Absolut black framdrevet.

trek 6500

Ny medlem
Någon som har eller har kört med absolut black. Jag funderar på att konvertera till 1x10. Såg driven på CC. Behövs ju ingen kedjestyrare och enligt spelen, kopia på xx1.

Hmm. De skriver "KMC chains strongly not recommended.". Intressant. Undrar varför? Är det X-et de stämpar på ytterplåtarna i länkarna som gör att det spökar på något sätt kanske? Gäller detta även andra N/W-klingor?

Slänger in en liten dum extrafråga. Står att det är en lösning för att köra enkelklinga fram oavsett om man har 9,10 eller 11-delat.

Funkar det alltså lika bra att ta vilken wide/narrow-klinga som helst (e-thirteen, denna etc.) oavsett om man kör 9- eller 10-delat? Kedjorna har ju olika bredd.

ze93 skrev:
-------------------------------------------------------
> Slänger in en liten dum extrafråga. Står att
> det är en lösning för att köra enkelklinga
> fram oavsett om man har 9,10 eller 11-delat.
>
> Funkar det alltså lika bra att ta vilken
> wide/narrow-klinga som helst (e-thirteen, denna
> etc.) oavsett om man kör 9- eller 10-delat?
> Kedjorna har ju olika bredd.

Det är väl förmodligen som Absolute Black skriver på sin sida att det krävs en 10-delad kedja även till 9-delat för att det ska fungera.

Nu har inte någon AB klinga utan en WT men kedjan sitter som klistrad oavsett terräng så vill du köra singelklinga fram tycker iaf jag att det är värt ett test.

Gällande absoluteBLACK
Min pojk har kört med 9del kedja (XTR) och en short cage x0 bakväxel (ej type2) sedan mitten av sommaren och inte tappat kedjan en enda gång. Har en kompis som kört 10delat Sram x0 (ej typ2) mer eller mindre hela Västgötacupen utan en enda tappad kedja.

//Markus

ze93 skrev:
-------------------------------------------------------
> Slänger in en liten dum extrafråga. Står att
> det är en lösning för att köra enkelklinga
> fram oavsett om man har 9,10 eller 11-delat.
>
> Funkar det alltså lika bra att ta vilken
> wide/narrow-klinga som helst (e-thirteen, denna
> etc.) oavsett om man kör 9- eller 10-delat?
> Kedjorna har ju olika bredd.

Jupp. mät innersidan på kedjan så får du se. 9-delade och 10-delade kedjor har samma innerbredd. bara ytterlänkarna som är tunnare

Jag har i höst kört absolute blackklinga med sram x.0 type 2 bakväxel, short cage, och har funkat klockrent. Kör Dura-ace 10-delat kedja och 10-delat bak förstås.

Är skitnöjd med drevet. Jag har testat med lås och olåst Växel, båda fungerar. Mer info kommer

Bilagor

• IMAG0199.jpg
    IMAG0199.jpg
    57.8 KB · Besök: 24
Har kört med AB's 34T SRAM spiderless-drev, ca 15-20h.
Det har extra långa tänder, men de är inte av XX1-style.
Resultat är att för "bomb proof" -funktion behövs du en type2 / clutch-bakväxel.

Nån som vill köpa det så hör av dig.
34T SRAM spiderless, svart, all info finns på AB's hemsa.

Tillbaka
Topp