Är tubeless historia för landsväg?

Det säger inte så mycket. Jag har alltid kört butylslang och ofta av dyrare sorten. Jag kör tunna för att spara vikt och har livligare däck. Nackdelen är lite mindre skydd och att däcken tappar lite tryck i några dagar.
1715108790263.png

Jag har åkt
i ett par lvg-fälgar i ~3 säsonger. Åker runt 5-5,5 bar.

Sen byggde jag hjul utan ekerhål istället, marginell skillnad i arbete tbh, sen suger det sannolikt om man står bakom en sten i bergen i Kirgiztan med en reserveker i ena handen och förtvivlan i den andra handen samt tittar på sitt bakhjul som är just en eker kort. Men jag är ju rädd för höjdmeter så det ska nog klara sig.

Med tejp är det också så att om man har tjock stadig tejp så bygger man på fälgdiametern tillräckligt mycket att det blir märkbart svårare att få på däcken.

Förr i tiden när passformen mellan fälg och däck var usel så hände det att man tvärtom fick linda extra tejpvarv för att det skulle bli tillräckligt tajt passform. Hade panaracer-däck som var så, kanske de är så fortfarande inte använt dem på länge.

Nu är det tvärtom, jag vill bygga på så lite som möjligt.

Precist gjorda fälgar helt utan ekerhål känns helt klart som den bästa lösningen. Utan ekerhål tar det en stund extra att trä fälgen, magnet och sytråd använde jag för att få fram ekernipplarna. Är man jättesnabb på att bygga hjul så blir nog den där extra tiden att trä fälgen märkbar. Men är man långsam amatör som jag och behöver massor med tid för att sen spänna hjulet och räta det så gör det där första steget inte så stor skillnad.

Men det är klart ska man på en långtur mitt ute i ingenstans och behöver kunna reparera ekerbrott i fält så slår inget borrade fälgar, återanvändbart fälgband och slang.

Brist på respekt? Vissa kanske inte har råd eller vill byta ut fullt fungerande hjul
bara för att försöka visa mer respekt genom att köra TL, miljöaspekten av det känns också rätt sunkig. Dummaste jag hört...
Jag är en riktig dum jävel som du märker, ber om ursäkt för mitt ordval igen (puh) men nu vänder vi blad. Den ekonomiska aspekten om man inte vill eller har råd att byta hjul/uppgradera cykel/hjul eller alltid ha fullt så fräscha däck är fullt relevant, cykling ska vara för alla. Sist men inte minst är ju punkteringar roligt (ibland åtminstone och så länge det ej drabbar mig), man kan prata lite skit, garva och övriga ca 20 i gruppen får en ibland välbehövlig paus.

Mitt inlägg distraherade trådens ursprungliga ämne:
"Är tubeless historia för landsväg?"

Min åsikt: Jag tycker generellt inte TL är historia för lvg cykling i stora snabbgrupper åtminstone, exempelvis inför VR, då är det praktiskt. (Om man nu klarar av att hantera TL, kan finnas klurigare fall, fälg/däck kombos etc, äldre fälgar).

I mindre grupper, solocykling eller för cykling av mera karaktär av social ride spelar det däremot ingen roll tycker jag. Då handlar det väl mer om ifall man själv är intresserad av att minska ner punkarisken samt att kunna köra med lite lägre däcktryck.

Senast ändrad:
Jag har precis beställt DT fäljtejp i 19mm. Mätte nu och har 18,2mm mellan innerkanterna. I däckspåren tillkommer 1-2 mm per sida i bredd.

Intressant test ovan.
Min erfarenhet är att det oftare är revor/cuts som är utmaningen att täta. Om Orangeseals har så kass torktid är det förvånande vilka välrenommerade ställen som säljer det. En nypa panduroglitter lär inte skada.

Det kommer bli perfekt.

Hemligheten med att tejpa är att använda mycket kraft, dra i tejpen och spänna ned den över fälgen. Att försiktigt lägga på den och försöka trycka fast den med tummarna är fel. Använd en klassisk tunn tl-tejp. Om du spänner hårt och överlappar någon decimeter kommer det sitta även om inte tejpen i sig är så klistrig. Tryck inte ned tejpen aktivt i diket i fälgen, för då kommer den dras loss uppe vid kanten (där det är avgörande att den sitter). Har du tagit i tillräckligt kommer den ändå gå ned i botten (iaf delvis) och du kommer ha ditt utrymme för däckbytena. Ett varv med tummarna för att trycka ut de väldigt få (om du har tagit i ordentligt) otäta områdena vid kanten och vid överlappet. Gör hål för ventil. Dra fast ventilen hårt. Sen trycker du hårt med tummen på baksidan av ventilen och spänner muttern ett par varv till. Klart!

Glöm inte att ta i ordentligt när du monterar tejpen! ;-)

Det kommer bli perfekt.

Hemligheten med att tejpa är att använda mycket kraft, dra i tejpen och spänna ned den över fälgen. Att försiktigt lägga på den och försöka trycka fast den med tummarna är fel. Använd en klassisk tunn tl-tejp. Om du spänner hårt och överlappar någon decimeter kommer det sitta även om inte tejpen i sig är så klistrig. Tryck inte ned tejpen aktivt i diket i fälgen, för då kommer den dras loss uppe vid kanten (där det är avgörande att den sitter). Har du tagit i tillräckligt kommer den ändå gå ned i botten (iaf delvis) och du kommer ha ditt utrymme för däckbytena. Ett varv med tummarna för att trycka ut de väldigt få (om du har tagit i ordentligt) otäta områdena vid kanten och vid överlappet. Gör hål för ventil. Dra fast ventilen hårt. Sen trycker du hårt med tummen på baksidan av ventilen och spänner muttern ett par varv till. Klart!

Glöm inte att ta i ordentligt när du monterar tejpen! ;-)
Tack för tips
Hur hantera luftbubblorna under tejpen?
- låta dem finnas kvar?
-trycka ut dem?

Tack för tips
Hur hantera luftbubblorna under tejpen?
- låta dem finnas kvar?
-trycka ut dem?
Det blir inga luftbubblor under tejpen, om du… du vet? ;-)

Nej, det är väl en definitionsfråga vad man menar med bubblor. Jag kallar det ”otäta områden” ovan, och då är väl svaret generellt att trycka ut dem åt något håll. Men om man funderar på hur, och varför, ett tl-system fungerar så inser man att bubblor och andra imperfektioner inte spelar någon roll så länge de inte sitter på fel ställe. Det finns tre kritiska områden som behöver vara perfekta: kanten på tejpen mot fälgen (två sidor), kanske inte hela hyllans bredd men gärna. Och runt ventilen. Är det tätt där kommer det fungera.

Jag menar att båden 19 och 21 ska fungera. Jag, som drar och sträcker rejält i tejpen, hade nog också valt 21mm. Men hade jag bara 19mm hemma hade jag använt det, det fungerar också.

Rengör fälgen invändigt med avfettning. Dra ca 20 cm tejp åt gången och spänn den så hårt att den sjunker ner ordentligt i mittfåran. Kontrollera att varje sektion sitter korrekt och utan blåsor. Torka bort eventuellt handfett från den bit tejp som skall överlappas.
Gör jobbet så bra du kan och du slipper fundera över om tejpen läcker.

Ventilhålet kan vara lite känsligt då tejpen kan spricka vid för snabb forcering. Använd gärna ett mothåll och en syl för att göra ett lagom stort hål.

Rengör fälgen invändigt med avfettning. Dra ca 20 cm tejp åt gången och spänn den så hårt att den sjunker ner ordentligt i mittfåran. Kontrollera att varje sektion sitter korrekt och utan blåsor. Torka bort eventuellt handfett från den bit tejp som skall överlappas.
Gör jobbet så bra du kan och du slipper fundera över om tejpen läcker.

Ventilhålet kan vara lite känsligt då tejpen kan spricka vid för snabb forcering. Använd gärna ett mothåll och en syl för att göra ett lagom stort hål.
Använd INTE avfettning, använd sprit.
Man vill ha en ren yta att tejpa på, inte en avfettad.
Använder man bra tejp ex dt så spricker den inte, segare finns inte.

Torkar av med aceton och drar hårt dit Tesa 4289 (Stans) med 5-10 cm överlapp vid ventilhålet. Vissa lägger överlappningen mittemot ventilhålet, men min metod har funkat bra hittills för mig så byter inte. Eventuella luftbubblor trycker jag i möjligaste mån ut till närmaste ekerhål. Skär ett litet kryss vid ventilhålet och trycker igenom ventilen samt drar fast den ordentligt med muttern på utsidan. Pumpar upp och låter stå över natten. När allt är tätt, så släpper jag ut luften, tar ur ventilkäglan, trattar i mjölken, i med ventilkäglan, pumpa hårt, skaka runt, cykla en skumpig runda och sedan är det redo.

Torkar av med aceton och drar hårt dit Tesa 4289 (Stans) med 5-10 cm överlapp vid ventilhålet. Vissa lägger överlappningen mittemot ventilhålet, men min metod har funkat bra hittills för mig så byter inte. Eventuella luftbubblor trycker jag i möjligaste mån ut till närmaste ekerhål. Skär ett litet kryss vid ventilhålet och trycker igenom ventilen samt drar fast den ordentligt med muttern på utsidan. Pumpar upp och låter stå över natten. När allt är tätt, så släpper jag ut luften, tar ur ventilkäglan, trattar i mjölken, i med ventilkäglan, pumpa hårt, skaka runt, cykla en skumpig runda och sedan är det redo.
Skönt att du skrev så slapp jag, jag gör precis likadant. Köpte en TL-pump som funkar riktigt jäkla bra.

Tubeless för en vardagscycklist verkar ju inte sådär bra. Bättre med en slang som man kan laga vid punka, eller?

Har sagt det här tidigare någonstans men anledningen för mig att fortsätta använda slang är att jag vill kunna byta däck på grushojen efter humör. Däcken har så stor påverkan hur cykeln upplevs att jag vill kunna anpassa efter säsong, väder och typ av tur. Byter såklart inte däck vid varje tur men ibland varannan vecka. Nu är detta OT för här diskuteras lvg men kanske har vissa samma behov. Att ibland köra på 32mm och ibland på 26mm.

Har sagt det här tidigare någonstans men anledningen för mig att fortsätta använda slang är att jag vill kunna byta däck på grushojen efter humör. Däcken har så stor påverkan hur cykeln upplevs att jag vill kunna anpassa efter säsong, väder och typ av tur. Byter såklart inte däck vid varje tur men ibland varannan vecka. Nu är detta OT för här diskuteras lvg men kanske har vissa samma behov. Att ibland köra på 32mm och ibland på 26mm.
Vad är det för fel med 2 hjulpar?

Vad krångligt det har blivit med lvg-cyklingen, det ska tejpas fälgar och kladdas med gucka, avfettas och kokas kedjor i slowcookers med vax, osv. Det verkar ju som att folk lägger minst lika mycket tid på sånt som att cykla ☹️
Längdskidåkningen som är den andra sporten jag sysslat med i 20-25 år går ju åt andra hållet, där var det en jävla massa vallande och fejande när jag började, men där går ju utvecklingen mot att förenkla materialhanteringen; stålsickla glidet och skins för fästet, bara att ta skidorna och ge sig ut. Mycket mer skidåkning och mindre fix med utrustningen ?

Vad krångligt det har blivit med lvg-cyklingen, det ska tejpas fälgar och kladdas med gucka, avfettas och kokas kedjor i slowcookers med vax, osv. Det verkar ju som att folk lägger minst lika mycket tid på sånt som att cykla ☹️
Längdskidåkningen som är den andra sporten jag sysslat med i 20-25 år går ju åt andra hållet, där var det en jävla massa vallande och fejande när jag började, men där går ju utvecklingen mot att förenkla materialhanteringen; stålsickla glidet och skins för fästet, bara att ta skidorna och ge sig ut. Mycket mer skidåkning och mindre fix med utrustningen ?

Nä det är inte alls krångligt, men precis som med allt annat så går det att göra krångligt.

Vissa vill dessutom lägga tid på det eftersom även det är en del av hobbyn, så som vissa tycker det är roligt att vaxa en bil.

Nä det är inte alls krångligt, men precis som med allt annat så går det att göra krångligt.

Vissa vill dessutom lägga tid på det eftersom även det är en del av hobbyn, så som vissa tycker det är roligt att vaxa en bil.
Visst kan det vara så, jag finner det dock lite märkligt att två så närbesläktade motionärssporter utvecklar sig åt helt olika håll när det gäller ”mode” inom materialhanteringen.

Visst kan det vara så, jag finner det dock lite märkligt att två så närbesläktade motionärssporter utvecklar sig åt helt olika håll när det gäller ”mode” inom materialhanteringen.
Om man gör det rätt så blir tubeless enklare i längden. När jag fixade mina hjul efter ett års uppehåll så krängde jag på däcken, pumpade upp för att testa trycket, fyllde på med 0,5 dl gucka och pumpade igen. Sen är det bara att cykla och vara glad. Jag har inte haft en punka sen jag bytte till tubeless 2021. Nu hoppas jag att jag inte jinxade något...
Kedjevaxningen är lite meckigare men det har andra fördelar mot olja, tex att kedjan fortfarande är torr och ren efter 50 mil mils cykling.

Stans originalrecept för tejpning funkar bättre för mig än specialtejper. Dvs, fälgbotten tätas med eltejp och den skyddas i sin tur av ett lager glasfiberförstärkt tejp. Men annars så är det viktigt med en minutiöst rengjord fälg (aceton) och bra om tejpen pressas fast av däck o slang med högt tryck över natten.

Om man gör det rätt så blir tubeless enklare i längden. När jag fixade mina hjul efter ett års uppehåll så krängde jag på däcken, pumpade upp för att testa trycket, fyllde på med 0,5 dl gucka och pumpade igen. Sen är det bara att cykla och vara glad. Jag har inte haft en punka sen jag bytte till tubeless 2021. Nu hoppas jag att jag inte jinxade något...
Kedjevaxningen är lite meckigare men det har andra fördelar mot olja, tex att kedjan fortfarande är torr och ren efter 50 mil mils cykling.
+1
Borde egentligen kontrollera status på guckan nu efter ett par/tre år. Tar det sen.

Jag har haft en punka sedan 2005. Byter däcken när de är slut. Slangarna har jag nog bytt en gång på alla dessa år, i samband med nåt däckbyte. Inte för att det var nåt fel på dem, men tyckte att nån gång ska man väl byta. I övrigt bara cyklat. Pumpat nån gång då och då.

Edit: Den punka jag haft var f.ö. en sten som skar upp däcksidan. Fick lägga en sedel emellan för att cykla hem. Skulle gucka ha grejat den punkan?

Ja tubeless är rena gojjan bara o avskaffa. Gick tillbaka till slang och det är ett vinnande koncept. Finns inget bättre. Människan kommer cykla med slang på Mars år 2124. Inte ens svettoeliten skulle köra med det om dom behövde pyssla med det själv.

Är der inte som på mtb då? Moderna kvalitetsfälgar med passande ventil fungerar direkt utan problem? Random skit funkar random...

Sen är det ett irritationsmoment att det sitter torkad goja i däcken men oftast slipper man se det

Jag har haft en punka sedan 2005. Byter däcken när de är slut. Slangarna har jag nog bytt en gång på alla dessa år, i samband med nåt däckbyte. Inte för att det var nåt fel på dem, men tyckte att nån gång ska man väl byta. I övrigt bara cyklat. Pumpat nån gång då och då.

Edit: Den punka jag haft var f.ö. en sten som skar upp däcksidan. Fick lägga en sedel emellan för att cykla hem. Skulle gucka ha grejat den punkan?
Hur många mil har det blivit under åren?

Vad är det för fel med 2 hjulpar?
Det är väl jättebra om man har stålarna, plats att förvara, har nav och skivor av samma modell etc.
Jag har flera hjul än jag har cyklar
Till en av de skivbromsade cyklarna har jag tre par hjul, som jag har skaffat under några år. Jag har köpt delar och byggt mina egna hjul med olika fälgar (CF och alu), nav, skivor och kassetter
Det finns shims även CL-skivor och även om det är lite pyssligt att hitta rätt funkar det utan problem sedan.

Jag fick 4-5 jobbiga punkor förra säsongen. När jag skulle byta däck var det lätt att vilja testa TL. Hittills en punka där när tejpen sprack.

Jag TROR att när det läcker vid eker så kommer det ofta ut via ventilhålet. Jag tror i alla fall inte att lite bubblor är problemet.
Har ett par läckande hjul jag borde laborera med. De har dessutom oläglig profil vid ventil så extra misstänkt

Jag TROR att när det läcker vid eker så kommer det ofta ut via ventilhålet. Jag tror i alla fall inte att lite bubblor är problemet.
Har ett par läckande hjul jag borde laborera med. De har dessutom oläglig profil vid ventil så extra misstänkt
Vilket även borde betyda att fälgen sakta fylls med gucka vilket torde vara vara tämligen svårt att bli av med.

Tillbaka
Topp