ABS på cykel, vad tror och tänker ni?

Bosch (som jag gissar att dom använder sig av) utvecklade detta redan förra året. Väldigt tidigt i år (när jag var på Bosch Service-kurs) så provade jag systemet och blev väl inte direkt blown over.

Funkar det? Ja definitivt.
Där och då så var det endast framhjulet som hade ABS (även om man hade ABS-sensorer på bägge hjulen för mätningens skull) och det var osäkert om det skulle komma till bakhjulet.

Är det värt det? Bra fråga! Den är subjektiv.
Att eftermontera går men det (läs i Februari) kostar väldigt mycket. Bara systemet med delar låg på ca 10000sek.
Det tog Bosch egen servicetekniker över 6 timmar att montera vilket säger en del hur avancerat det är och jag tror man kan räkna med en 8-10 timmars monteringstid hos din LBS. Inte helt gratis det heller...

Är det smidigt? Nja... Pga att det behövs en rätt avancerad hydraulik till detta så blir pump/kontrollenhet lika stor (läs återigen där i Februari) lika stor som ett halvt mjölkpaket (1L) som då hängde under styret.

Kommer det att slå? Kanske... Iallafall på vanliga standard elassisterade damtrallor där systemet är till någon nytta. Men jag vet inte om kunden är beredd att betala den kostnadsökningar det innebär.
För oss andra som kan hantera skivbromsar? Nej, knappast.
Där (i Februari igen) så var det endast Magura som hade kompatibel bromsutrustning och inget fel på Magura men det är väldigt personlig preferens på bromsar och vad man vill åka med.

Idén med ABS är bra men... Inte för alla.

Det kan säkert vara mycket bra för vissa kategorier.

Dock så gillar jag cyklar bla för att de är relativt enkla rent tekniskt och detta är ytterligare ett steg in i ett träsk av dyr och krånglig teknik som skapar mera irritation än det motverkar, för mig alltså.

Det är väl precis som till bilar.
När det kom fanns det motståndare till varför det behövdes.

Idag är det en hygglig självklarhet på vanliga standardbilar (trist man inte kan stänga av det bara) - damtrallor / citycyklar mm.
Men på andra kategorier bilar är det en katastrof - precis som det hade varit på en mtb.

Raggamuffin sa:

Idag är det en hygglig självklarhet på vanliga standardbilar (trist man inte kan stänga av det bara) - damtrallor / citycyklar mm.
Men på andra kategorier bilar är det en katastrof - precis som det hade varit på en mtb.

Med ABS till bil dubblerade inte priset på fordonet utan lade väl bara på 5-10% av totalpriset för fordonet.

Raggamuffin sa:

Tjena!

Går alltid att stänga av, det är bara en fråga om att rycka rätt säkring. ;)

Bengt-re sa:
Raggamuffin sa:

Med ABS till bil dubblerade inte priset på fordonet utan lade väl bara på 5-10% av totalpriset för fordonet.
Kostnaden kan knappast ha ökat så mycket ens.

Jag tror också det skulle fylla en funktion för många som bara cyklar från a till b men det finns knappast betalningsvilja.

Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Raggamuffin sa:

Kostnaden kan knappast ha ökat så mycket ens.

Jag tror också det skulle fylla en funktion för många som bara cyklar från a till b men det finns knappast betalningsvilja.

Just!

Det kanske fanns som tillval i början och då fick man väl betala lite och visst kostar lådan även idag men det är nog inte 5% på en ny Volvo :).

Visst kan man rycka rätt säkring men man blir nog av med annat med, troligtvis går väl skräpet ner i limp-home osv.
Det är inte så lätt längre att man kan ha några knappar i handskfacket längre, man kan ju inte ens dra en skruv i handbromsspaken längre, är ju bara en knapp ;) . Hade man kunnat få fart på bromsmotorn hade det varit en sak men den är långsam som om den kom från en T-Ford.

Man skall nog kolla mer åt MC-sidan där just Bosch har utvecklat otroligt avancerade system för ABS, antispinn, mm.
Där finns flera körlägen som tillåter framhjulslyft, bredsladd osv. i viss mängd. Sen går systemet in mjukt.
Annars hade man ju bromsreducering på gamla klämbromsar, typ V och Cantilever.

Det låter som om någon försöker åtgärda ett problem som egentligen inte finns för att marknadsföra sin produkt?

Nästa gång kommer antislir och antisladd med momentbegränsning i vevpartiet, och hips vips måste alla ha elmotor på cykeln för att orka ta sig framåt.

Det här är ju helt klart en grej som aldrig kommer bli aktuellt på riktiga cyklar, men på lite dyrare elpendlingscyklar där vikt och även pris kanske är mindre viktigt kommer det garanterat komma en dag. Kanske i första hand på lite snabbare såna här speed-pedelecs eller vad det heter.

Erik O sa:
Det här är ju helt klart en grej som aldrig kommer bli aktuellt på riktiga cyklar, men på lite dyrare elpendlingscyklar där vikt och även pris kanske är mindre viktigt kommer det garanterat komma en dag. Kanske i första hand på lite snabbare såna här speed-pedelecs eller vad det heter.

Finns det ABS på mopeder? Där känns det väl mer motiverat, men sist jag tittade på mopeder så verkade det inte som det hade hittat dit ens.

Bengt-re sa:
Erik O sa:

Finns det ABS på mopeder? Där känns det väl mer motiverat, men sist jag tittade på mopeder så verkade det inte som det hade hittat dit ens.

För dyrt skulle jag tro. Mopedkundkretsen är nog priskänsligare än MC- och bilköpare. De senare har även betydligt större volymer och mindre viktkänsliga.
De första ABS- systemen som kom för MC (BMW tror jag det var) vägde bortåt 4 kilo och höjde priset rejält. Vikten sjönk sedan neråt till kilot där det ligger kvar AFAK. Kräver dessutom en del eleffekt för funktionen och sammantaget blir det nog inte särskilt attraktivt på en räser. Men det är vad jag tror.

Jättebra för folk som transporterar sig i stan på en 25-kilos elcykelmoped med 1,4 meters hjulbas, utan koll, cykelintresse eller cykelerfarenhet men jättebra möjligheter att plötsligt åka runt i 25 km/h precis var som helst. I dunjacka och Hövding. De behöver all hjälp de kan få att få stopp på åbäket.

Men för cyklister, alltså, "I AM A CYCLIST"-cyklister, är det här helt irrelevant.

Men det är ju toppen tänk att slippa få vattenplaning och lägger man till antisladd så kommer man garanterat aldrig att vurpa mer.
Nä, första april kom lite sent i år tycker jag.

ABS, antispinn och antisladd hade ju vart guld. Det och en rejäl elmotor på montinbajken och det kommer vara lättsammare än nånsin att sig fram i skogsterräng.

Ja jag undrar om kanske tre eller fyra hjul skulle minska det där otäcka med balans i allt besvärligt skogs också? Med fyra hjul kan man ju också enklare ha två eller fyra motorer och få grymt bra fäste och fart. Sen blir ju stigarna lite för smala så vi får väl låta det där stig-crewet som grusar stig så bra i Hellas ta på sig att bredda alla stigar rejält, ta bort stenar i mitten osv.

Det kan finnas fördelar på pendlings och transport cyklar men det är som i bilvärden. Aktiva system ger en falsk säkerhet och skapar sämre förare som slarvar mer.

Inom mountainbiken kommer det inte fungera då man vill kunna låsa hjulen ibland. Vikten och energibehovet gör att de kommer stanna på elcyklar ganska länge.

Det bästa sättet att öka säkerhet och korrekt produktanvändande oavsett fordon är att utbilda föraren/ cyklisten.

Sådannahär grejer tenderar att bli lite lekstuga från ingenjörsvälden och sedan skapas en marknad.

"58 procent av alla olyckor med elcyklar sker vid inbromsning och den största anledningen är att framhjulet tappar fästet vid en hård inbromsning. "

Detta är jag synnerligen tveksam till.
Vore det cyklar som oftast framförs på löst underlag - kanske.
Men för vardagshojar på ngt slags rimligt genomsnittsunderlag(=asfalt) så verkar det tämligen osannolikt.
Den i mina ögon betydligt mer trovärdiga mekanismen är att folk bromsar hårt utan att ta riktigt spjärn med armarna först.
Och så tappar de antingen greppet om styret, eller finner sig överraskande draperade över styret som en säck potatis, bråkdelen av en sekund innan de och cykeln går i backen i en osorterad hög.
Men det kanske upplevs som att hjulet släpper.
Enda sättet att stoppa den sortens bromsvurpor utan att öka bromssträckan för mer förberedda cyklister är genom att minska bromskraften om vikten på bakhjulet sjunker under ett visst värde.
Kanske funkar om systemet är snabbt nog att lätta på bromsen innan cyklisten tappat greppet eller draperat sig över styret.
Men jag är tveksam. Låter svårt att rädda upp situationen om armarna redan börjat kollapsa.

Sen bjöd ju texten på det här också"Enligt Trafikverket är också cykelolyckor bland de allra vanligaste orsakerna till trafikolyckor i Sverige och ofta leder de till svåra skallskador, benbrott och medicinsk invaliditet."
Ofta?

dabac sa:
"58 procent av alla olyckor med elcyklar sker vid inbromsning och den största anledningen är att framhjulet tappar fästet vid en hård inbromsning. "

+1
Det finns väl en orsak till att det görs en hård inbromsning? Jag tänker att orsaken till olyckor snarare är att det körs för fort eller att man cyklar i precis samma kassa trafikmiljö som vanliga cyklister skadar sig i.

Spinx sa:
Det kan finnas fördelar på pendlings och transport cyklar men det är som i bilvärden. Aktiva system ger en falsk säkerhet och skapar sämre förare som slarvar mer.

Inom mountainbiken kommer det inte fungera då man vill kunna låsa hjulen ibland. Vikten och energibehovet gör att de kommer stanna på elcyklar ganska länge.

Det bästa sättet att öka säkerhet och korrekt produktanvändande oavsett fordon är att utbilda föraren/ cyklisten.

Sådannahär grejer tenderar att bli lite lekstuga från ingenjörsvälden och sedan skapas en marknad.
Man kan tycka mycket men alla de aktiva säkerhetsystemet är objektiva framsteg för säkerheten i trafiken jämfört med innan de kom. Fyrhjulsdrift undantaget men det ser jag inte som ett säkerhetssystem. Ja det går att vara en sämre förare men det har alltid funnits dåliga förare, nu dör färre av dem bara. Att en promille av trafikanterna kan köra bra på bana och tycker det är bättre utan i den situationen är inte ett argument mot som håller när vi pratar vad som händer i allmän trafik. Även det lilla fåtal som på riktigt är kompetenta på bana kan dessutom blir trötta eller distraherade. Dessutom finns många som tror sig vara mycket duktigare än de är.

frause sa:
dabac sa:

+1
Det finns väl en orsak till att det görs en hård inbromsning? Jag tänker att orsaken till olyckor snarare är att det körs för fort eller att man cyklar i precis samma kassa trafikmiljö som vanliga cyklister skadar sig i.
Dålig väghållning brukar normalt lyftas fram som den överlägset största orsaken till olyckor i trafiken för cyklister. Dvs halka, grus osv. Ja det är ju givetvis så att man cyklar för fort för situationen om man inte kan bromsa i det läget men för att hålla resonemanget jämförbart men hur man analyserar olyckor för bilar brukar den typen av mänskliga orsaker försöka hållas separat eftersom det är svårare att påverka för väghållaren än dem fysiska aspekten dålig väglag.

Lär väl inte slå för vanliga MTB p g a tyngd, pris o komplexitet. MEN framförallt kommer det förmodligen inte ge några större fördelar ute i skogen där fästet inte försvinner speciellt plötsligt (vanligtvis i varje fall). Tycker man ständigt ligger på gränsen till låsning och den känslan är ju det man är ute efter, alltså att kunna kontrollera cykeln själv?

När/om systemen blir tillräckligt billiga, snabba och lätta ser jag mest fördelar rent objektivt.
(I ABS barndom (både på bil- och mc-sidan) tyckte givetvis ”motormannen” att en känslig bromsfot/hand var överlägsen de själlösa ABS-bromsarna - jag ser samma tendenser i resonemangen här.)
Undantag: bakhjulet vill man kunna låsa på löst underlag i vissa situationer så ett ”smart” system för det behöver uppfinnas.

Senast ändrad:
Lejon sa:
När/om systemen blir tillräckligt billiga, snabba och lätta ser jag mest fördelar rent objektivt.
(I ABS barndom (både på bil- och mc-sidan) tyckte givetvis ”motormannen” att en känslig bromsfot/hand var överlägsen de själlösa ABA-bromsarna - jag ser samma tendenser i resonemangen här.)
För rätt sorts cykel. På MTBn vill jag kunna låsa hjulen, vid rätt tillfälle och med kontroll. På pendlaren hade det inte gjort mig något men som någon nämnde är det rätt bekvämt med dum mekanik som bara finns där och funkar hela tiden.

Rattnalle sa:
Lejon sa:
(I ABS barndom (både på bil- och mc-sidan) tyckte givetvis ”motormannen” att en känslig bromsfot/hand var överlägsen de själlösa ABA-bromsarna - jag ser samma tendenser i resonemangen här.)
För rätt sorts cykel. På MTBn vill jag kunna låsa hjulen, vid rätt tillfälle och med kontroll. På pendlaren hade det inte gjort mig något men som någon nämnde är det rätt bekvämt med dum mekanik som bara finns där och funkar hela tiden.
Justerade lite i mitt svar ovan. Givetvis behövs någon form av urkoppling för bakhjulsbromsen på en mtb.

Lejon sa:
Rattnalle sa:
Lejon sa:
Justerade lite i mitt svar ovan. Givetvis behövs någon form av urkoppling för bakhjulsbromsen på en mtb.
Fram också. Skulle jag säga. Jag är ju iofs helt ointressad av att elektrifiera MTBn på något sätt. Men om det blir standard på pendlar-elcyklar där elen redan finns ser jag bara fördelar.

Rattnalle sa:
Lejon sa:
Rattnalle sa:
Lejon sa:
Fram också. Skulle jag säga. Jag är ju iofs helt ointressad av att elektrifiera MTBn på något sätt. Men om det blir standard på pendlar-elcyklar där elen redan finns ser jag bara fördelar.
Varför vill du kunna låsa framhjulet?

Lejon sa:
Rattnalle sa:
Lejon sa:
Rattnalle sa:
Lejon sa:
Varför vill du kunna låsa framhjulet?
Sällan, men det har sin plats i väldigt teknisk eller brant cykling. Eller så gör jag fel men jag skulle inte vara bekväm med att inte ha möjligheten.

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Erik O sa:

För dyrt skulle jag tro. Mopedkundkretsen är nog priskänsligare än MC- och bilköpare. De senare har även betydligt större volymer och mindre viktkänsliga.
De första ABS- systemen som kom för MC (BMW tror jag det var) vägde bortåt 4 kilo och höjde priset rejält. Vikten sjönk sedan neråt till kilot där det ligger kvar AFAK. Kräver dessutom en del eleffekt för funktionen och sammantaget blir det nog inte särskilt attraktivt på en räser. Men det är vad jag tror.

Det stämmer nog. Jag tänker bara att det vore motiverat på mopeder som ofta körs av mer trafikovana förare så det skulle säkert kunna förebygga en del olyckor och mopeder har ju redan kåpor att gömma prylarna bakom och elström att driva elektroniken med. Men det är klart - är det för dyrt så hittar det inte dit.

Lite som att Nisse 53år som har kört bil i 35år och förhoppningsvis har lugnat ner sig har rättssäker bil med alla upptänkliga förarhjälpmedel. Anton 18 år med noll erfarenhet färskt körkort och höga testostoronnivåer kör en 35 år gammal bil som har brister på nästan alla moderna passiva och aktiva säkerhetsförbättrande installationer. Undrar varför fler unga dör i biltrafiken....

Säg om ett ABS-system skulle innebära ett prispåslag på 10 000 kr, vill man då inte hellre välja bättre växelgrupp, bromsar, dämpare, sadel mm mm FÖRE man vill ha ett tungt ABS-system? Min åsikt gäller alltså MTB.

SocialGimp sa:
Säg om ett ABS-system skulle innebära ett prispåslag på 10 000 kr, vill man då inte hellre välja bättre växelgrupp, bromsar, dämpare, sadel mm mm FÖRE man vill ha ett tungt ABS-system? Min åsikt gäller alltså MTB.

På MTB fyller det i mina ögon ingen som helst funktion, jag behöver kunna låsa mina hjul.

Raggamuffin sa:
SocialGimp sa:

På MTB fyller det i mina ögon ingen som helst funktion, jag behöver kunna låsa mina hjul.

Har aldrig kunnat låsa mina hjul.
//160 mm Tektro

SocialGimp sa:
Raggamuffin sa:
SocialGimp sa:

//160 mm Tektro

Vi cyklar kanske inte likadant och på samma ställen.

Raggamuffin sa:
SocialGimp sa:
Raggamuffin sa:
SocialGimp sa:

//160 mm Tektro

Om jag lägger magen på styret och bromsar med bakhjulet på rullgrus så finns det goda chanser till låsning. Har just uppgraderat till 180 mm. Ingen som helst skillnad... Får väl gå en bromskurs.

Det finns nog en jättemarknad för detta på lyxigare elcyklar. Det behövs väl bara på framhjulet även på pendlarcyklar. Min treåring har redan lärt sig låsa bakhjulet för att sladda på sin springcykel och med tanke på hennes i övrigt bristfälliga reaktionsförmågor känns bakhjulssläpp inte som ett stort problem.

Men fram är det säkert ett reellt problem för ovana cyklister.

SocialGimp sa:
Raggamuffin sa:
SocialGimp sa:
Raggamuffin sa:
SocialGimp sa:

//160 mm Tektro

Om jag lägger magen på styret och bromsar med bakhjulet på rullgrus så finns det goda chanser till låsning. Har just uppgraderat till 180 mm. Ingen som helst skillnad... Får väl gå en bromskurs.

Det är nog mer hårdvaran som är bekymret låter det som. Inte ens Hope är så dåliga.

SocialGimp sa:

Jo. Tror dock inte MTB är marknaden.

Tillbaka
Topp