Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan inte svara på om det är en god idé eller ej, men jag har gjort det med en liten bula utan problem! När jag kom hem från turen det hände på satte jag en bit gorillatejp på utsida & insida och körde vidare.Ot för däcken sitter på en annan cykel än Miyata (dock samma släkte typ :) ).
Ni som kör compass/grand bois, hade ni vågat cykla på det här framhjulet? Bak har jag kört så utan problem men fram känns läskigare.
Ingen bula eller så.
Dessa är mina förvisso begränsade erfarenheter:
- - -
Rene Herse Rat Trap Pass 26x2.3:
Otroligt fina och snabba. Dyra som skam men generös återbetalning varenda gång de rullar.
Jag fick köpa mitt par för ett mycket förmånligt pris av en god Happy-broder. Om jag känner mig rik nog att köpa fler så blir det sannolikt de nabbade Humptulips Ridge istället.
Inspirerad av däckdiskussionerna så tog jag mig idag samman och fixade en grej på Tuppgöken som har gjort att den har stått stilla i några veckor. Det blev en tur på bara några kilometer, i nedförsbacke och solsken, men väl på Rene Herse Rat Trap Pass. Och jösses jäklar vad skönt de rullar. Om ni ens överväger att testa dem och har möjligheten ekonomiskt så kan jag inte rekommendera dem varmt nog. Däck är lika mycket religion som allt annat inom cykling så andra må tycka annorlunda, men de ÄR verkligen så bra.En gammal bild, men den tål att upprepas.
Visa bilaga 841510
Fantastiskt att seTouring-premiär för Jr igår. Han på sin 16,5:a, jag på motsvarande 22,5:a, för tillfället uttrickad touring style med low riders framme på gaffeln.
Visa bilaga 844731
Så länge vi höll oss på någorlunda oanständigt underlag så gick min väl nedlastade cykel som en jäkla klocka.
Visa bilaga 844732
Det finns förstås ingen frisk människa som tror att de här cyklarna är eller ens har varit några bra mtb:er. Men som dirt tourers och nogsamt uppkryddade med bra komponenter så är de bannemej fenomenala.
Värre blev det när vi verkligen slog in på the rough stuff och det roliga började. När stigarna blev så smala att det var svårt att undvika pedalstryk så drog framväskorna i marken nästan konstant. Vid några tillfällen högg de tag i stenar och rötter och runkade om cykeln så att jag sånär stod på örat. Men det är i ärlighetens namn inte cykelns fel utan mitt. Med mindre low riders eller kort och gott en styrväska så hade även det funkat.
Visa bilaga 844734
Det är ju ett populärt tidsfördriv att debattera om det är någon vits att skilja mellan touring och bikepacking och om det senare antingen är en övergående fluga eller om det i själva verket är en sport som redan de gamla grekerna ägnade sig åt.
Jag ska inte ge mig in i just den grenen mer än jag redan har gjort, men utifrån ovan sagda så konstaterar jag med den medelålders mannens orättfärdiga självsäkerhet att det visst finns en skillnad och ett behov av något annat än den klassiska touringens schablonutrustning om man ska ut i det gröna.
Jr:s 16,5:a skämdes inte heller för sig, även om det kommer att bli ännu bättre när grabben växer till sig. Skillnaden mellan hans 1 3/4” halvsläta Conti Contact (tack @lflx) och mina 2.20” RaceKing var plågsamt uppenbar på grus och i sand, men så länge han inte själv har testat de senare och Skådat Ljuset så funkar även detta. Jag ser fram emot att se honom växa i och sedermera ur 16,5:an, vidare till valfri 18,5:a och 20,5:a för att till slut annektera någon av mina 22,5:or.
Visa bilaga 844733
Visa bilaga 844736
I natt har vi sovit i ett föredömligt ensligt torp långt inne i Den Djupa Skogen och idag blir vi upphämtade någon mil härifrån. Återstår att se om, hur, var och vart det bär hän härnäst.
Visa bilaga 844738
Bilder kommer när det finns täckning nog att ladda upp dem.
Edit: Qu’ils mangent de la brioche:
Visa bilaga 844741
Ni vet vad Mark Twain sa va?
Buy Miyata ATB’s. They’re not making ’em anymore.
Edit:
Ny dag, nya möjligheter.
Visa bilaga 844739
Visa bilaga 844740
Ja det blev en otroligt lyckad tur.Fantastiskt att sehärligt att jr nu kör Miyata!
Undrar hur det skulle vara på dessa stigar med den långa hjulbasen?![]()