Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Om ramens geometri är gjord för dämpad 24" gaffel kanske du kan köra med en stel för 26" eller t.o.m en cyclocross - gaffel. Mät avstånd från hjulaxel till lagret på gamla gaffeln.

Barncyklar samlingstråd
anderswallander sa:
kontorsråttan sa:
Är det någon här som har en Early Rider Belter? Jag var litet sugen på att köpa en Belter Urban 20 till en sexåring, men med tanke på att den ska bli en "cykla till skolan cykel" krävs det skärmar på den. Jag ser inga fästen alls på bilderna. Någon som vet om det funkar?

Jag frågade Early Rider, men de hade inga skärmar som de visste passade. På grabbens Early Rider Belter Trail 16 så har jag improviserat med ett lite tillskuret EnduroGuard fram och en AssSavers bak. Funkar ok, men fångar ju inte allt...

Tack! Jag mailade dem också, men fick bara ett "goddag yxskaft"-svar. Synd, då går den bort litet... kändes som en riktigt kul cykel annars!

Barncyklar samlingstråd
RobertRaden sa:
Lätt 24” gaffel för skivbroms?

Lutar åt att byta den dämpade gaffeln på grabbens Riprock 24” till en lätt stel. Men var hittar jag en sådan? Tips? Vågar man köpa från Kina?

Jag satte på en stel kinakolfiber på dotterns dämpade 24", tog en för 26". Endast 1-2 cm längre. Märke Toseek. Köpte på ebay. Den e rätt vanlig men d olika försäljarna anger olika mått på axle-crown. Har visat sig vara väldigt tålig; downhill i vallåsen i 3 dar utan problem. Fast inför dh i åre satte jag på en sid 26. Funkade bra till dh, men bytte tbax väl hemma igen.

Barncyklar samlingstråd
marr sa:

Dom SER feta ut. Men inte så mycket mer än att SE ut som att dom gör nåt. Oduglig utväxling, särskilt på 20". 24" något bättre, men ändå skräp. Små barn behöver inte superlätta växlar för superbranta backar eftersom de inte har tillräcklig balans för att trampa så långsamt, samt att de saknar tyngd för att skapa nödvändig friktion mot underlaget.

Barncyklar samlingstråd
Aron sa:
Ikväll har jag packat upp vår Superior TEAM 20. Och det var i ärlighetens namn med lite blandade känslor.

Jag tar det positiva först. Cykeln är ball. Med sina skivbromsar och 2 " däck ser den verkligen ut som en kaxig liten mountainbike.

Cykeln landar på 8,9 kg på vågen. Visserligen med en framskärm på, men den är i plast och jag kan inte tro att den väger mer än högst 100 g. Oavsett så är det ett helt kg mer än utannonserat. På Superiors hemsida har de disclaimern: "* Bike and frame weights are based off Superior Bikes pre-production painted frames at the time of publication. Weights may vary in final production." Jag hade väl räknat med att det skull diffa lite, kanske ett halvkilo, men i detta fall är skillnaden ca 5 % av den tilltänkte cyklistens kroppsvikt...

Bromsreglagen är i vuxenstorlek, de har samma reach som jag ställt in på mina XT, dvs ca 90 mm från tummveck till pekfingerveck. Det går att reglera hur nära hantaget bromsen ska börja bromsa men inte reach. På Cykelkrafts hemsida står att reglagen är anpassade för mindre händer, vilket ju är BS såvitt jag kan se.

Cykeln kommer med flatbar och jag provade att ställa in sadeln utifrån uppmätt benlängd. Då hamnar den redan nu bara några cm under styret. Så cykeln har en rätt rejsig geometri. Med tanke på hur de små växer så är byte till riserbar inte så avlägset.

EDIT: Jag mätte lite fel första gången, de korrekta värdena är sadel 69° och styrrör 71°. Behåller nedanstående paragraf för att diskussionen ska bli begriplig, och som ett monument över mina tillkortakommanden
(Vinklarna är inte de angivna. Jag mäter upp gaffelvinkeln till 66 grader vilket lär göra den väldigt förlåtande i skogen men kanske inte lika kul när ungarna leker "dogfight" på asfalten. Sadelvinkeln är flacka 70 grader. Här tar jag gärna emot lite internetteoritiserande. 70 grader är ju väldigt flackt och en snabbt växande cyklist kommer snart att sitta rätt långt bak. Vad är era erfarenheter? Kommer detta att bli ett problem i praktiken?)

Inför kommande punkt bör det påpekas att barnen hitintills rullat på Islabikes, så det är det och familjens övriga entusiastcyklar jag jämför med. Men, svets och lackarbete är inget vidare. Svetsfogarna är rätt fula och man verkar ha sågat upp en befintlig ram avsedd för fälgbroms och sedan svetsat på nya rör för skivbromsfästen. (Notera att det inte finns några fästen för fälgbroms.) Gaffeln har också ett par lackskador som inte borde ha fått passera kvalitetskontrollen.

Jämfört med vad de flesta ungar i grannskapet rullar runt på så är väl hojen rätt ok, men jag måste erkänna att den inte lever upp till mina förväntningar. Kalkylen för att köpa dyrcyklar till barnen bygger på att två glada barn ska rulla ut på stora äventyr med dem innan de säljs vidare med ett bra andrahandsvärde. Valet stod mellan denna och en Isla Beinn. Prisskillnaden äts upp av att jag måste köpa nya bromsar. Så priset är ju lika. Sen har ju Islan lättare däck så några hekto diffar ju där.

Det är tre dagar till jul så jag får väl fundera på om denna hamnar under granen som tänkt eller om jag skickar tillbaks den.

Hej,

Har du något att uppdatera om cykeln, ja har själv inte kollat nå mer på cykeln då den inte står hemma.
Efter mycket sök på nätet så är jag ändå hoppfull att bromsreglagen går att "fixa" på något sätt, i värsta fall kan man prova värma och bocka något kanske. Ett försök kan ju också vara att kontakta cykelkraft och påpeka problemet och se hur dom väljer att bemöta det.

Jag har iaf idag beställt lite små prylar från Kina såsom riser styre i kolfiber, 45mm stam och kolfiber sadelstolpe utan offset. kanske bantas några gram och sittställningen förbättras

Jag har även försökt hitta något vettigt vevparti utan direkt lycka, kollade tipsen från Kogoyo och tycker att vevarmarna från Spawn verkar vettigast men det verkar inte gå att köpa till EU, åtminstone inte direkt på webbsidan.
Annars avvaktar jag nog med det tills grabben provcyklat, trots allt är det ju några månader till säsongen drar igång.

Barncyklar samlingstråd
xzbatt sa:
Har du något att uppdatera om cykeln [...]

Jag skickade faktiskt tillbaks den och har beställt en Isla Beinn smal i stället. Det var lite för många saker som jag inte gillade, men den största plumpen i protokollet för mig var det überflacka sadelröret på 69°. Skulle cykeln mest ha rullat skog hade jag kanske tänkt annorlunda.

Hoppas att din junior gillar sin nya cykel! För det är ju huvudsaken, inte några siffror hit eller dit. :)

Barncyklar samlingstråd
xzbatt sa:
Jag har även försökt hitta något vettigt vevparti utan direkt lycka, kollade tipsen från Kogoyo och tycker att vevarmarna från Spawn verkar vettigast men det verkar inte gå att köpa till EU, åtminstone inte direkt på webbsidan.

Om du har ett gammalt och inte alltför dyrt vevparti liggandes (dyra vevarmar är ihåliga) samt tillgång till en pelarborr för att få saker och ting raka så kan detta kanske vara ett alternativ?
https://www.superstarcomponents.com/en/pedal-tap-set-9-16-l-and-r.htm
pedaltaps-1.jpg

Som alltid tror jag det är billigast att köpa rätt spec från början. Men inte lika kul.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Octagon sa:
xzbatt sa:

Om du har ett gammalt och inte alltför dyrt vevparti liggandes (dyra vevarmar är ihåliga) samt tillgång till en pelarborr för att få saker och ting raka så kan detta kanske vara ett alternativ?
https://www.superstarcomponents.com/en/pedal-tap-set-9-16-l-and-r.htm

Som alltid tror jag det är billigast att köpa rätt spec från början. Men inte lika kul.

Det alternativet övervägs också faktiskt, funderar också på att prova skifta vevparti mellan dotterns riprock 20" (127mm vevar) och grabbens blivande cykel. Dottern är drygt 135cm så 140mm vevparti kanske fungerar bättre för henne.
Jag tror ändå att den här cykeln blir bra i slutändan, även om den var mer "fel" än vad jag först trodde så är den bättre än många andra.

Barncyklar samlingstråd
Aron sa:
Bladin sa:
Vad tror ni om Redline mx mini då? Sjukt lätt iallafall, 6.5kg!

Det där är en BMX-racer. Geometrin lär bli lite trist för vardagscyklande.

Det beror väl på hur vardagscyklandet ser ut? Alla barn (och pappor) kanske inte vill nöta en massa landsväg osv. Som skogs, lekcykel och nån sväng i pumptrack/hoppbana borde den väl vara rolig?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Visst är det så, framförallt till pumptrack/hoppbana, som ju är det den är konstruerad för. Jag har hört många som sneglat på dessa små, lätta cyklar men jag har tyvärr aldrig hört någon av de som faktiskt testat tycka att den funkar nått vidare utanför sitt tänkta användningsområde. Även i skogen vill ju barnet kunna sitta ned och vila emellanåt. Mitt råd är att försöka testa en innan du trycker på köpknappen.

Barncyklar samlingstråd
Lite första intryck av grabbens RipRock 24”.

Tänkte summera lite tankar kring cykeln vi nyss skaffade.

Min strax 7 åriga grabb är precis under 130 cm. Jag upplever att cykeln i nuläget är (som förväntat) lite för stor. Sadelhöjden går att få ner ordentligt men avståndet fram till styret blir stort. Har lagt en beställning på en 35mm (nu 60 mm) styrstam vilket jag hoppas skall hjälpa lite. Sen tycker jag att det 600 mm breda styret är alldeles för brett, har beställt ett 500 mm istället. Men på det stora hela känns det som att det blev ett bra köp. Grabben älskar cykeln och kommer kunna hantera den enklare för varje centimeter han växer. Tyvärr fanns inte ekonomin just nu för att köpa någon av de dyrare lättare modellerna men samtidigt kan jag nu i lugn och ro uppdatera de delar som jag efterhand tycker begränsar. Framför allt är jag inne på en ny stel gaffel i kolfiber. Men tycker det är svårt att veta vad jag skall köpa så det får dröja lite. Sammanfattningsvis skulle jag inte tveka att rekommendera den, var lite orolig att vi genom att köpa den enklare versionen gjorde bort oss, men utifrån var min son befinner sig tekniskt och mod mässigt funkar den perfekt.

Bilagor

• 674CE785-A7EF-44EF-BC1A-28E2865C3E50.jpeg
    674CE785-A7EF-44EF-BC1A-28E2865C3E50.jpeg
    240.8 KB · Besök: 142
Barncyklar samlingstråd
Bladin sa:
Jag köpte en race-BMX som cykel till min dotter då hon var 5. Finns en tråd om det. Sammanfattningsvis var den bra på så sätt att den var mycket lätt. Det dåliga var att sitthöjden blev låg och vevarna var lite långa. För sittande vardagscykling blev det suboptimalt för henne med en icke-aggressiv cyklingsstil, men jag tror ändå hon är lite duktigare på att cykla nu än hon skulle varit annars.
Sen skänkte jag den till en kusin i samma ålder: för honom är den brutalt bra! Han älskar att cykla, hoppar och står mest och trampar. Han är kung med cykeln i den lilla ”bikeparken” de har och han kör ifrån alla andra.

Barncyklar samlingstråd
Lejon sa:
Bladin sa:
Jag köpte en race-BMX som cykel till min dotter då hon var 5. Finns en tråd om det. Sammanfattningsvis var den bra på så sätt att den var mycket lätt. Det dåliga var att sitthöjden blev låg och vevarna var lite långa. För sittande vardagscykling blev det suboptimalt för henne med en icke-aggressiv cyklingsstil, men jag tror ändå hon är lite duktigare på att cykla nu än hon skulle varit annars.
Sen skänkte jag den till en kusin i samma ålder: för honom är den brutalt bra! Han älskar att cykla, hoppar och står mest och trampar. Han är kung med cykeln i den lilla ”bikeparken” de har och han kör ifrån alla andra.

Minns du hur långa vevar det var på den? Och hur lång dottern var?

Barncyklar samlingstråd
Bladin sa:
Lejon sa:
Bladin sa:

Minns du hur långa vevar det var på den? Och hur lång dottern var?
Tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/2348527/2814851

Barncyklar samlingstråd
prod123537_Yellow-Black_NE_01.jpg

Är det en sån här man ska köpa i tvåårspresent? Vilka andra starka kandidater finns det?

Ett krav är vettiga styregenskaper, dvs den ska ha vettig trail och sånt så den beter sig som en riktig hoj. Sen tycker jag fotstöd är schysst, så slipper de släpa föterna i backen.

Behöver man broms? Eller är de ändå för små för att hantera det på dessa minsta hojar?

Hur länge är en 12" lagom?

Nån som har nåt att sälja (skicka pm)

Barncyklar samlingstråd
H. sa:
Är det en sån här man ska köpa i tvåårspresent? Vilka andra starka kandidater finns det?

Ett krav är vettiga styregenskaper, dvs den ska ha vettig trail och sånt så den beter sig som en riktig hoj. Sen tycker jag fotstöd är schysst, så slipper de släpa föterna i backen.

Behöver man broms? Eller är de ändå för små för att hantera det på dessa minsta hojar?

Biltemas springcykel är faktiskt bra. Inte mycket annat i deras cykrlsortiment som ens är OK, men springcykeln som ser ut som en mc med tank är riktigt bra. Betydligt lättare än det mesta som finmärkena lyckas ta fram. Och med en handbroms som funkar bara du plockar av returfjädrarna. Handbroms är bra, för då kan barnet bromsa när dom får sin Happykorrekta Islabike runt 3 års ålder.

Barncyklar samlingstråd
Vi körde med just Ramones 12 och den var väldigt uppskattad. 2 år är perfekt ålder att börja med den tycker jag. Kapade sadelstolpen för att kunna köra den hela vägen i botten (tror han var 1.5 när han fick den faktiskt).

Köpte skivbromskit till den mest för att det är roligt men det var till stor nytta vid stigcykling, han körde utan problem flera km enklare (tänk motionsspår med en del rötter) stig och då var det ett måste.

Lärde sig sedan cykla på ett par dar vid 3 års ålder.

MEN, och det här är verkligen dåligt. Navet är av så enkel kvalite att den fläns man skruvar fast för att fästa bromsskivan på inte blir rak. Jag gnällde lite hos Commencal men de hade svårt att förstå problemet. Har tillgång till mekanisk verkstad så jag tog loss axeln och satte upp hjulet i en svarv för att svarva av nån mm på flänsen för att få den helt plan och vinkelrät mot axeln.

Och det var ingen engångsgrej, vi köpte en Ramones 14 sen (han är klart mera trygg på springcykeln på stig) och flyttade skivbromsen till den, samma sak där.

De är inte till salu än dock, kommer brukas av syskon..

Barncyklar samlingstråd
Ok, låter som Ramones kan vara en schysst modell då. Får klura på det där med broms.

Kan man leva utan såg den här ju också riktigt bra ut till lägre pris.

DK_NANO_TEAL_1500x1000_48db909f-bc42-459c-b2a4-c109b362735b.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Funkar säkert minst lika bra, men Commencalen köper man ju lika mkt för sin egen skull, och de pengarna den kostar (tror vi gav 1500 kr) är ju inte mycket om man är van vid vad vanliga cyklar kostar :-)

Barncyklar samlingstråd
H. sa:

IMHO =
* 12” är lagom tills de börjar cykla vid 3-4.
* Fotstöd behövs inte. De använder benen för att balansera. De få gånger man hittar ett riktigt långt rull så orkar de hålla upp benen ändå.
* Pålitligt styr är bra
* Se till att det går att sänka saddeln tillräckligt mycket. Barnet ska kunna pendla ordentligt med benen. En del modeller är stora och konstruerade för sådana som lär sina barn cykla sent, har jag hört.
* Handbroms är bra. Så tillvida att det förbereder barnet för nästa cykel. Barnet tycker antagligen att fötter i backen är bättre.
* Jag misstänker att skivbroms är ungefär lika avgörande på en barncykel som på en landsvägsracer. Kul. Men inte ett måste. De anpassar sig blixtsnabbt till det de har. De flesta svenska barn snurrar ju trots allt runt på värdelösa fotbromsar.
* Låg vikt är bra
* På en direkt fråga tycker barnet antagligen attt ringklocka är viktigare än allt ovanstående.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
H. sa:
Ok, låter som Ramones kan vara en schysst modell då. Får klura på det där med broms.

Kan man leva utan såg den här ju också riktigt bra ut till lägre pris.

Jag skulle rekommendera broms direkt, dom lär sig använda den snabbt...
Den typ den här har vi, den är en tidigare röd version, som jag är riktigt nöjd med. Den har inget att vila fötterna på men är riktigt lätt.
https://www.decathlon.se/springcykel-run-ride-500--id_8349386.html

Barncyklar samlingstråd
Skivbromsen som säljs till Ramones, har den barnanpassat bromshandtag?

Läs: ska man köpa den modellspecifika eller kan vilken broms som helst användas istället?

Barncyklar samlingstråd
Efter tips här i tråden köpte jag en Mudhugger bakskärm. Skärmen är för 26” men satt som ett smäck på grabbens RipRock 24”, rekommenderas. Nu skall jag hitta en bra framskärm oxå, det är ju bra om grabben inte är helt nedstänkt när han kommer till skolan ?.

Bilagor

• 7E8C131F-3224-4CA1-AA93-2DE31FA0710D.jpeg
    7E8C131F-3224-4CA1-AA93-2DE31FA0710D.jpeg
    249.1 KB · Besök: 96
Barncyklar samlingstråd
Jag köpte en Guide R till min. Justera in handtaget så långt det gick. Funkar fint! Han börja vid 1.5 typ och stå över den. Vid 2-2,5 var det full rulle. Fick en cykel när han fyllde 3 sen och efter några försök så kunde han. Och han kunde bromsa med :)

David

Barncyklar samlingstråd
Ok, otaktiskt att jag precis sålt en uppsättning bromsar då... men då borde man ju kunna köpa lite vad som helst begagnat. 800kr för en broms till en springcykel känns lite saftigt.

Barncyklar samlingstråd
H. sa:
Skivbromsen som säljs till Ramones, har den barnanpassat bromshandtag?

Läs: ska man köpa den modellspecifika eller kan vilken broms som helst användas istället?

Näe, men den funkar bra till barnhänder ändå, tycker jag. Antar att vilken broms som helst kan användas. Men den man köper för en 5hundring med commencalen har 140mm skiva. Helt värt tyckte jag.

Barncyklar samlingstråd
Skivbromsen till Commencalerna är väldigt bra barnanpassad, går att justera supernära styret och har ett litet handtag. Men ja, den kostar orimligt mycket.

V-bromsarna på nuvarande cykel uppskattas inte alls lika mycket, klart svårare att sladda med.. :-)

Fotstödet är definitivt ingen dealbreaker men det är bra övning för att hålla balansen när de blivit lite vassare.

Barncyklar samlingstråd
Hehe. D bhöver inte va så. Barnen har faktiskt nytta av bra(byggda) hojar. Byggde om mina 4 barns hojar o skillnaden i vad dom klarar av på cyklarna e enorm. Stärker självförtroende, sinnen, fysik. Synd att inte de stora tillverkarna fattat än.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Skaplig skillnad det blev på 60 och 35 mm styrstam. Bytte på grabbens RipRock 24” borde ge en lite mer upprätt sittställning.

Bilagor

• 8595071A-DD80-41E0-AB71-50A6AB5C6938.jpeg
    8595071A-DD80-41E0-AB71-50A6AB5C6938.jpeg
    157.5 KB · Besök: 132
Barncyklar samlingstråd
IMG_20180112_232724_810.jpg

Fick dotterns bmx i går och den verkar fin. Lite dåligt rull i hjulen dock. Får hoppas på att det blir bättre när de rullat lite. Stålstyre och gaffel som ev. ska bytas till kolfiber dito.

Tillbaka
Topp