29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Jag gillade nya Forekaster men iaf 2.4 var så inihelvete tajt att jag aldrig orkade montera på det igen, Dissector fick sitta kvar.

Det berör på underlag. Jag kör Rekon Dual bak på min SS-MTB och det funkar bra i t.ex. Hellasgården. Där är nästan alla klättringar på hällar och ger Rekon just tillräckligt med grepp. Håller med att bromsgrepp är låg, men det räcker i Hellas. Flera kör Rekon bak kring Stockholm. Men på min stigcykel har jag Eliminator T7 bak, klart mer grepp.
Samma här, har kört Rekon 2,6 EXO Dual på bakhjulet året om, de senaste åren. Funkar tillräckligt bra på alla underlag i Hellas.

Rekon Dual året om, jisses. Men funkar det för en så funkar det tänker jag. Jag kör ofta Spez Eliminator bak under de torra månaderna och kan ändå rekommendera det. Hade varit toppen att kunna köra lättrullade och lättare däck men för mina utföranden går det bara inte, kanske har med cyklisten att göra mer.

Sist jag provade Rekon MaxxTerra höll jag på att dö nedför denna brant (som funkar utmärkt med DHR II). Men det är nog utanför det tänkta användningsområdet. 🙃
IMG_20230801_112116.webp

Rekon Dual året om, jisses. Men funkar det för en så funkar det tänker jag. Jag kör ofta Spez Eliminator bak under de torra månaderna och kan ändå rekommendera det. Hade varit toppen att kunna köra lättrullade och lättare däck men för mina utföranden går det bara inte, kanske har med cyklisten att göra mer.

Sist jag provade Rekon MaxxTerra höll jag på att dö nedför denna brant (som funkar utmärkt med DHR II). Men det är nog utanför det tänkta användningsområdet. 🙃
Visa bilaga 754252
Hur orkar ni byta däck? Jag bestämmer mig bara för en sort, samma fram och bak, sedan hoppas man att de inte slits ut. Hittills har DHR II maxxterra fungerat för allting, i alla väder. Enda anledningen till forekaster på hardtailen är att jag ibland måste kunna köra pumptrack med min son :)

Visa bilaga 754252
Bak kvittar det ju.

Men du verkar ha en hög tolerans för rullmotstånd, jag har ju extra lätta hjul med däck i klassen 800 g för att cykla hemma, och då cyklar jag ju typ på samma stigar plus minus men accepterar att det kan släppa lite

Hur orkar ni byta däck? Jag bestämmer mig bara för en sort, samma fram och bak, sedan hoppas man att de inte slits ut. Hittills har DHR II maxxterra fungerat för allting, i alla väder. Enda anledningen till forekaster på hardtailen är att jag ibland måste kunna köra pumptrack med min son :)
Byta däck är ju något av det enklare när det kommer att meka med hojen tycker jag. Sen jag slutade med inserts är det ännu lättare.

Bak kvittar det ju.

Men du verkar ha en hög tolerans för rullmotstånd, jag har ju extra lätta hjul med däck i klassen 800 g för att cykla hemma, och då cyklar jag ju typ på samma stigar plus minus men accepterar att det kan släppa lite
Bak tycker jag ändå spelar roll, speciellt gummiblandning. Men mindre så när det är torra perioden.
Jag har testat köra med 800-900g~däck och det slutar tyvärr alltid med punka eller förstörda fälgar typ.
Fram funkar det såklart mycket bättre, där skulle jag nog kunna hålla mig till det.

Visa bilaga 754252
Där hade jag nog dött om jag försökt cykla ner, oavsett däckval. Eller, jag hade åtminstone inte försökt om det inte var snustorrt, och då greppar ju vad som helst rätt bra på sten och häll.
Rekons största svaghet är klättergrepp. Utförs är det möjligen dåligt om det är jordigt eller lerigt, men det är det i stort sett aldrig där jag cyklar ändå.

Visa bilaga 754252

Det finns olika typer av cyklister: de som håller till de vanliga stiger och de som letar efter nya utmaningar hela tiden. Sistnämnda är inte väl betjänt med Rekon (även om det finns några som överlever på allt).

In med gucka i spruta. Däck av. Däck på. Gucka i.

Problemet är att rengöra däcket man plockade av om man orkar det

vad byter du till för park? Jag har bara gett upp och kör DHR II exo+ hela tiden.
Kör MM och DHR utför. Hemma är det XC och jag är lat + har bättre teknik än kondition så kör helst underdäckat. Ray o thunder burt.
piskar en 11 åring på enduro på de däcken men mer har jag inte testat.

Kör MM och DHR utför. Hemma är det XC och jag är lat + har bättre teknik än kondition så kör helst underdäckat. Ray o thunder burt.
piskar en 11 åring på enduro på de däcken men mer har jag inte testat.
Det är också roligare att cykla med lättare cykel när man ska trampa platt-ish.

Men jag bestämde mig senast jag bytte cykel för att jag var vuxen nog att vara värd dubbla hjulpar så nu jag jag ett par lätta och ett par hållbara med matchande däck.

Det är också roligare att cykla med lättare cykel när man ska trampa platt-ish.

Men jag bestämde mig senast jag bytte cykel för att jag var vuxen nog att vara värd dubbla hjulpar så nu jag jag ett par lätta och ett par hållbara med matchande däck.
Ja, men jag cyklar så lite nu och nästan bara med barn. Har lättat något varje år för att hänga med. För 3-4 år sen cyklade jag med marinon och 2.8'' mm/HD... Förra året bytte jag till xc däck på enduron. Får se när jag behöver byta ram.

11 åriga kusinen cyklar ifrån mig i backarna redan men ska hålla ut lite till och försöker klå honom med lite träning i sommar.

Roligare att se till att barnen har bra grejor än att byta själv.

Ja, men jag cyklar så lite nu och nästan bara med barn. Har lättat något varje år för att hänga med. För 3-4 år sen cyklade jag med marinon och 2.8'' mm/HD... Förra året bytte jag till xc däck på enduron. Får se när jag behöver byta ram.

11 åriga kusinen cyklar ifrån mig i backarna redan men ska hålla ut lite till och försöker klå honom med lite träning i sommar.

Roligare att se till att barnen har bra grejor än att byta själv.
Min cykel är inte totalt sett så lätt, jag kör ändå i storleksordningen 100 000 hm utför om året och det sliter på grejerna, men lätta hjul gör mycket.

Men ja jag kan förstå lockelsen i att låta ungarna ha bra grejer före dig själv, jag har ju inte det problemet.

Min cykel är inte totalt sett så lätt, jag kör ändå i storleksordningen 100 000 hm utför om året och det sliter på grejerna, men lätta hjul gör mycket.

Men ja jag kan förstå lockelsen i att låta ungarna ha bra grejer före dig själv, jag har ju inte det problemet.
Ja, det rimliga vore ju att ha en lättad nukeproof reactor eller liknande med två hjulpar. Eller nåt ännu mer DC beroende på om det blir så mycket park.

Vi ska se vad det blir för cykling framöver.
Bra med enduron ändå när jag ska impa på 11åringen...väntar lite på att han ska komma på idén att gräva o bygga.

Bra med enduron ändå när jag ska impa på 11åringen...väntar lite på att han ska komma på idén att gräva o bygga.

Min 11-åriga gillar att gräva och bygga. Jag vet dock inte om impa är bra, men son skulle direkt ville har en enduro själva.

OnT så verkar sonen inte bryr sig om vikten av däck: grepp framför allt. Eller så är det (också) kul med gröva däck.

Nu vi ändå snackar gräva och bygga kan jag posta en OT bild från idag (funkade bra för att blockera vinden).

2025-02-27-20-59-28-009.webp

Min 11-åriga gillar att gräva och bygga. Jag vet dock inte om impa är bra, men son skulle direkt ville har en enduro själva.

OnT så verkar sonen inte bryr sig om vikten av däck: grepp framför allt. Eller så är det (också) kul med gröva däck.

Nu vi ändå snackar gräva och bygga kan jag posta en OT bild från idag (funkade bra för att blockera vinden).

Visa bilaga 754347
Nä, han säger att han vill ha feta däck. Det är jag som vill ha lätta. Än så länge piskar jag honom utför trots däcken (men på en i övrigt fet enduro mot 26'' hardtail....). Han har inte haft samma möjligheter att träna som din grabb men tänkte se om vi hittar några enduroslingor till påsk.(Mycket kallhyggen där jag brukade köra)

Han vill gärna ha fs och hittar mycket fynd för 90 000 med40% rabatt...
Jag har förklarat att det räcker med ht i small.... Vet i fan hur jag ska lösa det sen. (Det är inte min egen grabb alltså). Min dotter är inte så taggad på #döds och kör samma däck som jag. Det räcker med ht för henne och hon kommer att stanna på small

Går det långsamt eller rakt fram fungerar ju stigdäck utmärkt, bara att anpassa trycket efter farten! Jag har själv för några år sedan (när jag var smooth men passiv och knappt pumpade eller hoppade) kunnat cykla i Hellas med 1,1 bar fram och 1,3 bak med inserts och exo+däck och hade kanske fungerat när det är halt fortfarande.
Men!
Desto snabbare det går eller när mer tryck sätts i däcken pga mer aktiv cyklist desto viktigare är sidväggar/stommen och gummiblandningen!
Att tro att vad som fungerar med däck X för Y cyklist är relevant utan beskrivning av hur Y cyklar, i vilken terräng, fart, cykel, vikt på Y, däcktryck osv har inte cyklat på annat sätt själv och inte insett skillnaden eller begränsningarna!
Självklart kan man dra vissa slutsatser av trådar som denna men när en person är nöjd med ett däck och en annan avskyr det är det ju rejäla skillnader på någon relevant faktor.

Ja, men som någon skrev till en som tjatade om feta däck och lågt tryck...."du cyklar fatbike långsamt på asfalt"
Det var inte snällt sagt men det verkar inte bara vara hastigheten som driver på hur feta däck som behövs.

Intressant att se hur diskussionen fortsätter med både relevant innehåll och sidospår 😄

Som nämnt innan, jag kör rätt mycket teknisk stig med stök - stig med mycket rötter, stenkistor, hällar, lite hopp/dropp emellanåt och en och annan kortare utförslöpa (då höjdmetrarna är lätträknade i Uppsala). Min körstil kanske kan beskrivas som åt det snällt aggressiva hållet med viss smidighet/teknik för att vara följsam över och nedför hinder. Men, trots detta hör det inte till ovanligheten att jag slår i saker, drar en smäll i fälgen osv. Jag behöver/letar efter ett däck med en del stabilitet och gillar ändå att det greppar bra men önskar hitta nya lättare alternativ mot de jag har idag för att testa och se hur jag trivs med en annan kombo och andra egenskaper.

Utifrån vad jag läser är det egentligen bara Specialized Eliminator som verkar klara de krav jag ställt från början. Skippar jag Tan/skinwall öppnar sig fler alternativ där Forekaster känns som ett bra däck att testa. Men, väntar fortfarande på om någon här kan ge en recension av Onza Porcupine då det känns spännande som alternativ och kul med något annat än från de större märkena 🙂

Några som nämnt i den vidare diskussionen att ni kör lätta hjul/hjul+däck. Då däcken är steg 1 en tänkt 2 stegsraket, där kompletterade hjulpar är steg 2 vore det intressant att höra vad ni kör för lätta hjulpar, gärna med spec på vikt också 🙂 Har själv börjat kika runt och har väl några alternativ på listan, aluminium är det som är aktuellt för mig:

DT Swiss XM481 med 240 eller 350 nav
Newmen beskar trail 30
Hunt trail Wide

Intressant att se hur diskussionen fortsätter med både relevant innehåll och sidospår 😄

Som nämnt innan, jag kör rätt mycket teknisk stig med stök - stig med mycket rötter, stenkistor, hällar, lite hopp/dropp emellanåt och en och annan kortare utförslöpa (då höjdmetrarna är lätträknade i Uppsala). Min körstil kanske kan beskrivas som åt det snällt aggressiva hållet med viss smidighet/teknik för att vara följsam över och nedför hinder. Men, trots detta hör det inte till ovanligheten att jag slår i saker, drar en smäll i fälgen osv. Jag behöver/letar efter ett däck med en del stabilitet och gillar ändå att det greppar bra men önskar hitta nya lättare alternativ mot de jag har idag för att testa och se hur jag trivs med en annan kombo och andra egenskaper.

Utifrån vad jag läser är det egentligen bara Specialized Eliminator som verkar klara de krav jag ställt från början. Skippar jag Tan/skinwall öppnar sig fler alternativ där Forekaster känns som ett bra däck att testa. Men, väntar fortfarande på om någon här kan ge en recension av Onza Porcupine då det känns spännande som alternativ och kul med något annat än från de större märkena 🙂

Några som nämnt i den vidare diskussionen att ni kör lätta hjul/hjul+däck. Då däcken är steg 1 en tänkt 2 stegsraket, där kompletterade hjulpar är steg 2 vore det intressant att höra vad ni kör för lätta hjulpar, gärna med spec på vikt också 🙂 Har själv börjat kika runt och har väl några alternativ på listan, aluminium är det som är aktuellt för mig:

DT Swiss XM481 med 240 eller 350 nav
Newmen beskar trail 30
Hunt trail Wide
XM421 på 350 SP byggda med Sapim Laser/D-Light.

Tunga hjulen är med XM481 fram och EX511 bak istället. Och D-Light/Race.

Bilagor

• IMG_3660_Original.webp
    IMG_3660_Original.webp
    146.9 KB · Besök: 46
  • IMG_3661_Original.webp
    IMG_3661_Original.webp
    137.6 KB · Besök: 51
  • IMG_3658_Original.webp
    IMG_3658_Original.webp
    951.5 KB · Besök: 48
Senast ändrad:
Går det långsamt eller rakt fram fungerar ju stigdäck utmärkt, bara att anpassa trycket efter farten! Jag har själv för några år sedan (när jag var smooth men passiv och knappt pumpade eller hoppade) kunnat cykla i Hellas med 1,1 bar fram och 1,3 bak med inserts och exo+däck och hade kanske fungerat när det är halt fortfarande.
Men!
Desto snabbare det går eller när mer tryck sätts i däcken pga mer aktiv cyklist desto viktigare är sidväggar/stommen och gummiblandningen!
Att tro att vad som fungerar med däck X för Y cyklist är relevant utan beskrivning av hur Y cyklar, i vilken terräng, fart, cykel, vikt på Y, däcktryck osv har inte cyklat på annat sätt själv och inte insett skillnaden eller begränsningarna!
Självklart kan man dra vissa slutsatser av trådar som denna men när en person är nöjd med ett däck och en annan avskyr det är det ju rejäla skillnader på någon relevant faktor.
Eller så har vi olika preferenser, eller uppskattar variation.

Jag har en DH-cykel också, och kör gärna Super Gravity på stigcykeln i Alperna. Men för att trampa mestadels platt med 40-50 hm åt gången hemma i Göteborg överväger fördelarna med lättrullade däck nackdelarna med tunnare däck. För mig. Men kör väl närmare 1,7 bar bak annars punkar det.

Tillägg: Nu frågade dessutom nån om lättare däck för att de ville prova. Direkt kommer tunga-däck-klubben och ifrågasätter. Det blir inte så konstitutivt och behöver bemötas så inte den som faktiskt är nyfiken på lätta däck avskräcks.

Senast ändrad:

Min tanwall (vinter)kombo är Butcher Grid Trail T9 fram, Ground Control Grid T7 bak. Fram klarar tydligen inte 1000g gränsen, bak galant. GC T7 har lite mer grepp än Rekon.

EDIT: man skulle kunna köra Eliminator fram, även om jag ser det som ett typiskt bakdäck.

Min tanwall (vinter)kombo är Butcher Grid Trail T9 fram, Ground Control Grid T7 bak. Fram klarar tydligen inte 1000g gränsen, bak galant. GC T7 har lite mer grepp än Rekon.

EDIT: man skulle kunna köra Eliminator fram, även om jag ser det som ett typiskt bakdäck.
Ja, jag ser nog också Eliminator mer som bakdäck men då GC inte görs i 2.6 så blev det uteslutet även om det kändes som ett bra kombo däck med Eliminator. Men, vill som sagt testa att gå upp på ett par 2.6or, kanske egentligen det som väger tyngst i mina val. Tan Wall är ju som sagt endast en kosmetisk aspekt, även om den inte är oviktig 😄

Ja, jag ser nog också Eliminator mer som bakdäck men då GC inte görs i 2.6 så blev det uteslutet även om det kändes som ett bra kombo däck med Eliminator. Men, vill som sagt testa att gå upp på ett par 2.6or, kanske egentligen det som väger tyngst i mina val. Tan Wall är ju som sagt endast en kosmetisk aspekt, även om den inte är oviktig 😄
Kan ju vara värt att testa Eliminator fram och bak ändå. Jag tänker att det kan nog funka fram när det är torrt och snabbrullat men bli lite underväldigande i väta, lera osv.

Förstår tanken med lite fetare däck till HT ändå, men jag tycker det kan funka bra med 2,4-2,5" om du har lite stabilare casing för lite mer dämpning. Men då tar det ju såklart bort en del av det bättre rullet i ekvationen.

Ett annat förslag skulle kunna vara DHR II fram och bak, kanske MaxxTerra fram och Dual bak i typ EXO-casing. Låter ändå som det bör funka bra till din cykling och jag tycker DHR II rullar väldigt bra. Men det är ju såklart inga XC-däck.

Senast ändrad:
Kan ju vara värt att testa Eliminator fram och bak ändå. Jag tänker att det kan nog funka fram när det är torrt och snabbrullat men bli lite underväldigande i väta, lera osv.

Förstår tanken med lite fetare däck till HT ändå, men jag tycker det kan funka bra med 2,4-2,5" om du har lite stabilare casing för lite med dämpning. Men då tar det ju såklart bort en del av rullet i ekvationen.

Ett annat förslag skulle kunna vara DHR II fram och bak, kanske MaxxTerra fram och Dual bak i typ EXO-casing. Låter ändå som det bör funka bra till din cykling och jag tycker DHR II rullar väldigt bra. Men det är ju såklart inga XC-däck.

På min stig-HT har jag kört Dissector, i MaxxTerra fram och i Dual bak, i flera år på sommaren. Helt ok till Hellas-terräng. Köpte en Forekaster till bak för Happy Witch Ride men har ännu inte kört tillräckligt mycket på den för att uttala mig.

Håller med att DHR II MaxxTerra/Dual skulle passa bra.

På min stig-HT har jag kört Dissector, i MaxxTerra fram och i Dual bak, i flera år på sommaren. Helt ok till Hellas-terräng. Köpte en Forekaster till bak för Happy Witch Ride men har ännu inte kört tillräckligt mycket på den för att uttala mig.

Håller med att DHR II MaxxTerra/Dual skulle passa bra.
Just ja Dissector finns ju också. Jag upplevde bara att gummit kändes betydligt sämre i MaxxTerra än DHR II t.ex. Men det kanske bara var jag som spelade mind games med mig själv.

Just ja Dissector finns ju också. Jag upplevde bara att gummit kändes betydligt sämre i MaxxTerra än DHR II t.ex. Men det kanske bara var jag som spelade mind games med mig själv.

Jag skulle tänka att gummit är samma. Dobbarna på Dissector är klenare och mindre siped än på DHR II. Greppet är klart mindre. Hos Maxxis finns det nästan ingen bra däck mellan XC-däck och DHR II (men då är sistnämnda nästan orimligt bra). För min åkstil räcker dock Dissector i Stockholmsterrängen.

Jag skulle tänka att gummit är samma. Dobbarna på Dissector är klenare och mindre siped än på DHR II. Greppet är klart mindre. Hos Maxxis finns det nästan ingen bra däck mellan XC-däck och DHR II (men då är sistnämnda nästan orimligt bra). För min åkstil räcker dock Dissector i Stockholmsterrängen.
Håller med. Har inte testat nya Forekaster, kanske kan vara plats där mellan.

Jag körde Dissector bak och DHF fram på min gamla DC-hoj, det funkade toppen tycker jag och tyckte hojen kändes snärtig och snabb.

Köpte en ny cykel med däck under 1000g men kankse inte hyggligt bett, så letade efter nya däck. Jag är nöjd med allt jag har provat från Specialized och deras gummi funkar bra året runt, så tänkte att prova deras nya Purgatory. Hittade en i T9 med Grid stomme till fram. Grid borde räcka och vikten var ok med 965 gram. Exemplaret jag fick är dock tyvärr 80 gram tyngre, och därmed OT. T7 Grid Trail var på rea, så jag lagg till en till bak. Vikten där stämde. Både var lite små och jag förstörde hudet på två fingrar, första gång vid Spez, alla andra däck har alltid varit riktigt enkelt att montera. Har ännu bara kört en tur, det känns bra men behöver köra mer för att kunna bedöma däcken.

2025-03-08-19-37-15-405.webp

2025-03-08-19-38-10-481.webp

Senast ändrad:
Och auto in-correct gjorde min andra, otydliga, fråga ännu mer otydlig,
Är "grid" grövre eller tunnare än "grid trail" och vad motsvarar det i maxxis?

Hos Spez: Control -> Grid -> Grid Trail -> Grid Gravity. Grid Trail har bead till bead skydd. Jag känner inte mycket skillnad mellan Grid och Grid Trail. Har bara haft en rev i sidoväg, så ingen statistik på effekt av extra skyddet. På nuvarande däck tycker tag att Grid och Grid Trail placerar sig kring Exo, känslan är mycket liknande. Kanske är Grid Trail lite styvare än Exo. Men tjockleken av Exo berör mycket på däck modellen.

Jag tycker personligen det är ganska stor skillnad på mitt GC med Grid-stomme och Butcher med Grid Trail. Det senare känns betydligt stabilare vid lägre tryck. Kan iofs vara för att det ena är enduro och det andra xc.

Jag tycker personligen det är ganska stor skillnad på mitt GC med Grid-stomme och Butcher med Grid Trail. Det senare känns betydligt stabilare vid lägre tryck. Kan iofs vara för att det ena är enduro och det andra xc.

Ja, som jag har lagt till mitt inlägg, tycker jag att Grid Trail känns styvare. Men jag tycker att Grid stomme på GC, som är ett (tufft) XC däck är förvånansvärt tjock.

På mina Purgatory väger dock Grid däcket mycket mer en Grid Trail trots precis samma storlek och mönstret. Gummiblandningen borde inte har någon effekt på vikten.

Tillbaka
Topp