lidalooparn
Aktiv medlem
Årets lamptråd 21/22
Köp Hope R4 eller R8. Riktigt tålig och bra konstruktion
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
När jag läste på sist så fick hope kritik för dåliga/omtåliga fästen?Köp Hope R4 eller R8. Riktigt tålig och bra konstruktion
Med fejkad grov Göttebossdialekt:Nu kanske inte var huvudsyftet med denna tråd men ni som kör enduro/trail, vad använder ni för baklyse? Är orolig att fästet på random baklampa inte kommer att hålla att skumpa runt i skogen med.
haha jodå, cyklar ni inte goofy ibland också?Med fejkad grov Göttebossdialekt:
Vaddååå dååå, du sa la'nte backa neföö backarna älleeeee?
(Obs, kan innehålla spår av ironi)
Edit: disclaimer
Jag har inte kommit till den delen än. Fokuserar fortfarande på att ta mig ned levande med framhjulet först.haha jodå, cyklar ni inte goofy ibland också?
Jag har det här. Lyser starkt och sitter stadigt. https://www.bikester.se/red-cycling...gb7Bae4yKYbsStgm_ng18-3nxwhWukHRoCUw8QAvD_BwENu kanske inte var huvudsyftet med denna tråd men ni som kör enduro/trail, vad använder ni för baklyse? Är orolig att fästet på random baklampa inte kommer att hålla att skumpa runt i skogen med.
Är inte svaret dåSå många tips... Jag kan inte sortera.
Jag vill ha fram/baklampa för normal pendling - med lång batteritid för jag orkar inte ladda så ofta.
De gör normalt sätt bra batterier. Kom ihåg att det där är en lågströmscell så har du en lampa som drar mycket ström kan den vara för klen.Har någon provat Nitecore batterier? Jag behöver förlänga brinntiden på min Silva-lampa med aaa batterier. Alternativet är att köpa batteripack löst men det här verkar smidigt och prisvärt. Borde också ge 3-4 ggr så lång brinntid som Ikeas laddbara...
![]()
Aha, bra input, lampan drar ju ur tre vanliga aaa på typ en timme så det lär vara olämpligt. Back to the drawing board.De gör normalt sätt bra batterier. Kom ihåg att det där är en lågströmscell så har du en lampa som drar mycket ström kan den vara för klen.
Inte säkert, det borde gå att räkna ut hur mycket ström den behöver och hitta specs på batterier. Jag kan det däremot inte.Aha, bra input, lampan drar ju ur tre vanliga aaa på typ en timme så det lär vara olämpligt. Back to the drawing board.
Batteriet du länkar till är ett LiIon-batteri, dvs med en spänning på 3,7V, och i strl 18650, dvs diameter ~18mm och ~65mm långtHar någon provat Nitecore batterier? Jag behöver förlänga brinntiden på min Silva-lampa med aaa batterier.
Jo jag gör ju det... Men har ju finhjul redan :)Är inte svaret då
NAVDYNAMO
Men det visste du väl redan
Är det någon som har tips på var man beställer bra batterier (till klassiska Magicshine-lampan osv)? Efter ett fuckup med Kaidomain och Svenska tullen tror jag helst att jag försöker hålla mig inom EU..
Då klarar den sig nog. 4A var max och med angiven kapacitet och en gnutta marginal så kan du ha en förbrukning som tömmer batteriet på en timma utan att BMS klipper.Aha, bra input, lampan drar ju ur tre vanliga aaa på typ en timme så det lär vara olämpligt. Back to the drawing board.
Batteriet du länkar till är ett LiIon-batteri, dvs med en spänning på 3,7V, och i strl 18650, dvs diameter ~18mm och ~65mm långt
Om du idag har vanliga HR03 så har de en spänning på 1,2V och är väldigt mkt mindre; diameter ~10,5mm längd ~44,5 mm
Klarar din lampa den högre spänningen och hur ska du koppla in LiIon-batterierna?
Och har du laddare till LiIon-batterierna?
Redigerat
En bra bild
![]()

....Jag tänkte - hur svårt kan det vara Attlesjö hitta en batterihållare med dc-kontakt? Som passar nitecores uppladdngsbara batterier med usb-c port. Svårt visar det sig.
Vet någon om det går att få tag på hållare till det? Försöker googla men använder nog fel termer och benämning på batteriet.
Jag vet inte om jag har förstått dig rätt denna gång,Problemet för mig är att det är svårt att få tag på batteripack med liten dc kontakt och 3,7 volt. Lådorna är fulla med batteripack med 7-8 volt dock.

Jag har nitecore i mina kameror, upplevde väldigt stor skillnad mot no name -batterier. Skulle gärna köpa igen.Har någon provat Nitecore batterier? Jag behöver förlänga brinntiden på min Silva-lampa med aaa batterier. Alternativet är att köpa batteripack löst men det här verkar smidigt och prisvärt. Borde också ge 3-4 ggr så lång brinntid som Ikeas laddbara...
![]()
ok, nu har jag det - vad för lampor ska jag ha? :DÄr inte svaret då
NAVDYNAMO
Men det visste du väl redan
Det finns många att välja på, några ärvad för lampor ska jag ha? :D
äh dom där var ju alldeles för dyra! Vill ha nåt billigare, enklare :) Det är ett SON-nav...Det finns många att välja på, några är
Son Edelux II
B+M IQ-X
Supernova E3 Pro 2
Vill du ha möjlighet till USB-laddning: B+M Luxos U
Men det finns många fler.
Har man sagt A (köpt Son-nav) får man säga B (köpa Edelux).äh dom där var ju alldeles för dyra! Vill ha nåt billigare, enklare :) Det är ett SON-nav...
Många tillverkare ha billiga lamporäh dom där var ju alldeles för dyra! Vill ha nåt billigare, enklare
www.bike-discount.de
Axa Luxx 70 Plus är ju snart 10 år gammal och det finns några recensioner av denOklart om svtzo och cyclingabout antyder att det inte går att ladda samtidigt som den lyser.
Jag har typ samma kravspec och väntar på Outbound Lightings Road Evo. Messade dem i början av september och frågade när den var på G, då sa de "början av november". Hoppas den dyker upp efter Black Friday-reorna.Har börjat tröttna på min lampa som visserligen lyser helt ok, men den har två stora nackdelar. Inget snabbfäste och rätt trist laddningstid. Kör den nästan alltid på lägsta styrkan så brinntiden är ok, men det hade varit trevligt om den laddades lite snabbare än nuvarande 6 timmar.
Önskemål om ny lampa i fallande prioriteringsordning:
* ljusbild för pendling/landsväg
* snabbkoppling för att enkelt kunna ta med lampan
* snabbladdning (eller rimligt förhållande laddning:brinntid)
* Gärna möjligt att kombinera med datorfäste (verkar omöjligt att hitta något som passar i garmins aero-fäste för Edgge 1030). Förmodar att det nästan alltid innebär att lampan monteras upp och ned.
* internt batteri - även om det kan fungera med externt batteripaket
* ANT+ för att kontrollera via cykeldator
Jag kan bidra med flera års användning av AXA-lampan.Axa Luxx 70 Plus är ju snart 10 år gammal och det finns några recensioner av den
I den här står det
"You can either use the light or the usb port, but not both at the same time."
Ljusbild
![]()
Från: https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/koplampen/Axa_luxx_70_plus/index_en.html
Det finns länkar till fler recensioner här
Den runda som dom kallar NB19 har jag haft för några år sedan, jag tror att det är samma iaf. Då hette den White 4000 PRO, lyser som satan och ger mycket fin ljusbild. Om det nu är samma lampa (vilket det ser ut att vara) så rekommenderar jag den starkt.Någon som har den här https://sportlampan.se/mtb-paket/mtb-419/
Är den bra eller finns det bättre för det priset. Ska vara främst till trail.
Jag köpte detta, är det happykorrekt?Det finns många att välja på, några är
Son Edelux II
B+M IQ-X
Supernova E3 Pro 2
Vill du ha möjlighet till USB-laddning: B+M Luxos U
Men det finns många fler.
Man kan ju bli tokig på den äldre, blinkande varianten av Garmin Varia i klungan...Ska man sitta i klunga är det fint om baklyktan inte ger solbränna till bakomvarande.
Hur är ljudbilden på supernovan? Står att den inte är svtzoJag köpte detta, är det happykorrekt?