Intressant att se hur diskussionen fortsätter med både relevant innehåll och sidospår
Som nämnt innan, jag kör rätt mycket teknisk stig med stök - stig med mycket rötter, stenkistor, hällar, lite hopp/dropp emellanåt och en och annan kortare utförslöpa (då höjdmetrarna är lätträknade i Uppsala). Min körstil kanske kan beskrivas som åt det snällt aggressiva hållet med viss smidighet/teknik för att vara följsam över och nedför hinder. Men, trots detta hör det inte till ovanligheten att jag slår i saker, drar en smäll i fälgen osv. Jag behöver/letar efter ett däck med en del stabilitet och gillar ändå att det greppar bra men önskar hitta nya lättare alternativ mot de jag har idag för att testa och se hur jag trivs med en annan kombo och andra egenskaper.
Utifrån vad jag läser är det egentligen bara Specialized Eliminator som verkar klara de krav jag ställt från början. Skippar jag Tan/skinwall öppnar sig fler alternativ där Forekaster känns som ett bra däck att testa. Men, väntar fortfarande på om någon här kan ge en recension av Onza Porcupine då det känns spännande som alternativ och kul med något annat än från de större märkena
Några som nämnt i den vidare diskussionen att ni kör lätta hjul/hjul+däck. Då däcken är steg 1 en tänkt 2 stegsraket, där kompletterade hjulpar är steg 2 vore det intressant att höra vad ni kör för lätta hjulpar, gärna med spec på vikt också

Har själv börjat kika runt och har väl några alternativ på listan, aluminium är det som är aktuellt för mig:
DT Swiss XM481 med 240 eller 350 nav
Newmen beskar trail 30
Hunt trail Wide