29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Ja, som jag har lagt till mitt inlägg, tycker jag att Grid Trail känns styvare. Men jag tycker att Grid stomme på GC, som är ett (tufft) XC däck är förvånansvärt tjock.

På mina Purgatory väger dock Grid däcket mycket mer en Grid Trail trots precis samma storlek och mönstret. Gummiblandningen borde inte har någon effekt på vikten.
Låter ju som dålig QC, dvs variation i tillverkningen.

Låter ju som dålig QC, dvs variation i tillverkningen.

Ja, alla Specialized MTB brukar väga 80-100 gram mer än specat. Jag fick en för lätt exemplar.

Inte att de flesta andra tillverkare är mycket bättre (Maxxis US-websidan är dock spot on).

Sen är också specs lite konstig. Butcher T7 är 50 gram lättare i Grid vs Grid Trail medan de har samma vikt i T9.

Såg den här sammanställningen av spech:s däck, gummin och casings häromdan.
BB34529D-24AF-46BA-9E12-79299332BEF8.webp

Jag tycker T7 är känns halare än maxxis max terra. Men dom håller ju bättre också. Maxxis sidodobbar kör man ju sönder ganska snabbt om det är mycket berghällar.
Tror att Grid bara har förstärkta sidoväggar, som exo. Grid trail är även förstärkt i slitbanan.

Såg den här sammanställningen av spech:s däck, gummin och casings häromdan.
Visa bilaga 755840

Det är en gammal tabell. Nya Purgatory är en stig däck isf XC.

Jag tycker T7 är känns halare än maxxis max terra. Tror att Grid bara har förstärkta sidoväggar, som exo. Grid trail är även förstärkt i slitbanan.

Ja, MaxxTerra har klart mjukare sidodobbar än T7. T9 är dock lite mjukare och bättre dämpad.

Det där med namnen stämmer inte alltid så bra. Jag har ett Grid Trail-däck som det bara står Grid på. Men det är helt klart lika styvt som andra GT-däck, så det måste vara ett sånt.

Skulle säga att T9 är mycket likt Maxxis MaxxGrip. En aaaaning hårdare kanske.

Edit: Det är bland annat därför det är så najs att DHR 2,4 EXO finns i MaxxGrip. Enda däcket med rimlig vikt och supermjukt gummi. Det verkar råda nån konstig uppfattning hos tillverkarna att det bara är de som kör så in i helvete fort och brant som vill ha bästa greppet.

Kan bara dela med mig av mina erfarenheter.

Maxxis Rekon - Gillade inte alls. Hade dessa i 4 säsonger och det var svårt att hitta lämpligt lufttryck, antingen upplevde jag däcket som snorhalt eller trögrullat, fanns inget mittemellan. 2/5. Hade visserligen Plus-dimension på dessa.

Maxxis Dissector 29x2.40WT - Fantastiskt, 5/5. Makalöst bra grepp men rullar ändå ganska bra. Som ett Minion DHF men med mindre traktorkänsla. Fungerar perfekt på stig i vått och torrt.

Schwalbe Wicked Will 29x2.40 Speedgrip - Upplever det som ett perfekt XC/downcountry-däck för torra förhållanden. Riktigt snabba och roliga däck, perfekt grepp så länge det är torrt. På vått underlag är de hala! Nackdelen är extremt tunna däcksidor, lite lätt att få punktering. 4/5.

Dissector är grymma. Helt klart nya favoriten. :-)

Jaha. Var står det att Purgatory är ett XC däck?

Det var än DC däck med Control och Grid stomme och T5 och T7 gummi, lite som en Ground Control men med grövre mönster. Nu finns den med Grid och Grid Trail stomme och T7 och T9 gummi. Så mycket tyngre och dessutom mycket grövre mönster. Nya Purgatory har nästan ingenting med gamla att göra.

Fått hem ett Tacky chan super trail 2,4" som ska väga 1080 gram. Föga förvånande men fortfarande mycket irriterande vägde det 1155 gr. 75 gr över norm.
Har bara gnuggat insidan m isoprop och ställt ut det på balkongen än sålänge, återkommer om känslan när jag fått på det och testet det. Det får fan vara bra om det ska vara värt sin vikt på stigarna.

Fått hem ett Tacky chan super trail 2,4" som ska väga 1080 gram. Föga förvånande men fortfarande mycket irriterande vägde det 1155 gr. 75 gr över norm.
Har bara gnuggat insidan m isoprop och ställt ut det på balkongen än sålänge, återkommer om känslan när jag fått på det och testet det. Det får fan vara bra om det ska vara värt sin vikt på stigarna.
Jättetrevligt däck att cykla med men känns kanske mer utför än stig. Men jag körde det fram i Alperna i somras och sen bak i Pyrenéerna i höstas med MM fram och tyckte väldigt mycket om det.

Får hoppas det är riktigt bra då! Har hört gott om det men utifrån mina preferenser i nuläget gick det bort. Men läser gärna en recension om vaf du tycker om det 🙂

Är det bättre än en DHR2? Eller kanske bättre frågan: hur skiljer det sig från DHR2?

DHR2 är lite lättare (säger specs från Maxxis USA och det är enda store tillverkare som inte har 80 gram för låga specs).
Det är mer däck.
Större mönster. Mer grepp. Stabilare kanter. Men spontant också mer rullmotstånd. Men samma sorts känsla av räls när kanten sätter sig.

Jättetrevligt däck att cykla med men känns kanske mer utför än stig. Men jag körde det fram i Alperna i somras och sen bak i Pyrenéerna i höstas med MM fram och tyckte väldigt mycket om det.
Jag har två bakhjul, ett med stigdäck, "just nu" ett nobby nic super trail soft och ett med dh-däck, men jag orkar inte byta fram, så där får en storlek passa allt. (Har iof ett extra/reserv hjulpar med lättare däck på). Har kört Der baron fram alla år jag haft min Bird am9 och hade gärna fortsatt med det men det är ju historia.
Skriver nåt om hur jag uppfattar det sen.

Senast ändrad:
Jag har två bakhjul, ett med stigdäck, "just nu" ett nobby nic super trail soft och ett med dh-däck, men jag orkar inte byta fram, så där får en storlek passar allt. (Har iof ett extra hjulpar med lättare däck på). Har kört Der baron fram alla år jag haft min Bird am9 och hade gärna fortsatt med det men det är ju historia.
Skriver nåt om hur jag uppfattar det sen.
Ja det är ju bak som straffar mest helt klart.

Monterat Tacky chan och rullat en första rundan.
Det tätade med bara golvpump, men fast det såg ut att sitta rätt hela varvet så gled det tillbaks ner i fälgen när jag släppte trycket, 2 ggr. (grr...) (På ett newmen sla30).
Så jag hade Emil Johansson-stumt när jag rullade ut i skogen och det var naturligtvis hemsk, släppte ut lite då o då under rundan, och när jag kom hem släppte jag ut allt, och då kröp det ner *igen*. Pumpade upp det och den gången small det till som "det ska", men jag fortsatte till 3 bar och det får sitta så till imorrn om det finns än millimeter till att krypa upp.
Det är bara 58 mm över casingen på 30mm fälgen (men NN bak är 59 så ungefär samma), sidoväggarna känns som enduro-light, men det mjukar nog upp sig efter användning så tror det kommer kännas mer som ett stigdäck än mitt Der baron gjort tyvärr. Mittdobbarna är ungefär som barons men sidodobbarna är tydligt högre. Vägde baronen med en del delvis torkad vätska kvar i o det vägde 1080, så kanske 1050 från början. Tycker nog det är ett bättre däck för mig ändå, men gammalt gummi...
IMG_20250327_132526.webp
IMG_20250327_180924.webp

Köpte en ny cykel med däck under 1000g men kankse inte hyggligt bett, så letade efter nya däck. Jag är nöjd med allt jag har provat från Specialized och deras gummi funkar bra året runt, så tänkte att prova deras nya Purgatory. Hittade en i T9 med Grid stomme till fram. Grid borde räcka och vikten var ok med 965 gram. Exemplaret jag fick är dock tyvärr 80 gram tyngre, och därmed OT. T7 Grid Trail var på rea, så jag lagg till en till bak. Vikten där stämde. Både var lite små och jag förstörde hudet på två fingrar, första gång vid Spez, alla andra däck har alltid varit riktigt enkelt att montera. Har ännu bara kört en tur, det känns bra men behöver köra mer för att kunna bedöma däcken.

Visa bilaga 755770

Visa bilaga 755771

Kan nu rapportera lite efter flera tur i torra förhållanden men nån surhål här och där. Däck gör sitt job på ett diskret sätt. Beteendet är som jag letade efter för stökigare stig i Hellas. Har aldrig saknat grepp, förutom i skrå på rötter, men där hade medcyklister med lite grövre däck också problem. Jag tycker dock att vikten borde kunna vara lite lägre. En Butcher väger nästan samma. Kanske rullar Purgatory bättre, men det är svårt för mig att känna skillnader i rull av stigdäck. Framdäcket slänger dock inte upp grus som Butcher T9 gör, kanske är dobbarna lite styvare för att de inte är siped.

Till @Der Kaiser: T9 Grid fram mäter nu 59,5 mm och T7 Grid Trial bak 60,5 mm, både på 30 mm fälg.

Och hud på mina fingrar, som jag drog av för att får för tajta däcken på fälgarna, är nästan läkt.

Jag kan inte se NN som framdäck, eller ultrasoft på bakdäck.
För stigcykling är det ett rätt trevligt framdäck. Men att ha det i ultrasoft känns inte speciellt ändamålsenligt. Soft är nog sweetspot, jag hade speed grip fram i somras och det funkade rätt bra så länge det var torrt men i blött väder fick man backa av lite.

Det överdäckas så jävligt. Satte wicked will fram på en av barnens cyklar med RR. Ett NN fram och flytta ww bak blir nästa steg om det behövs
Har inte varit så himla aktiv här på forumet/i den här tråden innan men överdäckas var ju bäst hittills av det jag läst in mig på 😄 Kan definitivt relatera till det, men gillar heller inte för "klena" däck då terrängen jag kör mest i är fylld av rotmattor, hala hällar och spänger. Så, överdäckar heller än underdäckar 😁

Har inte varit så himla aktiv här på forumet/i den här tråden innan men överdäckas var ju bäst hittills av det jag läst in mig på 😄 Kan definitivt relatera till det, men gillar heller inte för "klena" däck då terrängen jag kör mest i är fylld av rotmattor, hala hällar och spänger. Så, överdäckar heller än underdäckar 😁
Terrängen är en sak och dålig kondition är en annan.

Rotmattor finns ingenting att göra åt (med däck åtminstone) och hala häller och spänger kräver mjuk gummi, ingen tuff stomme eller gröv mönster.

Det är stenkistor som kräver kraliga däck.

En liten uppdatering. Efter att ha avvaktat med däckköp för lite andra grejer som skulle säljas och köpas in så dök ett par bättre begagnade specialized däck upp som passade in på 29x2,6 och som nästan klarade kravet < 1000g (enligt min våg 58g över)
Det blev ett purgatory T7 bak och ett Eliminator T9 fram. Dock inte tanwall men priset var så pass bra så det fick bli en kompromiss för att se hur däcken känns. Dels utifrån att de är 2,6or, dels lättare och annorlunda och delvis mindre mönstrade än de jag har idag. Viktminskningen blev ca 400g totalt (fram och bak) + lite till sett till hjulparet då jag bytt bromsar och med det bytt ner till 180mm istället för 203mm. Kanske inte ser lika fränt ut, men funktionsmässigt bör de vara mer än tillräckligt för det jag kör med cykeln 😄

Nu återstår testandet, ska bli kul! Verkar bli blandat väder så kanske kan få till lite testning i både torra och blöta förhållanden 😃

Bjussar på före och efter-bild. Vad tycker ni rent utseendemässigt, tanwall eller helsvart?

Bilagor

• 20250417_201424.webp
    20250417_201424.webp
    1.1 MB · Besök: 95
  • 20250102_172123.webp
    20250102_172123.webp
    709.8 KB · Besök: 91
En liten uppdatering. Efter att ha avvaktat med däckköp för lite andra grejer som skulle säljas och köpas in så dök ett par bättre begagnade specialized däck upp som passade in på 29x2,6 och som nästan klarade kravet < 1000g (enligt min våg 58g över)
Det blev ett purgatory T7 bak och ett Eliminator T9 fram. Dock inte tanwall men priset var så pass bra så det fick bli en kompromiss för att se hur däcken känns. Dels utifrån att de är 2,6or, dels lättare och annorlunda och delvis mindre mönstrade än de jag har idag. Viktminskningen blev ca 400g totalt (fram och bak) + lite till sett till hjulparet då jag bytt bromsar och med det bytt ner till 180mm istället för 203mm. Kanske inte ser lika fränt ut, men funktionsmässigt bör de vara mer än tillräckligt för det jag kör med cykeln 😄

Nu återstår testandet, ska bli kul! Verkar bli blandat väder så kanske kan få till lite testning i både torra och blöta förhållanden 😃

Bjussar på före och efter-bild. Vad tycker ni rent utseendemässigt, tanwall eller helsvart?
Grym cykel.
Jag röstar på helsvart alla dagar i veckan.

Har du testat dig fram till den vinkeln du har på dina bromshandtag, de ser ut att peka väldigt mycket neråt?

Gött att de får rulla igen...Speciellt med en Nukeproof(fast med ett Fast Trak bak som dog efter en tur)också 😉
20240716_083453.webp

Gött att de får rulla igen...Speciellt med en Nukeproof(fast med ett Fast Trak bak som dog efter en tur)också 😉
Visa bilaga 763689

Haha ja dom gör sig bra på Nukeproof tydligen 😃 Kört en första kort runda nu och de kändes ju riktigt fina! Behöver labba lite med däcktrycket märker jag, kan definitivt gå lägre än vad jag haft tidigare kände jag, vilket också var vad jag var ute efter med att gå upp till 2,6or. Ska bli kul att få nörda ner sig lite under kommande turer, känner att det finns riktigt bra potential för min HT 😃

Grym cykel.
Jag röstar på helsvart alla dagar i veckan.

Har du testat dig fram till den vinkeln du har på dina bromshandtag, de ser ut att peka väldigt mycket neråt?
Jag är väldigt lång så jag har rätt brant vinkel på handtagen i och med att jag sitter så högt upp. Men ja, efter att nu kört en vända så var dom lite väl branta då de blev hastigt monterade med "äh det här blir nog bra" känsla 😄

Monterat Tacky chan och rullat en första rundan.
Det tätade med bara golvpump, men fast det såg ut att sitta rätt hela varvet så gled det tillbaks ner i fälgen när jag släppte trycket, 2 ggr. (grr...) (På ett newmen sla30).
Så jag hade Emil Johansson-stumt när jag rullade ut i skogen och det var naturligtvis hemsk, släppte ut lite då o då under rundan, och när jag kom hem släppte jag ut allt, och då kröp det ner *igen*. Pumpade upp det och den gången small det till som "det ska", men jag fortsatte till 3 bar och det får sitta så till imorrn om det finns än millimeter till att krypa upp.
Det är bara 58 mm över casingen på 30mm fälgen (men NN bak är 59 så ungefär samma), sidoväggarna känns som enduro-light, men det mjukar nog upp sig efter användning så tror det kommer kännas mer som ett stigdäck än mitt Der baron gjort tyvärr. Mittdobbarna är ungefär som barons men sidodobbarna är tydligt högre. Vägde baronen med en del delvis torkad vätska kvar i o det vägde 1080, så kanske 1050 från början. Tycker nog det är ett bättre däck för mig ändå, men gammalt gummi...
Visa bilaga 759383Visa bilaga 759384
Recension: Tror jag ger upp på det jävla Tacky chan-däcket! Det vägrar hålla tätt och kryper ner från fälgkanten varje gång det gör det, så jag vågar inte ha det tryck som är optimalt. Det har dragit sönder en omgång tejp i fälgen, jag satte på jättebred tejp för det var allt jag har, går upp till fälgkanten nästan, så däcket kan iallafall inte dra med sig det ner, men trots ny tejp och ny vätska så tappade det tryck i början på senaste rundan, jag pumpade upp tills det var samma tum-känsla som NN (supertrail med inlägg) bak, och då höll det sig fint hela rundan, men var tomt och nere i fälg-dalen igen dagen efter.
Synd, för det är trevligt på stigarna, och överlevde ett kraftigt genomslag i början av rundan när det hade tappat nästan all luft.
Blir nog back to the roots med dhrII exo+.

Recension: Tror jag ger upp på det jävla Tacky chan-däcket! Det vägrar hålla tätt och kryper ner från fälgkanten varje gång det gör det, så jag vågar inte ha det tryck som är optimalt. Det har dragit sönder en omgång tejp i fälgen, jag satte på jättebred tejp för det var allt jag har, går upp till fälgkanten nästan, så däcket kan iallafall inte dra med sig det ner, men trots ny tejp och ny vätska så tappade det tryck i början på senaste rundan, jag pumpade upp tills det var samma tum-känsla som NN (supertrail med inlägg) bak, och då höll det sig fint hela rundan, men var tomt och nere i fälg-dalen igen dagen efter.
Synd, för det är trevligt på stigarna, och överlevde ett kraftigt genomslag i början av rundan när det hade tappat nästan all luft.
Blir nog back to the roots med dhrII exo+.
Tänker du dhr2 fram och Nobby nic bak? I så fall skulle jag rekommendera nya Highroller i stället om du inte är rädd för att det slits snabbt. Sjukt lättrullat och känslan av dämpning i exo+ är i klass med Assegai. Kört det med ett dhr2 i dual och 29x2.3 bak på en Spectral i vinter och det har varit en fullträff. Men det är 930 g bak och 1130 g fram, inte mer kosher än Tacky chan i den här tråden alltså.

Tänker du dhr2 fram och Nobby nic bak? I så fall skulle jag rekommendera nya Highroller i stället om du inte är rädd för att det slits snabbt. Sjukt lättrullat och känslan av dämpning i exo+ är i klass med Assegai. Kört det med ett dhr2 i dual och 29x2.3 bak på en Spectral i vinter och det har varit en fullträff. Men det är 930 g bak och 1130 g fram, inte mer kosher än Tacky chan i den här tråden alltså.
Precis så jag tänkt, mitt NN bak funkar jättebra för mig.
Jag jämförde vikterna på dhr2 o hr3 i samma och har för mig att dhr2 var sisådär 70 gr lättare* och valde därefter. (Men har inte tryckt på köp än)

*+moms och "your experience might differ"...

Precis så jag tänkt, mitt NN bak funkar jättebra för mig.
Jag jämförde vikterna på dhr2 o hr3 i samma och har för mig att dhr2 var sisådär 70 gr lättare* och valde därefter. (Men har inte tryckt på köp än)

*+moms och "your experience might differ"...
Det ska ju stämma med underlaget också. HR är bra här i surmjälan.

Dags för nya däck till mtbn, cyklar i Göteborg typ cross country blandat med asfalt och lite lera här och där. Sitter just nu fram Forekaster Gen 1 och bak ett Minion DHF.. ska man testa barzo/mezcal.. eller? Har alltid kört på maxxis förut från Ardent, till forekaster till ardent race etc. Är inte den typen som byter däck så fort vädret är dåligt... men höst/vår kan det finnas rejäla lerhål och då vill man ändå kunna ha grepp.

Dags för nya däck till mtbn, cyklar i Göteborg typ cross country blandat med asfalt och lite lera här och där. Sitter just nu fram Forekaster Gen 1 och bak ett Minion DHF.. ska man testa barzo/mezcal.. eller? Har alltid kört på maxxis förut från Ardent, till forekaster till ardent race etc. Är inte den typen som byter däck så fort vädret är dåligt... men höst/vår kan det finnas rejäla lerhål och då vill man ändå kunna ha grepp.

Det låter som helt ok däck för Göteborg terräng (även om jag aldrig har cyklat där), men du borde har DHF fram och Forekaster bak. Det ger både bättre grepp och rull!

EDIT: En Maxxis Dissector i MaxxTerra fram är lite lättare och rullar lättare än en DHF fram och funkar fortfarande lera (med Forekaster bak).

Senast ändrad:
Är ett minion DHR 2 jag har visst. Kanske ska köpa nya forekaster och dissector? Men hur fungerar de om man ska rulla grusväg/asfalt? Nu märker jag att minion är rätt tungt som bakdäck på asfalt och lite väl grovt ibland i skogen. Men har hört att mezcal/barzo kan vara hala och slitas ut fort?

Är ett minion DHR 2 jag har visst. Kanske ska köpa nya forekaster och dissector? Men hur fungerar de om man ska rulla grusväg/asfalt? Nu märker jag att minion är rätt tungt som bakdäck på asfalt och lite väl grovt ibland i skogen. Men har hört att mezcal/barzo kan vara hala och slitas ut fort?

DHR 2 är också trevligt fram. Jag har ingen erfarenheter av XC-däck. Som lättast kör jag Rekon i Dual bak och Dissector i MaxxTerra fram. Nya Forekaster verkar rulla lika lätt som Rekon.

EDIT: minns nu att jag faktiskt har kört Maxxis Ikon MaxxSpeed bak och gamla Forekaster i Dual fram. OK när det vart torrt, inte tillräckligt grepp när det var lite blött. Efter det Forekaster Dual bak och DHR 2 MaxxTerra fram: bra, relativt snabb stig-kombo för året runt.

Senast ändrad:
1746976312416.webp

Mönstret på Kenda Hellkat Pro ATC är riktigt fint (Old school Magic Mary-kopia) men den lätta vikten kommer till ett pris - dålig dämpning (som jag nog tidigare nämnt) och väldigt känsliga däcksidor - har nu tre salamis i däcket, två precis vid fälgkanten och ett mitt på däcksidan. Aldrig varit med om något liknande.

Tillbaka
Topp