BJS
Aktiv medlem
Är tubeless däck värt besväret?
JoJa? Så en bar mer?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
JoJa? Så en bar mer?
Jo, förutsatt att däcket sitter kvar.Ja? Så en bar mer?
Ops svarade fel person...
Vilket känns rätt rimligt på mtb eftersom då alla med självaktning kör under 2 bar ;)Jo, förutsatt att däcket sitter kvar.
Tveksam logik...vad händer vid vakum? Oändligt stor ballong?Tankeexperiment:
Du blåser upp en balong.
Sedan minskar du det omgivande trycket till hälften. Då kommer balkongen bli dubbelt så stor.
Minska omgivande trycket till en fjärdedel och balongen blir fyra gånger så stor. Om den håller.
Låt omgivande trycket gå mot noll. Vad händer med balongen?
Översätt till cykeldäck.
Tveksam logik...vad händer vid vakum? Oändligt stor ballong?
Tänkte att någon ingenjör skulle får skjuta ner intuitionen, men ingen som huggit. :)intuition är logikens värsta fiende
Tankeexperiment:
Du blåser upp en balong.
Sedan minskar du det omgivande trycket till hälften. Då kommer balkongen bli dubbelt så stor.
Minska omgivande trycket till en fjärdedel och balongen blir fyra gånger så stor. Om den håller.
Översätt till cykeldäck.
intuition är logikens värsta fiende
Jag har iaf aldrig gjort det utan bara kollat och fylld på med vätska vid behov.Köpte begagnade Prime hjul med 28 mm GP 5000 TL i höstas, fungerar fint. Jag har dock en del att lära på detta område.
Bör man "lägga om" TL däck en gång per säsong? Ta av dem, göra rent, på med dem och sedan ny vätska eller är det overkill?
GörtKöpte begagnade Prime hjul med 28 mm GP 5000 TL i höstas, fungerar fint. Jag har dock en del att lära på detta område.
Bör man "lägga om" TL däck en gång per säsong? Ta av dem, göra rent, på med dem och sedan ny vätska eller är det overkill?
För mig kommer det från att läsa trådar på andra forum där folk med sunt förnuft motbevisar erkända vetenskapliga teorier.Hmmm, av någon anledning får mig det här att tänka på samspelet kvinna - man. ? ? (avdelning fördomar)
Ni som kör TL med korvar i.. är det stor skillnad/värt att satsa på det ? Kör TL utan korvar som det är nu.
Jag har iaf aldrig gjort det utan bara kollat och fylld på med vätska vid behov.
Sen beror det kanske på hur snabbt däcken slits, många år håller de inte.
När pubkavätskan torkar in återstår bara en tunn elastisk latexhinna.
Ja precis, liknande sådana. Har kollat på tex dessakorvar i däcken?
Detta?
Airliner (korvar) för cykeldäck - Köp online | Biketown
Köp Punkteringsskydd på Biketown.se ✓ Brett sortiment inom Cykeldelar & tillbehör ✓ Bra priser ✓ Snabb leveranswww.biketown.se
Hmmm, tror inte jag har korv i mina men det lär jag märka när jag lägger om dem.
Man kan skaka hjulet för att höra om det slaskar runt i det, alternativt använda en typ av pipett som man trycker ner genom ventilstommen.Hmmm, men hur kan man avgöra om man behöver fylla på vätska utan att ta av dem först?
Precis. Mer en grej på MTB och numera även grus-/cykelcrosshojar än det är på ren landsväg (pga att fördelarna inte uppväger nackdelarna lika tydligt där). Vittoria har lobbat för däckinlägg även på landsväg, då framförallt för proffsen/tävling, då det framförallt på samma vis som tubdäck erbjuder lite högre säkerhet och redundans om/när man får en punktering (mao flyger inte däcket av fälgen och går att åka hjälpligt på), samt att också skydda däck/fälg när det är riktigt stökigt på vägen (men det är mer eller mindre Roubaix-specifikt, så ingen jättegrej för konsumenten).korvar i däcken? ?
Detta?
Airliner (korvar) för cykeldäck - Köp online | Biketown
Köp Punkteringsskydd på Biketown.se ✓ Brett sortiment inom Cykeldelar & tillbehör ✓ Bra priser ✓ Snabb leveranswww.biketown.se
Hmmm, tror inte jag har korv i mina (som jag köpte begagnade) men det lär jag märka när jag lägger om dem.
Kör man både med korv + vätska då?
Latex torkar över tid, jag tar alltid av däcken och torkar rent och även drar bort om det lagt sig mkt torkat i däcket. Inte jätteroligt att cykla med obalans heller efter vinterförvaring där latexen stelnat på ett ställe men man är ju olika.Hmmm, men hur kan man avgöra om man behöver fylla på vätska utan att ta av dem först?
Hmmm, men hur kan man avgöra om man behöver fylla på vätska utan att ta av dem först?
Irrelevant experiment eftersom ballongen töjer sig, det gör inte däcket (mer än helt obetydligt). Att sänka trycket utanför däcket med 1 bar (till vakuum) motsvarar att höja trycket inne i däcket 1 bar vid havsytan.Tankeexperiment:
Du blåser upp en balong.
Översätt till cykeldäck.
Förutom din träning. Du SLITER inte dina däckJag är sjukt petig med allt.
Jag tycker att däcket blir mer stabilt i skarpa kurvor om jag har slang i, om jag kör med lågt tryck. Det blir ju mer gummi som stabiliserar däcket.Om man bortser från punkteringar, är det skillnad på åkkänslan med tubeless(mtb) som tubdäck på landsväg var/är? försöker bara hitta en anledning att prova vilket jag funderat på ett tag!
Rekommenderas varmt ??Ja precis, liknande sådana. Har kollat på tex dessa
Jag hittade en kedja mitt på stigen i somras, imponerande hur dumma folk kan vara.Ni som kör mtb med slang.
En påminnelse:
Inte slänger ni väl gammal slang i skogen bara?
Det måste vara något som trillar ner från flygplan som jag hittat.
(jag har hittat fler än jag vill hitta i somras)
Sweet, tack för input! Vad tycker du är största skillnaden mellan inserts och utan?Rekommenderas varmt ??
Kan sänka trycket markant utan att däcket blir sladdrigt och utan att jag slår igenom mot fälgen. Korven funkar ungefär som tokens i gaffeln, det rampar upp mer progressivt. Supergrepp och väldigt följsamt.Sweet, tack för input! Vad tycker du är största skillnaden mellan inserts och utan?
Latex torkar över tid, jag tar alltid av däcken och torkar rent och även drar bort om det lagt sig mkt torkat i däcket. Inte jätteroligt att cykla med obalans heller efter vinterförvaring där latexen stelnat på ett ställe men man är ju olika.
Latex blir också vattnigsre över tid och fyller man bara på så späder man ut den nya bra latexen.
Övet lång tid blir ju däcket liknande hockeypuck av allt stelad latex invändigt, ingen är nog där ännu men ge det några år?
Tusen tack för input! :D Blir till att köpa inserts låter det som!Kan sänka trycket markant utan att däcket blir sladdrigt och utan att jag slår igenom mot fälgen. Korven funkar ungefär som tokens i gaffeln, det rampar upp mer progressivt. Supergrepp och väldigt följsamt.
Kan sänka trycket markant utan att däcket blir sladdrigt och utan att jag slår igenom mot fälgen. Korven funkar ungefär som tokens i gaffeln, det rampar upp mer progressivt. Supergrepp och väldigt följsamt.
Det är såklart frivilligt att göra rätt.Obalans? Av alla saker man kan inbilla sig så har jag väldigt svårt att tro att någon skulle kunna känna obalans i hjulet av resterna av intorkad guckan. För det första brukar det smeta ut sig som en hinna längs däcket och för det andra så väger den där lilla klumpen som eventuellt ligger kvar om man väntat riktigt länge typ ingenting. Ventilen är tyngre och skapar mer obalans.
Personligen skulle jag inte plocka loss däcket förrän det är dags att byta utan bara fylla på lagom till säsongsstart. Med tiden sätter sig däcket ju extra bra och guckan tätar till alla små håligheter så det är dumt att bryta den förseglingen innan det är dags att byta. Större chans att däcket sitter kvar vid en punka som inte guckan tar om det är fått "limma fast" i fälgen.
Att avlägsna gammal guckan från fälg och däck är dessutom tråkigt och jobbigt och ska däcket återmonteras är det ännu viktigare att det görs noga så att inte gamla guckarester försvårar att det tätar. Bättre att låta däcket sitta kvar och fylla på liksom. Att guckan tappar sin tätningsförmåga pga. gammal vattning guckan är kvar har jag aldrig märkt något av. Det är liksom inga mängder vätska som spår ut den nya.
Eftersom djur som hundar/katter mfl transporteras i bagageutrymemt utan att något händer utgår jag från att ett cykeldäck av gummi klarar sig ?Källa Transportstyrelsen. Om ett flygplan är försett med tryckkabin, vilket alla flygplan som flyger högt är, så är även bagageutrymmena trycksatta till samma tryck som passagerarutrymmena.
Med all samlad kunskap i detta forum med resor i plan med olika cyklar där egentligen ingen har stött på större problem med sina däck och tryckskillnader. Så nu är läge att på riktigt sätta punkt på diskussionen i alla trådar om däck och tryck. OM du mot förmodan är en cyklist som VERKLIGEN har upplevt ett riktigt haveri med dina däck på hög höjd. Då är du säkerligen välkommen att delge din erfarenhet.
Är jag ute och cyklar i ämnet så överbevisa mig och andra gärna i ämnet att det är en fara att glömma 9 bars tryck i räcern.
Tills nästa gång, få en supergo cykelstart på 2022 ???![]()
Fast ingen vet ju hur de egentligen mår där i bagageutrymmet.Eftersom djur som hundar/katter mfl transporteras i bagageutrymemt utan att något händer utgår jag från att ett cykeldäck av gummi klarar sig ?
Jag tömmer alltid mina katter på luft när jag ska resa med dom. Det fungerar hur bra som helst. När man kommer fram så pumpar man bara upp dom och fyller med ny gucka. Mjau.Eftersom djur som hundar/katter mfl transporteras i bagageutrymemt utan att något händer utgår jag från att ett cykeldäck av gummi klarar sig ?
Trodde uppblåsbara getter var grejen när inte frun är med ?Jag tömmer alltid mina katter på luft när jag ska resa med dom. Det fungerar hur bra som helst. När man kommer fram så pumpar man bara upp dom och fyller med ny gucka. Mjau.
MTB, både hardtail och heldämpad. Dämpningen gör verkligen underverk på hardtailen, på den heldämpade märks framför allt bättre grepp.På vilken typ av cykel?