Åtalas för att cyklat på väg

Bilföraren kanske bara ville "uppfostra" cyklisten lite och "lära honom en läxa" så han vet hut och håller sig på sin plats. Det verkar ju finnas folk som tror det är en bra idé..

Här ligger ett problem, nämndemän i Tingsrätten, ofta i aktningsvärd ålder, har förmodligen en egen erfarenhet som inte handlar om seriöst cyklande och de är inte jurister. Därför ändras ibland domar i Hovrätten som fungerar annorlunda men det går inte så vitt jag vet att överklaga brott med för lågt straffvärde (böter) och därför är det kört i det här läget. Trist./Johan

schture skrev:
-------------------------------------------------------
> Och rättsväsendet har aldrig gjort någon
> feltolkning? Speciellt som alla nämndemän ju har
> en lång och gedigen juridisk utbildning i
> bakfickan :-)

Senast redigerad av en moderator:
Jodå, nog går det att överklaga. Däremot krävs prövningstillstånd för att det skall bli en fullständig rättegång i hovrätten. Det gäller alltså att övertyga hovrätten om att det finns anledning att ändra tingsrättens dom.

Undrar om samma tingsrätt tycker det är OK att lära 70åriga gubbar att hålla hastigheten uppe på 90 vägar genom att putta på bakifrån när de kör för långsamt?

schture skrev:
> Och rättsväsendet har aldrig gjort någon
> feltolkning? Speciellt som alla nämndemän ju har
> en lång och gedigen juridisk utbildning i
> bakfickan :-)

Liksom alla happyiter? :-)

Verkar som bilisterna här i Lund snabbt tagit till sig domen. I lördags körde folk runt med bilar på cykel/gångbanorna runt Nova Lund för att undslippa trafikkaoset som hade uppstått där och i går mötte både jag och min sambo, vid skilda tillfällen, en bil på gång/cykelbanan. Fick köra ut på gräsmattan för att ta mig förbi. Spännande tider vi lever i. :P

> "Cyklisten körde inte upp på cykelbanan och han gav därför cyklisten
en kort varningssignal."

Skall man vara paragrafryttare skulle man kunna anmäla bilisten för detta. Som jag förstår det är det förbjudet att tuta med undantag för att undanröja fara. Är det inte så?

/Mats

Bilisten visste att han var så usel på att köra bil att han var en fara för cyklisten. Därför hade han rätt att tuta. Nån kunde ju bli påkörd.

JT skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du jämförde med slalom och fotboll. Och skrev
> > "bedriva cykelträning". Då påpekade jag att
> > långt ifrån all cykling, förmodligen en
> > minoritet, är primärt eller ens sekundärt,
> för
> > träning.
>
> Exakt. Cykelinfrastrukturen baseras alltså på
> "vanlig" cykling i form av transport. Därav
> kvaliteten på cykelbanor och dess sträckningar.
> Ändå dyker det ständigt upp argument såsom
> "var ska vi träna någonstans om vi måste cykla
> på cykelbanor?". Cyklisten i domen använde till
> och med detta som argument. Han cyklade på vägen
> för han ville kunna cykla i 40 km/h.

Där har du fel, cykelinfrastrukturen, om man nu fär vara så trångsynt att man anser att det är enbart cykelbanor som räknas, är alls inte till för transportcykling, det är kvaliteten på cyckelbanorna allt för låg för. De är snarare avsedda att hålla fulla yrputtar borta från vägen. de som vinglar fram i 8km/h och behöver hela cykelbanans bredd.

De som ägnar sig åt transport har högre krav.

Ibland drar jag ut på rundor utan egna prestationskrav, bara för att komma ut och rulla och se mig omkring. Då kan jag långa stunder hålla riktigt låg fart, ner mot 15 km/h. Helt plötsligt upplever jag cykelbanorna som fullt funktionella och trängseln som obefintlig. Därför är det uppenbart för mig att de är planerade och optimerade för en marschfart på 15-20 km/h.

Sen är inte alla cykelbanor skit. De stora "matarlederna" med bra vägyta och rejäl bredd, och utan uppdelning med linjer (linjerna gör mer skada än nytta, anser jag), tycker jag är riktigt trevliga att cykla på. Där har vi till exempel cykelbanan som går parallellt med Dag Hammarsköldsleden/Säröleden, och en större del av cykelbanan som går parallellt med väg 155 mot Torslanda.

Mikael Carlsson skrev:
> Brottsenheten på Tingsrätten i Lund blev
> Jo-anmäld i måndags.

Snälla förklara för mig som är juridskt obegåvad varför och vad det förväntade resultat borde eller kan bli.

//Erik

Snälla förklara för mig som är juridskt obegåvad varför och vad det förväntade resultat borde eller kan bli.

//Erik

Ja jag vet inte vad som förväntas. Vet bra att 50% av Jo-anmälningarna leder till något 50% läggs ner utan vidare utredning

Dom flesta cykelbanor/vägar verkar var gjorda för bilister som
är för bakfulla för att köra bil och som som bara skall rulla
ner till Ica och köpa mjölk och en tidning

Mikael Carlsson skrev:
> Ja jag vet inte vad som förväntas. Vet bra att
> 50% av Jo-anmälningarna leder till något 50%
> läggs ner utan vidare utredning

Jag hade en serie som publicerades i en tidning och som blev JO-anmäld.
De tog tillbaka anmälan mot att vi la ner serien.
Gissar att den anmälan hamar i statistiken "läggs ner utan vidare utredning"? Trots att det faktist ledde till något (vi fick sluta publicera serien).

haha

3b.gif

Jag och en polare i ett nötskal. Det värsta var väl att vi var likadana på en labbtentamen i mätteknik :)

Alltså, seriöst "Cykelbanan är "för farlig". Tävlingscyklisten Andreas Grass, 32, känner sig säkrare på gatan - bland bilarna." Är det verkligen lämpligt att träningscykla i det aktuella området? Och givetvis, finns det en cykelbana så skall den ovillkorligen användas av cyklister och EJ vägbanan. Känns verkligen patetiskt att läsa en del inlägg, tillämpa resonemanget inom andra området så får ni se hur idiotiskt det låter och hur kriminellt samhället vi hade haft. Självfallet skall man kunna få cykla på en bilväg i ett OMRÅDET som är mer lämpad för höghastighetscykling och när det INTE finns en cykelbana.

Men om nu cykelbanan bevisligen är betydligt farligare att cykla på?
T.ex genom Sävedalen är det betydligt större risk att krocka med en bil på cykelbanan än på vägen. Det är både bilister och cyklister som bor i området överens om. I alla fall innan den senaste ombyggnaden. Undviker helt och hållet att cykla genom området för att cykelbanan är så värdelös.

Robban skrev:
> Blev han träffad av en bil eller inte? Hade han
> blivit det om han cyklat på den "farliga"
> cykelbanan?

Jag trodde bilarna kom med ratt och pedaler, inget man bara "träffas" av.

lleberg skrev:
> Robban skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blev han träffad av en bil eller inte? Hade
> han
> > blivit det om han cyklat på den "farliga"
> > cykelbanan?
>
> Jag trodde bilarna kom med ratt och pedaler, inget
> man bara "träffas" av.

Ok, då har det inte hänt. För vad jag vet så var det ratt i den.

Miche skrev:
> Alltså, seriöst "Cykelbanan är "för farlig".
> Tävlingscyklisten Andreas Grass, 32, känner sig
> säkrare på gatan - bland bilarna." Är det
> verkligen lämpligt att träningscykla i det
> aktuella området? Och givetvis, finns det en
> cykelbana så skall den ovillkorligen användas av
> cyklister och EJ vägbanan. Känns verkligen
> patetiskt att läsa en del inlägg, tillämpa
> resonemanget inom andra området så får ni se
> hur idiotiskt det låter och hur kriminellt
> samhället vi hade haft. Självfallet skall man
> kunna få cykla på en bilväg i ett OMRÅDET som
> är mer lämpad för höghastighetscykling och
> när det INTE finns en cykelbana.

Det var allmän väg han cyklade på. Och han var på väg hem från jobbet, han träningscyklade inte. Att cyklister ovillkorligen ska använda cykelbanan är ett vanligt förekommande önsketänkande hos personer som tror att allmän väg enbart är till för bilar.

Ja, vad är det som är så svårt att förstå? Att en bilist kör på en cyklist för att den senare "håller på och tramsar sig" är förjävligt. Gubbjäveln ska kunna stanna sin bil i tid, annars håller han inte tillräckligt avstånd! Dessutom borde han ha en fet smäll. Arsle!
Om en mentalpatient "tramsar sig" i körbanan, får man köra på den (patienten) då?
Det här börjar likna hetsen mot Bruse på Nynäsvägen.
Och det där om att Grass skulle ha försökt tackla bilen... Say whaaat?!?!

Anders P skrev:
> Men om nu cykelbanan bevisligen är betydligt
> farligare att cykla på?
> T.ex genom Sävedalen är det betydligt större
> risk att krocka med en bil på cykelbanan än på
> vägen. Det är både bilister och cyklister som
> bor i området överens om. I alla fall innan den
> senaste ombyggnaden. Undviker helt och hållet att
> cykla genom området för att cykelbanan är så
> värdelös.
>
Vilken cykelbana syftar du då på? Jag har bott i Sävedalen i över 10 år och det tillhör ett undatag att det skulle stå en bil på cykelbanan. Och då tänker jag på cykelbanan som går via Magnusväg förbi Vallhmraskolan, mot Östra sjukhuset. Däremot är det betydligt fler svettopendlare på bilvägen än på cykelbanan och som skumpar med svinhög kandens genom rondellerna.

Jo det är riktigt att det finns en svårighet för bilar och cyklister att samsas i våra tätorter. Har man ca en mil till jobbet som jag misstänker att Grass har så behöver man ösa på lite. Så här års är det kallt och man behöver få upp värmen. När snön kommer så underhålls cykelbanorna som regel så dåligt att det inte går att cykla där. Bilvägen däremot är som regel bra. Men man kan ju sätta på dubbdäck på bilen och ta den istället. Tryggt och bra men man lämnar ett bidrag till de av dubbdäck uppkomna partiklarna som av forskarna uppskattas bidra till ca 700 personers förtidiga död/år. BRA GRASS! KÖR PÅ OCH VI FÅR HOPPAS PÅ ATT DIN ÖVERKLAGAN LEDER TILL BÄTTRE FÖRHÅLLANDEN FÖR OSS CYKLISTER, FÖR MILJÖN OCH DÄRMED FÖR ALLA.

Mikael Carlsson skrev:
> Jo det är riktigt att det finns en svårighet
> för bilar och cyklister att samsas i våra
> tätorter. Har man ca en mil till jobbet som jag
> misstänker att Grass har så behöver man ösa
> på lite. Så här års är det kallt och man
> behöver få upp värmen. När snön kommer så
> underhålls cykelbanorna som regel så dåligt att
> det inte går att cykla där. Bilvägen däremot
> är som regel bra. Men man kan ju sätta på
> dubbdäck på bilen och ta den istället. Tryggt
> och bra men man lämnar ett bidrag till de av
> dubbdäck uppkomna partiklarna som av forskarna
> uppskattas bidra till ca 700 personers förtidiga
> död/år. BRA GRASS! KÖR PÅ OCH VI FÅR HOPPAS
> PÅ ATT DIN ÖVERKLAGAN LEDER TILL BÄTTRE
> FÖRHÅLLANDEN FÖR OSS CYKLISTER, FÖR MILJÖN
> OCH DÄRMED FÖR ALLA.
>
Känns lite som ungefär som att den närmaste vägen till jobbet är genom naturreservatet och jag har ju bråttom till möten och dyl. Därför tar jag MX:en och drar på genom naturreservatet så att jag kan arbeta mina åtta timmar samt ev. lte övertid och därmed kan jag betala mer skatt. FÖR VÄLFÄRDENS SKULL OCH FÖR ALLA MEDBORGARES SKULL, TA MX:EN GENOM NATURRESERVATET!!!

Eeh, lagen är till för alla och den bör följas :-S

En friande dom skulle kunna ge sken av att cykelbanor är onödiga och det håller jag inte med om.

mr Lindwall skrev:
> Undrar om samma tingsrätt tycker det är OK att
> lära 70åriga gubbar att hålla hastigheten uppe
> på 90 vägar genom att putta på bakifrån när
> de kör för långsamt?
+1 ???+10! ABSOLUT! 10 points to mr Lindwall!

Jag bor i Lund och cyklar inte på cykelbanorna. De är fulla med studenter som cyklar i fel riktning med ipod lurar i öronen och noll koll på att det kommer mötande trafik. Dessutom är de fylda med gående, barnvagnar och rullskridsko åkare. Det är säkrare ute på vägbanan så länge inte bilisterna tror att det är ok att köra på cyklister (tack för det tingsrätten!)

Tillbaka
Topp