanan är hyggligt trafikerad skulle jag välja vägen för min och andras säkerhets skull.
Den borde vara hyggligt trafikerad. Gissar på att 90% av cyklisterna är just lycra-folk. Nån enstaka gång ser jag en tant eller så.
Det fanns mao bara behov att bygga cykelbanan pga just de som inte använder sin jämna nylagda dansbana.
Edit: tänkte efter. 90% lycra var nog fel. 98% är det nog snarare. Man kommer inte direkt någonstans om man inte är ute på en 10km+-runda.

Medvetet påkörd av bil
Jag gör både och, men vägen känns generellt säkrare för alla. Cykelbanor byggs på de mest kreativa sätt och har av naturliga skäl mycket långsamt vinglande trafik med både hörlurar och koppel och småbarn på elsparkcyklar. Standarden är oftast ingen alls om vi ska tycka att det är väg och inte bara hårdgjord mark. De funkar bara om man vill ha slumpvisa intervaller. Ibland är vägen ett sämre alternativ, men väldigt sällan.

Medvetet påkörd av bil
"även om man har företräde"?!
Någon sådan rättighet finns väl inte i trafiklagstiftningen?
Jag kan vara skyldig att lämna företräde till dig i ett antal
situationer men det betyder ju inte att du har någon rätt till företräde.

Men antagligen förstår jag ingenting, trafiklagstiftningen m m är
en sålig soppa på flera sätt, det är bara att tänka på cyklar/elcyklar/
elsparkcyklar m fl varianter som blandas i en enda röra.

I detta fall menar jag exempelvis att man cyklar då:
- det är grön gubbe = företräde
- man kommer på en cykelbana och så är det högersvängande bil i en korsning som då man kommer att ha på sin vänstra sida när man cyklar över cykelöverfarten = företräde. Jag menar inte en cykelöverfart där man har väjningsplikt.

Vi behöver inte orda mer om detta. Grön gubbe är nog ett solklart exempel då jag som cyklist har företräde.

Skulle jag skrivit att andra trafikanter har skyldighet att lämna företräde? Då kanske det skulle varit tydligt.

Men, men...nu vet vi att jag var otydlig.

Cykla säkert, med omdöme och var alltid beredd att stanna.

Medvetet påkörd av bil
Jag gör både och, men vägen känns generellt säkrare för alla. Cykelbanor byggs på de mest kreativa sätt och har av naturliga skäl mycket långsamt vinglande trafik med både hörlurar och koppel och småbarn på elsparkcyklar. Standarden är oftast ingen alls om vi ska tycka att det är väg och inte bara hårdgjord mark. De funkar bara om man vill ha slumpvisa intervaller. Ibland är vägen ett sämre alternativ, men väldigt sällan.
För att fortsätta med mitt eget exempel blir väl antagligen resultatet att kommunen kollar statistik och inser att en perfekt nyanlagd cykelbana inte används ändå. Så man lägger pengarna på körbanan nästa gång.
Och sen läser vi väl inlägg här i "visa din cykelbana"-tråden eller vad den heter om dumma kommunen som inte sköter cykelbanan.

Medvetet påkörd av bil
Varför är sakta med och använda cykelbanan inte ett alternativ? Sen träna när vägen är mer lämplig. (Jag är ärligt nyfiken :-)
Träning är träning, skulle ju vara jättekonstigt om alla pass skulle vara uppdelade i ”att träna” och ”att transportera sig”. Det skulle vara som att ge sig ut och löpträna och plötsligt börja promenera mitt i rundan. Eller att spela en träningsmatch i fotboll och ställa sig och trixa lite lätt i mittcirkeln var tionde minut.

Medvetet påkörd av bil
Träning är träning, skulle ju vara jättekonstigt om alla pass skulle vara uppdelade i ”att träna” och ”att transportera sig”. Det skulle vara som att ge sig ut och löpträna och plötsligt börja promenera mitt i rundan. Eller att spela en träningsmatch i fotboll och ställa sig och trixa lite lätt i mittcirkeln var tionde minut.

Medvetet påkörd av bil
För att fortsätta med mitt eget exempel blir väl antagligen resultatet att kommunen kollar statistik och inser att en perfekt nyanlagd cykelbana inte används ändå. Så man lägger pengarna på körbanan nästa gång.
Och sen läser vi väl inlägg här i "visa din cykelbana"-tråden eller vad den heter om dumma kommunen som inte sköter cykelbanan.
Jag hade föredragit en vägren på 1,5 meter eller så, utan kant. Så vi kan väl hoppas. 😀

Medvetet påkörd av bil
För många gissar jag att det är början och slutet av passet, i alla fall om det är lite längre, där det är mest cykelbanor och att man i "mittendelen" av passet mer är ute på vägar utanför tätbebyggt område och där mängden cykelbanor är låg. Då kan man ju se inledningstransporten som uppvärmning och avslutningstransporten som nervarvning.

Medvetet påkörd av bil
Vet inte var du cyklar, men där jag cyklat i min näromgivning (Södertörn) skulle jag ändå säga att en del cykelbanor längs med vägar är klart mer trafikerade av cyklister än vad vägen är. T.ex. cykelbanan längsmed Nynäsvägen från Handen ner till Västerhaninge. Vägen har 60 km/h som fartbegränsning.

Medvetet påkörd av bil
För många gissar jag att det är början och slutet av passet, i alla fall om det är lite längre, där det är mest cykelbanor och att man i "mittendelen" av passet mer är ute på vägar utanför tätbebyggt område och där mängden cykelbanor är låg. Då kan man ju se inledningstransporten som uppvärmning och avslutningstransporten som nervarvning.
Absolut. Men det är inte så mitt närområde ser ut, så jag utgick ifrån hur det skulle vara för mig.

Medvetet påkörd av bil
Trots att jag är (var) tävlingscyklist och för den individuella friheten snarare än kollektivets bästa har jag alltid tänkt att min träning måste anpassas till de yttre förutsättningarna, som tex vägens beskaffenhet och mina medtrafikanter. Det kanske är onödigt hänsynsfullt inser jag nu.

Medvetet påkörd av bil
Trots att jag är (var) tävlingscyklist och för den individuella friheten snarare än kollektivets bästa har jag alltid tänkt att min träning måste anpassas till de yttre förutsättningarna, som tex vägens beskaffenhet och mina medtrafikanter. Det kanske är onödigt hänsynsfullt inser jag nu.
Ja, hade du bara varit lite mer egoistisk hade svenska cykelfans kunnat få njuta av i alla fall två eller tre Tour de France-segrar.

Edit: Och alla insändarskribenter som dillar om Tour de France-cyklister på cykelbanorna hade fått rejält med vatten på sina kvarnar.

Medvetet påkörd av bil
Är du mer hänsynsfull när du cyklar på cykelbanan än när du cyklar på vägen, menar du? Lite av en förebild? I sådana fall håller jag inte alls med. Du tar inte mer hänsyn för att du trängs med gångtrafikanter och andra cyklister på en GC-väg.

Jag tror för övrigt att de flesta människor väljer cykelbanan av rent egoistiska skäl, de upplever den som tryggare, helt enkelt.

Medvetet påkörd av bil
Läste om inlägget: Det verkar inte vara så @Lejon menar, han tycks välja cykelbanan så fort det finns en cykelbana. Hemma i mina trakter skulle det inte bli mycket träning då, alternativt en jäkla massa olyckor m.a.p. hur människor generellt beter sig på GC-vägar.
Jag utgår från de vägar jag har erfarenhet av och där går det generellt bra att välja cykelbanan även om undantag finns. Givetvis innebär det att jag ganska ofta måste sakta ned och ta det försiktigt, å andra sidan blir jag inte påkörd av bilar eller nedsprutad med spolarvätska. Jag har heller inte någonsin krockat med någon hund, tant eller elsparkcykel konstigt nog. Har tränat oerhört mycket på halvdana cykelbanor under cykelpendling trots det skulle jag säga. Men då i form av korta intervaller där vägen och trafiken tillåter det.
Men bor man så till att det bara finns hårt trafikerade cykelbanor med oordnad trafik och inga vettiga vägar i övrigt i närområdet så fattar jag att man väljer ”bilvägen” istf cykelbanan.

Medvetet påkörd av bil
Är du mer hänsynsfull när du cyklar på cykelbanan än när du cyklar på vägen, menar du? Lite av en förebild? I sådana fall håller jag inte alls med. Du tar inte mer hänsyn för att du trängs med gångtrafikanter och andra cyklister på en GC-väg.

Jag tror för övrigt att de flesta människor väljer cykelbanan av rent egoistiska skäl, de upplever den som tryggare, helt enkelt.
Ja faktiskt, jag tycker det generellt är mer hänsynsfullt att välja cykelbanan om det finns sådan. Och där köra på ett sånt sätt att man inte krockar med medtrafikanter. Men om västkustens cykelbanor är oerhört mycket sämre än Stockholms så förstår jag att man inte kan/vill göra det.

Medvetet påkörd av bil
Hoppas det går bra för TS. Verkar ju onekligen vara ett gott läge för att bilisten ska hållas ansvarig.

Apropå den lite uttjatade frågan om cykelbana och körbana: min enkla åsikt är att jag som cyklist använder cykelbanan om den inte är ovanligt usel eller olämplig. Detta för att på nåt sätt inser jag att många bilister blir oerhört provocerade av att se cyklister på ”bilvägen” när det finns en ”cykelväg” bredvid. Att den inte alltid är särskilt bra för träningscykling fattar inte bilisten. De kommer bara svära i sin bil över cyklistidioterna ändå. Onödigt att ge dem det kan jag tycka. Jag transportcyklar därför i sakta mak på cykelvägen tills det finns bättre vägar för träning. Det är bättre för min säkerhet och - tror jag - cyklistkollektivet som helhet.
Om man bor på ett sånt mycket ovanligt ställe där det bara finns jättefarliga cykelbanor med jättefina ”bilvägar” bredvid får man väl ta ett annat beslut.
(Jag har en pendlingssträcka på 1 km där det finns en cykelbana bredvid ordinarie väg där en miljon skolbarn från 6 år och uppåt irrar tillsammans med barnvagnar på väg till en närliggande skola. Där väljer jag körbanan på morgon och eftermiddag, annars biter jag ihop och tar den något sämre cykelbana av ovan nämnda anledning.)
Blir lite nyfiken, har du även följt samma princip när du tränat i grupp? 🤔

Medvetet påkörd av bil
Jag utgår från de vägar jag har erfarenhet av och där går det generellt bra att välja cykelbanan även om undantag finns. Givetvis innebär det att jag ganska ofta måste sakta ned och ta det försiktigt, å andra sidan blir jag inte påkörd av bilar eller nedsprutad med spolarvätska. Jag har heller inte någonsin krockat med någon hund, tant eller elsparkcykel konstigt nog. Har tränat oerhört mycket på halvdana cykelbanor under cykelpendling trots det skulle jag säga. Men då i form av korta intervaller där vägen och trafiken tillåter det.
Men bor man så till att det bara finns hårt trafikerade cykelbanor med oordnad trafik och inga vettiga vägar i övrigt i närområdet så fattar jag att man väljer ”bilvägen” istf cykelbanan.
Cykelbanor är per definition oordnade, är min erfarenhet. Livsfarliga för träning. Jag ligger mellan 30 och 45 kilometer i timman på plan mark när jag tränar = ej lämplig på cykelbanan. Anpassar jag min hastighet och väljer GC-väg/cykelbana i alla lägen blir det ingen träning.

Medvetet påkörd av bil
Är du mer hänsynsfull när du cyklar på cykelbanan än när du cyklar på vägen, menar du? Lite av en förebild? I sådana fall håller jag inte alls med. Jag tänker nog att människor väljer cykelbanan av rent egoistiska skäl, de upplever den som tryggare, helt enkelt.
Jag har cykelbanor som jag väljer just för att jag upplever dem som ett säkrare alternativ. Å andra sidan finns det sådana där jag för egen del egentligen lika gärna skulle kunna cykla på vägen, men jag väljer cykelbanan för att jag inbillar mig att det minskar mängden händelser där folk kan reta sig på att jag cyklar på vägen.

Medvetet påkörd av bil
Ja faktiskt, jag tycker det generellt är mer hänsynsfullt att välja cykelbanan om det finns sådan. Och där köra på ett sånt sätt att man inte krockar med medtrafikanter. Men om västkustens cykelbanor är oerhört mycket sämre än Stockholms så förstår jag att man inte kan/vill göra det.
De är säkert inte sämre, men jag använder min cykel för att träna och cyklar därmed fortare än de flesta andra på cykelbanan. Jag har alltså att välja på att cykla långsamt (inte träna) eller vara mindre hänsynsfull/hänsynslös?

Håller inte med om premisserna riktigt…

Medvetet påkörd av bil
Blir lite nyfiken, har du även följt samma princip när du tränat i grupp? 🤔
Nej, men bla för att gruppcykling ofta är rätt olämpligt i hårt trafikerade miljöer så har jag försökt undvika det till stor del. Ofta så tycker jag att gruppass i stadsnära miljö leder till incidenter med bilister som känns rätt otrevliga och definitivt leder till att en del bilister inte utan viss rätt blir sura.

Medvetet påkörd av bil
Jag har cykelbanor som jag väljer just för att jag upplever dem som ett säkrare alternativ. Å andra sidan finns det sådana där jag för egen del egentligen lika gärna skulle kunna cykla på vägen, men jag väljer cykelbanan för att jag inbillar mig att det minskar mängden händelser där folk kan reta sig på att jag cyklar på vägen.
Om du inte cyklar på vägen är det förstås ingen som retar sig på att du cyklar på vägen. Frågan är om det är lämpligt för andras och egen säkerhet att du cyklar på cykelbanan när du tränar cykling?

Mitt svar är i de allra flesta fall ett rungande nej.

Och: Det är bilistens problem om hen retar sig. Skulle samma bilist bete sig illa mot mig som cyklist blir det förvisso mitt problem, men jag har liksom inte någon skuld i saken. Vägen tillhör inte bara bilarna.

Medvetet påkörd av bil
Cykelbanor är per definition oordnade, är min erfarenhet. Livsfarliga för träning. Jag ligger mellan 30 och 45 kilometer i timman på plan mark när jag tränar = ej lämplig på cykelbanan. Anpassar jag min hastighet och väljer GC-väg/cykelbana i alla lägen blir det ingen träning.
Jag känner att jag får återkomma med bilder på cykelbanan och vägen jag pratar om. Inte omöjligt du känner igen dem. För om du väljer vägen är jag ärligt nyfiken på varför

Medvetet påkörd av bil
Om du inte cyklar på vägen är det förstås ingen som retar sig på att du cyklar på vägen. Frågan är om det är lämpligt för andras och egen säkerhet att du cyklar på cykelbanan när du tränar cykling?

Mitt svar är i de flesta fall ett rungande nej.
Ett par exempel från en standardrunda där jag inte upplever det som speciellt problematiskt att trycka på. Det är god sikt framåt och typiskt få gående, i alla fall vid de tidpunkter jag cyklar där. Det andra exemplet går svagt uppför, böjer inte kraftigare än att man har tillräckligt god blick framåt. Har aldrig varit i närheten av någon incident där trots att jag många gånger tryckt på vad jag har, vilket förvisso inte är i närheten av vad vissa här grejar. Sen får man, som Lejon är inne på, se det mer som intervallträning än tro att man ska kunna ligga och damma på fullt hela tiden.
1784142826932.webp

1784142965071.webp

Medvetet påkörd av bil
Ett par exempel från en standardrunda där jag inte upplever det som speciellt problematiskt att trycka på. Det är god sikt framåt och typiskt få gående, i alla fall vid de tidpunkter jag cyklar där. Det andra exemplet går svagt uppför, böjer inte kraftigare än att man har tillräckligt god blick framåt. Har aldrig varit i närheten av någon incident där trots att jag många gånger tryckt på vad jag har, vilket förvisso inte är i närheten av vad vissa här grejar. Sen får man, som Lejon är inne på, se det mer som intervallträning än tro att man ska kunna ligga och damma på fullt hela tiden.
Visa bilaga 841656

Visa bilaga 841657
Ja, där är ju ett bra undantag. Finns hemma hos mig också.

Medvetet påkörd av bil
Det kan det vara, om du inte menar längs 158 utan innanför (österut)
Exakt. Där är ju cykelbanan som en Formula 1-bana och vägen som en potätaåker. Aldrig någon som använder GC-vägen heller. Ett av mina undantag. Ett annat är längs Rikstvåan mellan Anneberg och Hede. Ingen av de sträckorna har skymda utfarter, det är god sikt och ont om idioter på elsparkar.

Medvetet påkörd av bil
Exakt. Där är ju cykelbanan som en Formula 1-bana och vägen som en potätaåker. Aldrig någon som använder GC-vägen heller. Ett av mina undantag. Ett annat är längs Rikstvåan mellan Anneberg och Hede.
Ok så då är du ett av undantagen. Har du frågat kompisar varför de väljer vägen? För jag lovar att de flesta gör det.

Medvetet påkörd av bil
Känns rätt självklart just där. Jag kör ju tuber. 😅
Min fråga var hur det inte kan vara självklart, men då var du ju fel offer.
Har för övrigt råkat ut för cyklist som valt 158 i stället för gc också. I beckmörker. Utan belysning. Men det var inte så mycket lycra, desto mer promille tror jag. Så det låg nog andra överväganden bakom valet.

Tillbaka
Topp