Samplingserendipity
Medlem
ABS på cykel, vad tror och tänker ni?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Raggamuffin sa:Det är väl precis som till bilar.
När det kom fanns det motståndare till varför det behövdes.
Idag är det en hygglig självklarhet på vanliga standardbilar (trist man inte kan stänga av det bara) - damtrallor / citycyklar mm.
Men på andra kategorier bilar är det en katastrof - precis som det hade varit på en mtb.
Raggamuffin sa:Det är väl precis som till bilar.
Idag är det en hygglig självklarhet på vanliga standardbilar (trist man inte kan stänga av det bara) - damtrallor / citycyklar mm.
Men på andra kategorier bilar är det en katastrof - precis som det hade varit på en mtb.
Kostnaden kan knappast ha ökat så mycket ens.Bengt-re sa:Raggamuffin sa:Det är väl precis som till bilar.
Med ABS till bil dubblerade inte priset på fordonet utan lade väl bara på 5-10% av totalpriset för fordonet.
Rattnalle sa:Kostnaden kan knappast ha ökat så mycket ens.Bengt-re sa:Raggamuffin sa:Det är väl precis som till bilar.
Med ABS till bil dubblerade inte priset på fordonet utan lade väl bara på 5-10% av totalpriset för fordonet.
Jag tror också det skulle fylla en funktion för många som bara cyklar från a till b men det finns knappast betalningsvilja.
Johan A sa:Jag sprayade på någon Muc-Off Bike Protection på hojen och sen fick jag ABS helt automatiskt.
Erik O sa:Det här är ju helt klart en grej som aldrig kommer bli aktuellt på riktiga cyklar, men på lite dyrare elpendlingscyklar där vikt och även pris kanske är mindre viktigt kommer det garanterat komma en dag. Kanske i första hand på lite snabbare såna här speed-pedelecs eller vad det heter.
Bengt-re sa:Erik O sa:Det här är ju helt klart en grej som aldrig kommer bli aktuellt på riktiga cyklar, men på lite dyrare elpendlingscyklar där vikt och även pris kanske är mindre viktigt kommer det garanterat komma en dag. Kanske i första hand på lite snabbare såna här speed-pedelecs eller vad det heter.
Finns det ABS på mopeder? Där känns det väl mer motiverat, men sist jag tittade på mopeder så verkade det inte som det hade hittat dit ens.
+1dabac sa:"58 procent av alla olyckor med elcyklar sker vid inbromsning och den största anledningen är att framhjulet tappar fästet vid en hård inbromsning. "
Detta är jag synnerligen tveksam till.
Man kan tycka mycket men alla de aktiva säkerhetsystemet är objektiva framsteg för säkerheten i trafiken jämfört med innan de kom. Fyrhjulsdrift undantaget men det ser jag inte som ett säkerhetssystem. Ja det går att vara en sämre förare men det har alltid funnits dåliga förare, nu dör färre av dem bara. Att en promille av trafikanterna kan köra bra på bana och tycker det är bättre utan i den situationen är inte ett argument mot som håller när vi pratar vad som händer i allmän trafik. Även det lilla fåtal som på riktigt är kompetenta på bana kan dessutom blir trötta eller distraherade. Dessutom finns många som tror sig vara mycket duktigare än de är.Spinx sa:Det kan finnas fördelar på pendlings och transport cyklar men det är som i bilvärden. Aktiva system ger en falsk säkerhet och skapar sämre förare som slarvar mer.
Inom mountainbiken kommer det inte fungera då man vill kunna låsa hjulen ibland. Vikten och energibehovet gör att de kommer stanna på elcyklar ganska länge.
Det bästa sättet att öka säkerhet och korrekt produktanvändande oavsett fordon är att utbilda föraren/ cyklisten.
Sådannahär grejer tenderar att bli lite lekstuga från ingenjörsvälden och sedan skapas en marknad.
Dålig väghållning brukar normalt lyftas fram som den överlägset största orsaken till olyckor i trafiken för cyklister. Dvs halka, grus osv. Ja det är ju givetvis så att man cyklar för fort för situationen om man inte kan bromsa i det läget men för att hålla resonemanget jämförbart men hur man analyserar olyckor för bilar brukar den typen av mänskliga orsaker försöka hållas separat eftersom det är svårare att påverka för väghållaren än dem fysiska aspekten dålig väglag.frause sa:+1dabac sa:"58 procent av alla olyckor med elcyklar sker vid inbromsning och den största anledningen är att framhjulet tappar fästet vid en hård inbromsning. "
Detta är jag synnerligen tveksam till.
Det finns väl en orsak till att det görs en hård inbromsning? Jag tänker att orsaken till olyckor snarare är att det körs för fort eller att man cyklar i precis samma kassa trafikmiljö som vanliga cyklister skadar sig i.
För rätt sorts cykel. På MTBn vill jag kunna låsa hjulen, vid rätt tillfälle och med kontroll. På pendlaren hade det inte gjort mig något men som någon nämnde är det rätt bekvämt med dum mekanik som bara finns där och funkar hela tiden.Lejon sa:När/om systemen blir tillräckligt billiga, snabba och lätta ser jag mest fördelar rent objektivt.
(I ABS barndom (både på bil- och mc-sidan) tyckte givetvis ”motormannen” att en känslig bromsfot/hand var överlägsen de själlösa ABA-bromsarna - jag ser samma tendenser i resonemangen här.)
Justerade lite i mitt svar ovan. Givetvis behövs någon form av urkoppling för bakhjulsbromsen på en mtb.Rattnalle sa:För rätt sorts cykel. På MTBn vill jag kunna låsa hjulen, vid rätt tillfälle och med kontroll. På pendlaren hade det inte gjort mig något men som någon nämnde är det rätt bekvämt med dum mekanik som bara finns där och funkar hela tiden.Lejon sa:När/om systemen blir tillräckligt billiga, snabba och lätta ser jag mest fördelar rent objektivt.
(I ABS barndom (både på bil- och mc-sidan) tyckte givetvis ”motormannen” att en känslig bromsfot/hand var överlägsen de själlösa ABA-bromsarna - jag ser samma tendenser i resonemangen här.)
Fram också. Skulle jag säga. Jag är ju iofs helt ointressad av att elektrifiera MTBn på något sätt. Men om det blir standard på pendlar-elcyklar där elen redan finns ser jag bara fördelar.Lejon sa:Justerade lite i mitt svar ovan. Givetvis behövs någon form av urkoppling för bakhjulsbromsen på en mtb.Rattnalle sa:För rätt sorts cykel. På MTBn vill jag kunna låsa hjulen, vid rätt tillfälle och med kontroll. På pendlaren hade det inte gjort mig något men som någon nämnde är det rätt bekvämt med dum mekanik som bara finns där och funkar hela tiden.Lejon sa:När/om systemen blir tillräckligt billiga, snabba och lätta ser jag mest fördelar rent objektivt.
Varför vill du kunna låsa framhjulet?Rattnalle sa:Fram också. Skulle jag säga. Jag är ju iofs helt ointressad av att elektrifiera MTBn på något sätt. Men om det blir standard på pendlar-elcyklar där elen redan finns ser jag bara fördelar.Lejon sa:Justerade lite i mitt svar ovan. Givetvis behövs någon form av urkoppling för bakhjulsbromsen på en mtb.Rattnalle sa:För rätt sorts cykel. På MTBn vill jag kunna låsa hjulen, vid rätt tillfälle och med kontroll. På pendlaren hade det inte gjort mig något men som någon nämnde är det rätt bekvämt med dum mekanik som bara finns där och funkar hela tiden.Lejon sa:När/om systemen blir tillräckligt billiga, snabba och lätta ser jag mest fördelar rent objektivt.
Sällan, men det har sin plats i väldigt teknisk eller brant cykling. Eller så gör jag fel men jag skulle inte vara bekväm med att inte ha möjligheten.Lejon sa:Varför vill du kunna låsa framhjulet?Rattnalle sa:Fram också. Skulle jag säga. Jag är ju iofs helt ointressad av att elektrifiera MTBn på något sätt. Men om det blir standard på pendlar-elcyklar där elen redan finns ser jag bara fördelar.Lejon sa:Justerade lite i mitt svar ovan. Givetvis behövs någon form av urkoppling för bakhjulsbromsen på en mtb.Rattnalle sa:För rätt sorts cykel. På MTBn vill jag kunna låsa hjulen, vid rätt tillfälle och med kontroll. På pendlaren hade det inte gjort mig något men som någon nämnde är det rätt bekvämt med dum mekanik som bara finns där och funkar hela tiden.Lejon sa:När/om systemen blir tillräckligt billiga, snabba och lätta ser jag mest fördelar rent objektivt.
Pfaff sa:Bengt-re sa:Erik O sa:Det här är ju helt klart en grej som aldrig kommer bli aktuellt på riktiga cyklar, men på lite dyrare elpendlingscyklar där vikt och även pris kanske är mindre viktigt kommer det garanterat komma en dag. Kanske i första hand på lite snabbare såna här speed-pedelecs eller vad det heter.
Finns det ABS på mopeder? Där känns det väl mer motiverat, men sist jag tittade på mopeder så verkade det inte som det hade hittat dit ens.
För dyrt skulle jag tro. Mopedkundkretsen är nog priskänsligare än MC- och bilköpare. De senare har även betydligt större volymer och mindre viktkänsliga.
De första ABS- systemen som kom för MC (BMW tror jag det var) vägde bortåt 4 kilo och höjde priset rejält. Vikten sjönk sedan neråt till kilot där det ligger kvar AFAK. Kräver dessutom en del eleffekt för funktionen och sammantaget blir det nog inte särskilt attraktivt på en räser. Men det är vad jag tror.
SocialGimp sa:Säg om ett ABS-system skulle innebära ett prispåslag på 10 000 kr, vill man då inte hellre välja bättre växelgrupp, bromsar, dämpare, sadel mm mm FÖRE man vill ha ett tungt ABS-system? Min åsikt gäller alltså MTB.
Raggamuffin sa:SocialGimp sa:Säg om ett ABS-system skulle innebära ett prispåslag på 10 000 kr, vill man då inte hellre välja bättre växelgrupp, bromsar, dämpare, sadel mm mm FÖRE man vill ha ett tungt ABS-system? Min åsikt gäller alltså MTB.
På MTB fyller det i mina ögon ingen som helst funktion, jag behöver kunna låsa mina hjul.
SocialGimp sa:Raggamuffin sa:SocialGimp sa:Säg om ett ABS-system skulle innebära ett prispåslag på 10 000 kr, vill man då inte hellre välja bättre växelgrupp, bromsar, dämpare, sadel mm mm FÖRE man vill ha ett tungt ABS-system? Min åsikt gäller alltså MTB.
På MTB fyller det i mina ögon ingen som helst funktion, jag behöver kunna låsa mina hjul.
Har aldrig kunnat låsa mina hjul.
//160 mm Tektro
Raggamuffin sa:SocialGimp sa:Raggamuffin sa:SocialGimp sa:Säg om ett ABS-system skulle innebära ett prispåslag på 10 000 kr, vill man då inte hellre välja bättre växelgrupp, bromsar, dämpare, sadel mm mm FÖRE man vill ha ett tungt ABS-system? Min åsikt gäller alltså MTB.
//160 mm Tektro
Vi cyklar kanske inte likadant och på samma ställen.
SocialGimp sa:Raggamuffin sa:SocialGimp sa:Raggamuffin sa:SocialGimp sa:Säg om ett ABS-system skulle innebära ett prispåslag på 10 000 kr, vill man då inte hellre välja bättre växelgrupp, bromsar, dämpare, sadel mm mm FÖRE man vill ha ett tungt ABS-system? Min åsikt gäller alltså MTB.
//160 mm Tektro
Vi cyklar kanske inte likadant och på samma ställen.
Om jag lägger magen på styret och bromsar med bakhjulet på rullgrus så finns det goda chanser till låsning. Har just uppgraderat till 180 mm. Ingen som helst skillnad... Får väl gå en bromskurs.
SocialGimp sa:Säg om ett ABS-system skulle innebära ett prispåslag på 10 000 kr, vill man då inte hellre välja bättre växelgrupp, bromsar, dämpare, sadel mm mm FÖRE man vill ha ett tungt ABS-system? Min åsikt gäller alltså MTB.